Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   suzukiin spoa/soa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89590)

-JoNe- 16.10.2011 16:58

suzukiin spoa/soa
 
No niin... eli olis tarkoitus heivata akselit alemmas lehtinippuja.

on yritetty homman suoritusta hakea palstalta ja googletaa...

Olisikos täällä ketään kuka osaisi kertoa mitä kaikkea tulee ko. hommaa tehdessä ottaa huomioon... auto on tarkoitus pitää kilvissä ja hommaa ei ole tarkoitus suorittaa valmiilla ostosarjalla.

ilmeisesti ohjauksen saa tehtyä sillä mersun kynkällä. sit oli tarkoitus ettii pidemmät jarruletkut,kardaanin ja perän väliin jatkoa, akseleiden /mahdollisesti napojen kääntö, akseleihin hitsata romua jotta niput pysyy paikallaan ja sit se räksöni baari.

onko jotain muuta huomioitavaa??? Auttakkee avutonta...

Heguli 16.10.2011 17:53

Aika kattava tuo listasi on. Varo akseleita hitsatessasi, ettei taivu akseliputki mutkalle. Ohjauksen geometrian kanssa kannattaa olla tarkkana, jotta pysyy auto ajettavana. Kunnollisen ohjausvaimentimen lisäisin listalle. Ja samalla menee ohjaustehostinkin autoon kiinni :) Ja myös vakioriiput kannattaa vaihtaa tukevampiin, ihan normimittaiset riittää. Ja kun auton kanssa touhuat niin laita uudet uretaanipuslat jousiin.

-JoNe- 17.10.2011 08:28

onko ehdotuksia mistä sais suoraan pidemmät jarruletkut vai pitääkö lähteä varaosatiskille vertailemaan???

Henkka Haamu 17.10.2011 14:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -JoNe- (Viesti 809370)
onko ehdotuksia mistä sais suoraan pidemmät jarruletkut vai pitääkö lähteä varaosatiskille vertailemaan???

Esmes Racingpalvelusta Pornaisista, http://www.racingpalvelu.fi/

Tuosta on joristu aiemmin esmes täällä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88366
Tosin Toyotiin liittyen mutta kuitenki...

-sami- 17.10.2011 16:13

Jos kunnollista meinaat tehdä niin unohda ne lehtijouset kokonaan.

Mun mielestä spoa:lla vaan pilaa taas yhden suzukin lisää. Kierrejousi muutos ei ole juurikaan kalliimpi tai vaikeampi suzukiin.

Kuitenki kun tekee spoan niin ei pääse esim. orkkikseen suunnistuksessa eikä stanuihin trialissa. Silti joutuu kärsimään lehtijousista.

Ihan vaan ajatuksena. ;-)

-sami-

sami_k 17.10.2011 16:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -JoNe- (Viesti 809370)
onko ehdotuksia mistä sais suoraan pidemmät jarruletkut vai pitääkö lähteä varaosatiskille vertailemaan???

626 madza vm89

Palex 17.10.2011 17:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 809478)
Jos kunnollista meinaat tehdä niin unohda ne lehtijouset kokonaan.

Mun mielestä spoa:lla vaan pilaa taas yhden suzukin lisää. Kierrejousi muutos ei ole juurikaan kalliimpi tai vaikeampi suzukiin.

Olen täysin samaa mieltä!:)

Murros 17.10.2011 18:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 809501)
Olen täysin samaa mieltä!:)

Kompataan täälläkin.

K-Olli 17.10.2011 19:04

Kannattaa tehä soa ja hetken päästä laittaa kierteet :)

artsi777 17.10.2011 19:39

Riippuu käytöstä kannattaako soata, jos ajelee vaan tiellä ni kannattaa unohtaa, mutta jos mettään mielii ni sitten soa ja siihen sopivat jouset ni avot :) Jos tarvii kierre alustaisen suikan ,ni ostaa suoraan jimnyn.....

-JoNe- 17.10.2011 21:10

kierrejousi alustaa mietin kans... auton tosin ostin ihan metsästys käyttöön alunperin. ja sit mitä offaus polttelee niin se ei oo mitään hc meininkiä vaan että pääsee terapia mielessä mettään rypemään :D
Luulisin et itelle riittäis tuo soa homma näin "metsästysautoon" ihan vallan mainiosti.

toisekseen jos haluais kunnon rypemis autoa tehdä niin oma mielipide on etten sitä kilpiin edes yrittäis laittaa.

-sami- 18.10.2011 08:50

Tietty jos tykkää katkenneista norrista, jatkuvista jousien vaihdoista, siitä taiteilusta millä saa jousi vammasen takasin tielle ja jatkuvasta jousien ettimisestä niin mikäs siinä oppiipahan vaihtaa jouset ainakin. Ohjausvarsiakin oppii oikomaan ja vaihtamaan.

bonuksena saa paskan ajettavan niin maastossa kuin tiellä. Mut makunsa kullakin. ;-)

Mut jos teet vaan mettästys auton niin laita alle korotusjouset. Silloin sulla on uudet jouset alla jotka kestää jo kohtuu hyvin eikä tarvii temppuilla.

Tärkeimmät etenemistä parantavat muutokset (suikassa) on 1. lukot 2. lukot 3. renkaat

-sami-

-sami- 18.10.2011 08:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 (Viesti 809572)
Riippuu käytöstä kannattaako soata, jos ajelee vaan tiellä ni kannattaa unohtaa, mutta jos mettään mielii ni sitten soa ja siihen sopivat jouset ni avot :) Jos tarvii kierre alustaisen suikan ,ni ostaa suoraan jimnyn.....

Paitsi et hyvin tehty kierrejousialustainen sammy/413 on toimivampi kuin jimny. :)

Lisäksi sammy/413 on helpompi löytää välityksiä,lukkoja jne. Eikä tarvii varoo/miettii abseja, airbagei, vähäpäästöisyyksiä jne.

-sami-

artsi777 18.10.2011 14:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 809698)
Tietty jos tykkää katkenneista norrista, jatkuvista jousien vaihdoista, siitä taiteilusta millä saa jousi vammasen takasin tielle ja jatkuvasta jousien ettimisestä niin mikäs siinä oppiipahan vaihtaa jouset ainakin. Ohjausvarsiakin oppii oikomaan ja vaihtamaan.

bonuksena saa paskan ajettavan niin maastossa kuin tiellä. Mut makunsa kullakin. ;-)

Mut jos teet vaan mettästys auton niin laita alle korotusjouset. Silloin sulla on uudet jouset alla jotka kestää jo kohtuu hyvin eikä tarvii temppuilla.

Tärkeimmät etenemistä parantavat muutokset (suikassa) on 1. lukot 2. lukot 3. renkaat

-sami-

Tietty soan yhteydessä voi vaihdella jouset uusiin, ni ei tarvii tosiaan jumpata niitten vanhojen katkenneiden lehtien kanssa, on totta ettei lähes kolmekymmentä vuotta vanhat latit kestäkään yhtäkkiä kun joutuvat taipumaan :)

En tiedä miten sinä ajat, muttei mun ainakaan oo tarvinnu ohjausvarsia oikoa ,kun ne on kerran tehty kunnolla ;)

Juup ja lukot on myös ihan hyvät olla muuallakin kun ovissa....

artsi777 18.10.2011 14:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 809700)
Paitsi et hyvin tehty kierrejousialustainen sammy/413 on toimivampi kuin jimny. :)

Lisäksi sammy/413 on helpompi löytää välityksiä,lukkoja jne. Eikä tarvii varoo/miettii abseja, airbagei, vähäpäästöisyyksiä jne.

-sami-

Totta on tämäkin, mutta samalla kun noitten kierre muutosten kanssa touhuaa, ni heivaa suikan omat akselit mäkeen ja laittaa tojotalaiset tilalle , ni sitten ne kestää myös ajoa lukot päällä :)

bluevan 18.10.2011 15:39

Tai voi laittaa lukotetut jojotan akselit soattuna uusilla norrilla ;)

-sami- 18.10.2011 15:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 (Viesti 809773)
Tietty soan yhteydessä voi vaihdella jouset uusiin, ni ei tarvii tosiaan jumpata niitten vanhojen katkenneiden lehtien kanssa, on totta ettei lähes kolmekymmentä vuotta vanhat latit kestäkään yhtäkkiä kun joutuvat taipumaan :)

En tiedä miten sinä ajat, muttei mun ainakaan oo tarvinnu ohjausvarsia oikoa ,kun ne on kerran tehty kunnolla ;)

Juup ja lukot on myös ihan hyvät olla muuallakin kun ovissa....

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 (Viesti 809774)
Totta on tämäkin, mutta samalla kun noitten kierre muutosten kanssa touhuaa, ni heivaa suikan omat akselit mäkeen ja laittaa tojotalaiset tilalle , ni sitten ne kestää myös ajoa lukot päällä :)

Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.

Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.

Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.

Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.

Mutta alkaa menee jo offtopickiksi. :)

-sami-

sami_k 18.10.2011 17:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 809798)
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.

Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.

Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.

Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.

Mutta alkaa menee jo offtopickiksi. :)

-sami-



henkkoht olen sitämieltä että spoalla saa joustamaan paremmin

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=7410
siinä 77cm

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87579
siinä noin 90cm

samat jouset molemmissa

-sami- 18.10.2011 18:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sami_k (Viesti 809842)
henkkoht olen sitämieltä että spoalla saa joustamaan paremmin

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=7410
siinä 77cm

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87579
siinä noin 90cm

samat jouset molemmissa

Näenkö väärin mutta eikös sinisessä ole rengas kiinni etulokarissa?

Mutua asiasta paljon mutta en VIELLÄ ole tavannut yhtään tapausta jossa spoa joustaisi paremmin.

Anyway jos jengi haluaa tehdä spoa-muutoksia tehkää vaan, mutta mun mielestä samalla vaivalla ja rahalla tekee vieteri muutoksenkin. :)

-sami-

artsi777 18.10.2011 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 809798)
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.

Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.

Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.

Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.

Mutta alkaa menee jo offtopickiksi. :)

-sami-

Vähän mennee offtopikiks juu :) sen verran vielä, että tokihan nuo uusista osista kannattaa tehä, ni sitten kestää ja riiput kannattaa tehä stopperilla, ettei kantoon,kiveen,vastapenkkaan pökätessä taitu yli ni pysyy jouset yhtenä kappaleena :)

Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin.

Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole. :)

-JoNe- 19.10.2011 07:26

alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin :D

:eek: mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??

-JoNe- 19.10.2011 07:31

niin ja vielä muistutetaan et jos aletaan oikeesti rakentamaan autoa ni se ei tule ainakaan olemaan kilvissä mulla... saa vapaasti toteuttaa itseään.

oma suikka on sen verran siisti VIELÄ et ei sitä kehtaa tehdä kilvetöntä kulkinetta.

-sami- 19.10.2011 08:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -JoNe- (Viesti 809998)
alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin :D

:eek: mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??

Nopeesti ulkomuistista heitettynä sanoisin että rangen jakarit ja audi 80(?) jouset. Panhardia vissiin otettu toyotista (?). Mutta kaikki on ihan palstalta/romiksilta ostettavaa kamaa. Jouset, jarruletkut yms. kaupasta. Hi-steer palikat koneistamalla, ameriikasta, ipefixiltä jne.

Palstalta saanee kyllä siihenkin neuvoa. :)

-sami-

-sami- 19.10.2011 08:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 (Viesti 809855)
Vähän mennee offtopikiks juu :) sen verran vielä, että tokihan nuo uusista osista kannattaa tehä, ni sitten kestää ja riiput kannattaa tehä stopperilla, ettei kantoon,kiveen,vastapenkkaan pökätessä taitu yli ni pysyy jouset yhtenä kappaleena :)

Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin.

Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole. :)

Stopperi riipuissa ei ole säästänyt multa yhtään jousta. Aina poikennut pitkittäiseen iskuun, joka johtanut norran takasilmukan poikkeamiseen. Mut kyllä se hyvä on se stoppari.

Mut toi joustavuus ei mene mulla vielläkään läpi. Ajattellaan jousta ihan irrallisena osana. Jos lähdet taivuttamaan sitä ylös tai alas keskeltä, liikkuuko se erilailla jos liikutat sitä jousen ylä tai alapinnasta?

Eikä se spoa nyt mikään ehdottoman huono ole. Mutta mun mielestä duuniin nähden hyödyt jää turhan pieneksi. Kierrejousitus on kuitekin niin paljon parempi.

-sami-

Pertsi 19.10.2011 11:51

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42164
Tommosen jouston aikaansaamiseen meni noin 7 tuntia työtä ja 125 euroa rahaa niin kyllä on samalla vaivalla ja rahalla vitun vaikeeta saada tehtyä leimakelposta kierrealustaa suitsaan. Tosin tossa on liian lyhyet iskarit ja rajottaa joustoo molempiin suuntiin.


Sivu luotu: 09:11 (GMT +2).