![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Siis jos nuo perinteiset "halvimmat" kattotuolit. Ja jos tuo i-palkki joustaa vaikka sentin, niin silloin käytännössä kokonaan yhdellä ristikolla paino, ja jokseenkin varmasti ristikko pettää tuommoisen 1,6t kuorman alla, ja tuo kone+laatikot on myös paljon kiloja, kun mukaan lasketaan kisko,kissa ja talja yms, varsinkin, jos katolla on lunta.... Ja vaikka ei heti pettäskään, niin aikaa myöten alkavat purkaantumaan/antamaan periksi, koska eivät jousta juuri ollenkaan. Olisiko sinne välipohjaan mahdollista tehdä ylimääräisiä palkkeja tuota I-palkkia kannattamaan? Siis vaikka lankusta ja vanerista paikalleen rakennettuna ruuvaamalla ja liimalla? Jos on pakko ottaa kiinni noihin alkuperäsiin kattotuoleihin, niin olisko järkevää vetää välikattoon kattoristikon alapaarteen päälle harjan suuntaisesti 2kpl esim. 5" lankkua syrjälleen n. metrin päähän toisistaan, ja näiden päälle sitten esim 5" parru poikittain aina kattotuolien puoleen väliin, ja tastä ssitten roikumaan tuo I-palkki? (siis kuormitus jakaantuisi aina vähintään 2:lle ristikolle, ja vielä 2 eri kohtaan-> pistemäinen rasitus n.1/4 osa aikaisemmasta, ja kattotuolin max rasitus n. puolet aikaisemmasta.)
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toi hankkimani I-palkki on n. 100mm korkea ja jotain 55mm leveä, en usko että ainakaan metrin matkalta senttiä antaa periksi alle tonnin painolla. Ja palkki tulee talliin siten, että nosto kohdistuu aina vähintään metrin päähän palkin päistä. Enkä tosiaan ajatellut edes kokeilla nostaa muuta kuin kone+laatikot -pakettia, enkä sitäkään lumikuorman kanssa. Ja lupaan laittaa kuvia jos onnistun tallia madaltamaan! ![]() ![]() ![]() ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Nostoa vaille valmista.
No niin. Vähän karkasi tavoitteesta, mutta nosteleepahan tällä nyt jotain muutakin. Ja uskallan veikata että kestää vähintään 500 kg.
Tallin vintillä näyttää nykyään tältä: Kuudessa kattotuolissa on kolme metriä pitkät pätkät (kiinni ruuveilla tossa keskitolpassa sekä päistä melkeimpä seinälinjan kohdalta.) kuuden tuuman lankkua, joiden päällä samanlainen 6 metrinen, josta roikkuu 7 kpl tuollaisia 2x12mm kierretangosta tekaistuja kiinnitysrautoja. Raudoista roikkuu tuollainen paketti: Kissa on IKH:sta tonnin kissa, jota piti vähän kaventaa sopivaksi tuohon 55mm leveään kiskoon. Kiitos työstä JF ja bj45lava!!! Ja lopullisen taljakilpailun voittaja: Elephant 1.6 ton, made in Japan. Tolla vehkeellä kaadetaan myös kohta parit pihakoivut. En ole vielä testannut vasta tänään sain tuon kissan. Pitää vielä kirirstellä palkki ja panna stopparit päihin ennen kuin uskaltaa kokeilla. Ja pitää se konekin varmaan ruuvata ensin irti rungolta. Ei oo vaan ehtiny autoon koskeakaan kun on kaiken maailman sivuprojektia... ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuli vaan mieleen et onko toi palkki pelkästään noiden kierretankojen varassa? Pääseekö se heijaamaan pituus suunnassa kun siirtelee kuormaa kissan varassa?
Meinaan aika pitkä varsi tangoissa eikä toi kipsilevy paljoa pidättele vaikka oliskin jämtistä reiästä läpi työnnetty. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei pääse liikkumaan. Toinen jokaisesta kiinnitystangosta menee koolauslaudan läpi, ei pelkästään kipsin. Ja jonkun verran tota on kiristetty, että vähän on painetta tota kipislevyäkin vastaan. Eikä ainakaan pikainen testi saanut gyprokkeja rutisemaan.. ![]() ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#6
|
||||
|
||||
![]()
En voi olla kirjoittamatta tähä nosturi/talja topikkiin, ammatiltani olen kuitenki nosturitarkastaja/asentaja.
Mutta toisaalta noi omat autotalli nosturi viritykset ei kuulu mulle mitenkään ja sekin asia että jos käytätte nostimianne ainoastaan itse niin ei oo onnettomuus asiaoissakaan mitään epäselvää, mutta jos joku toinen niillä ittensä teloo on asia aivan eri. Senhän kaikki jo tiesikin. Töissä kun väliin törmää ketjutaljoihin(pakollinen tarkastus) niin kyllä ne japanianpoikien tekemät on niitä parhaita ollu, suurimman osan saa koota vielä purkamisen jälkeen. Kiinalaisia ei meillä edes avata enää vaan romutetaan, tai siis määrätään romuun. I-palkki vaunuja on tosiaan pääsääntöisesti kahta mallia ns. tynnyri pyörillä jotka kaarevalle pinnalle ja niitä suoria sille suoralle pinnalle. Ja nää sopii aika huonosti väärinpin asennettaessa. Helmapelti:n tapauksessa se rata oli rakennettu väärin, kierretanko kiinnitys on aivan hyvä tapa rakentaa pien nosturi järjestelmiä, kunhan niissä pysytään suositelluissa/määrätyissä mitoissa, esim. meidän kotelopalkki nosturi radoissa saa palkin ylitys ensimmäisestä kannatimesta olla 40-70cm(riippuu kuormasta yms.) Tarkoitatko pelti kiskolla kotelopalkkia? Sen kannake väli 1000kg kuormalla max. 3,3m Jos ja kun teette näitä nosturi juttuja ja on kysyttävää tai tarvittette jotai osia(tosin aika kalliita)niin laittakaa mulle vaikka yv:tä niin vastailen sieltä sitte.
__________________
PäHäMa MMC Slck |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä että täältä "ammattimiesten" joukosta löytyy myös ammattimies!
![]() Ymmärrän hyvin _kekkula_:n huolen asiassa, virityksiä on varmaan monen näköistä. Mutta joo. Tää mun viritys on ihan vaan oman hengen ja terveyden vaarantamista varten suunniteltu! ![]() Ja vaikken olekaan valtuutettu laskemaan minkään valtakunnan lujuuskestävyyksiä, tiedän varmuudella että tämä viritys kestää sen käytön mitä aion sillä tehdä. Laskeskelin vähän silleen, että jos katto kestää 200 kiloa lunta per neliö, niin pakkohan yhden kattotuolin on kestää vähintään se sama 200 kiloa painoa. Ja tämän kiskon paino jakautuu nyt melko tasaisesti kuudelle kattotuolille. Ja kissan pyörätkin nojaa ihan koko pinnallaan kiskoa vasten. Ja uskallan vielä väittää, että melko paljon pahempiakin nosturivirityksiä on nähty... ![]() ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - Viimeksi muokannut Renegade : 04.04.2013 08:29 Perustelu: kirotusvirhen korjaus |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty puominostin, ketjutalja-projekti | poiu | O/M/V Muut | 1 | 09.12.2012 18:26 |
Myydään Ketjutalja | Rolpatti | O/M/V Muut | 2 | 04.07.2010 21:28 |
Myyty nostopukki+ketjutalja | akp | O/M/V Muut | 0 | 20.02.2009 10:45 |
M:iso vanha ketjutalja | akp | O/M/V Muut | 2 | 07.08.2007 08:16 |
M: Ketjutalja sekä sähkövinssi | Visentti | O/M/V Muut | 0 | 05.04.2004 08:50 |