![]() |
Sähköauto15 - 40 asteen pakkasella
Onko aiheesta jossakin?
Millä ne lämpiää kovilla pakkasilla ja paljonko lämmitys vähentää toimintasädettä? |
Jos asentaisi sähköautoon dieseltankin ja Webaston, niin ei menisi niin paljon akkukapasiteetista hukkaan lämmitykseen? :D :cool:
|
Noin rehelliseksi autonvalmistajat eivät ole vielä ryhtyneet.
Vasta selvisi, että hypridillä pitää ajaa vähintään 3kk välein. Muuten laukeaa akut... http://m.iltalehti.fi/autouutiset/20...93389_oa.shtml Näyttää tosin vaihtelevan eri merkeillä |
Lainaus:
http://www.hs.fi/autot/art-2000002878622.html Eli jo -20 tiputtaa toimintamatkan puoleen. Ja osa ei edes suostu käynnistymään alle -25C :) Mitenkähän noilla olisi pärjännyt Joensuussa noin 10v sitten kun oli viikon -40 - -45C, Silloinen bensavolkkarini lähti joka aamu käyntiin joko ekalla tai tokalla yrityksellä ilman mitään lohkolämppäreitä (kun siinä ei sellaista ollut). |
ei auta ku soittaa pomolle pitävänsä pekkas/pakkaspäivän ku nintento ei suosu liikkuu :D
|
Pohjosessa voi joutua pitämään pekkasia pari kuukautta 😅
paitsi tietenki jos sattuu niin ikävästi, että pakkanen kirii kun satut olemaan töissä ja joudut olemaan siellä sen pari kuukautta. |
Lainaus:
|
En tiiä ootteko ajelleet sähköllä. Mulla on 6.s vuosi menossa töpselihybridillä. Pääsen sähköllä yhdellä latauksella kesällä töihin motskaritienopeudella n. 30 km. Pikkuteitä pitkin menis varmaan 40+ km.
Talvella tuo ensimmäinen auto meni -21C lämmössä n.38 km sähköllä ja aina välillä käytti bensakonetta lämmitykseen. Ennätys tuolla aiemmalla autolla oli 83 km. Mukavaa oli ihan sikanopea lämmitys aamulla eli avaimesta kun napsautti päälle lämmöt niin kyllä riitti lämpöä. Nopeemmin lämpes kuin Hiluxi. Nykyinen töpseliauto menee sähköllä talvella ehkä 20km ja sitäkin voi esilämmitellä kännykkäapin avulla. En ole siis jäätynyt autoon talvella enkä jäänyt tielle. Bensaa on säästynyt jonkunmoinen kasa kun työmatkat menee melkeen kokonaan sähköllä. Kyllä nää sähkölaitteet jo ihan toimivia on, jopa ranskalaiset. |
Töpseliauto menee 20 km? On kyllä kelvoton toimintasäde! Entäs pakkasella?
|
Lainaus:
Näissä mun luvuissa ei oo Lapinlisää tai muutakaan mainostekstiä:) Kesällä nykyinen bensa-töpselihybridi menee 40 km sähköllä. Riittää ihan täysin kun työmatka on 26 km. Täyssähköhärpäkkeet tarttee melko vähän tai ei oikestaan ollenkaan huoltoa ( jarrut tarttee herkistellä). Sit jos haluu mennä sähköllä pitempiä matkoja, niin kantsii hakee auto, jossa on luokkaa 40...80 kWh akusto. Uudella Teslalla mennään kesällä 500+ ja talvella 300+ km 100 kWh akulla. Näitä sähkökulkineita tulee koko ajan lisää ja pian alkaa olla valittavaksi asti. |
Mutta mistäpä vetäiset sähkön sähköautoosi, jos valtion tavoitteet "puhtaasta" autoilusta toteutuu. Onko missään laskelmia montako ydinvoimalaa tarvitaan lisää?
|
Paljoko maksaa yx 40 km:n lataus? Ja kauanko kestää ladata?
|
Lainaus:
Tänään tulee MTV3:ltä sähköisestä liikenteestä kertova dokumentti Suomen Tulevaisuus-sarjassa. 12:30->. Siinä vastauksia muihinkin kysymyksiin. https://suomentulevaisuus.com |
Lainaus:
Vertailuna vaikka bensakone 6l/100km ois luokkaa 9€/100km. Lataus kotona 8A:lla eli n.1800 W teholla vie vajaat 5 h ja kotilaturilla 3,5kW teholla tankki täyttyy hiukka yli 2 tunnissa. Koko yö on yleensä aikaa latailla eli ehtii kyllä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km. Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa. Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km. Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen. Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km. Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri. Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva :) |
Lainaus:
Tuo 70c/litra bensanhinta on vahvasti sponsoroitu, minä maksan 1,5€/litralta. Julkisissa pisteissä sähkön hinta on selkeästi korkeampi kuin kotitöpselistä ja se toki hiaman tasaa bensa-ja sähköhärpäkkeiden menoaineiden hintaeroa. Toisaalta taas kauppakeskuksessa voi saada tankin täyteen ihan ilimaiseksikin kun jaksaa shoppailla hiukan pidempään. Sähköstä löytyy Energiateollisuuden sivuilta viimeisimmät tiedot ja CO2 lukemat on Suomessa luokkaa 105g CO2/kWh (2016). Verotus suosii sähköhärpäläättöreitä hieman niinkuin esimerkkisi osoittaa, mutta suuresti kun verrataan vanhaan isopäästöiseen henkilöautoon. Tässä on hiukan kannustetta vaihtaa uudenpaa . |
Mulla on muutama näitä diiseli romuja.
En kyllä usko maailman pelastuvan tai miun talouden parantuvan sähköiseen vaihtamalla. Välirahalla mie ajan loppuelämäni, jos dieselin hinta suunnilleen seuraa muuta hintakehitystä. Kehitystä täytyy tapahtua paljon, että harvaanasutussa pitkien matkojen maassa visio toteutuisi. Venäjä esim. voipi olla aika nahkea tähän touhuun, lukuunottamatta suuria kaupunkeja. Afrikka esim. on vanhojen autojen luvattu maanosa, sinne töpselien veto on meleko urakka. Nää maailman pelastajat ei aina nää metsää puilta. Puolustan kehitystä, mutten sen nykyisiä maksumiehiä en hyväksy. |
Lainaus:
Eipä mullakaan olis varaa sähköiseen jos se ei olis työsuhekulkine. Ja edelleen on toisena autona dieseli avolava, toki nyt 16 vuotta nuorempi kuin aiempi versio. Autoissa kantsii edelleen miettiä käyttötarkoitusta ja taloutta. Vielä ei oo kaikille sopivia malleja sopivaan hintaan, mutta jos käytäisi tämä sama keskustelu 2030 niin saattaisi tilanne olla aivan toinen. Saa nähdä. Afrikkaan mahtuu vanhoja autoja, mutta ei kait ne sielläkään ihan maailmantappiin saakka vanhoilla Hiaceilla ajele. Eikä Afrikka ole pelkkää olkimajakylää, siellä on ihan moderneja kaupunkejakin. Sähköistä vehettä suosittelen melko säännölliseen työmatka-ajoon ja kannattaa aloitella ladattavalla hybridillä niin ei oo alussa niin pelottavaa. Kattelee ja seurailee ihan rauhassa. |
Jos joku taho uskaltaisi tehdä puolueettoman tutkimuksen siitä paljonko sähköauton (erityisesti akuston) valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä niin lonkalta voisin heittää, että lopputulos on isompi mitä keskiverto dieselkulkine tuottaa elinkaarensa aikana..
Mutta eihän tuommosta kukaan tee kun dieseliä nyt sorretaan ja päättäjillä on isot tuotto-odotukset "vihreissä" bisneksissä. Muuten aamulla pitäisi taas ajella työmaalle, tällä kertaa vain reilu 350km. En uskaltaisi lähteä sähköautolla jonka mittari näyttää lähtiessä 490km jäljellä. Töissä kyllä sen saisin ladattua jos sinne pääsisin, mutta dieselillä tehdyllä sähköllä eli olisiko lopputulos kuitenki sama kuin ajaa dieselillä? |
Kiva ois tuolla keskellä ei mittään offia ajella ja lattailla akkuja aurinkopaneeleilla, kun meno hyyttyy.
Toivottavasti ei keskellä syvähköä jokea. |
Lainaus:
Jos sun sähköautos näyttäisi 490 km ja matkaa ois 350 niin kyllä lähtisin, mutta ei perfekti eikä rakko kestäisi istua 4 tuntia. Tauko ois mun pakko pitää ja se ois pikalataustauko samalla jos mahdollista. Tietysti jos ei oo aikaa taukoilla niin sit vaan perille asti. Talvella joutuisit lataamaan välissä varmuuden vuoksi. Siitä dieselgeniksestä sähköä tulee melko lailla hiilidioksidipohjaisesti joten ajelisin vaan sillä dieselillä. |
Sivu luotu: 21:51 (GMT +2). |