Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2013, 15:37
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

joko ne nuo diesel kaasu härvelit toimii oikeasti ? joskus runsas vuos sitten kyselin uuden Volvon D3 moottoriin kaasutus settiä, lupaili palata aiheeseen kun kokemusta on, eipä oo vielä kuulunu ... ois ollu pk-seudulla pirssissä mielenkiintoinen testialusta - no, nyt aika on mun osalta menny sen ohi jo kun on dieselhybridi ajossa

ihmeen vähän noista kyllä mitään kuulee, kummastakaan systeemistä

__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2013, 16:26
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
joko ne nuo diesel kaasu härvelit toimii oikeasti ? joskus runsas vuos sitten kyselin uuden Volvon D3 moottoriin kaasutus settiä, lupaili palata aiheeseen kun kokemusta on, eipä oo vielä kuulunu ... ois ollu pk-seudulla pirssissä mielenkiintoinen testialusta - no, nyt aika on mun osalta menny sen ohi jo kun on dieselhybridi ajossa

ihmeen vähän noista kyllä mitään kuulee, kummastakaan systeemistä
Ei noita ole vissiin kuin vasta yks kuorkki-Mersu leimattu dual-fueliks. Sprintteri on testialustana Terragassilla, ja nyt lienee säädöt aika kohdillaan. Uus systeemihän tuo on ja ottaa aikansa ku kaikki temput siitä oppii.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.02.2013, 15:47
Nosferatu Nosferatu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.09.12
Sijainti: Tampere
Viestit: 31
Perusasetus

Kuinkas tuo regulaattorin lämmityskierto? RAMin sarjan mukana tuli letkut ja T-haarat, mitkä viittaisivat rinnalle kytkentään. Mutta eikös tuossa ole vaarana että neste menee sieltä mistä helpoiten pääsee? Eli toisin sanoen onko ongelmana että sisätilat pysyvät kylmänä, jos neste kiertää suurimmaksi osaksi regulaattorin läpi?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.02.2013, 16:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Kyllä se lämppärin kenno paremmin virtaa, en oo mitään eroo huomannu. Mulla lämppärin letkut 16 mm, regulaattorille 7 mm.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.02.2013, 21:36
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nosferatu Näytä viesti
Kuinkas tuo regulaattorin lämmityskierto? RAMin sarjan mukana tuli letkut ja T-haarat, mitkä viittaisivat rinnalle kytkentään. Mutta eikös tuossa ole vaarana että neste menee sieltä mistä helpoiten pääsee? Eli toisin sanoen onko ongelmana että sisätilat pysyvät kylmänä, jos neste kiertää suurimmaksi osaksi regulaattorin läpi?
Riippuu tietysti autosta mutta saahan sen lämmityksen haaroitettua muualtakin. Rangessa on kuin varta vasten haaroittamiseen vesikierto throttebodylle, sieltä paisariin palaava letku meneekin ensin regulle ja vasta sitten paisariin. On myös nopeasti lämpiävä letku, lämmintä rupeaa tulemaan melkein välittömästi.

Veikkaan kans että ei se regu kaikkea varasta vaikka kytkis mihin. Voihan sitä virtausta sit kuristaa jos tuntuu että ei pelitä?
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.02.2013, 23:30
Nosferatu Nosferatu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.09.12
Sijainti: Tampere
Viestit: 31
Perusasetus

Sama vekotin kuin -MaTTi-:lla, joten enköhän minäkin sen kytke kennon rinnalle. Kaiken järjen mukaan osa virtauksesta menee sitten kennon ohi regun kautta, mutta taitaa olla niin pieni määrä että ei käytännön merkitystä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.02.2013, 10:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Onkos tulpista kokemusta/näkemystä CNG-käytössä? Erityisesti kaasuautoihin tarkoitetut tulpat näyttävät olevan pienemmällä kärkivälillä (0.8 mm) ja usein myös pykälää kylmempiä eli suuremman lämpöarvon omaavia. Myös iridium-kärkisiä näytetään suosivan. Kaasuseos kun syttyy heikommin, tarvitaan vahvempi kipinä, siksi kärkiväli pienempi.

Tämmösen löysin: http://www.motoral.fi/files/document...ytystulpat.pdf
Siellä alin rivi:
Lainaus:
* Ohje:
Kun LPG-laitteistossa on venturijärjestelmä, valitse sytytystulppa, jonka lämpöarvo on seuraava suurempi
(esim. BKR5E => BKR6EIX-LPG).
Jos autoon on asennettu jo tehtaalla laadukkaat NGK platina- tai iridiumsytytystulpat, muita tyyppejä ei saa
valita. Säädä kärkiväli tarvittaessa.
Toisaalla taas kielletään säätelemästä iridium-tyyppisten tulppien kärkiväliä (esim. Denso), kärjen murtumisvaaran takia. No, noissa onkin vain 0.4 mm kärki. Niin, ja mitä tuo venturijärjestelmä meinaa?

En oo tulppia FJ:stä katsonutkaan, enkä näin ollen vaihtanut. Pitäisi tsekata ja miksipä ei sitten samalla vaihtaakkin.

FJ:hin käypäset iridium-tulpat on esim. Denso Iridium Power IKH20. Noissa 1.1 mm kärkiväli. FJ:n TRD:n remmiahdinsetin (ei valitettavasti mun autossa) mukana tulee IKH22-tulpat, jotka siis pykälää kylmemmät ja 0.8 mm kärkivälillä. Taidan siis tilailla semmoset (ebaystä alle $9/kpl), vai onko parempia ehdotuksia?

Edit: omituinen detalji FJ:n tulppiin liittyen: kuskin puolella konetta on NGK:n tulpat, hanttarin puolella Densot. Siis tehtaalta lähtiessä! Aihetta puitu keskustelupalstoilla, mutta kukaan ei tunnu tietävän miksi näin. Orkkisvaraosana löytyy kuitenkin vain yksi osanumero, mikä antaa Denson K20HR-U11 -tulpat.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 19.02.2013 10:42
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.02.2013, 10:39
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Niin, ja mitä tuo venturijärjestelmä meinaa?
Kaasutin ja tbi-moottoreissa käytettävä järjestelmä jossa moottoriin virtaava ilma imee kaasua mukaan. Jenkkilässä käyttävät dieselissä vastaavaa systeemiä turbodieselissä, paineensäätimeltä letku suoraan turbon imupuolelle.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.02.2013, 10:40
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Mulla on ollut, ja on edelleen ihan tavan tulpat kuten tossa aiemmin kirjailin.

--clip--

Ihan tavalliset sytkätulpat toimii ja kestää ainakin tässä hidaskäyntisessä haaramoottorissa. Ei tarvi ostaa niitä SIKAKALLIITA CNG-tulppia, setin kokeilin eikä niiden käytöllä voittanut mitään.

--clip--

Persdyno ei siis sano mitään eroa, paitsi että tiskillä kirpaisee lompsataskun kohdalta jos tommosia kalliita kynttilöitä ostelee. -MaTTi- vois kokeilla ja käyttää auton letkussa ennen ja jälkeen?? Näkis onko päästöissä eroja normi vs. kallistulppien välillä, näkyiskö HC-arvossa??

Venturijärjestelmä vois olla se kaasarin tilalle/kaveriksi laitettava kaasuvehje, en tiiä.

EDIT:
Äh, fast fingeri ehtikin jo ensin...
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.02.2013, 10:51
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Persdyno ei siis sano mitään eroa, paitsi että tiskillä kirpaisee lompsataskun kohdalta jos tommosia kalliita kynttilöitä ostelee. -MaTTi- vois kokeilla ja käyttää auton letkussa ennen ja jälkeen?? Näkis onko päästöissä eroja normi vs. kallistulppien välillä, näkyiskö HC-arvossa??
Oikee dynopa sanoo http://www.globaldenso.com/en/produc.../features.html

Ja kyllähän tuollaset iridium-tulpat pitäis kestää moninverroin, FJ:ssä orkkistulppien vaihtoväli 30tml, 10-> malleissa joissa iridium-tulpat vakiona 120tml eli n. 190 tkm!

Taidanpa kokeilla. HC:ssa se tosiaan vois näkyä, häkä kun menee nollille kaasullakin, mutta hiilivedyt jää jonnekkin 40 ppm seutuville kun bensalla painuu lähelle alle 10.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.02.2013, 23:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Nämä tilattu, teenpä sitten yleisön=AVROn toivomuksesta tieteellisen tutkimuksen ja mittaan ekaks päästöt vanhoilla tulpilla ja sitten uusilla hipo-plugeilla. Katotaan onko mitään eroa.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 11.03.2013 21:14 Perustelu: hups, piti quotella eikä editoida
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.02.2013, 18:47
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Ei noita ole vissiin kuin vasta yks kuorkki-Mersu leimattu dual-fueliks. Sprintteri on testialustana Terragassilla, ja nyt lienee säädöt aika kohdillaan. Uus systeemihän tuo on ja ottaa aikansa ku kaikki temput siitä oppii.

pk seudulla pyörii yhen invataksiyrityksen sprintereitä, maakaasupelejä... nää on vissiin ehkä tehtaan tekeleitä sitten, bensakoneesta ko ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.02.2013, 09:22
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
pk seudulla pyörii yhen invataksiyrityksen sprintereitä, maakaasupelejä... nää on vissiin ehkä tehtaan tekeleitä sitten, bensakoneesta ko ?
Jep nämä bensakonelähtöisiä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta pee Tekniikka & Jutustelu 694 26.07.2025 22:25
Jutustelua Xenoneista ärjyy70 Tekniikka & Jutustelu 178 11.03.2016 14:05
Jutustelua Elmo Jokes 0 21.08.2006 12:33
Pieniä huomioita ( jutustelua) Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 2 11.09.2004 18:06
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) IironSika Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2004 20:00


Sivu luotu: 01:44 (GMT +2).