![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Eihän erillisjousitukseen lukon saanti sen vaikeampaa ole, miksi olisi ? Tasauspyörästöhän on täysin samanlainen, riippumatta siitä mitä sen ulkopuolella on. Erillisjousituksen etu on toki parempi maavara ja se että akseli ei jää kantamaan. Eli renkaat voivat joustaa ulospäin vaikka maavara tavallaan loppuisikin. Aussi sivulla oli hyvä juttu tästä kerran, miten erillisjousitettu selvisi paikasta mistä jäykkäakselinen ei, renkaista ei johtunut vaan siitä että jäykkä akseli kantaa heti kun maavara loppuu ja renkaat kaivavat äkkiä alustansa pois. Tässä nyt oli erillisjousitusta muutama puoltava kommentti, koska jäykkää puoltavia näytti jo olevankin tarpeeksi. ![]() Eipä sinäänsä, jäykkä akselinen voisi olla helpompi lähtökohta, etenkin jos enemmän joustavan aikoo rakentaa. Erillisjousitus ei vakiona yleensä ole tarpeeksi joustava. Sen sijaan jos kaikki tehtäisiin puhtaalta pöydältä, voi siitäkin saada kohtuuliset liikevarat irti.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja.. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suojakumit ja niiden heikkous on miinusta,kuten myös olemattomat joustomatkat vakiona. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tatran ratkaisussahan rengas kallistuu joustoliikkeen aikana, mitä esimerkiksi kahdella päällekäisellä kolmiotukivarrella toteutetussa erillisjousituksessa ei tapahdu. Vanhemmissa katuautoissakin on hieman tuonne päin olevia akseliratkaisuja, tässä kuva Chevrolet Corvairista: ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
http://data3.primeportal.net/trucks/...103_of_126.jpg
http://data3.primeportal.net/trucks/...106_of_126.jpg http://data3.primeportal.net/trucks/...001_of_126.jpg Siinä muutama kuva MAZ:n taka-akselista.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ööh, mitä ihmeen pieniä tankoja ? Siinä on ei ole mitään enempää kuin jäykässäkään, asetelma on vain erilainen. Sensijaan kaikki muut elementit ovat hieman korkeammalla lisäten maavaraa ja näin jopa parantaen peruskestävyyttä. Ongelmana kestävyydessä yleensä pidetään sitä, että jos keula pääsee kovin korealle ja tulee vauhdilla alas, osuu keula useimmiten maahan ja se isku voi olla liian kova tasauspyörästölle. Mutta jossei autolla lentää ja hyppiä aio, niin samapa tuolle.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() "risukeula"
ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa... |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Risukeula saattaa olla kevyempi, mutta ei merkittävästi. Maavara on parempi ainoastaan pienillä joustoilla. Jäykän akselinkin saa tuettua riittävästi, esim. traction bar. ja pyörän ei todellakaan tarvitse pysyä suorassa koko joustomatkan ajan, vaan päinvastoin, ellet sitten ajele lekaharkkojen ylitse kaltevien kivien, kantojen yms. nyppyjen sijaan.. En ole tutkinut, mutta voisin kuvitella erillisjousitettujen ottavan kylmää vettä niskaan RTI listoilla? Ja vielä jäykkiksen puolesta on hinta; Ei tarvitse kalliita tukivarsia tai vetareita jotta päästään hyvään kestävyyteen/joustavuuteen. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja renkaan se kuuluu joustella maanpinnan mukaan pidon maksimoimiseksi, eikä tukivarsien. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jos vahankaan pitaa olla vauhtia niin ehdottomasti erillisjousitus.
http://www.youtube.com/watch?v=BXx8-fQbs34 Erillisjousituksen maavara tosiaan pienenee sisaanjoustossa, mutta jaykka-akselisen maavara on aina pieni ![]() Hitaammissa lajeissa jaykkikset varmaankin pitavat etulyontiaseman kestavampina |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tosin kiteereinä voidaan pitää suomi offroad joka on melko hidasta.... ja reilumman maavaran saa portaaleilla |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan auto dvd soittimeen erillis näyttö | toyota4x4 | O/M/V Muut | 2 | 12.02.2009 15:59 |
Pajeroon jäykkä etuakseli | jusshako | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 24.01.2009 10:50 |
jäykkä vaihdeloota | reissumies37 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 16.01.2009 21:43 |
Myydään Broncon jäykkä etuakseli | Leo N. Berger | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 08.08.2008 12:01 |
Jäykkä kaasupoljin. | nepa | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 07.10.2002 10:30 |