Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.09.2017, 10:59
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Jos en olisi köyhä, voisin hyvinkin ajaa arkena sähköllä. Talon katolla olisi silloin reilusti aurinkopaneelia.
Vaan sekä sähköautolla, että aurinkosähköllä on vielä turhan pitkät kuoletusajat.

Suurin osa sähköautoilun ongelmista on ratkaistavissa luovalla hulluudella ja/tai ison rahan kehitystyöllä. Eipä tämä tuttu polttomoottorikaan kovin vaivaton ollut autoilun alkuaikoina.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.09.2017, 19:58
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Jos en olisi köyhä, voisin hyvinkin ajaa arkena sähköllä. Talon katolla olisi silloin reilusti aurinkopaneelia.
Vaan sekä sähköautolla, että aurinkosähköllä on vielä turhan pitkät kuoletusajat.

Suurin osa sähköautoilun ongelmista on ratkaistavissa luovalla hulluudella ja/tai ison rahan kehitystyöllä. Eipä tämä tuttu polttomoottorikaan kovin vaivaton ollut autoilun alkuaikoina.
Niinhän se vähän on että pitää ensin lyödä rahaa tiskille että saa säästettyä rahaa.

Eipä ollut tosiaan polttomoottorilla helppoa alussa, kauan sai tehdä pellepelottomat duunia että saivat savua tulemaan ja jotain hyödyllistä liikehdintääkin aikaiseksi.

Sähköä osalta kaikki olennaiset jutut ovat jo olemassa. Sähkömoottorit on keksitty 1800-luvun lopulla ja muu ohjaustekniikka pikkuhiljaa huipentuen 1980-luvulle. Akkujen tilanne on hiukan kehittymättömämpi, mutta eivät nekään enää ole este käytölle. Akkutekniikkaa kehitetään suurella rahalla.

Rahasta ei sähköhärpäkkeiden kehityksessä ole pulaa. Autotehtaat investoivat rekkalasteittain rahaa akkutehtaisiin, uusien mallien kehitykseen ja niiden kokoonpanolinjoihin. 2021 kannattaa lukea autolehtiä:ne on sähköautoja pullollaan.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.09.2017, 21:04
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Suurin osa sähköautoilun ongelmista on ratkaistavissa luovalla hulluudella ja/tai ison rahan kehitystyöllä. Eipä tämä tuttu polttomoottorikaan kovin vaivaton ollut autoilun alkuaikoina.
Tuli mieleen jos on asiaa kaupunkiin, niin välttämättä parkkimaksu ei ole mikään olematon ja lähistöllä on yleensä sähköjohtimia - voisiko tulevaisuudessa olla niin, että "bensa-asema" on hajasijoitettu ja sähkön myynnistä saisi rahaa jonkin verta kun auto parkissa. Jos tähän yhdistetään netin mahdollisuuksia, niin älypuhelimessa tai auton näytössä voisi näkyä missä lähin vapaa latausmahdollisuudella oleva pysäköinti.

Bensikseen liittyi ennen ajatus, että siellä on muitakin palveluja mitä tienvarressa kaipaa ja huoltoa. Sähkö jakelemalla ei tarvi niin paljon ottaa jotain pohjavesinäkökulmia huomioon ja latauspisteen voi tuoda sinne, missä muutenkin on pakko pysähtyä.

Jos joka kaupungissa on latauspisteitä, tietotekninen sovellus mahdollistaisi sen, että vapaa latauspaikka näkyy ja voi ajaa sinne parkkiin, mennä vaikka lounaalle seuraavaksi.

http://www.sahkoinenliikenne.fi/suom...-latauspisteet
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.09.2017, 06:55
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Suomessa ei ole enään montakaan vakituista asutuspaikkaa jonne ei olisi vedetty sähköjä. Eli sähkön jakelu on jo nyt varsin laaja verrattuna rappeutuvaan polttoainejakelu verkkoon. Nyt esimerkiksi joutuu ajamaan pohjoissuomalaisesta kylästä 40km suunta jotta saa polttoainetta. Muuta käyntiä ei kirkolle välttämättä ole. Sähköauton saa ladattua töpselistä ja pääsee näppärästi naapuriin (10km) juoruilemaan. Ja samalla tavalla nytkin joutuu autoa talvisin pitämään roikassa jotta lähtee aamulla käyntiin. Eli kyllä suuntaus on oikeaan menossa vaikka hieman tuki rahaa pitäisi käyttää.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.09.2017, 08:44
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Mitäs sitten tehään ku vaikka myrskyn takia on sähköt poikki viikon? Tai tulee kriisitilanne vaikka sota, joka sekään ei ole poissuljettu vaikka juuri nyt rauhallista onkin.. Pakottaa siis ostamaan myös varavoimalan (mikäli mielii silloin liikkua, kaikkihan ei välttämättä halua tai tarvi)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.09.2017, 12:10
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Mitäs sitten tehään ku vaikka myrskyn takia on sähköt poikki viikon? Tai tulee kriisitilanne vaikka sota, joka sekään ei ole poissuljettu vaikka juuri nyt rauhallista onkin.. Pakottaa siis ostamaan myös varavoimalan (mikäli mielii silloin liikkua, kaikkihan ei välttämättä halua tai tarvi)
Sähköverkko on yhteiskunnan perusinfraa ja on toki haavoittuva isossa kriisissä ja tuolloin tarvitaan kaikenlaisia varajärjestelmiä. Sähkö on yhteiskunnallemme erittäin tärkeä energiamuoto sillä niin moni juttu toimii sähköllä. Sairaalat, hissit, viestiliikenne, bensapumput, katuvalot, jätevesijärjestelmä,... joten järjestelmä pidetään kyllä pystyssä kriisiaikoina.

Varavoimalan hankkiminen lataamista varten voi olla overkill, mutta sellainen pikkuinen matkalaukun kokoinen varavoimakone voi olla ihan hyvä olla.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.09.2017, 12:34
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Sähköverkko on yhteiskunnan perusinfraa ja on toki haavoittuva isossa kriisissä ja tuolloin tarvitaan kaikenlaisia varajärjestelmiä. Sähkö on yhteiskunnallemme erittäin tärkeä energiamuoto sillä niin moni juttu toimii sähköllä. Sairaalat, hissit, viestiliikenne, bensapumput, katuvalot, jätevesijärjestelmä,... joten järjestelmä pidetään kyllä pystyssä kriisiaikoina.

Varavoimalan hankkiminen lataamista varten voi olla overkill, mutta sellainen pikkuinen matkalaukun kokoinen varavoimakone voi olla ihan hyvä olla.
Paitsi, että ne jotka oikiasti sähkö tarvii niillä on varavoimat omasta takaa eli sairaalat sun muut. Tavallisilta ihmisiltä se loppuu ennen ku ehtii kissaa sanoa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.09.2017, 12:39
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Kriisin aikana polttoaineen jakelu keskeytyy kun valitettavasti Suomi omaa kovin rajalliset öljyvarannot��
Sähköä niinkin saadaan syntymään kun sähkön tuotanto aika hyvin hajautettu ja toimii muullakin kuin öljyllä Ei siis ole munat yhdessä korissa. Ja jos lähtee miettimään kriisiajan liikkumista niin lienee suomen hevonen menee pisimmälle.
Mutta onneksi sähköauto on vain vaihtoehto muiden joukossa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.09.2017, 17:36
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Kriisin aikana polttoaineen jakelu keskeytyy kun valitettavasti Suomi omaa kovin rajalliset öljyvarannot��
Sähköä niinkin saadaan syntymään kun sähkön tuotanto aika hyvin hajautettu ja toimii muullakin kuin öljyllä Ei siis ole munat yhdessä korissa. Ja jos lähtee miettimään kriisiajan liikkumista niin lienee suomen hevonen menee pisimmälle.
Mutta onneksi sähköauto on vain vaihtoehto muiden joukossa
Kriisiaikana on kaikenlaisia ongelmia ja on hyvä että on erilaisia vaihtoehtoja. Nythän lähes koko tieliikenne pysähtyy jos ei ole bensaa tai dieseliä. Sähkö ja kaasu tuovat vaihtoehtoja.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.09.2017, 12:37
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Mitäs sitten tehään ku vaikka myrskyn takia on sähköt poikki viikon? Tai tulee kriisitilanne vaikka sota, joka sekään ei ole poissuljettu vaikka juuri nyt rauhallista onkin.. Pakottaa siis ostamaan myös varavoimalan (mikäli mielii silloin liikkua, kaikkihan ei välttämättä halua tai tarvi)
Tässä voi olla haastetta, mutta sähköautoja kannattaisi alkaa hyödyntää siellä osassa Suomea ja niissä käyttötarkoituksissa, mihin ne parhaiten sopii.

Toisaalta hajautetussa sähköntuotannossa sähköautot voisi toimia sähkövarastona. Varavoimala voi olla myös jonkin laajemman kokonaisuuden yhteinen kuin yhden talon. Esim. hakkeesta sähköä ja lämpöä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.09.2017, 12:05
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Suomessa ei ole enään montakaan vakituista asutuspaikkaa jonne ei olisi vedetty sähköjä. Eli sähkön jakelu on jo nyt varsin laaja verrattuna rappeutuvaan polttoainejakelu verkkoon. Nyt esimerkiksi joutuu ajamaan pohjoissuomalaisesta kylästä 40km suunta jotta saa polttoainetta. Muuta käyntiä ei kirkolle välttämättä ole. Sähköauton saa ladattua töpselistä ja pääsee näppärästi naapuriin (10km) juoruilemaan. Ja samalla tavalla nytkin joutuu autoa talvisin pitämään roikassa jotta lähtee aamulla käyntiin. Eli kyllä suuntaus on oikeaan menossa vaikka hieman tuki rahaa pitäisi käyttää.
No niinhän tässä käy. Sähköverkko ulottuu käytännössä joka paikkaan jossa on asutusta ja se tekee sähkölatailun aloittamisen helpoksi. Ei tartte hakea menoainetta kyliltä vaan energiat tulee omaan töpseliin.

Ittellä on ollut käytössä kotilaturi kiinteällä johdolla, jossa on auton päähän sopiva töpseli. Se on ollut helppo tökätä auton kyljessä olevaan liittimeen ja aikaa tuohon turaamiseen on mennyt usein jopa 5 sekuntia ei ole vaivalloista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
runneri naukuu pakkasella HV Tekniikka & Jutustelu 4 04.02.2012 19:11
raudan haurastuminen pakkasella MakeTT Tekniikka & Jutustelu 3 01.01.2011 09:06
Moottorinlämmitys pakkasella Chit-Chat 5 07.10.2007 17:25
Alumiinisia 90 asteen putkikäyriä. 75mm mistä? kokkolanpoika Chit-Chat 1 20.04.2007 20:09
Jäätyykö säkit pakkasella? Lars Niksipalsta 13 28.10.2004 13:35


Sivu luotu: 23:00 (GMT +2).