Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.03.2013, 21:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Renegade Näytä viesti

Mutta kyllä mä meinasin vetää ton palkin kattotuoleihin kiinni. Tulee viiden metrin palkki viiden kattotuolin alapaarteeseen kiinni keskelle harjalinjaa harjan suuntaisesti. Vedän kiinnityksen kahdella lenkillä per kattotuoli alapaarteen ympäri, en siis millään ruuveilla. Kyllä sen on pakko kestää tollanen kasi+autom.+jakis -paketti, kun paino jakautuu useammalle kattotuolille... Talli on leveydeltään reilu neljä metriä, katon kaltevuus 1/3, parikymmentä vuotta vanhat tehdasvalmisteiset kattotuolit metrin jaolla ja peltikate. Kestää, kestää!
Minä harkitsisin kahdesti, ennenkä ripustaisin tehdastekoisiin kattotuoleihin.
Siis jos nuo perinteiset "halvimmat" kattotuolit.

Ja jos tuo i-palkki joustaa vaikka sentin, niin silloin käytännössä kokonaan yhdellä ristikolla paino, ja jokseenkin varmasti ristikko pettää tuommoisen 1,6t kuorman alla, ja tuo kone+laatikot on myös paljon kiloja, kun mukaan lasketaan kisko,kissa ja talja yms, varsinkin, jos katolla on lunta....

Ja vaikka ei heti pettäskään, niin aikaa myöten alkavat purkaantumaan/antamaan periksi, koska eivät jousta juuri ollenkaan.

Olisiko sinne välipohjaan mahdollista tehdä ylimääräisiä palkkeja tuota I-palkkia kannattamaan? Siis vaikka lankusta ja vanerista paikalleen rakennettuna ruuvaamalla ja liimalla?

Jos on pakko ottaa kiinni noihin alkuperäsiin kattotuoleihin, niin olisko järkevää vetää välikattoon kattoristikon alapaarteen päälle harjan suuntaisesti 2kpl esim. 5" lankkua syrjälleen n. metrin päähän toisistaan, ja näiden päälle sitten esim 5" parru poikittain aina kattotuolien puoleen väliin, ja tastä ssitten roikumaan tuo I-palkki? (siis kuormitus jakaantuisi aina vähintään 2:lle ristikolle, ja vielä 2 eri kohtaan-> pistemäinen rasitus n.1/4 osa aikaisemmasta, ja kattotuolin max rasitus n. puolet aikaisemmasta.)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.03.2013, 22:14
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minä harkitsisin kahdesti, ennenkä ripustaisin tehdastekoisiin kattotuoleihin.
Siis jos nuo perinteiset "halvimmat" kattotuolit.

Ja jos tuo i-palkki joustaa vaikka sentin, niin silloin käytännössä kokonaan yhdellä ristikolla paino, ja jokseenkin varmasti ristikko pettää tuommoisen 1,6t kuorman alla, ja tuo kone+laatikot on myös paljon kiloja, kun mukaan lasketaan kisko,kissa ja talja yms, varsinkin, jos katolla on lunta....

Ja vaikka ei heti pettäskään, niin aikaa myöten alkavat purkaantumaan/antamaan periksi, koska eivät jousta juuri ollenkaan.

Olisiko sinne välipohjaan mahdollista tehdä ylimääräisiä palkkeja tuota I-palkkia kannattamaan? Siis vaikka lankusta ja vanerista paikalleen rakennettuna ruuvaamalla ja liimalla?

Jos on pakko ottaa kiinni noihin alkuperäsiin kattotuoleihin, niin olisko järkevää vetää välikattoon kattoristikon alapaarteen päälle harjan suuntaisesti 2kpl esim. 5" lankkua syrjälleen n. metrin päähän toisistaan, ja näiden päälle sitten esim 5" parru poikittain aina kattotuolien puoleen väliin, ja tastä ssitten roikumaan tuo I-palkki? (siis kuormitus jakaantuisi aina vähintään 2:lle ristikolle, ja vielä 2 eri kohtaan-> pistemäinen rasitus n.1/4 osa aikaisemmasta, ja kattotuolin max rasitus n. puolet aikaisemmasta.)
No joo.. On noi varmaan aikanaan olleet ihan perus kattotuolit, mutta veikkaan että ovat lujempaa tekoa kuin nykypäivän vastaavat... Ja kyllä mulla oli ajatuksena jotain tukea sinne rakennella. Mutta vahvistusidea ymmärretty, eikä vaikuta yhtään huonolta. Pitää vaan ensin könytä vintille tyhjentämään sinne vuosien varrella kertyneet romut, että saa niitä alapaarteita vähän kaivettua esiin.

Toi hankkimani I-palkki on n. 100mm korkea ja jotain 55mm leveä, en usko että ainakaan metrin matkalta senttiä antaa periksi alle tonnin painolla. Ja palkki tulee talliin siten, että nosto kohdistuu aina vähintään metrin päähän palkin päistä. Enkä tosiaan ajatellut edes kokeilla nostaa muuta kuin kone+laatikot -pakettia, enkä sitäkään lumikuorman kanssa.

Ja lupaan laittaa kuvia jos onnistun tallia madaltamaan! Täytyykin muuten lukaista noi vakuutusehdot...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.03.2013, 22:07
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Nostoa vaille valmista.


No niin. Vähän karkasi tavoitteesta, mutta nosteleepahan tällä nyt jotain muutakin. Ja uskallan veikata että kestää vähintään 500 kg.

Tallin vintillä näyttää nykyään tältä:

Kuudessa kattotuolissa on kolme metriä pitkät pätkät (kiinni ruuveilla tossa keskitolpassa sekä päistä melkeimpä seinälinjan kohdalta.) kuuden tuuman lankkua, joiden päällä samanlainen 6 metrinen, josta roikkuu 7 kpl tuollaisia 2x12mm kierretangosta tekaistuja kiinnitysrautoja.

Raudoista roikkuu tuollainen paketti:

Kissa on IKH:sta tonnin kissa, jota piti vähän kaventaa sopivaksi tuohon 55mm leveään kiskoon. Kiitos työstä JF ja bj45lava!!!




Ja lopullisen taljakilpailun voittaja: Elephant 1.6 ton, made in Japan. Tolla vehkeellä kaadetaan myös kohta parit pihakoivut.

En ole vielä testannut vasta tänään sain tuon kissan. Pitää vielä kirirstellä palkki ja panna stopparit päihin ennen kuin uskaltaa kokeilla. Ja pitää se konekin varmaan ruuvata ensin irti rungolta. Ei oo vaan ehtiny autoon koskeakaan kun on kaiken maailman sivuprojektia...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.04.2013, 23:04
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Tuli vaan mieleen et onko toi palkki pelkästään noiden kierretankojen varassa? Pääseekö se heijaamaan pituus suunnassa kun siirtelee kuormaa kissan varassa?

Meinaan aika pitkä varsi tangoissa eikä toi kipsilevy paljoa pidättele vaikka oliskin jämtistä reiästä läpi työnnetty.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.04.2013, 06:47
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Tuli vaan mieleen et onko toi palkki pelkästään noiden kierretankojen varassa? Pääseekö se heijaamaan pituus suunnassa kun siirtelee kuormaa kissan varassa?

Meinaan aika pitkä varsi tangoissa eikä toi kipsilevy paljoa pidättele vaikka oliskin jämtistä reiästä läpi työnnetty.

Ei pääse liikkumaan. Toinen jokaisesta kiinnitystangosta menee koolauslaudan läpi, ei pelkästään kipsin. Ja jonkun verran tota on kiristetty, että vähän on painetta tota kipislevyäkin vastaan.

Eikä ainakaan pikainen testi saanut gyprokkeja rutisemaan..

__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.04.2013, 10:03
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Post

En voi olla kirjoittamatta tähä nosturi/talja topikkiin, ammatiltani olen kuitenki nosturitarkastaja/asentaja.

Mutta toisaalta noi omat autotalli nosturi viritykset ei kuulu mulle mitenkään ja sekin asia että jos käytätte nostimianne ainoastaan itse niin ei oo onnettomuus asiaoissakaan mitään epäselvää, mutta jos joku toinen niillä ittensä teloo on asia aivan eri. Senhän kaikki jo tiesikin.

Töissä kun väliin törmää ketjutaljoihin(pakollinen tarkastus) niin kyllä ne japanianpoikien tekemät on niitä parhaita ollu, suurimman osan saa koota vielä purkamisen jälkeen. Kiinalaisia ei meillä edes avata enää vaan romutetaan, tai siis määrätään romuun.

I-palkki vaunuja on tosiaan pääsääntöisesti kahta mallia ns. tynnyri pyörillä jotka kaarevalle pinnalle ja niitä suoria sille suoralle pinnalle. Ja nää sopii aika huonosti väärinpin asennettaessa.

Helmapelti:n tapauksessa se rata oli rakennettu väärin, kierretanko kiinnitys on aivan hyvä tapa rakentaa pien nosturi järjestelmiä, kunhan niissä pysytään suositelluissa/määrätyissä mitoissa, esim. meidän kotelopalkki nosturi radoissa saa palkin ylitys ensimmäisestä kannatimesta olla 40-70cm(riippuu kuormasta yms.) Tarkoitatko pelti kiskolla kotelopalkkia? Sen kannake väli 1000kg kuormalla max. 3,3m

Jos ja kun teette näitä nosturi juttuja ja on kysyttävää tai tarvittette jotai osia(tosin aika kalliita)niin laittakaa mulle vaikka yv:tä niin vastailen sieltä sitte.
__________________
PäHäMa
MMC
Slck
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.04.2013, 22:28
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Hyvä että täältä "ammattimiesten" joukosta löytyy myös ammattimies!

Ymmärrän hyvin _kekkula_:n huolen asiassa, virityksiä on varmaan monen näköistä. Mutta joo. Tää mun viritys on ihan vaan oman hengen ja terveyden vaarantamista varten suunniteltu! Eli ei tällä töitä tehdä, varsinkaan ulkopuoliset. Ensin nostan tosta Jeepistä koneen rungolta pukille. Seuraava rojekti on varmaan vaihtaa kotariin renkaat. Sen jälkeen nostan seuraavasta Jeepistä (jota en vielä omista) koneen irti.

Ja vaikken olekaan valtuutettu laskemaan minkään valtakunnan lujuuskestävyyksiä, tiedän varmuudella että tämä viritys kestää sen käytön mitä aion sillä tehdä. Laskeskelin vähän silleen, että jos katto kestää 200 kiloa lunta per neliö, niin pakkohan yhden kattotuolin on kestää vähintään se sama 200 kiloa painoa. Ja tämän kiskon paino jakautuu nyt melko tasaisesti kuudelle kattotuolille. Ja kissan pyörätkin nojaa ihan koko pinnallaan kiskoa vasten.

Ja uskallan vielä väittää, että melko paljon pahempiakin nosturivirityksiä on nähty...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -

Viimeksi muokannut Renegade : 04.04.2013 08:29 Perustelu: kirotusvirhen korjaus
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty puominostin, ketjutalja-projekti poiu O/M/V Muut 1 09.12.2012 18:26
Myydään Ketjutalja Rolpatti O/M/V Muut 2 04.07.2010 21:28
Myyty nostopukki+ketjutalja akp O/M/V Muut 0 20.02.2009 10:45
M:iso vanha ketjutalja akp O/M/V Muut 2 07.08.2007 08:16
M: Ketjutalja sekä sähkövinssi Visentti O/M/V Muut 0 05.04.2004 08:50


Sivu luotu: 10:58 (GMT +2).