Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Sähköauto15 - 40 asteen pakkasella (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152401)

Topi1982 21.09.2017 07:07

Sähköauto15 - 40 asteen pakkasella
 
Onko aiheesta jossakin?
Millä ne lämpiää kovilla pakkasilla ja paljonko lämmitys vähentää toimintasädettä?

Timo_L 21.09.2017 10:20

Jos asentaisi sähköautoon dieseltankin ja Webaston, niin ei menisi niin paljon akkukapasiteetista hukkaan lämmitykseen? :D :cool:

Sumsar 21.09.2017 11:00

Noin rehelliseksi autonvalmistajat eivät ole vielä ryhtyneet.

Vasta selvisi, että hypridillä pitää ajaa vähintään 3kk välein. Muuten laukeaa akut...

http://m.iltalehti.fi/autouutiset/20...93389_oa.shtml

Näyttää tosin vaihtelevan eri merkeillä

suzs205 21.09.2017 11:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1358107)
Onko aiheesta jossakin?
Millä ne lämpiää kovilla pakkasilla ja paljonko lämmitys vähentää toimintasädettä?

Pikaisella kuukletuksella:

http://www.hs.fi/autot/art-2000002878622.html

Eli jo -20 tiputtaa toimintamatkan puoleen.

Ja osa ei edes suostu käynnistymään alle -25C :)

Mitenkähän noilla olisi pärjännyt Joensuussa noin 10v sitten kun oli viikon -40 - -45C, Silloinen bensavolkkarini lähti joka aamu käyntiin joko ekalla tai tokalla yrityksellä ilman mitään lohkolämppäreitä (kun siinä ei sellaista ollut).

smgt 21.09.2017 15:37

ei auta ku soittaa pomolle pitävänsä pekkas/pakkaspäivän ku nintento ei suosu liikkuu :D

MiKo 22.09.2017 06:58

Pohjosessa voi joutua pitämään pekkasia pari kuukautta 😅
paitsi tietenki jos sattuu niin ikävästi, että pakkanen kirii kun satut olemaan töissä ja joudut olemaan siellä sen pari kuukautta.

Timo_L 22.09.2017 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1358196)
Pohjosessa voi joutua pitämään pekkasia pari kuukautta 😅
paitsi tietenki jos sattuu niin ikävästi, että pakkanen kirii kun satut olemaan töissä ja joudut olemaan siellä sen pari kuukautta.

Työnantaja kaataa kasan kuivajäätä akuston lämpöanturiin ja tokaisee että nyt ei auta kuin kärvistellä täällä.. :D

Porvoon Hilma 23.09.2017 13:11

En tiiä ootteko ajelleet sähköllä. Mulla on 6.s vuosi menossa töpselihybridillä. Pääsen sähköllä yhdellä latauksella kesällä töihin motskaritienopeudella n. 30 km. Pikkuteitä pitkin menis varmaan 40+ km.

Talvella tuo ensimmäinen auto meni -21C lämmössä n.38 km sähköllä ja aina välillä käytti bensakonetta lämmitykseen. Ennätys tuolla aiemmalla autolla oli 83 km. Mukavaa oli ihan sikanopea lämmitys aamulla eli avaimesta kun napsautti päälle lämmöt niin kyllä riitti lämpöä. Nopeemmin lämpes kuin Hiluxi.

Nykyinen töpseliauto menee sähköllä talvella ehkä 20km ja sitäkin voi esilämmitellä kännykkäapin avulla.

En ole siis jäätynyt autoon talvella enkä jäänyt tielle. Bensaa on säästynyt jonkunmoinen kasa kun työmatkat menee melkeen kokonaan sähköllä. Kyllä nää sähkölaitteet jo ihan toimivia on, jopa ranskalaiset.

Topi1982 23.09.2017 16:58

Töpseliauto menee 20 km? On kyllä kelvoton toimintasäde! Entäs pakkasella?

Porvoon Hilma 23.09.2017 18:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1358357)
Töpseliauto menee 20 km? On kyllä kelvoton toimintasäde! Entäs pakkasella?

Siis talvella 20 km motarinopeutta. Näissä ladattavissa hybrideissä on melko pienet akut ja motarinopeus kuluttaa sähköä muikeasti. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, valmistajat haluavat säästää sähkökapaiteetissa jotta voisivat myydä perinteisiä savuatuottavia kulkineita ja niille huoltoa.

Näissä mun luvuissa ei oo Lapinlisää tai muutakaan mainostekstiä:)

Kesällä nykyinen bensa-töpselihybridi menee 40 km sähköllä. Riittää ihan täysin kun työmatka on 26 km.

Täyssähköhärpäkkeet tarttee melko vähän tai ei oikestaan ollenkaan huoltoa ( jarrut tarttee herkistellä).

Sit jos haluu mennä sähköllä pitempiä matkoja, niin kantsii hakee auto, jossa on luokkaa 40...80 kWh akusto. Uudella Teslalla mennään kesällä 500+ ja talvella 300+ km 100 kWh akulla.

Näitä sähkökulkineita tulee koko ajan lisää ja pian alkaa olla valittavaksi asti.

Caddy 24.09.2017 07:43

Mutta mistäpä vetäiset sähkön sähköautoosi, jos valtion tavoitteet "puhtaasta" autoilusta toteutuu. Onko missään laskelmia montako ydinvoimalaa tarvitaan lisää?

hiluvitkutin 24.09.2017 08:06

Paljoko maksaa yx 40 km:n lataus? Ja kauanko kestää ladata?

Porvoon Hilma 24.09.2017 08:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 1358403)
Mutta mistäpä vetäiset sähkön sähköautoosi, jos valtion tavoitteet "puhtaasta" autoilusta toteutuu. Onko missään laskelmia montako ydinvoimalaa tarvitaan lisää?

Hyvä kysymys. 250 000 sähköautoa lisää sähkön käyttöämme n.1%:lla eikä sen tuottamiseen tarvita yhtään lisävoimaloita. Koko henkilöautokanta eli hiukka yli 2 miljoonaa autoa tarvitsee 10TWh energiaa vuositasolla eli n. yhden Olkiluodon voimalan tuotannon. Homma onnistuu älykkäällä latauksella.

Tänään tulee MTV3:ltä sähköisestä liikenteestä kertova dokumentti Suomen Tulevaisuus-sarjassa. 12:30->. Siinä vastauksia muihinkin kysymyksiin.

https://suomentulevaisuus.com

Porvoon Hilma 24.09.2017 12:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1358405)
Paljoko maksaa yx 40 km:n lataus? Ja kauanko kestää ladata?

40km lataus eli sähkössä 40x0,2 kWh=8kWh maksaa yöllä siirtomaksuineen, arvonlisä-ja sähköveroineen n. 0,8€. Sata km ajelee siis n. 2 eurolla. Toki sähkö voi maksaa enemmänkin, mut ei se siitä paljoa kallistu.

Vertailuna vaikka bensakone 6l/100km ois luokkaa 9€/100km.

Lataus kotona 8A:lla eli n.1800 W teholla vie vajaat 5 h ja kotilaturilla 3,5kW teholla tankki täyttyy hiukka yli 2 tunnissa. Koko yö on yleensä aikaa latailla eli ehtii kyllä.

Kaitsu67 24.09.2017 12:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 1358370)
Siis talvella 20 km motarinopeutta. Näissä ladattavissa hybrideissä on melko pienet akut ja motarinopeus kuluttaa sähköä muikeasti.

Mites kun vetäsee töihin tai muualle mennessä 10 asteen pakkasella tai siitä vielä kireemmällä ilmalla akut tyhjäksi tuon maksimietäisyyden, niin latautuuko ne akut edes kovalla pakkasella työpäivän aikana että niillä pääsee saman matkan takaisin kotiin? Yleensähän akut ei oikeen ota vastaan latausta kunnolla kylmässä.

Porvoon Hilma 24.09.2017 12:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1358427)
Mites kun vetäsee töihin tai muualle mennessä 10 asteen pakkasella tai siitä vielä kireemmällä ilmalla akut tyhjäksi tuon maksimietäisyyden, niin latautuuko ne akut edes kovalla pakkasella työpäivän aikana että niillä pääsee saman matkan takaisin kotiin? Yleensähän akut ei oikeen ota vastaan latausta kunnolla kylmässä.

Kyllä ne on tähän saakka aina latautuneet. Autossa on akuston lämpötilan säätö eli hiukka menee pakkasella energiaa lämmitykseen. Litium-akuston lämpötila pidetään siis sopivissa rajoissa. Suomen ilmasto kohtuu mataline lämpötiloineen on oikeastaan hyvä akuille. Kuumuudesta litiumakut ei tykkää.

Kaitsu67 24.09.2017 18:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 1358428)
Kyllä ne on tähän saakka aina latautuneet. Autossa on akuston lämpötilan säätö eli hiukka menee pakkasella energiaa lämmitykseen. Litium-akuston lämpötila pidetään siis sopivissa rajoissa. Suomen ilmasto kohtuu mataline lämpötiloineen on oikeastaan hyvä akuille. Kuumuudesta litiumakut ei tykkää.

Sedällä on vaan akkumopo ja ei se kyllä talvella oikeen jaksa mennä pitkää matkaa saatikka latautua helposti.

-MaTTi- 24.09.2017 18:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1358120)
Jos asentaisi sähköautoon dieseltankin ja Webaston, niin ei menisi niin paljon akkukapasiteetista hukkaan lämmitykseen? :D :cool:

Onhan noissa vanhemmissa sähkö-Sitikoissa (Berlingo Electrique), taitaa olla vaan bensalla, mut parempi niin kuin nokeavalla dieselillä.

suzs205 25.09.2017 13:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 1358426)
40km lataus eli sähkössä 40x0,2 kWh=8kWh maksaa yöllä siirtomaksuineen, arvonlisä-ja sähköveroineen n. 0,8€. Sata km ajelee siis n. 2 eurolla. Toki sähkö voi maksaa enemmänkin, mut ei se siitä paljoa kallistu.

Vertailuna vaikka bensakone 6l/100km ois luokkaa 9€/100km.

Lataus kotona 8A:lla eli n.1800 W teholla vie vajaat 5 h ja kotilaturilla 3,5kW teholla tankki täyttyy hiukka yli 2 tunnissa. Koko yö on yleensä aikaa latailla eli ehtii kyllä.

https://vihreakaista.fi/fi-fi/articl...ataaminen/178/

Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km.

Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa.

Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km.

Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.

Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km.

Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri.

Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva :)

Porvoon Hilma 26.09.2017 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 (Viesti 1358515)
https://vihreakaista.fi/fi-fi/articl...ataaminen/178/

Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km.

Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa.

Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km.

Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.

Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km.

Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri.

Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva :)

Jee. Tesla olis ihan kiva, mutta säästöpossun täyttymistä odotellessa täytyy ajella hiukan edukkaammilla laitteilla.:)

Tuo 70c/litra bensanhinta on vahvasti sponsoroitu, minä maksan 1,5€/litralta.

Julkisissa pisteissä sähkön hinta on selkeästi korkeampi kuin kotitöpselistä ja se toki hiaman tasaa bensa-ja sähköhärpäkkeiden menoaineiden hintaeroa. Toisaalta taas kauppakeskuksessa voi saada tankin täyteen ihan ilimaiseksikin kun jaksaa shoppailla hiukan pidempään.

Sähköstä löytyy Energiateollisuuden sivuilta viimeisimmät tiedot ja CO2 lukemat on Suomessa luokkaa 105g CO2/kWh (2016).

Verotus suosii sähköhärpäläättöreitä hieman niinkuin esimerkkisi osoittaa, mutta suuresti kun verrataan vanhaan isopäästöiseen henkilöautoon. Tässä on hiukan kannustetta vaihtaa uudenpaa .

Topi1982 26.09.2017 20:11

Mulla on muutama näitä diiseli romuja.
En kyllä usko maailman pelastuvan tai miun talouden parantuvan sähköiseen vaihtamalla. Välirahalla mie ajan loppuelämäni, jos dieselin hinta suunnilleen seuraa muuta hintakehitystä.
Kehitystä täytyy tapahtua paljon, että harvaanasutussa pitkien matkojen maassa visio toteutuisi.
Venäjä esim. voipi olla aika nahkea tähän touhuun, lukuunottamatta suuria kaupunkeja. Afrikka esim. on vanhojen autojen luvattu maanosa, sinne töpselien veto on meleko urakka.
Nää maailman pelastajat ei aina nää metsää puilta.
Puolustan kehitystä, mutten sen nykyisiä maksumiehiä en hyväksy.

Porvoon Hilma 26.09.2017 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1358621)
Mulla on muutama näitä diiseli romuja.
En kyllä usko maailman pelastuvan tai miun talouden parantuvan sähköiseen vaihtamalla. Välirahalla mie ajan loppuelämäni, jos dieselin hinta suunnilleen seuraa muuta hintakehitystä.
Kehitystä täytyy tapahtua paljon, että harvaanasutussa pitkien matkojen maassa visio toteutuisi.
Venäjä esim. voipi olla aika nahkea tähän touhuun, lukuunottamatta suuria kaupunkeja. Afrikka esim. on vanhojen autojen luvattu maanosa, sinne töpselien veto on meleko urakka.
Nää maailman pelastajat ei aina nää metsää puilta.
Puolustan kehitystä, mutten sen nykyisiä maksumiehiä en hyväksy.

Maailman pelastuminen on monesta muustakin jutusta kuin meidän muutamasta autosta kiinni. Sähköhärpäkkeet on vielä melko kalliita, hiukan niinkuin matkapuhelimet olivat niiden alkuaikoina, mutta hissukseen hilautuvat ihan tavallisen autoilijan saataville. Kehitys on huiman nopeata, mutta autotehtaat jarruttelevat koska muutos on niillekin suuri. Ja koska nykyinen autokanta on suuri ja uusiutuu hitaasti, riittää ykköstonnien autoja vielä pitkään.

Eipä mullakaan olis varaa sähköiseen jos se ei olis työsuhekulkine. Ja edelleen on toisena autona dieseli avolava, toki nyt 16 vuotta nuorempi kuin aiempi versio. Autoissa kantsii edelleen miettiä käyttötarkoitusta ja taloutta. Vielä ei oo kaikille sopivia malleja sopivaan hintaan, mutta jos käytäisi tämä sama keskustelu 2030 niin saattaisi tilanne olla aivan toinen. Saa nähdä.

Afrikkaan mahtuu vanhoja autoja, mutta ei kait ne sielläkään ihan maailmantappiin saakka vanhoilla Hiaceilla ajele. Eikä Afrikka ole pelkkää olkimajakylää, siellä on ihan moderneja kaupunkejakin.

Sähköistä vehettä suosittelen melko säännölliseen työmatka-ajoon ja kannattaa aloitella ladattavalla hybridillä niin ei oo alussa niin pelottavaa.

Kattelee ja seurailee ihan rauhassa.

MiKo 26.09.2017 21:13

Jos joku taho uskaltaisi tehdä puolueettoman tutkimuksen siitä paljonko sähköauton (erityisesti akuston) valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä niin lonkalta voisin heittää, että lopputulos on isompi mitä keskiverto dieselkulkine tuottaa elinkaarensa aikana..
Mutta eihän tuommosta kukaan tee kun dieseliä nyt sorretaan ja päättäjillä on isot tuotto-odotukset "vihreissä" bisneksissä.

Muuten aamulla pitäisi taas ajella työmaalle, tällä kertaa vain reilu 350km. En uskaltaisi lähteä sähköautolla jonka mittari näyttää lähtiessä 490km jäljellä. Töissä kyllä sen saisin ladattua jos sinne pääsisin, mutta dieselillä tehdyllä sähköllä eli olisiko lopputulos kuitenki sama kuin ajaa dieselillä?

Topi1982 26.09.2017 21:36

Kiva ois tuolla keskellä ei mittään offia ajella ja lattailla akkuja aurinkopaneeleilla, kun meno hyyttyy.
Toivottavasti ei keskellä syvähköä jokea.

Porvoon Hilma 26.09.2017 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1358627)
Jos joku taho uskaltaisi tehdä puolueettoman tutkimuksen siitä paljonko sähköauton (erityisesti akuston) valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä niin lonkalta voisin heittää, että lopputulos on isompi mitä keskiverto dieselkulkine tuottaa elinkaarensa aikana..
Mutta eihän tuommosta kukaan tee kun dieseliä nyt sorretaan ja päättäjillä on isot tuotto-odotukset "vihreissä" bisneksissä.

Muuten aamulla pitäisi taas ajella työmaalle, tällä kertaa vain reilu 350km. En uskaltaisi lähteä sähköautolla jonka mittari näyttää lähtiessä 490km jäljellä. Töissä kyllä sen saisin ladattua jos sinne pääsisin, mutta dieselillä tehdyllä sähköllä eli olisiko lopputulos kuitenki sama kuin ajaa dieselillä?

Noita tutkimuksia on kahdenlaisia. Sellaisia, jotka on rahoittanut jokin öljy-yhtiö muutaman mutkan kautta häivyttääkseen taustat ja sitten on edellisiä kumoavia tutkimuksia. Oikeasti on siis paljon kaikenlaista materiaalia liikkeellä ja huolellisesti tehdyssä tutkimuksissa on klikkiotsikoiden takana usein paljon erilaisia lähtöarvoja ja oletuksia, joista tulokset muodostuvat. Olen lukenut muutaman, mutta ei niistä ole tänne mitään, koska en pysty todentamaan niiden oikeellisuutta. Toki tiedemaailmassa arvostetaan korkealle vertaisarvioitua aineistoa, mutta elinkaarivaikutusten osalta lähtöarvoja niin älyttömästi, että tulokset säätyy paljon.

Jos sun sähköautos näyttäisi 490 km ja matkaa ois 350 niin kyllä lähtisin, mutta ei perfekti eikä rakko kestäisi istua 4 tuntia. Tauko ois mun pakko pitää ja se ois pikalataustauko samalla jos mahdollista. Tietysti jos ei oo aikaa taukoilla niin sit vaan perille asti. Talvella joutuisit lataamaan välissä varmuuden vuoksi.

Siitä dieselgeniksestä sähköä tulee melko lailla hiilidioksidipohjaisesti joten ajelisin vaan sillä dieselillä.


Sivu luotu: 21:51 (GMT +2).