Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.12.2012, 20:11
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Mites nuo AGM patterit niin ottaako ne virtaa nopeammin vastaan kuin tavan akut?? Tuossa meitsin mönkkärissä kun on ilmentyny semmosta että sähköpumppu osaa kyykätä akun eikä se lataudu tarpeeksi omalla laturilla vaan pitää laittaa yöksi laturiin niin sitten taas pelaa...???

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.12.2012, 20:24
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Mites nuo AGM patterit niin ottaako ne virtaa nopeammin vastaan kuin tavan akut??
Ottaa, "erinomainen virran vastaanottokyky", noin 20% parempi mitä normiakussa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.12.2012, 20:35
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Mites nuo AGM patterit niin ottaako ne virtaa nopeammin vastaan kuin tavan akut?? Tuossa meitsin mönkkärissä kun on ilmentyny semmosta että sähköpumppu osaa kyykätä akun eikä se lataudu tarpeeksi omalla laturilla vaan pitää laittaa yöksi laturiin niin sitten taas pelaa...???
Pikkasen tutkiskelin akkutekniikkaa ja vaikuttaisi siltä, että noissa AGM-akuissa on huonompi latauksenottokyky kuin tavallisissa happoakuissa. Tämä johtuu vedenhäviötä estävästä kalsiumista.

Tiiä sitten mitä tuolle ongelmalle oikein voisi tehdä?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.12.2012, 20:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Pikkasen tutkiskelin akkutekniikkaa ja vaikuttaisi siltä, että noissa AGM-akuissa on huonompi latauksenottokyky kuin tavallisissa happoakuissa. Tämä johtuu vedenhäviötä estävästä kalsiumista.

Tiiä sitten mitä tuolle ongelmalle oikein voisi tehdä?
Siis "kaikki" nykyiset stratti akut on kalsium-akkuja

Bj Andy: tuossa mönkkärin latausongelmassa varmaan yhtä suuri syyllinen on heikko latausteho, kuin akun sähkön vastaanottokyky.
Jos säilytät mönkijää pakkasessa, niin silloin tuo jääkylmä akku voi olla se ongelma, mutta ainakin autoissa, joissa sähköhydraulikoneikkoja, niin akut lämpiävät suht äkkiä, kun puretaan ja ladataan jatkuvasti vuoronperään.
-> mittaa jännitemittarilla paljonko AKUN navoissa on jännitettä, kun akku on täynnä ja mönkkäri käynnissä; pitäs olla yli 14v? ja sitten tee lumityöt, ja mittaa uudelleen tyhjäkäynnillä, jos reilusti eim. 0,3 v pienempi, niin akku kyllä ottas sähköä, mutta mönkkäri ei anna, tarkista vielä sammuttamalla kaikki valot pois, ja anna kierroksia, niin jännitteen pitäisi nousta suht nopeaa, kun akkuun pistetään enemmän virtaa, jos ei aivan 1/2 tyhjä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.12.2012, 21:33
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis "kaikki" nykyiset stratti akut on kalsium-akkuja

Bj Andy: tuossa mönkkärin latausongelmassa varmaan yhtä suuri syyllinen on heikko latausteho, kuin akun sähkön vastaanottokyky.
Jos säilytät mönkijää pakkasessa, niin silloin tuo jääkylmä akku voi olla se ongelma, mutta ainakin autoissa, joissa sähköhydraulikoneikkoja, niin akut lämpiävät suht äkkiä, kun puretaan ja ladataan jatkuvasti vuoronperään.
-> mittaa jännitemittarilla paljonko AKUN navoissa on jännitettä, kun akku on täynnä ja mönkkäri käynnissä; pitäs olla yli 14v? ja sitten tee lumityöt, ja mittaa uudelleen tyhjäkäynnillä, jos reilusti eim. 0,3 v pienempi, niin akku kyllä ottas sähköä, mutta mönkkäri ei anna, tarkista vielä sammuttamalla kaikki valot pois, ja anna kierroksia, niin jännitteen pitäisi nousta suht nopeaa, kun akkuun pistetään enemmän virtaa, jos ei aivan 1/2 tyhjä.
Tää homma on jo selvitelty mutta lukuja en ny muista.
Tuo Honda jotenkin menee kyykkyyn tai sitten siinä on liian viisas laturi. Nii se ongelma on se että kun virta menee vähiin niin kone sammuu. Samaa ongelmaa ei ollu Kawan kanssa.

Laturissa siis pitäisi riittää jerkku mutta jos se akku kyykkää niin ei auta vaikka kone kävisi viikon. Se lataa kyllä. Ja varmaan akun vaihtokin auttaisi ja sen teen jahka vaan keksii mikä siihen olisi paras.
Lainaus:
Mikäs Honda se taas olikaan, mä voin etsiä sulle sen akun tiedot.



650 Rincon.Kuvassa näkyvä akku on jo sijoitettu toisin ja mahollisesti kytketään osaksi systeeemiä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.12.2012, 22:03
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Tää homma on jo selvitelty mutta lukuja en ny muista.
Tuo Honda jotenkin menee kyykkyyn tai sitten siinä on liian viisas laturi. Nii se ongelma on se että kun virta menee vähiin niin kone sammuu. Samaa ongelmaa ei ollu Kawan kanssa.

Laturissa siis pitäisi riittää jerkku mutta jos se akku kyykkää niin ei auta vaikka kone kävisi viikon. Se lataa kyllä. Ja varmaan akun vaihtokin auttaisi ja sen teen jahka vaan keksii mikä siihen olisi paras.




650 Rincon.Kuvassa näkyvä akku on jo sijoitettu toisin ja mahollisesti

kytketään osaksi systeeemiä.
Tossa manuaali. Kohta jatkuu kun poika vie tän iPadin ja mun tarttee mennä pöytäkoneelle
http://199.91.152.240/dyxwdm30c10g/z...air_Manual.pdf

Tossa alla akun ja latauksen tiedot kuvana.

Latausjännitteen pitäisi olla yli 13 V /13,2 V ja alle 15,5 V
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Rincon 2003 lataus ja akku.PNG‎
Views:	397
Size:	26,7 Kt
ID:	32541  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 28.12.2012 22:22
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.12.2012, 22:27
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus



Oiskohan tällanen laturi hyvä. Sais elvytellä noita uusia AGM:ä

Yritin tosiaan tuota omaa akkua latailla jollakin Kiinalaisella 50e älylaturilla niin luuli sitä 6v akuksi ja akussahan oli virtaa yli 7v eli eipä alkanu lataamaan SAATANA

Kyllä ne nuo paksut apukaapelit on vielä paras vaihtoehto
__________________
Sitä saa mitä tilaa...vai mite se meni!!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.12.2012, 23:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mielipuoli Näytä viesti
Oiskohan tällanen laturi hyvä. Sais elvytellä noita uusia AGM:ä
Enpä tiedä, mut Ctek pelannu hyvin. Mulla XS3600 ja MXS7.0. Tuo isompi herätti heti akun mitä pienempi ei saanu ottamaan virtaa. Noita seiskoja sai huutonetstä alle 60€:n syksyllä, mut onhan tuolla yks kohtuuhintanen huuto menossa nytkin: http://www.huuto.net/kohteet/ctek-mx...aton/249251384
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.12.2012, 21:02
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Pikkasen tutkiskelin akkutekniikkaa ja vaikuttaisi siltä, että noissa AGM-akuissa on huonompi latauksenottokyky kuin tavallisissa happoakuissa.
Mitenniin? Käsitiköhän nyt oppimasi oikein?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.12.2012, 21:14
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mitenniin? Käsitiköhän nyt oppimasi oikein?
Tuolla se tuntuu lukevan, mutta voihan se olla, että tässä ei oo ihan koko totuus. niinkuin BJ-40/76 tarkensi noista kalsiumeista.

Tarttee näköjään jatkaa akkututkimuksia

Vikipedia:
Comparison with flooded lead–acid cells

VRLA batteries offer several advantages compared with flooded lead–acid cells. The battery can be mounted in any position, since the valves only operate on overpressure faults. Since the battery system is designed to be recombinant and eliminate the emission of gases on overcharge, room ventilation requirements are reduced and no acid fume is emitted during normal operation. The volume of free electrolyte that could be released on damage to the case or venting is very small. There is no need (nor possibility) to check the level of electrolyte or to top up water lost due to electrolysis, reducing inspection and maintenance.[4]

Tää kohta:
Because of calcium added to its plates to reduce water loss, a sealed battery recharges much more slowly than a flooded lead acid battery.[5][6]

Compared to flooded batteries, VRLA batteries are more sensitive to high temperature, and are more vulnerable to thermal run-away during abusive charging.[1] The electrolyte cannot be tested by hydrometer to diagnose improper charging, which can reduce battery life.[7][6]

Noi lähdeteokset tässä alla:
[5]^ Barre, Harold (1997). Managing 12 Volts: How to Upgrade, Operate and Troubleshoot 12 Volt Electrical Systems. Summer Breeze Publishing. pp. 44. ISBN 0-9647386-1-9.(stating sealed battery plates are hardened with calcium to reduce water loss which "raises the batteries' internal resistance and prevents rapid charging.")
[6]^ a b Sterling, Charles (2009). "FAQ: What Is The Best Battery System to Use for an Auxiliary Charging System". Retrieved 2 February 2012.(discussing excessive cost and poor performance of newer sealed gel or AGM batteries versus regular lead-acid flooded batteries in leisure boats.)
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 28.12.2012 21:16 Perustelu: BJ korjattu
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.12.2012, 21:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
VRLA batteries offer several advantages compared with flooded lead–acid cells.
Kaikki VRLA-akut ei oo AGM-akkuja.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.12.2012, 22:25
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kaikki VRLA-akut ei oo AGM-akkuja.
Juu. VRLA on Valve Regulated Lead Acid eli jonkinlaisella pikkuisella tuuletusventtiilillä varustettu lyijyakku. Toinen VRLA-tyyppi AGM:n lisäksi ovat geeliakut.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.12.2012, 22:35
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

No nyt olisi sitten Akku-yliopistokin mukana keskustelussa


Löysin vihdoin tuollaisen luotettavan tuntuisen lähteen melkolailla moneen akkujuttuun. Sorry, että ei oo savoksi.

Tossa on noi eri tyyppiset akut, lataukset, lämpötilan kuolettava vaikutus jne...

http://batteryuniversity.com/learn/a...tery_knowledge

Opiskelun iloa
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 28.12.2012 22:36 Perustelu: keskustelussa eikä keskustulessa :)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.12.2012, 21:18
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Mites nuo AGM patterit niin ottaako ne virtaa nopeammin vastaan kuin tavan akut?? Tuossa meitsin mönkkärissä kun on ilmentyny semmosta että sähköpumppu osaa kyykätä akun eikä se lataudu tarpeeksi omalla laturilla vaan pitää laittaa yöksi laturiin niin sitten taas pelaa...???
Mikäs Honda se taas olikaan, mä voin etsiä sulle sen akun tiedot.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 28.12.2012, 21:28
jampeli:n Avatar
jampeli jampeli ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 16.08.06
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 792
Perusasetus

http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=91

"AGM akuilla on erittäin hyvä varauksen vastaanottokyky ja erittäin pieni sisäinen vastus verrattuna tavanomaisiin avoimiin akkuihin."

Noin sanotaan monessa paikkaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läppärin akuista vepele Chit-Chat 9 19.05.2008 09:07
akuista, taas -sami- Tekniikka & Jutustelu 63 19.04.2006 19:15


Sivu luotu: 21:33 (GMT +2).