Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.02.2009, 16:39
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

pitää noissa olla se nivel siellä murikan kupeessa tai sitten kumivetarit...

__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.02.2009, 17:28
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Mun mielestä tartaa ei voi sanoo risukeulaseksi... Onhan siinäkin yksi osainen vetari suoraan murikalta renkaalle ilman niveliä, kuten jäykkäakselisessa...
No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa.



Mutta siinä olis kunnon risukeulaa.



Tämmöinen kevyt KZKT 7428. Yleensä näillä vedetään panssarivaunua kärryssä, mutta tuossa viedään 50 kuutiota polttoainetta.

Tuolta löytyy lisää kuvia näistä: http://www.z827.narod.ru/Photos/index_e.html
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.02.2009, 17:46
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

Vähän käytännönläheisempi esimerkki erillisjousituksesta. Kovin "maastokelpoisia" vehkeitä tuntuivat olevan nämäkin...
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.02.2009, 17:52
Finnmerchant:n Avatar
Finnmerchant Finnmerchant ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.09
Sijainti: TurkuH
Viestit: 234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa.



Mutta siinä olis kunnon risukeulaa.



Tämmöinen kevyt KZKT 7428. Yleensä näillä vedetään panssarivaunua kärryssä, mutta tuossa viedään 50 kuutiota polttoainetta.

Tuolta löytyy lisää kuvia näistä: http://www.z827.narod.ru/Photos/index_e.html
MZKT Volat?? se on vähä sen näköinen vaikka se on KZKT
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.02.2009, 18:00
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
MZKT Volat?? se on vähä sen näköinen vaikka se on KZKT
MAZ, MZKT ja KZKT taitavat olla samaa perhettä. Olen netissä nähnyt samoja autoja eri merkillä. Tarkemman tiedon saaminen on vaikeata, kun ne ovat kirjoitettu "osuuspankin merkeillä".



Edit: Tietoa eri merkeistä, henkilö-, linja-, paketti-, maasto- ja kuorma-autoista ---> http://denisovets.narod.ru/models.html

Viimeksi muokannut sisua45 : 25.02.2009 18:44
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.02.2009, 15:23
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

[QUOTE=sisua45;537193]No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa.



"Minun silmissä tuo vetari on ihan yhtä puuta, eikä edes kumia...
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän "

Miten minusta silti näyttää ihan ristikolle tuo juttu tuolla akselin rungon puoleisessa päässä? Vai mikä se on?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.02.2009, 17:23
AH-64D:n Avatar
AH-64D AH-64D ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.07
Sijainti: -
Viestit: 358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa.



"Minun silmissä tuo vetari on ihan yhtä puuta, eikä edes kumia...
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän "

Miten minusta silti näyttää ihan ristikolle tuo juttu tuolla akselin rungon puoleisessa päässä? Vai mikä se on?


Juu kyllä tuo tuolla on ristikko, mutta se ei olekkaan Tatran akseli vaan tuon KZKT 7428.
Katsoppa tuo video minkä laitoin jo aikasemmin Tatran akselin rakenteesta.
http://www.youtube.com/watch?v=CRAqz...eature=related
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.02.2009, 18:49
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Nivassahan on risu keula ja kiinteä taka-akseli..olen saanut kieroon kaksi taka-akselia ja risukeula on säilynyt ehjänä koko ajan.
en tiedä onko se nyt vertailukelpoinen mutta kumminkin ääni risujen puolesta
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.02.2009, 20:11
AH-64D:n Avatar
AH-64D AH-64D ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.07
Sijainti: -
Viestit: 358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
pitää noissa olla se nivel siellä murikan kupeessa tai sitten kumivetarit...
Minun silmissä tuo vetari on ihan yhtä puuta, eikä edes kumia...
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän

http://www.youtube.com/watch?v=CRAqz...eature=related
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.02.2009, 20:15
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Joo, tatran vetarit ovat "suorat". Tuosta linkin videosta selviää hyvin sen rakenne. Vetarit lähtee muuten hiukan, 3-5 senttiä, eri kohdista napoihin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.02.2009, 23:31
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Eihän erillisjousitukseen lukon saanti sen vaikeampaa ole, miksi olisi ? Tasauspyörästöhän on täysin samanlainen, riippumatta siitä mitä sen ulkopuolella on.

Erillisjousituksen etu on toki parempi maavara ja se että akseli ei jää kantamaan. Eli renkaat voivat joustaa ulospäin vaikka maavara tavallaan loppuisikin. Aussi sivulla oli hyvä juttu tästä kerran, miten erillisjousitettu selvisi paikasta mistä jäykkäakselinen ei, renkaista ei johtunut vaan siitä että jäykkä akseli kantaa heti kun maavara loppuu ja renkaat kaivavat äkkiä alustansa pois.

Tässä nyt oli erillisjousitusta muutama puoltava kommentti, koska jäykkää puoltavia näytti jo olevankin tarpeeksi.

Eipä sinäänsä, jäykkä akselinen voisi olla helpompi lähtökohta, etenkin jos enemmän joustavan aikoo rakentaa. Erillisjousitus ei vakiona yleensä ole tarpeeksi joustava. Sen sijaan jos kaikki tehtäisiin puhtaalta pöydältä, voi siitäkin saada kohtuuliset liikevarat irti.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.02.2009, 00:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.02.2009, 01:18
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..
Jaa,en ole kyllä hiluksista vielä löytänyt...Raidetankokin on suojassa kun vertaa tuohon hoijakan vakioasennelmaan.Ja tukivarret ovat yllättävänkin vahvoja jos vertaa jäykkien akseleiden kanssa käytettäviin.

Suojakumit ja niiden heikkous on miinusta,kuten myös olemattomat joustomatkat vakiona.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.02.2009, 08:16
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.02.2009, 23:58
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..
Ööh, mitä ihmeen pieniä tankoja ? Siinä on ei ole mitään enempää kuin jäykässäkään, asetelma on vain erilainen. Sensijaan kaikki muut elementit ovat hieman korkeammalla lisäten maavaraa ja näin jopa parantaen peruskestävyyttä. Ongelmana kestävyydessä yleensä pidetään sitä, että jos keula pääsee kovin korealle ja tulee vauhdilla alas, osuu keula useimmiten maahan ja se isku voi olla liian kova tasauspyörästölle. Mutta jossei autolla lentää ja hyppiä aio, niin samapa tuolle.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.02.2009, 12:58
Lenni Lenni ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.02.09
Sijainti: Turku
Viestit: 6
Perusasetus

"risukeula"


ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	erillisjousitus.jpg‎
Views:	366
Size:	55,8 Kt
ID:	3887  
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.02.2009, 09:46
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Miksi noissa raskaissa maastokuorma-autoissa on noin hulvattomat etuylitykset? Kuten tuossa KZKT:ssakin. Ketteryys tasamaalla, parempi vetokyky vai onko suunniteltu että miina räjähtää vasta hytin takana, tuskin siellä kukaan henkiin jäisi...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.02.2009, 09:54
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Miksi noissa raskaissa maastokuorma-autoissa on noin hulvattomat etuylitykset? Kuten tuossa KZKT:ssakin. Ketteryys tasamaalla, parempi vetokyky vai onko suunniteltu että miina räjähtää vasta hytin takana, tuskin siellä kukaan henkiin jäisi...
Puhtaasti arvausta mutta viosiko olla tasapainotuksen ja painonjakauman kanssa mitään tekemistä.
Se jos tollaisen lotjan alla jossa on 50 m3 polttoainetta kyydissä ja alla poksahtaa miina niin eipä vissiin väliä missä se hytti sijaitseepi

Edit: Ihan sama mikä keula siellä autossa on. Kun ei rengas pidä eikä vinssi vedä niin jumissa olet ja siinäpä se.
Eri juttu sitten on kuinka pitkälle pääsee ennenkuin on jumissa, se vaatii osaamista eikä keulaa....

Viimeksi muokannut L-200 : 26.02.2009 10:02 Perustelu: herneitä jakoon :D
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 26.02.2009, 10:10
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Kai ne on halunneet pitää akselivälin (välit) mahdollisimman lyhyinä, että kääntyis edes jotenkin ympäri. Vetopöydän eteen kun laitetaan kaksi metriä pitkä moottori, ja neliovinen ohjaamo, niin keula roikkuu väkisinkin.

MZKT-7922, kyytissä Topol-M "vittuilun poistaja".

http://www.youtube.com/watch?v=S0EyZIfh ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=nA4oz8q6 ... re=related
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan auto dvd soittimeen erillis näyttö toyota4x4 O/M/V Muut 2 12.02.2009 15:59
Pajeroon jäykkä etuakseli jusshako Tekniikka & Jutustelu 12 24.01.2009 10:50
jäykkä vaihdeloota reissumies37 Tekniikka & Jutustelu 8 16.01.2009 21:43
Myydään Broncon jäykkä etuakseli Leo N. Berger O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 08.08.2008 12:01
Jäykkä kaasupoljin. nepa Vuosimallit 1984-1996 0 07.10.2002 10:30


Sivu luotu: 20:44 (GMT +2).