![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mutta katso nyt näiden vastauksia täällä kun ihan asiallinen aloituskirjoitus kuitenkin. Saahan sitä olla vastaan tai sitä mieltä ettei tässä ole ideaa, mutta voisi sen silti järkevästi perustella eikä esittää tuollaista ääliötä mitä useat täällä. Ja ei todellakaan siihen mitään ihmeen koulutustasoa tarvita. Jännä juttu, että eräiden mielestä ekologisuuden lisääminen tarkoittaa yhtä kuin harrastuksen loppuminen. Eihän tästä ole kyse, vaan tyystin eri asiasta. Ja ne jotka väittää että ajavat niin kauan kuin öljyä riittää, niin totuushan on se ettei öljy mihinkään lopu. Sitten kun se käy vähiin, siitä tulee älyttömän kallista ja veikkaampa että harrastus loppuu siihen paikkaan useimmilta. Siksi ei varmaan ole pahitteeksi miettiä muitakin vaihtoehtoja sen jatkamiseen. Ja vielä tiedoksi, että itse en ole mikään ilmastonmuutos intoilija. En oikeastaan usko koko muutokseen siitä syystä että tällä hetkellä "tieto" siitä pohjaa todella vahvasti tietokone simulaatioihin. Ja näissä on se ongelma ettei niissä ole otettu läheskään kaikkia tekijöitä huomioon. Toisekseen nyky supertietokoneiden tehot ei riitä edes vesipisaran fysiikan realiaikaiseen simuloimiseen joten ihan turhaa olettaa että jotain ilmastoa pystytään mallintamaan ja vielä vuosien päähän. Jo ensi viikon sään ennustaminen on niin hataralla pohjalla. Mutta silti, ei tarvitse aivan lapsellisia kommentejä heitellä. Olkaa ennemmin hiljaaj ossei ole järkevää sanottavaa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Saatto mennä ohi aiheen... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tuo sivistys on kyllä kaiken huippu! Jos satut KIM vierailemaan kuopiossa päin niin ota yhteyttä saat tutustua erääseen diplomi-insinööriin ja tämän tutustumisen jälkeen olet aivan varmasti samaa mieltä kanssani eli koulutuksella ei ole sosiaalisten taitojen kanssa mitään tekemistä tai oikeastaan kokemusteni perusteella joillakin (onneksi moni korkeasta koulutuksesta huolimatta on pysynyt ihmisenä) kusi nousee päähän ja pitää yrittää päteä "viisudellaan" ja teknisillä aloilla tämä "viisaus" saan koulutetut näyttämään kusipäiltä ja ääliöiltä kokemusta ei voita mikään kirjoista luettu.
Aikaisempaa kommenttiani selventääkseni ja itse asiaa koskevaa juttua: Olen myös sitä mieltä, että autourheilunkin on kehityttävä....vaan kun Offroad ei ole niin kaupallinen kuin esim. formulat, josta johtuen kehitys on suurimmakseen yksityisten ihmisten "duunareiden" harteilla, joten tiukemmilla laki-asetuksilla ja päästörajoilla yms. ei kehitystä viedä kovin eteenpäin vaan tehdään kalliimmaksi ja vaikeammaksi eli tulevaisuudessa kun lakia tiukennetaan maastoautoilun osalta ns. punakilvet lisääntyy ja ajoalueet... no aina on joku jolla omaa maata ja sallii kanssa harrastajia. Nykyiset lait autojen rakentelua koskien suorastaan pakottavat käyttämään vanhaakalustoa ja estävät kehitystä. Jos tätä kommettia joku epäilee voi vertailla asetuksia ajoneuvoista vuoteen -89 ja vaikka vuodesta -96 eteenpäin löytää varsin monta kohtaa, jotka estävät rakentelua(eli kehitystä) tehokkaasti. Eli se ekolookisempaan kehittyminen ei täällä vinkuen kyllä toteudu. Väitän että moni offroad harrastaja on ekolookisempi kuin moni itseään "vihreänä" pitävä ihminen(jos ny vihreet on ihmisiä) ps. tässä vaiheessa on otettu jo karjalaa takaisin ehkä pullo tai useampi...... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mun verenpaineelle ei tee hyvää tällaiset topicit offipalstalla. Tämä on autoharrastajien foorumi, eikö saatana ituhipeille ja ilmastouskovaisille ole muuta paikkaa kirjoitella?
Enkä käsitä miten joku voi olla niin tyhmä että luulee muutaman vanhan maasturin vaikuttavan yhtään mihinkään. Tällaisessa kärpäsenpaskan kokoisessa maassa on ihan vitun sama millä täällä ajaa. Jos ei jumalauta muuta kiinnostavaa oo ku muutaman auton päästöt ni hypätkää narun jatkoksi! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikä muutama maasturi vaikutakkaan mihinkään. Tosin asiahan on niin, että kokonaisuus ratkaisee. Jos joka paikasta otetaan hitusen, saadan aika paljon lopputulokseksi. Kukaan tuskin Offroadia vihaa tai haluaaa harrastuksen loppuvan, enkä usko, että niin tulee ihan heti käymään. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Keskustelu on rönsyillyt ja reaktio oli hyvin arvattavissa. Maastoautoiluharrastajista on tehty muuten ainakin yksi gradu. Sen mukaan keskimääräinen maastoautoilija on noin 35 vuotias, ammattikoulun käynyt, alle keskituloinen suoritystyötä tekevä mieshenkilö, joka on perheellinen. Jotenkin niin se meni. Siis hyvin arvattavastikin. Tietysti joukossa on ylemmän ja alemman koulutuksen saaneita, niin kuin palstan jutuista näkee mitä kukin tekee ja jokainen taaplaa tyylillään. Se, miten gradun tekijä on ideansa työstä saanut, olisi lisätietona varsin mielenkiintoinen. Liekö sosiaalisessa piirissä moinen harrastaja antanut kimmokkeen? Mutta hyvä, että kaikkea tutkitaan. Sivistyksen tasosta taas on hyvänä esimerkkinä tämä keskustelu, jossa on nähtävissä hyviä ja huonoja kommentteja. Fiksuimmat eivät edes vastaa ja ne ketä asiat eivät todellakaan kiinnosta, eivät vastaa nekään. Sen olen tosin huomannut, että lähes jokaisessa harrastupiirissä on ihmisiä erittäin moneen junaan. Pääasiassa monissa harrasteissa ihmisiä yhdistävänä tekijänä on vain kiinnostus johonkin lajiin tai harrasteeseen ja taustoiltaan ja toimintamalleiltaan, sekä elämänkatsomukseltaan ihmiset edustavat hyvin erilaista joukkoa. Siksi usein harrastusten kautta ei löydä samalla tavoin ajattelevien ihmisten ystäväpiiriä vaan oikea ystäväpiiri koostuu elämänkatsomuksen mukaan samalla tapaa ajattelevasta ihmisistä, joiden taustat ja elämä saattaa olla silti kovinkin erilaista mutta vahvempana ominaisuutena on samanlainen ajatusmaailma. Tietenkin on eroa, laitetaanko vertailtavaksi klassisen musiikin yhtäviä vai rokkibändin roudareita. On aivan sama mitä offirintamalla tapahtuu, jos katsotaan asiaa sisältäpäin. Siellä hyväksytään se meininki mikä piireissä on. Mutta kun offroadia aletaan katsoa piirien ulkopuolelta, olisi varmasti jotakin tehtävissä jotta laji saisi jatkua mahdollisimman pitkään suopeiden silmien alla. Suurin osa kaikesta ympäristöystävällisyydestä kaikissa asioissa on puhdasta feikkiä, todellisiin päästövähennyksiin ja maailmanpelastumiseen päästään politiikan, määräysten ja suoranaisen pakottamisen kautta, koskien jokaista yksilöä jne. Mutta tämä facelift olisi tärkeää, sillä jostakin syystä tätäkin lajia pidetään saastuttavana ja luonnon tuhoavana ym. keskimääräistä paljon enemmän. Syynä on varmasti savuavan autovanhukset, jotka konkreettisesti möyrivät luonnossa. Se on konkreettista luonnonrasitusta joka on helppo mieltää erittäin tuhoavaksi. Ja onhan se sitä, kieltämättä. Ja siksi olisi vara parantaa paljon monissa asioissa toimintaa. Mutta juuri niin kuin kirjoitettiin, pääosa ihmisten päästöistä tulee arkielämästä, liikenteestä, asumisesta jne. Täytyy tosin muistaa, että osa ihmisistä yrittää vähentää kulutustaan ja päästöjään ja joillakin se onnistuu ihan luonnostaan kun vain istuu ja filosofoi. Ne, jotka kuluttavat keskimääräistä enemmän, saisivat ainakin pohtia asiaa vähän nykyistä enempi. Kuulun kyllä siihen joukkoon itsekin. Ajan 25000km/v, 3 autoa, osittainen sähkölämmitys, jne.... Se, että ajetaanko hybridillä vain löpöllä, lienee hypoteettista ajattelua. Käytännössä mennään vielä pitkään bensalla ja naftalla. Varsinaisen maastoajon polttoeinekulutus (ja siten päästöt) lienee melko vähäinen, mutta lajin yleinen habitus ei näytä kovin ympäristöystävälliseltä vaan on äijämeininkiä, ajoittain pahimmillaan. Ehkä suurin sanominen toiminnasta tulee nimenomaan luontoon jäävistä jäljistä ja se on asia, johon voi panostaa luvallisilla ajoalueilla ja huolellisella paneutumisella luonnon lajien huomioimiseen ajopaikkojen valinnassa ym. Näitä kannattaa miettiä ihan tosissaan. Eikä se ole pahasta jos kukkanen jää kasvamaan ajouran varteen tai metsälinnun pesä säästyy, se ei ole keneltäkään pois, kun vain huomioidaan asiat omaa nokkaa isommalta alueelta. Varmasti näin tapahtuukin monissa kerhoissa. Lisävalistus ei kuitenkaan olisi varmastikaan pahasta. TT |
#7
|
||||
|
||||
![]() Yhdellä lauseella
Luin tuon ja yritin ymmärtää.
Mitä haluat sanoa?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mielestäni tuossa. Ja samaa mieltä.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä onko muut huomannu saman mutta on viime
viime aikoina alkanu kummasti vähenemään ns. yleiset kutsut ajohommiin edes paikallisten kerhojen sisällä. Tälläset jutut on epäilemättä yks pääsyy siihen. Ittelle ei tulis enää mieleenkään laskea lähellekkään ajomestoja yhtään tyyppiä joita en henkilökohtaisesti tunne, VARSINKAAN YLEISÖÄ!!!! |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Niinpä, tiedän itsekin samanlaista suuntausta. Joko syynä on se, että lisäjulkisuus ei välttämättä tuo lajille mitään hyvää tai se, että ajotapahtumissa on todellakin sanomista ja ne järjestetään suorastaan lainvastaisesti. Käytännössä kuitenkin jos ajaa omalla maalla tai kaverilta luvan saaneella maalla, hyvin pienellä porukalla joka ei täytä mitenkään harjoitusajon määritelmää, voidaan kai ajaa jotenkin ilman maastoliikennelain mukaista lupaa. Jokainen ajaja laittaa halkoja takakonttiin ja sitten ollaan polttopuukökässä... mutta isompin tapahtuma ja avoin kutsu ei toimi ja syntyy laiton tilanne jos asiat eivät ole kunnossa. Meitä tarkkaillaan - se on vissi juttu. Ehkä jopa ihan oikeinkin? Kaiketi samalla tapaa valvotaan kaikkea muutakin "epämääräiseksi" luokiteltua toimintaa. Samalla tapaa maanomistajatkin kyllä kyttäävät metsissä hiippalilevia viherpiipertäjiä, metsästäjiä ym. Pitää siis miettiä, että haluaako tulla harrastuksensa kanssa näkyvästi esiin "Puhtoisena" vain jatkaako luvatonta möyrimistä perämetsillä. Tämä oli sitten vähän kärkeväti sanottu, jotte ei niitä herneitä...mutta ajatuksen periaate kai selvisi? Ei tästä kai kukaan mitään massalajia haluakaan? Tosin onko oikeutettua, että pieni joukko kansaa möyrii metsissä rymyämässä kun maailma on samaan aikaan muutenkin tuhoutumassa? Näin asiasta tasan varmasti ajatellaan sellaisissa piireissä jotka haluavat asiaa kovasti vastustaa. Heillä on myös keinoja, muistakaa se. Siksihän offipiirit tätä julkisuutta ja viherhippejä pelkäävätkin. He saavat luun kurkkuun jos niin halutaan. Siksi oikein järjestetyt harjoitusmestat, luvat ja puitteet ovat kaiken a ja o, niin kenelläkään ei sen jälkeen ole sanomista kun asiat ovat kunnossa. Se tosin vaatii viitseliäisyyttä ja vie paljon aikaa varsinaisesta toiminnasta pois. Mutta vain sillä voidaan taata lajin jatkomahdollisuudet, kun panostetaan siihen, että asiat ovat oikeasti kunnossa. Maailmanpelastuminen on sitten asia sinänsä. Siitä voidaan keskustella erikseen. Offaaminen voisi mielestäni olla enemmänkin perhelaji, jossa olisi muutakin kuin krapulaisia hanttimiehiä ja makkaranuotioita keppanalla. Pienellä panostamisella näihin ajopäiviin saisi ympättyä kaikenlaista muutakin mukavaa perheen pienimmille ja vaimoväelle; Rastirataa, tehtäviä ym. Offaus on vain osa lajin sisältöä. Onhan siinä jollakin tavoin löysästi mukana myös luonto, safaroinnissa erityisesti. Mutta safariajo on tehty koko maassamme kovin vaikeaksi saada aikaan pitkiä safarireittejä ja taitaa asia olla vähän ot osalla palstan porukasta. Iso osa viihtyy hehtaarin lepikossa kikkailemassa. Kumpi sitten parempi, makuasia. TT |
#11
|
|||
|
|||
![]() MIKÄ?
Mikähän on se koulutus jolla voi määritellä kenenkään koulutusta tai sivistyneisyyttä tämmosillä sivuilla?KIM,ei pahalla mutta jos sulla on korvies välissä jotain niin älä yleistä kun yksilöitä olemme kaikki.Ja jos joku ymmärtää väärin ton sun provosointis ni ei pidä provosoida.Jos tarkoitit herättää asiallista keskustelua ni epäonnistuit pahasti.Ei sun ilmasutaitos ole hääppönen,vaikkei se sun älykkyydestäs mitään kerro.Ei ekologisuudessa mitään pahaa ole varmaan kenenkään mielestä mutta sen toitottajat ovat usein kaksinaismoralistisia,ei kenenkään syyttäminen ja sormella osoittelu ole ekologista vaan todellisten vaihtoehtojen tarjoaminen ja käytännön teot.Kerro meille miten maasto autoilemme ekologisemmin,niin että se on mahdollista taloudellisesti ja käytännössä.Toistaiseksi olet ollut vain haitaksi ekologialle!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan OFFIAUTO | timmy | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 27.09.2009 19:43 |
Ostettu Offiauto | panzer | O/M/V Ajoneuvot | 19 | 29.12.2008 13:36 |
Tulevaisuuden offiauto? | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 24.01.2008 01:07 |
0.VALMIS OFFIAUTO | methäman | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 16.07.2007 15:00 |
Tulevaisuuden "offiauto"? | jeeppi-eki | Chit-Chat | 9 | 24.08.2005 18:29 |