![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() riippuen tietysti aineesta.. 12,7/1 on kai se liki tavoiteltua bensa moottoreissa ja joku 15/1 tuntuu olevan diisselissä raja jonka jälkeen savutus ja terminen kuorma alkaa nousemaan jyrkästi vaikka ehkä tehoa saadaan vielä hiukan puristettua lisää jos enemmän soppaa annetaan... ja nuo ovat siis ilmaa kg/polttoainetta kg.. diisselihän käy normaalisti suurella ilma ylijäämällä, tyhjäkäynnillä voi olla luokkaa 100/1 seokset, bensassa taasen tavoitellaan aina optimaalista seosta, turvallisuu syistä yleensä vedetään ainakin ahdoilla vähän rikkaan puolelle.. tietysti oma asiansa ovat laihaseos moottorit, mutta niihin en nyt puutu eikä ole edes tietoa niistä..
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
hyvä että joku oikelukee kirjoitetun, ei ole aina ihan oikea suhde lomalla, yöllä ja viinalla
![]() eli tuo 14,7 on oikein.. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tai siis vähiten epätäydellinen.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???
Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa... Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
NTP (0 astetta C ja normaali ilmanpaine) olosuhteissa kuitenkin paljon enemmän, eli n.1,3 kg/m3. Tuossa nyt joku linkki, joka ekana vastaan sattui: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma Kuivan ilman tiheydelle voi käyttää esim. huoneenlämmössä ja täälläpäin normaaleilla korkeuksilla likiarvoa 1,2 kg/m3. Ja tässähän ei sitten kosteusprosentti vaikuta, kun se ei noissa tiheyksissä ole mukana. Joten jos tuota TASAN kiloa käyttää laskennassa, niin on aika reilusti seokset pielessä... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo... Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar??? Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä??? Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa??? Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa... nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Sehän on kyllä ihan fakta että ilmanlämpö ja kosteus vaikuttaa helvetisti moottorista saatuihin teholukemiin. Yksi hyvä pointti on noi kiihdytysautot, toinen hyvä esimerkki on toisen sortin kiihdytysvehkeet - lentokoneet. Lämpimän/ kostean kelin lentoonlähtöpainoissa ja/tai tarvittavassa kiitotien pituudessa on aivan järkyttäviä eroja. Ja toki vaikuttaa myös maaston korkeus. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siihen ilmoitettuun normaali-ilmanpaineeseen merenpinnan tasolla ei vaikuta se kosteus. Kun luet ne standardijutut uudestaan, niin huomaat kuinka paljon lämpötila vaikuttaa ilman tiheyteen ja sitten voit miettiä kuinka paljon sillä on vaikutusta niiden ahtimien hajoamiseen. Vai aattelitko, että pakkasella ne hajoaa vedenpuutteeseen? Silloinhan ilmassa ei ole vettä massayksikköinä kuin hyvin vähän, vaikka suhteellinen kosteus olisikin 100%. Silti ilman tiheys on suurimmillaan juuri silloin kovilla pakkasilla. Vielä kun tuohon tutkit sen, kuinka paljon ilma voi sisältää vettä vaikkapa +30 asteen lämpötilassa, niin näet, mitkä asiat vaikuttaa minkäkin verran. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dieselmoottorin ilmamäärä? | Mappe | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.03.2010 22:02 |
Moottorin osia? | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.12.2009 21:34 |
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? | Jii-Jii | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.08.2009 20:52 |
Lj moottorin laakerit | Micco | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 01.04.2008 07:37 |
O:LJ:n moottorin lohko | Pasi66 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.06.2006 15:42 |