Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.09.2017, 13:11
suzs205:n Avatar
suzs205 suzs205 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 22.06.11
Sijainti: joensuu
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
40km lataus eli sähkössä 40x0,2 kWh=8kWh maksaa yöllä siirtomaksuineen, arvonlisä-ja sähköveroineen n. 0,8€. Sata km ajelee siis n. 2 eurolla. Toki sähkö voi maksaa enemmänkin, mut ei se siitä paljoa kallistu.

Vertailuna vaikka bensakone 6l/100km ois luokkaa 9€/100km.

Lataus kotona 8A:lla eli n.1800 W teholla vie vajaat 5 h ja kotilaturilla 3,5kW teholla tankki täyttyy hiukka yli 2 tunnissa. Koko yö on yleensä aikaa latailla eli ehtii kyllä.
https://vihreakaista.fi/fi-fi/articl...ataaminen/178/

Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km.

Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa.

Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km.

Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.

Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km.

Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri.

Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.09.2017, 19:40
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 Näytä viesti
https://vihreakaista.fi/fi-fi/articl...ataaminen/178/

Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km.

Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa.

Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km.

Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.

Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km.

Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri.

Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva
Jee. Tesla olis ihan kiva, mutta säästöpossun täyttymistä odotellessa täytyy ajella hiukan edukkaammilla laitteilla.

Tuo 70c/litra bensanhinta on vahvasti sponsoroitu, minä maksan 1,5€/litralta.

Julkisissa pisteissä sähkön hinta on selkeästi korkeampi kuin kotitöpselistä ja se toki hiaman tasaa bensa-ja sähköhärpäkkeiden menoaineiden hintaeroa. Toisaalta taas kauppakeskuksessa voi saada tankin täyteen ihan ilimaiseksikin kun jaksaa shoppailla hiukan pidempään.

Sähköstä löytyy Energiateollisuuden sivuilta viimeisimmät tiedot ja CO2 lukemat on Suomessa luokkaa 105g CO2/kWh (2016).

Verotus suosii sähköhärpäläättöreitä hieman niinkuin esimerkkisi osoittaa, mutta suuresti kun verrataan vanhaan isopäästöiseen henkilöautoon. Tässä on hiukan kannustetta vaihtaa uudenpaa .
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.09.2017, 20:11
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Mulla on muutama näitä diiseli romuja.
En kyllä usko maailman pelastuvan tai miun talouden parantuvan sähköiseen vaihtamalla. Välirahalla mie ajan loppuelämäni, jos dieselin hinta suunnilleen seuraa muuta hintakehitystä.
Kehitystä täytyy tapahtua paljon, että harvaanasutussa pitkien matkojen maassa visio toteutuisi.
Venäjä esim. voipi olla aika nahkea tähän touhuun, lukuunottamatta suuria kaupunkeja. Afrikka esim. on vanhojen autojen luvattu maanosa, sinne töpselien veto on meleko urakka.
Nää maailman pelastajat ei aina nää metsää puilta.
Puolustan kehitystä, mutten sen nykyisiä maksumiehiä en hyväksy.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.09.2017, 20:43
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Mulla on muutama näitä diiseli romuja.
En kyllä usko maailman pelastuvan tai miun talouden parantuvan sähköiseen vaihtamalla. Välirahalla mie ajan loppuelämäni, jos dieselin hinta suunnilleen seuraa muuta hintakehitystä.
Kehitystä täytyy tapahtua paljon, että harvaanasutussa pitkien matkojen maassa visio toteutuisi.
Venäjä esim. voipi olla aika nahkea tähän touhuun, lukuunottamatta suuria kaupunkeja. Afrikka esim. on vanhojen autojen luvattu maanosa, sinne töpselien veto on meleko urakka.
Nää maailman pelastajat ei aina nää metsää puilta.
Puolustan kehitystä, mutten sen nykyisiä maksumiehiä en hyväksy.
Maailman pelastuminen on monesta muustakin jutusta kuin meidän muutamasta autosta kiinni. Sähköhärpäkkeet on vielä melko kalliita, hiukan niinkuin matkapuhelimet olivat niiden alkuaikoina, mutta hissukseen hilautuvat ihan tavallisen autoilijan saataville. Kehitys on huiman nopeata, mutta autotehtaat jarruttelevat koska muutos on niillekin suuri. Ja koska nykyinen autokanta on suuri ja uusiutuu hitaasti, riittää ykköstonnien autoja vielä pitkään.

Eipä mullakaan olis varaa sähköiseen jos se ei olis työsuhekulkine. Ja edelleen on toisena autona dieseli avolava, toki nyt 16 vuotta nuorempi kuin aiempi versio. Autoissa kantsii edelleen miettiä käyttötarkoitusta ja taloutta. Vielä ei oo kaikille sopivia malleja sopivaan hintaan, mutta jos käytäisi tämä sama keskustelu 2030 niin saattaisi tilanne olla aivan toinen. Saa nähdä.

Afrikkaan mahtuu vanhoja autoja, mutta ei kait ne sielläkään ihan maailmantappiin saakka vanhoilla Hiaceilla ajele. Eikä Afrikka ole pelkkää olkimajakylää, siellä on ihan moderneja kaupunkejakin.

Sähköistä vehettä suosittelen melko säännölliseen työmatka-ajoon ja kannattaa aloitella ladattavalla hybridillä niin ei oo alussa niin pelottavaa.

Kattelee ja seurailee ihan rauhassa.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.09.2017, 21:13
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Jos joku taho uskaltaisi tehdä puolueettoman tutkimuksen siitä paljonko sähköauton (erityisesti akuston) valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä niin lonkalta voisin heittää, että lopputulos on isompi mitä keskiverto dieselkulkine tuottaa elinkaarensa aikana..
Mutta eihän tuommosta kukaan tee kun dieseliä nyt sorretaan ja päättäjillä on isot tuotto-odotukset "vihreissä" bisneksissä.

Muuten aamulla pitäisi taas ajella työmaalle, tällä kertaa vain reilu 350km. En uskaltaisi lähteä sähköautolla jonka mittari näyttää lähtiessä 490km jäljellä. Töissä kyllä sen saisin ladattua jos sinne pääsisin, mutta dieselillä tehdyllä sähköllä eli olisiko lopputulos kuitenki sama kuin ajaa dieselillä?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.09.2017, 21:36
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Kiva ois tuolla keskellä ei mittään offia ajella ja lattailla akkuja aurinkopaneeleilla, kun meno hyyttyy.
Toivottavasti ei keskellä syvähköä jokea.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.09.2017, 21:39
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Jos joku taho uskaltaisi tehdä puolueettoman tutkimuksen siitä paljonko sähköauton (erityisesti akuston) valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä niin lonkalta voisin heittää, että lopputulos on isompi mitä keskiverto dieselkulkine tuottaa elinkaarensa aikana..
Mutta eihän tuommosta kukaan tee kun dieseliä nyt sorretaan ja päättäjillä on isot tuotto-odotukset "vihreissä" bisneksissä.

Muuten aamulla pitäisi taas ajella työmaalle, tällä kertaa vain reilu 350km. En uskaltaisi lähteä sähköautolla jonka mittari näyttää lähtiessä 490km jäljellä. Töissä kyllä sen saisin ladattua jos sinne pääsisin, mutta dieselillä tehdyllä sähköllä eli olisiko lopputulos kuitenki sama kuin ajaa dieselillä?
Noita tutkimuksia on kahdenlaisia. Sellaisia, jotka on rahoittanut jokin öljy-yhtiö muutaman mutkan kautta häivyttääkseen taustat ja sitten on edellisiä kumoavia tutkimuksia. Oikeasti on siis paljon kaikenlaista materiaalia liikkeellä ja huolellisesti tehdyssä tutkimuksissa on klikkiotsikoiden takana usein paljon erilaisia lähtöarvoja ja oletuksia, joista tulokset muodostuvat. Olen lukenut muutaman, mutta ei niistä ole tänne mitään, koska en pysty todentamaan niiden oikeellisuutta. Toki tiedemaailmassa arvostetaan korkealle vertaisarvioitua aineistoa, mutta elinkaarivaikutusten osalta lähtöarvoja niin älyttömästi, että tulokset säätyy paljon.

Jos sun sähköautos näyttäisi 490 km ja matkaa ois 350 niin kyllä lähtisin, mutta ei perfekti eikä rakko kestäisi istua 4 tuntia. Tauko ois mun pakko pitää ja se ois pikalataustauko samalla jos mahdollista. Tietysti jos ei oo aikaa taukoilla niin sit vaan perille asti. Talvella joutuisit lataamaan välissä varmuuden vuoksi.

Siitä dieselgeniksestä sähköä tulee melko lailla hiilidioksidipohjaisesti joten ajelisin vaan sillä dieselillä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.09.2017, 08:32
suzs205:n Avatar
suzs205 suzs205 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 22.06.11
Sijainti: joensuu
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 Näytä viesti
Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.
Enpä näköjään osannut tulkita trafin maksuja oikein sähköauton suhteen, eli esim Peugeot iOn joka vastaa kooltaan 108 meneekin 188e per vuosi.

https://www.nettiauto.com/peugeot/ion/9071403 ja sitten https://asiointi.trafi.fi/henkiloasi...set-verotiedot saa rekkarin perusteella veron määrän.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Tuo 70c/litra bensanhinta on vahvasti sponsoroitu, minä maksan 1,5€/litralta.
.
Ei ole sponsoroitu, venäjä vaan perii vähemmän veroja polttoaineista.

Viimeksi muokannut suzs205 : 27.09.2017 08:40
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.09.2017, 10:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kehittäisivät vetypolttokennotekniikkaa, saisi kaasua tankkiin ja putkesta tulisi ulos vettä. Ei oltaisi sähkölinjojen ja töpseleiden varassa joka paikassa.

Sähkö- ja polttokennoautojen laajempaa levinneisyyttä ja osittain ehkä jopa kehitystäkin jarruttaa öljy- yhtiöt, niiden lobbaus poliitikkoja kohtaan, sekä se yksinkertainen fakta että öljyteollisuus on niin helvetillisen iso bisnes maailmalla että ei valtioilla ole varaa ajaa sitä ihan noin vain alas. Jostain tarttisi saada niitä verotuloja, tuottoja yms..


Vaikka bensa V8:lla onkin kiva ajaa ja hymy on herkässä kun painaa kaasua, niin ei mulla olisi mitään hyvin toimivaa polttokennoautoa vastaan - eikä edes täyssähköistä akkuvehjettä kunhan ajetaan jälkimmäisellä kaupunkiympäristössä.
Oleellinen asia ladattavissa sähkövehkeissä on myös se, miten sähkö tuotetaan töpseliin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.09.2017 10:12
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.09.2017, 10:59
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Jos en olisi köyhä, voisin hyvinkin ajaa arkena sähköllä. Talon katolla olisi silloin reilusti aurinkopaneelia.
Vaan sekä sähköautolla, että aurinkosähköllä on vielä turhan pitkät kuoletusajat.

Suurin osa sähköautoilun ongelmista on ratkaistavissa luovalla hulluudella ja/tai ison rahan kehitystyöllä. Eipä tämä tuttu polttomoottorikaan kovin vaivaton ollut autoilun alkuaikoina.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.09.2017, 19:58
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Jos en olisi köyhä, voisin hyvinkin ajaa arkena sähköllä. Talon katolla olisi silloin reilusti aurinkopaneelia.
Vaan sekä sähköautolla, että aurinkosähköllä on vielä turhan pitkät kuoletusajat.

Suurin osa sähköautoilun ongelmista on ratkaistavissa luovalla hulluudella ja/tai ison rahan kehitystyöllä. Eipä tämä tuttu polttomoottorikaan kovin vaivaton ollut autoilun alkuaikoina.
Niinhän se vähän on että pitää ensin lyödä rahaa tiskille että saa säästettyä rahaa.

Eipä ollut tosiaan polttomoottorilla helppoa alussa, kauan sai tehdä pellepelottomat duunia että saivat savua tulemaan ja jotain hyödyllistä liikehdintääkin aikaiseksi.

Sähköä osalta kaikki olennaiset jutut ovat jo olemassa. Sähkömoottorit on keksitty 1800-luvun lopulla ja muu ohjaustekniikka pikkuhiljaa huipentuen 1980-luvulle. Akkujen tilanne on hiukan kehittymättömämpi, mutta eivät nekään enää ole este käytölle. Akkutekniikkaa kehitetään suurella rahalla.

Rahasta ei sähköhärpäkkeiden kehityksessä ole pulaa. Autotehtaat investoivat rekkalasteittain rahaa akkutehtaisiin, uusien mallien kehitykseen ja niiden kokoonpanolinjoihin. 2021 kannattaa lukea autolehtiä:ne on sähköautoja pullollaan.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.09.2017, 21:04
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Suurin osa sähköautoilun ongelmista on ratkaistavissa luovalla hulluudella ja/tai ison rahan kehitystyöllä. Eipä tämä tuttu polttomoottorikaan kovin vaivaton ollut autoilun alkuaikoina.
Tuli mieleen jos on asiaa kaupunkiin, niin välttämättä parkkimaksu ei ole mikään olematon ja lähistöllä on yleensä sähköjohtimia - voisiko tulevaisuudessa olla niin, että "bensa-asema" on hajasijoitettu ja sähkön myynnistä saisi rahaa jonkin verta kun auto parkissa. Jos tähän yhdistetään netin mahdollisuuksia, niin älypuhelimessa tai auton näytössä voisi näkyä missä lähin vapaa latausmahdollisuudella oleva pysäköinti.

Bensikseen liittyi ennen ajatus, että siellä on muitakin palveluja mitä tienvarressa kaipaa ja huoltoa. Sähkö jakelemalla ei tarvi niin paljon ottaa jotain pohjavesinäkökulmia huomioon ja latauspisteen voi tuoda sinne, missä muutenkin on pakko pysähtyä.

Jos joka kaupungissa on latauspisteitä, tietotekninen sovellus mahdollistaisi sen, että vapaa latauspaikka näkyy ja voi ajaa sinne parkkiin, mennä vaikka lounaalle seuraavaksi.

http://www.sahkoinenliikenne.fi/suom...-latauspisteet
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.09.2017, 06:55
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Suomessa ei ole enään montakaan vakituista asutuspaikkaa jonne ei olisi vedetty sähköjä. Eli sähkön jakelu on jo nyt varsin laaja verrattuna rappeutuvaan polttoainejakelu verkkoon. Nyt esimerkiksi joutuu ajamaan pohjoissuomalaisesta kylästä 40km suunta jotta saa polttoainetta. Muuta käyntiä ei kirkolle välttämättä ole. Sähköauton saa ladattua töpselistä ja pääsee näppärästi naapuriin (10km) juoruilemaan. Ja samalla tavalla nytkin joutuu autoa talvisin pitämään roikassa jotta lähtee aamulla käyntiin. Eli kyllä suuntaus on oikeaan menossa vaikka hieman tuki rahaa pitäisi käyttää.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 29.09.2017, 08:44
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Mitäs sitten tehään ku vaikka myrskyn takia on sähköt poikki viikon? Tai tulee kriisitilanne vaikka sota, joka sekään ei ole poissuljettu vaikka juuri nyt rauhallista onkin.. Pakottaa siis ostamaan myös varavoimalan (mikäli mielii silloin liikkua, kaikkihan ei välttämättä halua tai tarvi)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 29.09.2017, 12:05
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Suomessa ei ole enään montakaan vakituista asutuspaikkaa jonne ei olisi vedetty sähköjä. Eli sähkön jakelu on jo nyt varsin laaja verrattuna rappeutuvaan polttoainejakelu verkkoon. Nyt esimerkiksi joutuu ajamaan pohjoissuomalaisesta kylästä 40km suunta jotta saa polttoainetta. Muuta käyntiä ei kirkolle välttämättä ole. Sähköauton saa ladattua töpselistä ja pääsee näppärästi naapuriin (10km) juoruilemaan. Ja samalla tavalla nytkin joutuu autoa talvisin pitämään roikassa jotta lähtee aamulla käyntiin. Eli kyllä suuntaus on oikeaan menossa vaikka hieman tuki rahaa pitäisi käyttää.
No niinhän tässä käy. Sähköverkko ulottuu käytännössä joka paikkaan jossa on asutusta ja se tekee sähkölatailun aloittamisen helpoksi. Ei tartte hakea menoainetta kyliltä vaan energiat tulee omaan töpseliin.

Ittellä on ollut käytössä kotilaturi kiinteällä johdolla, jossa on auton päähän sopiva töpseli. Se on ollut helppo tökätä auton kyljessä olevaan liittimeen ja aikaa tuohon turaamiseen on mennyt usein jopa 5 sekuntia ei ole vaivalloista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
runneri naukuu pakkasella HV Tekniikka & Jutustelu 4 04.02.2012 19:11
raudan haurastuminen pakkasella MakeTT Tekniikka & Jutustelu 3 01.01.2011 09:06
Moottorinlämmitys pakkasella Chit-Chat 5 07.10.2007 17:25
Alumiinisia 90 asteen putkikäyriä. 75mm mistä? kokkolanpoika Chit-Chat 1 20.04.2007 20:09
Jäätyykö säkit pakkasella? Lars Niksipalsta 13 28.10.2004 13:35


Sivu luotu: 12:54 (GMT +2).