![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
192 cm ja 106 kg menee heittämällä suikkaan sisälle. Ja kartanlukijan paikalle taipuu samankokoinen ukko mukisematta.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Näyttäähän ne ulkoa pieneltä. Ihan hyvin tuo Heguli jakso lapiolla ja vinssiapinana avitella kun "isommalla" XJ:llä joskus talvella kävin uimassa Kulmakorven lumilla. Ettei se tosiaan ihan aivan pulkannaru ole.
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
jos speksit on pari tonnia, kierrejouset, automaatti, jäykät akselit eikä isoa hitsausintoa niin vaihtoehdot vähenee aika vähiin...
JEEP
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Jos Turkkuses asut niin Raisiossahan on mitä mukavin mesta möyrimiseen paitsi jos rakastuu äärimmäisiin suoupotuksiin.
15 päivä trialkisa siellä niin kannattaa tulla katsomaan niitäkin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ja Turun suunnalta löytyy näihin erikoistunut virmakin kätevästi.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Ton hintaset tahtoo vaan järjestään tarttea sitä hitsausintoa.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
No, tuota, ne vanhat HJ:t on kyllä sellasta ikimalmia, jotta ne vaan liikkuu, ja niihin saa osia. Mutta mitään noista kriteereistä ne ei täytä.
Parin tonnin hintaluokassa lähtisin itekkin kattelemaan jeeppejä. Tonnilla saa XJ:tä, kahella Grand Cherokeita ihan oikeella bensakasilla. Enempi ajetut pikkuautot ja vanhat bertat kannattaa unohtaa, koska niissä joutuu laittamaan uudelleen likimain ihan kaiken. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Ääni vanhalle Rangelle tai jos haluaa ajaa vajaakoneella niin Discovery.
Niistä löytyy kaikki perusoffaajan vaatimukset ja enempikin. Ja yhtä lahoja on tuon ikäiset japsitkin. Osat vaan on LR-tuotteisiin paljon halvempia ja valikoimaa on laajasti. Jos kyse on ihan harrasteautosta niin kasikone on hyvä valinta. Ilman sarvia ja hampaita suosittelen eikä ole omalehmä silti ojassa. Nettiautosta kandidaatteja löytyy usein ja tuolla hintaluokalla saa jonkun -87 Rangen tai 400 tkm ajetun -90 Discon. TT |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Hmm? Siis heittämällä? entä sitten sillaa normaalisti; rinna istumaan?
Leikki leikkinä, mutta kyllä suzuki on huomattavan kapea sisätiloiltaan, jos verrataan esim bj-40. Mutta jos vinssiapinan läheisyys ei haittaa, niin mikä ettei. Ja noissa suzukeissa taitaa olla käytännössä 2 paikkaa? siis jos etupenkeillä istuu täyskokoisia miehiä? p.s vanha hiluxi, olikohan jotain -83, oli niin ahas, että jäi sen takia ostamatta, kun ei käytännössä mahtunut ajamaan. (siis kun minulla pituutta reilu 190, ja silloin painoa ei ollut kuin vajaa sata... Ja ei suzuki ole ainut pikkuinen auto; hdj-80 jälkeen tuo w124 mersu tuntuu pieneltä ja ahtaalta, kun tuo alkuperäinen kattoluukku syö korkeutta! Ja penkki ei ole vielä lasähtänyt tarpeeksi.... ![]() Mutta mikä on sinulle sopiva maasturi: makuasia, ja riippuu siitä mitä pystyy/kykenee tekemään. Toyota on varmaan yksi parhaista alkuperäisten varaosien saannin suhteen, ja jenkkeihin löytyy parhaiten kaikkea muutososaa. Ja daihatsu varaosien suhteen varmaan huonoimmasta päästä, mitenkähän mitsulla ja nissanilla toimii -80 luvun autoihin? Ja oli merkki mikä tahansa, silloin kun aletaan rakentelemaan, niin rahaa lakaa palamaan.... (aina löytyy se seuraava paikka, mitä pitää vahvistaa/parantaa )
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
No ei ny ihan heittämällä mutta kyllä sillä on tullu kolisteltua kantoja yli vuoden ja ei se vinssiapinan läheisyys ny niin haittaa ku sattuu useimmiten olemaan oma elämänkumppani, eikä sekää mikää tuulen nussima vinkuheinä oo Orkkis takapenkit näis taitaa olla vaan kakaroolle, ei sinne aikuusta saa kuinkaa päin mukavasti.
Viimeksi muokannut iikkoo : 13.09.2012 21:05 |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Osia saa helposti, jos tarvii ja rahaakin saa menemään, jos haluu. TEMÄHIK |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Me ollaan notkeita poikia !! Ja suikka pitää meidän vetreänä
![]() Joo, SJ-sarja on kuitenkin aika pieni sisätiloiltaan, ei oikein sovellu neljän hengen safariautoksi. Tai no, pitkä malli ehkä. Mutta lyhyenä kahdelle ukolle vallan sopiva, mahtuu tavaratkin kyytiin. Jimny on kooltaan vähän isompi ja siinä on jo kierrejousta alla. Ja vanhemmat Vitarat alkaa olemaan sopivassa hintaluokassa. Mutta mikäli ostat maasturin mainitsemassasi hintaluokassa, on se joka tapauksessa vanha ruosteinen paska ![]() Tervetuloa joka tapauksessa joukkoon.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#14
|
||||
|
||||
|
Itselläni oli sama tilanne muutama vuosi sitten ja merkkivalinnan vuoden kestäneen pähkäilyn tuloksen voi katsoa tuosta alhaalta.
![]() Jeeppeihin löytyy varaosina mitä vain ja Japseihin verrattuna hintapolitiikka on sitä, että yhden Toyon hinnalla saa neljä vastaavaa Jeeppiä (XJ/ZJ). Lisäksi koneessa on ruutia tuplasti, automaatti on maastossa ihan ehdoton verrattuna manuaaliin ja varustevalikoima ilmastointeineen yms. hakkaa "karvahattumallit", kunhan ne siis ovat kunnossa. Ja Jeeppiin mahtuu isokin äijä x 4 + tarpeelliset rojut konttiin. Silti erityisesti XJ on kevyt auto suhteessa kokoonsa. Ja ABS-jarrulliset ehdottomasti, koska niissä on edessä kestävämmät ristikkonivelet. ZJ:n CV-niveletkin kestää, kunhan renkaat max. 31", välitykset vakiot ja ilman akselilukkoja. Tämä tietysti rajoittaa, mutta jos 2k€ on raja, niin eipä siinä lukkoja ostella. Omasta puolestani voin suositella hankkia esim. AVK:lta, Nettiautosta tai Keltapörssistä sopivan vähän rutatun raadon hintaan max 1500€, josta sitten voi rakentaa sopivasti riisutun offipelin. Ylimääräiset osat (aluvanteet, kylkiputket, puskurit, yms.) voi kaupitella omien osahankintojen kustantamiseksi.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Komppaan täysin Timo L:ää ja WinChesteriä.XJ:tä varsinkin saa tuohon budjettiisi ja automaattina mielestäni ilman muuta.Itsellä automaatti kans ja ihmeitä saa tapahtua jos joskus manuaalilla tulen ajamaan.
Sen verran tosiaan kannattaa ostoksilla kierrellessä katsella ettei ihan jumalattoman mätään vekottimeen sorru.Paikkuuhommissa kun tuppaa se innokkainkin offari hyytymään eikä virta sitten mahdollisesti piisaa itse maastokelpoisuuden paranteluun
__________________
J E E P just empty every pocket Viimeksi muokannut Limite : 14.09.2012 14:45 |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Kiitos vastauksista!
Täsmennetään nyt vielä että pari tonnia ajattellin laittaa auton hankintaan ja rakentelu sitten kädestä suuhun periaattella... Mutta keskustelusta viisastuneena on syytä varmaan nostaa hankinta hintaa... Minkälaista Jeeppiä nyt sitten olisi sytä etsiä? Onko niissä ameriikan tyyliin jotain ongelmallisia saastelaitteita? Entä ABS, mitenkä niiden suhteen, kuinka kestävä ja toimiva järjestelmä Jeepeissä? Poistaahan ne saa jos ovat olleet lisävarusteena.. Mutta kannattaako jos toimivat?Onko voimansiirron osissa vaihtelua vuosimallin, varusteiden tai jonkin muun suhteen? Ja se kuuluisa kysymys automaatista. Miten laatikko toimii? Enpä tosin kenenkään liiemmin tai erityisemmin Jeeppin laatikkoa ole kuullut moittivan. Mutta vara- ja muutososien hinta on aika ratkaisevasti vaikuttava tekijä autoa ajatellessa. Oliko jossain päin Suomea jokin Jeeppeihin erikoistunut osaliike vai onko tilaustavaraa ison veten takaa? |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Itsellä ABS on toiminut ainakin tähän asti moitteetta.Tuossa mun XJ:ssä on rek.otteessa jarrujen kohdalla merkintä ALB joka käsittääkseni mahdollistaa ABS:n poiston ilman sen kummempia muutoskatsastuksia.Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
Jamant on Jeeppiin erikoistunut.Löytyy myös tältä palstalta.Sit on sellainen kuin USA Osa Koskinen muistaakseni Hartolassa mis on hyvin sekä purku-että uutta Jeeppi osaa. Oma automaatti on ainakin pelittänyt tosi hienosti enkä ole muittenkaan kuullut niitä herjaavan.Tietty tässäkin säännöllinen huolto takaa huolettomat kilometrit. ainakin XJ:ssä eri vuosimallien osien sopivuuksissa on eroja.Esim ruiskuja on paria eri mallia.Kaikenmoisia osia on kuitenkin tosi sopivaan hintaan saatavissa joten sitä ei mielestäni kannata pelästyä vaikkei eri vuosimallien kaikki osat sovikkaan. Ainakin minä olen aina saanut tämän palstan kautta asiantuntevaa apua ja mielipidettä silloin kun sitä olen tarvinnut.Jos päädyt Jeeppiin ja seurailet viestiketjuja niin huomaat että täällä on muutama todellinen jeeppiguru miltä tulee faktaa niin ettei meinaa perässä pysyä
__________________
J E E P just empty every pocket Viimeksi muokannut Limite : 14.09.2012 16:06 |
|
#18
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Automaatti ja jakis toimii mainiosti maastossa ja tiellä, moottorijarrutusta saa valinnan mukaan käyttöön tai pois ja kesto riittää jos ei nyt tolkuttomia tehonlisiä hae. Osia saa jenkkeihin erikoistuneista firmoista ja tietysti Jeeppeihin erikoistuneelta Jamantilta Espoosta. Jos ulkomaankieli taittuu ja käytössä on Paypal tai joku luottokortti kannattaa myös kattoa RockAuton tarjonta http://www.rockauto.com/ koska perusosat kuten tulpat ja suodattimet sun muut on kevyitä postikuluiltaan ja hinnaltaan edullisia. Muitten osien suhteen vähän voi paino yllättää kuljetuskulussa ja Suomesta hankittu saattaa olla kivampi. Kannattaa kattoa. XJ on kevyt ja ketterä, kääntösäde on pienempi kun pikkunissaneissa ja sisätilat on suht riittävät just neljälle kamoineen. Mahtuu viiskin, mutta ei se mikään full size jenkki ole, että kolme takapenkillä ei kaikki voi ihan isoja miehiä olla. Konepellin alla on vakiona melko ahdasta, mutta aika paljon rojuja voi purkaa pois tai valjastaa uudelleen parempaan käyttöön. Päästöistä pitäis päästä läpi ilmankin tilaa vieviä saastepönttöjä ja ilmastoinnin kompurasta saa paineilmaa. Huoltaminen ei vissiin kaameen vaikeeta ole, mitä nyt joihinkin paikkoihin tarvitaan vuoroin millisiä ja tuumasia työkaluja kun on yhteissuunnittelun kukkaishelmi ja jenkit muutenkin vähän opettelee SI-järjestelmää paikotellen. Huollattaminen ei myöskään oo tullu kaameen kalliiks koska kaikki on loppujenlopuks aika simppeliä ja yleensä ei tarvi kamalasti purkaa tieltäpois, eli on tuntihinnalla maksettu mies päässy suoraan kohteeseen käsiks. Oon ollu suht tyytyväinen hankintaani ja oon varustellu sitä vähän epäjärkevää reittiä verrattuna vaikkapa Winchesterin melko esimerkilliseen budjettiparanteluun. Muokkaamiseen osia ja inspiraationlähteitä löytyy netin pulloltaan ja muutamasta alan liikkeestä saa valmiiks kotomaahan tuotuna XJ erikoistuneita muokkauspalikoita. |
|
#19
|
|||
|
|||
|
Vinkki saksasta XJ,n osat suht halpoja esim takaluukun kaasujouset pari alle 70 euroa rahteineen ei kannata enään tilata rockautosta ja muutenkin rahdin hinta olematon esimerkiksi Itellan hinnoitteluun.
|
|
#20
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Sen sijaan '89-'91 ABS- systeemi on SUSIPASKA (!!!), sitä kannattaa ehdottomasti välttää jollei halua heti ekana käsiinsä jarrumuutosta ABS-> normijarrut. Ylipäänsä ihme jos ABS toimii ton ikäisissä, ja jos ei toimi (tai vaikka toimiikin) niin voi aiheuttaa sydämentykytyksiä liikenteessä kun päättää sanoa kaput. Ei ne kaikki hajoa niin että meinaat ajaa rekkaa perään ja pudota pientareelta, mutta joka tapauksessa niistä on niin paljon paskaa kokemusta itsellä ja muutamalla tuhannella muulla, että ton ikäisissä kannattaa jättää ostamatta jos on ABS- versio. Konversio ei sinällään ole hirveän vaikea, mutta saman hintaluokan absittomia löytyy kun vain jaksaa etsiä. Yleensäkin kandee kattoa '91-> (ns. HO- koneella) Cherokeeta, varaosat halvempia ja saatavuus parempi. Kaikki kuutoskoneiset (suorat, siis) XJ:t on monipisteruiskuja, ja saastesysteemit on yksinkertaisia. Ei mitään alipainepaskajuttuja kuten vanhemmissa kaasaripeleissä. Vanhempia suomiautoja ei ole edes merkattu vähäpäästöisiksi, joten rikki menneen katin tilalle voi hitsata pätkän suoraan putkea.. Lainaus:
![]() En olisi niin jyrkkä että sanoisin automaatin olevan metsässä ehdoton, mutta en ole tähän päivään mennessä keksinyt niistä muuta pahaa kuin varsin huonon vedensietokyvyn (= älä päästä vettä laatikkoon sisälle). Tomaatti on paljon mukavampi & pehmeämpi ajaa ryteikössä, ja tarjoaa momentinmuuntimen kautta lisävääntöä ihan huomaamatta kun sille on tarvetta. Samoin jatkuva veto, eikä tartte kauheasti huolehtia vaihteenvaihdosta ja kytkimenrunkkauksesta. Cherokeen AW4 on kestävä lodju, samoin vanhempien ('93-'95) Grand Cherokeen 5.2 V8 perässä oleva 46RH on varsin hyvä. Jeeppi ei ole varmastikkaan ainoa vaihtoehto hintaluokassasi, mutta etenemiskyvyn, varustelun ja maantiellä matkamukavuuden osalta on kyllä aika lyömättömiä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 14.09.2012 19:05 |
|
#21
|
||||
|
||||
|
Mulla oli kans pienet epäluulot sj410 sisätilojen suhteen kun semmosta olin ostamassa,hyvin sinne 4 normaalikokoista ukkoa sopii,yllättävän tilava sisältä.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
|
#22
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#23
|
||||
|
||||
|
+1, ei se puhumalla tilavaksi muutu.
Vähän sama ku sanois dreeveriä ajokoiraksi.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
|
#24
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jälkimmäinen lause on jo sitten eläimiin sekaantumista. Mielummin ajaa Suzukilla kuin koiraa... |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Suosittele maasturia | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 22.09.2009 16:28 |
| O: Maasturia hankkimassa.... HJ? | O/M/V Muut | 0 | 04.01.2005 11:03 | |
| Maasturia hankkimassa... | Harnold | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 30.12.2004 22:21 |
| Broidille maasturia | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.08.2004 18:21 |
| Montako maasturia? | imported_offroadjouni | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 12.06.2003 16:13 |