Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.01.2008, 23:56
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Kokemusta on sen verran että venäjällä toyotan mekaanisella vedettiin pari kertaa huonokuntoinen vaijeri poikki ja viimeisen kerran luisti auki.. oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...

Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.

**************
Suzuki 416 TSI

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.01.2009, 21:18
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Köysilukot


[QUOTE oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...

Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.

**************
Suzuki 416 TSI[/QUOTE]

Kaksivasteiset köysilukot pitävät näitä yksivasteisia paremmin.Kannattaapi käyttää siis kaksivasteisia.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.01.2009, 21:40
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Mä en ymmärrä mikä ero on tuolla lukon asennolla. Miksi toi toinen on vaarallinen? Selittäkää.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.01.2009, 21:49
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Periaatteessa kumpikaan kuvista ei ole paras mahdollinen.
Kolmesta lukosta kun yhden kääntää toisinpuolin niin pitää parhaiten.
Isäukko turannu työkseen noiden parissa parikymmentävuotta joten uskon sen tietävän mistä puhuu.Ei kuulemma mee jostain vetolujuustestistä/lopputarkastuksesta läpi jos kaikki samoinpäin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.02.2009, 11:42
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Ei kuulemma mee jostain vetolujuustestistä/lopputarkastuksesta läpi jos kaikki samoinpäin.

Riippuen tietysti siitä mihin tarkoitukseen vaijeri + lukot menee. Nostoapuvälineissä on yksipuoleiset köysilukot yksinkertaisesti kielletty. Varmuuskerroin ei riitä .
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.01.2009, 20:54
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Köysilukot


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Mä en ymmärrä mikä ero on tuolla lukon asennolla. Miksi toi toinen on vaarallinen? Selittäkää.
Noh. Kuvassa olevat köysilukot "puristavat" vaijeria vain yhdeltäpuolelta. Siltä puolen jolla kiristusmutterit sijaitsevat.Kaksipuoleiset köysilukot sen sijaan "puristavat" vaijeria molemmiltapuolilta. Vetotilanteessa lyhempivaijeri pyrkii kulkeutumaan koussia kohden ja alempi vaijeri koussista poispäin.Näin ollen vaijeri "hiihtää" koska lukkojen puristus on vajaa. Tilanne todellakin muuttuu kun kääntää yhden lukon toisinpäin.Näin se vaan on.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.01.2009, 21:11
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Lopulta tilannehan on sama jos olisi kaksi vaijerinpäätä yhdistetty lukoilla. Noin niinkuin lukkojen kannalta. Mistä se lukko tietää kummin päin se pitää paremmin kun se lukko on täysin symmetrinen. Sitä vaan ihmettelen.

Nyymille: Jos lukko puristaa vain muttereiden puolelta ja oletetaan, että se irtopää hiihtää niin miksi sitten muttereiden pitää olla pitkän vaijerin puolella? Eikös irtopään puoli olisi parempi? Ja miten ihmeessä se puristus tulee vain sinne muttereiden puollelle?
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.01.2009, 21:33
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Ainakin isommissa köysilukoissa tuo muttereita vasten tuleva osa on kapealta sivulta (mutterilinjasta) katsottuna hiukan U:n mallinen, jolloin "terävät" särmät purevat köyteen. Samoin lyhytkin pätkä painuu hiukan luokalle, kun mutterit tiukataan... Ainakin hissin naruissa on aina köysilukot näin päin... Ja niitten toivois pitävän...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.01.2009, 21:52
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti

Nyymille: Jos lukko puristaa vain muttereiden puolelta ja oletetaan, että se irtopää hiihtää niin miksi sitten muttereiden pitää olla pitkän vaijerin puolella? Eikös irtopään puoli olisi parempi? Ja miten ihmeessä se puristus tulee vain sinne muttereiden puollelle?
Miten tämän nyt selittäs...kuvasta huomaat ,että tämä U-lenkki on paljon kapeampi kuin tämä "kaulus" joka on muttereiden puolella.Toisin sanoen , kauluksen tartunta-ala on suurempikuin U-lenkin. Nyt en ihan tarkkaan muista mutta jotenkin näin meni: Tähän lyhempään vaijeriin kohdistuu suurempi vetovoima kuin koussislta vinssille menevään vaijeriin. Tämän takia köysilukko pitää olla "oikeinpäin"...

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 31.01.2009 22:34
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.02.2009, 10:52
Rausku4x4:n Avatar
Rausku4x4 Rausku4x4 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.08.06
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 611
Perusasetus

Joo jonkun verran on tullut noitten kanssa pelattua metsikössä, kun vaijjeri oli ihan sika huonoa ja meni koko ajan poikki. Ei muutakun ihk:lta kunnon koukku ja siihen vaikka 4 kpl vaijjeri lukkoa ja kousi niin kyllä pelitää..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 31.01.2009, 21:42
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Kokemusta on sen verran että venäjällä toyotan mekaanisella vedettiin pari kertaa huonokuntoinen vaijeri poikki ja viimeisen kerran luisti auki.. oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...

Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.

**************
Suzuki 416 TSI
Ei, kyllä vetelin ihan kunnolla momenttiin, ja olivat oikein päin. Lopulta pistin 6kpl vaijerilukkoja, niin rupes pitämään. Sen jälkeen meinas irrota koko etuakseli, kun ei näkyny renkaita sieltä sarkaojasta... Syynä luistamiseen oli ehkä "liian isot" vaijerilukot, kun olivat 10mm lenkillä. laitoin kaveriksi 8mm lenkkisiä, niin piti paremmin.

Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.

Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.02.2009, 16:15
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti

Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.

Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".

Taijat olla huumorimiehiä... Kaikkea ei nyt kannata niin tosissaan ottaa mitä kylillä puhuvat...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.02.2009, 17:23
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mikäs tuossa nyt oli huumoria? Ihan asiaa ja selkeästi selitetty, nuo jutut suuremmasta lyhyeen vaijeriin kohdistuvasta voimasta oli sensijaan ihan satuja.

Viimeksi muokannut helmapelti : 04.02.2009 17:40
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.02.2009, 17:33
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Exclamation

oikea paikka


jos haluaa hyvän ja ammalaisten laittaman mennä
juvan malmille certex nimiseen firmaan .saa vaijerit ,koussit ja
ja lukot prässätään kii .ei luista mihkään ja saa silt liinoja ja
pylpyröitä ja kaikkea alaan liittyvää
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.02.2009, 18:33
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Mikäs tuossa nyt oli huumoria? Ihan asiaa ja selkeästi selitetty, nuo jutut suuremmasta lyhyeen vaijeriin kohdistuvasta voimasta oli sensijaan ihan satuja.


Ei ne mitään satuja ole. Missäs sitä on fysiikan tunnilla oltu?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 04.02.2009, 18:48
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kyllä ne TTKK:lla tuli istuttua, vaikkei siellä erityisesti vaijereihin perehdytty. Senverran ymmärrän että tajuan kun selität ja sitten myönnän olevani väärässä.
Olen väärässä ollut ennenkin, muistaakseni.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 04.02.2009, 20:23
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Kyllä ne TTKK:lla tuli istuttua, vaikkei siellä erityisesti vaijereihin perehdytty. Senverran ymmärrän että tajuan kun selität ja sitten myönnän olevani väärässä.
Olen väärässä ollut ennenkin, muistaakseni.
Juu, nämähän on näitä henkimaailman juttuja osittain.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.02.2009, 09:46
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.

Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".
Jatketaan tätä vielä, eli lukon u-pultti tosiaan "uppoaa" vaijeriin. Hirttosilmukka syntyy, kun u-pultit on siellä lyhyellä puolella. Lukon luisto tapahtuu tasaisella puolella, joten u-pultit siirtyvät lyhyen puolen mukana lähemmäs koussia ja silmukka kiristyy. Jos lukot ovat toisin päin, karkaa lyhyt pää lukoista ja silmukka aukeaa. Ja lukkojen on oikeastaan pakko luistaa ja hieman siirtyä. Kuitenkaan asennusvaiheessa silmukka ja vaijeri eivät ole piukassa, joten vedossa ensimmäinen lukko siirtyy lähemmäs koussia ja kiristää vaijerin lukkojen välillä, joten voima jakaantuu tasaisemmin lukoille.
U-pultin "uppoaminen" vaijeriin heikentää vaijeria, joten myös sen takia u-pulttien tulee olla siellä lyhyellä puolella, kun siellä vaijeriin kohdistuu pienempi voima. Voima tulee vinssiltä, joten pitkällä puolella on täydet 100% voimaa, koussin kautta kiertäessä osa voimasta muuttuu kitkaksi koussin ja vaijerin välillä, joten voima tosiaan on pienempi lyhyellä puolella.

Olisko uskottava selitys? Saa ja pitää todistaa vääräksi!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autonosturimies Näytä viesti
Ei ne mitään satuja ole. Missäs sitä on fysiikan tunnilla oltu?
Siellä tunnilla istuttiin, missä sinä olit?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 05.02.2009, 15:45
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Hei, tästähän saadaan mielenkiintoinen keskustelu ja ihan rakentavassa hengessä ettei kenenkään tarvitse vetää herneitä nenäänsä.

Nämä ovat aika hankalia selitettäviä ja kuvat kertoisivat paremmin, ymmärrettävästi väärinkäsityksiä voi tapahtua.

Tässä vielä samaa asiaa eri sanoin.

U-pultti aiheuttaa vaijeriin muodonmuutoksen jolloin syntyy eräänlainen muotolukite.
Eli vaijeri ei pääse luistamaan ilman että sen muoto muuttuu, mielestäni tämä voisi olla liitoksen suurin voima.
Lisäksi tietysti vaikuttaa vaijeri/vaijeri ja vaijeri/lukko kitkavoimat

Tilannetta mutkistaa venymät ja muodonmuutokset jolloin myös koussiin voi aiheutua kitkavoima, silloin koussi kääntyy ja vinssin vaijeri poikkeaa vetolinjalta muodostaen vastavoiman koussin kitkavoimalle.
Tämä voima on mielestäni merkityksettömän pieni.

vrt.että käyttäisit koussia pylpyränä, kitkaa on mutta kyllä siitä vaijeri kulkee.

mielestäni on mahdollista että koussi on täysin suorassa ja kitkavoimat kumoavat toisensa ja vinssin sekä lyhyenvaijerin voimat ovat yhtäsuuret.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sähkövinssin vaijerin kiinnitys Paavo Tekniikka & Jutustelu 14 29.11.2011 21:48
miten tv-vaijerin kiinnitys 350dx:n päällä Tekniikka & Jutustelu 1 07.11.2007 19:42
Vaijerin kiinnitys rumpuun, ABT 8000?? Revolver Tekniikka & Jutustelu 11 15.02.2005 08:06
vinssin kiinnitys?! las-c Tekniikka & Jutustelu 38 04.01.2005 20:17
vinssin vaijerin jatke.. Tekniikka & Jutustelu 0 24.05.2003 21:47


Sivu luotu: 23:20 (GMT +2).