Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.03.2011, 00:23
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hj Näytä viesti
1L polttoainetta/14000L ilmaa
riippuen tietysti aineesta..
12,7/1 on kai se liki tavoiteltua bensa moottoreissa ja joku 15/1 tuntuu olevan diisselissä raja jonka jälkeen savutus ja terminen kuorma alkaa nousemaan jyrkästi vaikka ehkä tehoa saadaan vielä hiukan puristettua lisää jos enemmän soppaa annetaan... ja nuo ovat siis ilmaa kg/polttoainetta kg..
diisselihän käy normaalisti suurella ilma ylijäämällä, tyhjäkäynnillä voi olla luokkaa 100/1 seokset, bensassa taasen tavoitellaan aina optimaalista seosta, turvallisuu syistä yleensä vedetään ainakin ahdoilla vähän rikkaan puolelle.. tietysti oma asiansa ovat laihaseos moottorit, mutta niihin en nyt puutu eikä ole edes tietoa niistä..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.03.2011, 21:29
pajerotdic:n Avatar
pajerotdic pajerotdic ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 110
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
riippuen tietysti aineesta..
12,7/1 on kai se liki tavoiteltua bensa moottoreissa
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.03.2011, 01:39
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pajerotdic Näytä viesti
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen
hyvä että joku oikelukee kirjoitetun, ei ole aina ihan oikea suhde lomalla, yöllä ja viinalla

eli tuo 14,7 on oikein..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.03.2011, 22:27
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pajerotdic Näytä viesti
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen
Tai siis vähiten epätäydellinen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.03.2011, 23:35
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???

Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa...

Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.03.2011, 01:00
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???

Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa...

Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...
Silläkin uhalla, että leimautuu pilkunnussijaksi, niin pakko korjata, että ilma ei paina tasan kiloa. Tai voi se sen painaa jossain kahden kilometrin korkeudessa ja +2 asteen lämpötilassa.

NTP (0 astetta C ja normaali ilmanpaine) olosuhteissa kuitenkin paljon enemmän, eli n.1,3 kg/m3. Tuossa nyt joku linkki, joka ekana vastaan sattui: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma
Kuivan ilman tiheydelle voi käyttää esim. huoneenlämmössä ja täälläpäin normaaleilla korkeuksilla likiarvoa 1,2 kg/m3.

Ja tässähän ei sitten kosteusprosentti vaikuta, kun se ei noissa tiheyksissä ole mukana.

Joten jos tuota TASAN kiloa käyttää laskennassa, niin on aika reilusti seokset pielessä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.03.2011, 01:19
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Silläkin uhalla, että leimautuu pilkunnussijaksi, niin pakko korjata, että ilma ei paina tasan kiloa. Tai voi se sen painaa jossain kahden kilometrin korkeudessa ja +2 asteen lämpötilassa.

NTP (0 astetta C ja normaali ilmanpaine) olosuhteissa kuitenkin paljon enemmän, eli n.1,3 kg/m3. Tuossa nyt joku linkki, joka ekana vastaan sattui: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma
Kuivan ilman tiheydelle voi käyttää esim. huoneenlämmössä ja täälläpäin normaaleilla korkeuksilla likiarvoa 1,2 kg/m3.

Ja tässähän ei sitten kosteusprosentti vaikuta, kun se ei noissa tiheyksissä ole mukana.

Joten jos tuota TASAN kiloa käyttää laskennassa, niin on aika reilusti seokset pielessä...
Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.03.2011, 01:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...
Kansanomaisesti kyllä kilo, mutta eikös NTP- olosuhteissa ilma paina jotain reilut 1200g/ M^3? Jos nyt yhtään muistan fysiikasta ja kemiasta mitään Ja tuo "kilo" on vain kilo, ei virallinen kilon määritelmä

Sehän on kyllä ihan fakta että ilmanlämpö ja kosteus vaikuttaa helvetisti moottorista saatuihin teholukemiin. Yksi hyvä pointti on noi kiihdytysautot, toinen hyvä esimerkki on toisen sortin kiihdytysvehkeet - lentokoneet. Lämpimän/ kostean kelin lentoonlähtöpainoissa ja/tai tarvittavassa kiitotien pituudessa on aivan järkyttäviä eroja. Ja toki vaikuttaa myös maaston korkeus.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.03.2011, 01:53
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...
Varmaan kannattaisi lukea ne standardijutut uudelleen, niin selviää se ilman tiheyskin sitten.

Siihen ilmoitettuun normaali-ilmanpaineeseen merenpinnan tasolla ei vaikuta se kosteus.

Kun luet ne standardijutut uudestaan, niin huomaat kuinka paljon lämpötila vaikuttaa ilman tiheyteen ja sitten voit miettiä kuinka paljon sillä on vaikutusta niiden ahtimien hajoamiseen. Vai aattelitko, että pakkasella ne hajoaa vedenpuutteeseen? Silloinhan ilmassa ei ole vettä massayksikköinä kuin hyvin vähän, vaikka suhteellinen kosteus olisikin 100%. Silti ilman tiheys on suurimmillaan juuri silloin kovilla pakkasilla. Vielä kun tuohon tutkit sen, kuinka paljon ilma voi sisältää vettä vaikkapa +30 asteen lämpötilassa, niin näet, mitkä asiat vaikuttaa minkäkin verran.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dieselmoottorin ilmamäärä? Mappe Tekniikka & Jutustelu 15 03.03.2010 22:02
Moottorin osia? RIPAX Tekniikka & Jutustelu 2 06.12.2009 21:34
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2009 20:52
Lj moottorin laakerit Micco Tekniikka & Jutustelu 1 01.04.2008 07:37
O:LJ:n moottorin lohko Pasi66 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.06.2006 15:42


Sivu luotu: 12:00 (GMT +2).