Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.10.2011, 18:32
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.

Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.

Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.

Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.

Mutta alkaa menee jo offtopickiksi.

-sami-
Vähän mennee offtopikiks juu sen verran vielä, että tokihan nuo uusista osista kannattaa tehä, ni sitten kestää ja riiput kannattaa tehä stopperilla, ettei kantoon,kiveen,vastapenkkaan pökätessä taitu yli ni pysyy jouset yhtenä kappaleena

Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin.

Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole.

__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.10.2011, 07:26
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin

mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??
__________________
-ISORY OFFROAD-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.10.2011, 07:31
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

niin ja vielä muistutetaan et jos aletaan oikeesti rakentamaan autoa ni se ei tule ainakaan olemaan kilvissä mulla... saa vapaasti toteuttaa itseään.

oma suikka on sen verran siisti VIELÄ et ei sitä kehtaa tehdä kilvetöntä kulkinetta.
__________________
-ISORY OFFROAD-
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.10.2011, 08:44
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -JoNe- Näytä viesti
alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin

mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??
Nopeesti ulkomuistista heitettynä sanoisin että rangen jakarit ja audi 80(?) jouset. Panhardia vissiin otettu toyotista (?). Mutta kaikki on ihan palstalta/romiksilta ostettavaa kamaa. Jouset, jarruletkut yms. kaupasta. Hi-steer palikat koneistamalla, ameriikasta, ipefixiltä jne.

Palstalta saanee kyllä siihenkin neuvoa.

-sami-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.10.2011, 08:55
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Vähän mennee offtopikiks juu sen verran vielä, että tokihan nuo uusista osista kannattaa tehä, ni sitten kestää ja riiput kannattaa tehä stopperilla, ettei kantoon,kiveen,vastapenkkaan pökätessä taitu yli ni pysyy jouset yhtenä kappaleena

Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin.

Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole.
Stopperi riipuissa ei ole säästänyt multa yhtään jousta. Aina poikennut pitkittäiseen iskuun, joka johtanut norran takasilmukan poikkeamiseen. Mut kyllä se hyvä on se stoppari.

Mut toi joustavuus ei mene mulla vielläkään läpi. Ajattellaan jousta ihan irrallisena osana. Jos lähdet taivuttamaan sitä ylös tai alas keskeltä, liikkuuko se erilailla jos liikutat sitä jousen ylä tai alapinnasta?

Eikä se spoa nyt mikään ehdottoman huono ole. Mutta mun mielestä duuniin nähden hyödyt jää turhan pieneksi. Kierrejousitus on kuitekin niin paljon parempi.

-sami-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.10.2011, 11:51
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus


Tommosen jouston aikaansaamiseen meni noin 7 tuntia työtä ja 125 euroa rahaa niin kyllä on samalla vaivalla ja rahalla vitun vaikeeta saada tehtyä leimakelposta kierrealustaa suitsaan. Tosin tossa on liian lyhyet iskarit ja rajottaa joustoo molempiin suuntiin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2011, 12:50
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

no ite mitä pienessä mielessä päissään laskeskelin ni 200€ pitäis riittää.
__________________
-ISORY OFFROAD-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2011, 17:39
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -JoNe- Näytä viesti
no ite mitä pienessä mielessä päissään laskeskelin ni 200€ pitäis riittää.
Tuo summa riittää mainiosti tuohon projektiin, sillä rahalla saa rakennettua soalla varustetutun maastoauton joka joustaa hyvin ja on katsastettavissa tieliikenteeseen
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.10.2011, 17:36
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Stopperi riipuissa ei ole säästänyt multa yhtään jousta. Aina poikennut pitkittäiseen iskuun, joka johtanut norran takasilmukan poikkeamiseen. Mut kyllä se hyvä on se stoppari.

Mut toi joustavuus ei mene mulla vielläkään läpi. Ajattellaan jousta ihan irrallisena osana. Jos lähdet taivuttamaan sitä ylös tai alas keskeltä, liikkuuko se erilailla jos liikutat sitä jousen ylä tai alapinnasta?

Eikä se spoa nyt mikään ehdottoman huono ole. Mutta mun mielestä duuniin nähden hyödyt jää turhan pieneksi. Kierrejousitus on kuitekin niin paljon parempi.

-sami-
Ei saa ajatella jousta irrallisena vaan paikoillaan ja riipun liikerata mukaan lukien Tää oli tässä..Molempi parempi..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
spoa sj:hin HELLE Tekniikka & Jutustelu 6 11.08.2007 22:02
M: Patrolli, spoa ym. JKY O/M/V Ajoneuvot 3 19.04.2007 21:23
soa/spoa? tolavi Tekniikka & Jutustelu 3 14.03.2007 22:01
Mikä on SOA ja SPOA Tekniikka & Jutustelu 6 03.12.2005 14:02
HJ61 spoa Tekniikka & Jutustelu 15 14.07.2004 17:20


Sivu luotu: 19:19 (GMT +2).