![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ei tarvii, ite vedin konttiin 30mm2 johdon, josta sit haaroitin taka-akuille tolle releelle 6mm2 johdon ja toimii täydellisesti, taka-akkuina 2 punasta 55ah optimaa, 5 päivää reissussa ja waecon kompurakaappi cf 35 koko ajan päällä, ja lisäksi samoista akuista joka yö 2kw ilmawebastoa semmoiset 2 tuntia, jääkaappi ei sammunut yhtenäkään yönä niinkuin ennen 1 taka-akulla oli. Ajoo tietysti tuli sen 1000 km yhteensä 5 päivässä joten kerkes kunnolla latautua ajossa taka-akut. Tommonen rele tarvii varmaan vaan olla varalla kyydissä 1 kpl pidemmillä retkillä jos menee paskaks. Mulla noihin kytketty siis vaan jääkaappi, takawebasto(ilma), takavinssi. Toi vinssi hieman arveluttaa, mut eiköhän sekin selviä kun pääsee käyttämään sitä joskus. Tai sit kytkee sen siihen edestä tulevaan paksuun vohtoon suoraan...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Itse kytkisin päävirtakatkaisimen releen rinnalle, siis siltävaralta että
jos rele porsii kuten bj45lava pelkää. tuolla päävirtakatlkaisimella sitten voi syöttää taka-akusta virtaa myös auton sähköille. Niin, ja päävirtakytkimen avain vaikkapa hanskalokeroon, ettei unohdu päälle/kotiin |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Toi oli mulla joo ajatuksissa et tekis kovan kytkennän sinne taakse just päävirtakatkaisijalla noita vinssauksia ja tarvittavaa apukäynnistystä varten ja jeesaishan se myös etuvinssiä, kun taas sähköt oli noista hankookeista hieman vähissä yhtä hodaria (ei omaa) vinssattaessa suosta.
Kun sinne kuitenkin valmiiks menee mulla jo se 30mm2 johto viereen. Kuitenkin helvetin hyvä keksintö toi rele ja toimii ok, mulla toi kalliimpi malli mut ei jääny paljoo hintaa sillekään suoraan kahalta hankittuna. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jep. Jos haluaa värkätä itse releen niin sekin onnistunee. Patrcon listassa 13v/5w zener maksaa 0,59€, tuolla ohjaa sitten 80A relettä. Zener on kytketty suoraan plussaan pääakun puolelle. Ja rele akkujen väliin. Sitten voi laittaa vielä toisen ohjauksen releelle joka tulee virtalukolta. Tää toimii siis niin että akut on kytketty kun virta on päällä (ja kone käy) tai kun jännite on yli 13v. Muutoin akut on erillään.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Zenerin kynnysjännite tuossa on noin 13v, ja alkaa johtamaan sähköä vasta senjälkeen Toisin sanoen; jos jännite olisi 14v, niin siitä jää zenerille 13v ja releeseen 1v, jolla rele ei vielä vedä |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Hyvä. Täytyy funtsia lisää.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 19.12.2010 13:46 |
jäähdytys järjestelmän paine? | burton | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.10.2009 21:46 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
O Jännitteenalennin eli kaks | vepele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.03.2007 11:48 |
Jäähd. järjestelmän "korkki" | Jeeper | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.02.2006 07:53 |