![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Nelivetoa jos kaipaa niin ota mielummin vaikka bussi mallin Transporter syncrona. Nekin on kyllä veivattu ihan helvetisti suurinosa. Mutta kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin maasturi ja sen lisäksi niillä voi kiertää veroja kun leimaa bussinsa matkailuautoksi. Maantiellä tuollainen menee varsinkin todella pienellä kokoonsa nähden. Tuollainen pitkä bussimallin Transportteri on jo huomattavasti kookkaampi sisätiloiltaan kuin mikään maasturi. Jos se on vaikka 3+3 niin tavaratilaa on reilu 1,5m. Kaverilla oli tuollainen peli millä oli ajettu 800tkm. Joku kahjo senkin osti siltä vielä pois. Sillä se vei kuulemma n.7l/100km. Asuu keskellä korpea, joten maantie ajoa suurinosa. Omalla pääsin parhaimmillaan reilu 6l/100km. T4 koppaset kestää hyvin ja osia on hyvin saatavilla. /QUOTE] Kyllähän nuo T4:set hyviä peliä ovat, mutta ei ne maastureita ole ei edes syngro, mutta pääsee sillä huonolla kelillä(478tkm syngro pa ja 698 tkm 5henkilölle rek matkailukulkine pihassa ) molemmissa verot n 420€. Tais noihin tulla viime syksynä parissa kuukaudessa 10000km mittariin Syngro Multivan ois asiallisilla varusteilla mutta ei noita 10t€ saa. Mutta kuitenkin kiinnostas oikea maastokulkinen. Mihin tie loppuu jatketaan siitä Meindelit jalassa. ![]() Oisko tollanen Disco II tai pajero Gen2 gls. molemmissa on noita 7henkilön malleja ja taitaa noissa olla nuo maasto ominaisuudet ja lukot jonkinlaiset jos myöhemmin innostuis safari peliä värkäämään.Kyllähän nuo Uudemmat Toyotat varmaan loistopelejä mutta jostakin syystä jonninverran kalliimpia liekkö kestävyydestä ja hyvyydestä vai muusta. Liekkö tuo Disco II harrastajan peli vai korjaamon pitäjän leipähammas. kertokoon ken tietää.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mitäs jos laittaa isoimman turvaistuimen pelkääjän paikalle ja vaimon + 2 istuinta taakse. Mahtuu melkein mihin autoon vaan
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Muista en niinkään tiedä mut ainakaan 90-sarjan cruiserista ei saa matkustajan turvtyynyä pois päältä. Eli blokkaa hantin paikan turvaistuimilta.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Sama homma transit connectissa, hoidin asian itse nyppäämällä pihan irti bägistä. leimalle tietty tarvii nollata taas, connecti tuntu kyllä sammuttavan valoa ihan itsestään kun liittimen tökkäsi takaisin.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itse olen kyllä välillä takapenkillä poikien kanssa matkustanut. Ja on Pax familis(?) säilynyt.. ![]() Tuolla aiemmin joku ei sulattanut ajatusta vojakkerista huonompien tieyhteyksien takia. Tuskin ne huonommat on kuin täällä meillä auton hankinnan aikoihin. Ensimmäinen viis kilometriä oli yleensä aurattu iltapäivällä töistätulon aikoihin, jos oli. Tuollaisen raskaan lahnan etenemiskyky lumessa on vaan yllättävän hyvä. Tullut moneen kertaan valitettavasti todettua emännän toimesta. Hänen työmatkallaan on vastaavaa tietä tällä hetkellä 16 kilometriä ja loppu 50 on sitten muuten vaihtelevalla hoidolla. Hänen ajotaitojaan en ala kommentoimaan, mutta hinaamassa olen käynyt tasan kerran, kun putosi ojan päälle auratulla tiellä ojaan. Olisi pudonnut joka ainoa siitä kohdasta ajanut. Emäntä ei ole vaan innostunut ajatuksesta että vaihtaisin lahnan johonkin "vetävämpään" vehkeeseen ![]() ![]() Kyllähän tuollainen maasturi on oikeasti huoleton peli huonommalla kelillä, mutta Suomen teillä ei ihan oikeasti välttämätön. ![]() Ja tuo Röllin mainitsema turvatyynyhomma on oikeasti rasite joissain autoissa. Toisissa saa kytkettyä pois päältä ja toisissa ei.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
CR-V ei ole maastoauto, mutta huonokuntoisella tiellä silläkin pääsee kaksivetoista paremmin, maavara n. 17-20 cm korimallista riippuen. CR-V:n takapenkille mahtuu kolme turvaistuinta vierekkäin, tai ainakin itsellä kokemusta sellaisesta ratkaisusta, että yksi selkämenosuuntaan, yksi kaukalo sekä yksi selkä- ja kyynärnojallinen koroke. Pituussuunnassa CR-V:stä löytyy mukavasti lisätilaa, sillä takapenkkejä voi siirtää kiskoilla eestaas noin 15 cm joka pois toki tavaratilasta, mutta ei tarvitse tinkiä etutiloista, mikäli ei ole yli 185 pitkä. Riippuu toki etupenkkiläisten raajojen pituuksista että kannattaa testailla itse. Takaselkänojia pystyy myös kallistamaan sekä kääntämään ne pois tieltä kokonaan, jolloin tilaa n.1500 l. Normikontti muistaakseni siinä 600 l hujakoilla ja mahtuu lastenrattaat kyytiin takapenkit taakse vedettynäkin. Henkilöautoa korkeampi kori sekä melkein 90° kulmaan aukeavat takaovet helpottavat lasten istuimiin laittoa. Nämä varmasti niitä seikkoja ajo-ominaisuuksien lisäksi, muiksi CR-V on niinkin suosittu mitä se on. Toki auton luotettavuus tilojen ohella vaikutti ainakin meillä ostopäätökseen, vaikka erityistä tarvetta nelivedolle ei ole, vaikka metsästystä harrastankin.
CR-V:n nelivetoa arvostellaan monessa yhteydessä. Jos sitä verrataan oikeaan kiinteillä lukoilla varustettuun maastoautoon niin aihettaa onkin, mutta eroja muiden merkkien citymaastureiden tekniikkaan ei juurikaan ole. Kaikki kytkeytyvät nelivedot, kuten Haldex esimerkkinä ei ole juurikaan kummempi. Monilevykytkin kytkee takapyörät mukaan silloin kun tarvetta esiintyy. CR-V:ssä se on toteutettu kahdella hydraulipumpulla, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Paine-eron ilmetessä se ohjaa monilevykytkintä. CR-V:ssä ensiarvoisen tärkeää on pitää huolta perän öljynvaihdoista, sillä sama öljy pyörii myös nelivedon ohjauksessa. Itse en ole tuota saanyt suditeltua mykäksi kuumenemisen takia, mutta huollot on tehtykin ohjeiden mukaisesti. 2005 tai sen jälkeen valmistetuissa Hondissa viiveitä nelivedon kytkemisessä on melkoisen vaikea, melkeimpä mahdotonta huomata. Joissakin esim. Nissaneissa ja Toyotissa on mahdollisuus kytkeä neliveto päälle napista liikkeelle lähtiessä, ja se lähtee sitten pois päältä itsestään nopeusraja-arvon ylitettyä, esim. 30 km/h. Onko se sitten parempi napilla vai ilman, lienee makuasia. Kuitenkin uusimmassa CR-V:ssä hudraulipumput ovat sähköllä toimivia ja niiden ohjaus on toteutettu siten, että neliveto on päällä aina liikkeellelähtiessä, kuten taitaa olla Haldex 4:kin. Akseleilla ei taida citymaasturiluokassa olla lukkoja muilla, kuin Subarulla visko takana? Bensankulutuksesta sen verran, että CR-V III 2.0i manuaali vie maantiellä 7 - 7,5 l/100km ja sekalaisessa ajossa 8,4 - 8,7 l/100km minun ajoilla. Suorituskyky hyvin vastaava, mitä 2-litraisella ylemmänkeskiluokan perheautolla yleisesti on. Viimeksi muokannut BullBar : 09.01.2013 23:21 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eihän ne citimaasturit kestä ees lumiselta parkkialueelta poistumista kun jo tasauspyörästöt paskana tai lumista (25cm lunta) mökkitietä ajamista kun visco kuumuu? Paremmin menis vanha takaveto Volvokin. Taitaa noi honiskot olla jotain homppeleitten vehkeitä? Armeijassakin puhuttiin hondasta ja se tarkoitti paskalle menemistä...
__________________
Jeep ISORY Viimeksi muokannut KoniJeep : 09.01.2013 00:26 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jos minua kismittäisi autoilu noin paljon, kuin muutamia täällä tuntuu tekevän, niin muuttaisin helsinkiin ja lopettaisin makkaran syömisen.
Ei semmoista ihmisen keksintöä ole olemassa, missä ei jonkun mielestä olisi joku vialla. Ja kun tuo Toyotakin on paskalaitos, niin kannattaa kuitenkin ottaa huomioon sellainenkin asia, että sen kun myy aikanaan sitten pois, niin se saattaa jopa jollekkin vielä kelvata. Autoilu on kallista, mutta niin vain täälläkin tuntuu kaikki sitä harrastavan.
__________________
Pitäähän ratsuhousujen henkseleissä sen verran löysää olla, että manne kyykkyn pääsee. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ois tosiaan varmaan parempi vaihtaa hevoseen ja rekeen jos ei mikään peltilehmä kelpaa...
![]() Miksei nää tyypit tajua että kaikki koneet missä on enemmän kuin yksi liikkuva osaa vaativat aina huoltoa ja korjausta ja välillä hajoaa varmasti jotain isompaakin. Ja että elämä on paljon helpompaa kuin ymmärtää että elämässä on tietty määrä pakollista rahanmenoa ja sillä sipuli. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
On minullakin toisena käyttiksenä Sutsuki!
__________________
Jeep ISORY |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Komppaan kyllä Hegulia tässä. Itellä oli 2006 vuoden Grant Vitara aikoinaan ja tykkäsin kyllä. Alennusvaihteisto säästi kytkintä lumessa ja olihan kiva peruutella vene luiskasta jokeen ku ei tarvinu luistatella. Maantieominaisuuksiltaan aivan ihana ajettava. Tilaa oli matkustajille aivan riittävästi, mutta jouduin luopumaan ku tavaratilan koko ei enää riittäny. 2 lasta, 2 koiraa ja niiden vaatimat varusteet omien lisäksi... tila loppui. Nyt 2005 Pajero sport 3.0 V6 ja ominaisuudet yhtä hyvät, mutta tilaa on enemmän tavaroille ja koirille. Maastoautona Pajero on kyllä pykälää paremmassa luokassa, mutta eihän silläkään paljon soratieltä kannata poiketa ilman korotuksia ja vakiota parempaa rengastusta.
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ensimmäisten crv;itten myötä tais tulla se paskan maine tuttu lipesi "ojaan" 20cm syvä painauma tien varressa eikä crv päässyt ylös kuin mökki naapurin autolla kiskomalla. Saksalainen ohjekirja tiesi kertoa nelivedon kytkeytyvän päälle vain liikkuessa ja olikohan yli 30 vauhdissa ![]() ![]() Jos sulla on jo 30 vauhtia ei siinä kyllä takaveto hiacellakaan kiinni jää ![]() Mutta jos nykysellään kytkeytyy automaattisesti ja irti vauhdissa niin ei se city-offarille varmastikkaan huono vaihtoehto olisi. Koe ajolle kannattaa muuten lähteä porukalla tietää miten kulkee sitten täysi kuorma päällä ettei tule yllätyksiä ![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa ottaa selvää asioista. Jos Citymaasturissa on nelivetojärjestelmänä kytkeytyvä neliveto, mikä taitaa olla yleisin tarjolla oleva systeemi tänäpäivänä, niin se on silloin hyvin vastaava mitä CR-V:ssä. Haldexia käyttää mm. Volvo ja poikittaismoottorilliset VAG tuotteet. Haldexin ja CR-V:n suurin ero minun käsityksen mukaan on lamelli/-monilevykytkimen esiohjaus. Haldexin malleissa sähköllä ja CR-V:ssä mekaanisesti ns."one way ball cam unit", joka tuottaa paineen kytkimelle ennenkuin pumput siihen ehtivät. Tämän takia viive kytkeytymisessä on olematon. Uusimmassa mallissa ohjaus on toteutettu CR-V:ssä kokonaan sähköpumpuilla, jolloin neliveto on aina päällä liikkeellelähtiessä. Akseleilta lukot puuttuu, mutta niin puuttuu muistakin ja edelleen siitä Vitarastakin. VSA auttaa minkä auttaa. Kytkeytymisviiveet CR-V:n nelivetosysteemissä on olemassa, eli noissa aivan 2000-luvun alun vehkeissä vielä.
CR-V:stä tuskin viskokytkintä rikki saa, kun siinä ei sellaista ole. Pumput ja perän saa rikki, jos ei noudata öljynvaihtovälejä tarkoin, mutta sehän on omistajan typeryyttä. Mikäli Hondan nelivetosysteemi pääsee kuumenemaan liikaa, se ottaa sen pois käytöstä jäähtymisen ajaksi. Kuka arvaa, mitä Haldex tekee vastaavassa tilanteessa, tai muiden merkkien monilevykytkimelliset nelivedot? Tämä systeemi on siis p*ska niin kauan, kun se on Hondan citymaastureissa. KoniJeepin parasta antia CR-V:n nelivedosta puhuttaessa: |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja siinä minun "paras anti" kohdassa on tiivistettynä totuus. ![]()
__________________
Jeep ISORY |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty jää itselle | tiku83 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 5 | 06.03.2010 11:09 |
O: Maasturi | opel | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 29.06.2008 15:09 |
O:Maasturi | J-T | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 20.03.2007 13:57 |
O: Maasturi | O/M/V Muut | 0 | 27.03.2005 20:37 |