Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.10.2011, 08:55
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Riippuu käytöstä kannattaako soata, jos ajelee vaan tiellä ni kannattaa unohtaa, mutta jos mettään mielii ni sitten soa ja siihen sopivat jouset ni avot Jos tarvii kierre alustaisen suikan ,ni ostaa suoraan jimnyn.....
Paitsi et hyvin tehty kierrejousialustainen sammy/413 on toimivampi kuin jimny.

Lisäksi sammy/413 on helpompi löytää välityksiä,lukkoja jne. Eikä tarvii varoo/miettii abseja, airbagei, vähäpäästöisyyksiä jne.

-sami-

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.10.2011, 14:32
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Paitsi et hyvin tehty kierrejousialustainen sammy/413 on toimivampi kuin jimny.

Lisäksi sammy/413 on helpompi löytää välityksiä,lukkoja jne. Eikä tarvii varoo/miettii abseja, airbagei, vähäpäästöisyyksiä jne.

-sami-
Totta on tämäkin, mutta samalla kun noitten kierre muutosten kanssa touhuaa, ni heivaa suikan omat akselit mäkeen ja laittaa tojotalaiset tilalle , ni sitten ne kestää myös ajoa lukot päällä
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.10.2011, 15:39
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Tai voi laittaa lukotetut jojotan akselit soattuna uusilla norrilla
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.10.2011, 15:57
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Tietty soan yhteydessä voi vaihdella jouset uusiin, ni ei tarvii tosiaan jumpata niitten vanhojen katkenneiden lehtien kanssa, on totta ettei lähes kolmekymmentä vuotta vanhat latit kestäkään yhtäkkiä kun joutuvat taipumaan

En tiedä miten sinä ajat, muttei mun ainakaan oo tarvinnu ohjausvarsia oikoa ,kun ne on kerran tehty kunnolla

Juup ja lukot on myös ihan hyvät olla muuallakin kun ovissa....
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Totta on tämäkin, mutta samalla kun noitten kierre muutosten kanssa touhuaa, ni heivaa suikan omat akselit mäkeen ja laittaa tojotalaiset tilalle , ni sitten ne kestää myös ajoa lukot päällä
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.

Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.

Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.

Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.

Mutta alkaa menee jo offtopickiksi.

-sami-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.10.2011, 17:59
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.

Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.

Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.

Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.

Mutta alkaa menee jo offtopickiksi.

-sami-


henkkoht olen sitämieltä että spoalla saa joustamaan paremmin


siinä 77cm


siinä noin 90cm

samat jouset molemmissa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.10.2011, 18:23
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sami_k Näytä viesti
henkkoht olen sitämieltä että spoalla saa joustamaan paremmin


siinä 77cm


siinä noin 90cm

samat jouset molemmissa
Näenkö väärin mutta eikös sinisessä ole rengas kiinni etulokarissa?

Mutua asiasta paljon mutta en VIELLÄ ole tavannut yhtään tapausta jossa spoa joustaisi paremmin.

Anyway jos jengi haluaa tehdä spoa-muutoksia tehkää vaan, mutta mun mielestä samalla vaivalla ja rahalla tekee vieteri muutoksenkin.

-sami-
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2011, 15:43
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Näenkö väärin mutta eikös sinisessä ole rengas kiinni etulokarissa?

Mutua asiasta paljon mutta en VIELLÄ ole tavannut yhtään tapausta jossa spoa joustaisi paremmin.

Anyway jos jengi haluaa tehdä spoa-muutoksia tehkää vaan, mutta mun mielestä samalla vaivalla ja rahalla tekee vieteri muutoksenkin.

-sami-
joo kyllähän se taitaa tossa kuvassa ottaa kiinni
etunurkka oli noin 5cm sisässä kuvaa ottaessa
mutta ei se muuten mihinkään kiinni ottanut
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.10.2011, 18:32
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.

Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.

Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.

Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.

Mutta alkaa menee jo offtopickiksi.

-sami-
Vähän mennee offtopikiks juu sen verran vielä, että tokihan nuo uusista osista kannattaa tehä, ni sitten kestää ja riiput kannattaa tehä stopperilla, ettei kantoon,kiveen,vastapenkkaan pökätessä taitu yli ni pysyy jouset yhtenä kappaleena

Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin.

Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.10.2011, 07:26
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin

mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??
__________________
-ISORY OFFROAD-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.10.2011, 07:31
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

niin ja vielä muistutetaan et jos aletaan oikeesti rakentamaan autoa ni se ei tule ainakaan olemaan kilvissä mulla... saa vapaasti toteuttaa itseään.

oma suikka on sen verran siisti VIELÄ et ei sitä kehtaa tehdä kilvetöntä kulkinetta.
__________________
-ISORY OFFROAD-
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.10.2011, 08:44
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -JoNe- Näytä viesti
alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin

mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??
Nopeesti ulkomuistista heitettynä sanoisin että rangen jakarit ja audi 80(?) jouset. Panhardia vissiin otettu toyotista (?). Mutta kaikki on ihan palstalta/romiksilta ostettavaa kamaa. Jouset, jarruletkut yms. kaupasta. Hi-steer palikat koneistamalla, ameriikasta, ipefixiltä jne.

Palstalta saanee kyllä siihenkin neuvoa.

-sami-
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.10.2011, 08:55
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Vähän mennee offtopikiks juu sen verran vielä, että tokihan nuo uusista osista kannattaa tehä, ni sitten kestää ja riiput kannattaa tehä stopperilla, ettei kantoon,kiveen,vastapenkkaan pökätessä taitu yli ni pysyy jouset yhtenä kappaleena

Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin.

Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole.
Stopperi riipuissa ei ole säästänyt multa yhtään jousta. Aina poikennut pitkittäiseen iskuun, joka johtanut norran takasilmukan poikkeamiseen. Mut kyllä se hyvä on se stoppari.

Mut toi joustavuus ei mene mulla vielläkään läpi. Ajattellaan jousta ihan irrallisena osana. Jos lähdet taivuttamaan sitä ylös tai alas keskeltä, liikkuuko se erilailla jos liikutat sitä jousen ylä tai alapinnasta?

Eikä se spoa nyt mikään ehdottoman huono ole. Mutta mun mielestä duuniin nähden hyödyt jää turhan pieneksi. Kierrejousitus on kuitekin niin paljon parempi.

-sami-
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.10.2011, 11:51
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.267
Perusasetus


Tommosen jouston aikaansaamiseen meni noin 7 tuntia työtä ja 125 euroa rahaa niin kyllä on samalla vaivalla ja rahalla vitun vaikeeta saada tehtyä leimakelposta kierrealustaa suitsaan. Tosin tossa on liian lyhyet iskarit ja rajottaa joustoo molempiin suuntiin.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.10.2011, 12:50
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

no ite mitä pienessä mielessä päissään laskeskelin ni 200€ pitäis riittää.
__________________
-ISORY OFFROAD-
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.10.2011, 17:36
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Stopperi riipuissa ei ole säästänyt multa yhtään jousta. Aina poikennut pitkittäiseen iskuun, joka johtanut norran takasilmukan poikkeamiseen. Mut kyllä se hyvä on se stoppari.

Mut toi joustavuus ei mene mulla vielläkään läpi. Ajattellaan jousta ihan irrallisena osana. Jos lähdet taivuttamaan sitä ylös tai alas keskeltä, liikkuuko se erilailla jos liikutat sitä jousen ylä tai alapinnasta?

Eikä se spoa nyt mikään ehdottoman huono ole. Mutta mun mielestä duuniin nähden hyödyt jää turhan pieneksi. Kierrejousitus on kuitekin niin paljon parempi.

-sami-
Ei saa ajatella jousta irrallisena vaan paikoillaan ja riipun liikerata mukaan lukien Tää oli tässä..Molempi parempi..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
spoa sj:hin HELLE Tekniikka & Jutustelu 6 11.08.2007 22:02
M: Patrolli, spoa ym. JKY O/M/V Ajoneuvot 3 19.04.2007 21:23
soa/spoa? tolavi Tekniikka & Jutustelu 3 14.03.2007 22:01
Mikä on SOA ja SPOA Tekniikka & Jutustelu 6 03.12.2005 14:02
HJ61 spoa Tekniikka & Jutustelu 15 14.07.2004 17:20


Sivu luotu: 06:43 (GMT +2).