![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Itse tutkiskelin aiemmin xj akselimuutoksia ja mietin myös sitä että ne gr patrollin akselit saattais olla hyvä vaihtoehto. Olen nähnyt yhden cherokeen hj60 akseleilla mutta muistaakseni omistaja sanoi ettei ollut ihan "heittämällä" toteutettava homma sekään, olikohan jotain öljypohjamuutoksia tms. joka oli aiheuttanu päänvaivaa melkoisesti.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Nismo:n hinnat ei sovi kenellekään ja jälkimarkkinat on pienehköt, niin paikalliset ei oikein osia tee.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
|
#4
|
||||
|
||||
Hodarin akselit
Nyt näyttää hyvin vahvasti siltä että Jeepin alle vaihtuu hodarin akselit.
Taka-akselissa ei liene mitään erikoisempaa: - vanhat kiinnikkeet pois ja Jeepin jousipedit ja iskarintapit tilalle - kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen - lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus? - käsijarru pitää kattoa miten tekee, ei varmaan muuta...? Etuakseli onkin sitten vähän työläämpi: - kaikki vanhat kiinnikkeet pois - putki ympäri eli murikan pyöräytys kuskin puolelle - tyhjennysproppu ja huohotus akselista oikeille paikoille - kääntöpäiden pyöräytys ympäri ja oikeaan kulmaan - perämurikan istutus uuteen asentoon - lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus? - jeepin jousipedit + iskarinkiinnikkeet putkeen - nelilinkin kiinnikkeet putkeen - panhardi kiinni putkeen - raidetanko ja ohjaushilppeet akselin etupuolelle + linkki simpukkaan - kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen - katsuria varten kallistuksenvakaimelle kiinikkeet ![]() - muuta mahollista...? Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen. Sitten alkaa välitysten vaihto (4.88:t vai kestäskö 5.29:t?) periin ja varmaan lonkkarit pitää laittaa jossain vaiheessa. Löytyyköhän hodarin akseleihin muutossetti napalukoille? Helpottas kulutuksen suhteen ja muutenkin... |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Meinaatko että tulee niin paljon kilsoja että napalukot on tarpeen? Ja jos sieltä edestäkään ei ikinä mitään hajoa niin ei oo tarpeen senkään takia.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Äkkinäinen saattas varastaa vaikka naapurin hiluskista napalukot
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Vaikka ei kait sitä näin lähes toyotamiesten kesken, kaikkihan soon yhteistä?
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
JK:n akselit on kestävät (testattu), mutta leveys taitaa olla samaa luokkaa HDJ:n kanssa - eli ovat vähän turhan leveät XJ:hin. Minulla on nyt 5,38 välitykset ja ihan hyvin tuntuu kestävän nekin. Painepesurilla on myynnissä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106721
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Lainaus:
Samoiten vaihda ihan suosiolla iskarinkiinnikkeet perinteiseen lenkkimalliseen, ettei alhaalla ole sitä ihmeen "bar pin" viritelmää. Saat suoraan sopivankokoisella pultilla kiinni. En ole Toyotan akseleita kovin tarkkaan tutkinut, mutta jos mahdollista niin ehdottomasti ohjaus high- steer mallisena. Saat ohjaus- ja alustageometrian hitosti paremmaksi kun on panhardin saa lähes vaakasuoraan ja samoin välivarsi on lähes vaakasuorassa. Nelilinin kiinnikkeiden paikoista suosittelisin tekemään melkeinpä jigin että saat ne varmasti sinne mihin ne kuuluu; niissä ei tartte kovin kummoista heittoa olla (pari senttiä) niin vaikuttaa jo aikalailla alustan käytökseen. Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen. Lainaus:
Mulla ei ole sen enempää XJ:ssä (4.0 koneilla ollut) kuin ZJ:ssä (5.9) huomannut kulutuksessa käytännössä yhtään mitään eroa, kun on ollut etukardaani irti ja etuvetarit pois. Turhaa näpräystä noi napalukot mun mielestä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainataas topia, kun koskee tavallaan (ehkä) Cherokeetani.
Eli millainen paperi show tuloo akseli vaihdossa? Tartteeko mitä dokumentteja uusista vaihdettavista akseleista?
__________________
Jeep ISORY |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Paperia ei kai kamalasti tarvita, ekana tulee mielen että uusista jarruista lappu
missä selviää että ovat käytössä jossain missa akselimassa ja moottoriteho on sama tai isompi kuin siinä autossa, mihin akselit vaihdetaan. - Akselimassat vähintään samaa tasoa, akseliston oltava tehdastekoinen - Vetävän akselin on oltava vähintään saman tehoisesta autosta - Akseli max 100mm leveämpi (mitattuna vanteen kiinnityslaipoista) - Akselivälin muuttaminen (vain) mallisarjan puitteissa - Jarrujen oltava alkup. tai tehokkaammat (sama/isompi akselimassa ja moottoriteho) - Jarruvoiman jakaantuminen ei saa muuttua alkuperäistä huonommaksi - Jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei saa poistaa - Rummut saa vaihtaa levyiksi, 1-piirisen saa muuttaa 2-piiriseksi - Levyjarruja ei saa vaihtaa rummuiksi, ellei mallisarjassa ole - Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava - Tukivarret tehdastekoiset, kiinnikkeet saa tehdä itse http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714 Mutta laissa on sellainen typeryys, että etujarrujen soveltamisessa taka-akselille tuiotetaan väkisin akselimassoja, vaikka etujarrut olis muuten ylitehokkaat taakse. Tiedä sitten, josko tätä kohtaa osaa asiantunteva katsuri tulkita maalaisjärjellä. -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 05.03.2013 08:23 |
|
#14
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jo nykyiseen Jeepin taka-akseliin tekasin 'hieman' kestävämmät petit tuossa aiemmin kun murikka irtos putkista, petit oli vääntyny, jne....Lainaus:
Lainaus:
|
|
#15
|
||||
|
||||
|
Morjens
Onhan noita vaihtoehtoja maailma täynnä, alkuperäiset akselit kestää rengaskokoon 32" ja se on silloin vielä tieliikennekelpoinen. Dana44 sitten kestää 35" asti... Varteenotettava vaihtoehtokin löytyy tuosta linkistä. http://sams4x4store.com/SuperiorDana...t.htm#Super_30
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Metsään Daihatsu Ferozalla? Akseli swappi yms. | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 25.03.2010 09:00 | |
| XJ Cherokeen tukivarret | P-KR#1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.08.2009 19:41 |
| M/XJ Cherokeen osaa... | timmy | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 17.12.2007 09:08 |
| O: XJ Cherokeen taka-akseli stopparit: Ostettu | Killman | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.08.2007 20:05 |
| Akseli swappi kavennetulla akselilla | Tuhnu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.05.2007 21:29 |