![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kokemusta on sen verran että venäjällä toyotan mekaanisella vedettiin pari kertaa huonokuntoinen vaijeri poikki ja viimeisen kerran luisti auki.. oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle... Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys. ************** Suzuki 416 TSI
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Köysilukot
[QUOTE oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...
Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys. ************** Suzuki 416 TSI[/QUOTE] Kaksivasteiset köysilukot pitävät näitä yksivasteisia paremmin.Kannattaapi käyttää siis kaksivasteisia. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mä en ymmärrä mikä ero on tuolla lukon asennolla. Miksi toi toinen on vaarallinen? Selittäkää.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Periaatteessa kumpikaan kuvista ei ole paras mahdollinen.
Kolmesta lukosta kun yhden kääntää toisinpuolin niin pitää parhaiten. Isäukko turannu työkseen noiden parissa parikymmentävuotta joten uskon sen tietävän mistä puhuu.Ei kuulemma mee jostain vetolujuustestistä/lopputarkastuksesta läpi jos kaikki samoinpäin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Riippuen tietysti siitä mihin tarkoitukseen vaijeri + lukot menee. Nostoapuvälineissä on yksipuoleiset köysilukot yksinkertaisesti kielletty. Varmuuskerroin ei riitä . |
#6
|
|||
|
|||
![]() Köysilukot
Noh. Kuvassa olevat köysilukot "puristavat" vaijeria vain yhdeltäpuolelta. Siltä puolen jolla kiristusmutterit sijaitsevat.Kaksipuoleiset köysilukot sen sijaan "puristavat" vaijeria molemmiltapuolilta. Vetotilanteessa lyhempivaijeri pyrkii kulkeutumaan koussia kohden ja alempi vaijeri koussista poispäin.Näin ollen vaijeri "hiihtää" koska lukkojen puristus on vajaa. Tilanne todellakin muuttuu kun kääntää yhden lukon toisinpäin.Näin se vaan on.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Lopulta tilannehan on sama jos olisi kaksi vaijerinpäätä yhdistetty lukoilla. Noin niinkuin lukkojen kannalta. Mistä se lukko tietää kummin päin se pitää paremmin kun se lukko on täysin symmetrinen. Sitä vaan ihmettelen.
Nyymille: Jos lukko puristaa vain muttereiden puolelta ja oletetaan, että se irtopää hiihtää niin miksi sitten muttereiden pitää olla pitkän vaijerin puolella? Eikös irtopään puoli olisi parempi? Ja miten ihmeessä se puristus tulee vain sinne muttereiden puollelle? ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin isommissa köysilukoissa tuo muttereita vasten tuleva osa on kapealta sivulta (mutterilinjasta) katsottuna hiukan U:n mallinen, jolloin "terävät" särmät purevat köyteen. Samoin lyhytkin pätkä painuu hiukan luokalle, kun mutterit tiukataan... Ainakin hissin naruissa on aina köysilukot näin päin... Ja niitten toivois pitävän...
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Viimeksi muokannut Autonosturimies : 31.01.2009 22:34 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Joo jonkun verran on tullut noitten kanssa pelattua metsikössä, kun vaijjeri oli ihan sika huonoa ja meni koko ajan poikki. Ei muutakun ihk:lta kunnon koukku ja siihen vaikka 4 kpl vaijjeri lukkoa ja kousi niin kyllä pelitää..
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle. Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi". |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Taijat olla huumorimiehiä... ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mikäs tuossa nyt oli huumoria? Ihan asiaa ja selkeästi selitetty, nuo jutut suuremmasta lyhyeen vaijeriin kohdistuvasta voimasta oli sensijaan ihan satuja.
Viimeksi muokannut helmapelti : 04.02.2009 17:40 |
#14
|
|||
|
|||
![]() oikea paikka
jos haluaa hyvän ja ammalaisten laittaman mennä
juvan malmille certex nimiseen firmaan .saa vaijerit ,koussit ja ja lukot prässätään kii .ei luista mihkään ja saa silt liinoja ja pylpyröitä ja kaikkea alaan liittyvää |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei ne mitään satuja ole. Missäs sitä on fysiikan tunnilla oltu? |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä ne TTKK:lla tuli istuttua, vaikkei siellä erityisesti vaijereihin perehdytty. Senverran ymmärrän että tajuan kun selität ja sitten myönnän olevani väärässä.
Olen väärässä ollut ennenkin, muistaakseni. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Juu, nämähän on näitä henkimaailman juttuja osittain.
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
U-pultin "uppoaminen" vaijeriin heikentää vaijeria, joten myös sen takia u-pulttien tulee olla siellä lyhyellä puolella, kun siellä vaijeriin kohdistuu pienempi voima. Voima tulee vinssiltä, joten pitkällä puolella on täydet 100% voimaa, koussin kautta kiertäessä osa voimasta muuttuu kitkaksi koussin ja vaijerin välillä, joten voima tosiaan on pienempi lyhyellä puolella. Olisko uskottava selitys? ![]() Lainaus:
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Hei, tästähän saadaan mielenkiintoinen keskustelu ja ihan rakentavassa hengessä ettei kenenkään tarvitse vetää herneitä nenäänsä.
Nämä ovat aika hankalia selitettäviä ja kuvat kertoisivat paremmin, ymmärrettävästi väärinkäsityksiä voi tapahtua. Tässä vielä samaa asiaa eri sanoin. U-pultti aiheuttaa vaijeriin muodonmuutoksen jolloin syntyy eräänlainen muotolukite. Eli vaijeri ei pääse luistamaan ilman että sen muoto muuttuu, mielestäni tämä voisi olla liitoksen suurin voima. Lisäksi tietysti vaikuttaa vaijeri/vaijeri ja vaijeri/lukko kitkavoimat Tilannetta mutkistaa venymät ja muodonmuutokset jolloin myös koussiin voi aiheutua kitkavoima, silloin koussi kääntyy ja vinssin vaijeri poikkeaa vetolinjalta muodostaen vastavoiman koussin kitkavoimalle. Tämä voima on mielestäni merkityksettömän pieni. vrt.että käyttäisit koussia pylpyränä, kitkaa on mutta kyllä siitä vaijeri kulkee. mielestäni on mahdollista että koussi on täysin suorassa ja kitkavoimat kumoavat toisensa ja vinssin sekä lyhyenvaijerin voimat ovat yhtäsuuret. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Sähkövinssin vaijerin kiinnitys | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 29.11.2011 21:48 |
miten tv-vaijerin kiinnitys 350dx:n päällä | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 07.11.2007 19:42 | |
Vaijerin kiinnitys rumpuun, ABT 8000?? | Revolver | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 15.02.2005 08:06 |
vinssin kiinnitys?! | las-c | Tekniikka & Jutustelu | 38 | 04.01.2005 20:17 |
vinssin vaijerin jatke.. | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 24.05.2003 21:47 |