Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo
Jos joku taho uskaltaisi tehdä puolueettoman tutkimuksen siitä paljonko sähköauton (erityisesti akuston) valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä niin lonkalta voisin heittää, että lopputulos on isompi mitä keskiverto dieselkulkine tuottaa elinkaarensa aikana..
Mutta eihän tuommosta kukaan tee kun dieseliä nyt sorretaan ja päättäjillä on isot tuotto-odotukset "vihreissä" bisneksissä.
Muuten aamulla pitäisi taas ajella työmaalle, tällä kertaa vain reilu 350km. En uskaltaisi lähteä sähköautolla jonka mittari näyttää lähtiessä 490km jäljellä. Töissä kyllä sen saisin ladattua jos sinne pääsisin, mutta dieselillä tehdyllä sähköllä eli olisiko lopputulos kuitenki sama kuin ajaa dieselillä?
|
Noita tutkimuksia on kahdenlaisia. Sellaisia, jotka on rahoittanut jokin öljy-yhtiö muutaman mutkan kautta häivyttääkseen taustat ja sitten on edellisiä kumoavia tutkimuksia. Oikeasti on siis paljon kaikenlaista materiaalia liikkeellä ja huolellisesti tehdyssä tutkimuksissa on klikkiotsikoiden takana usein paljon erilaisia lähtöarvoja ja oletuksia, joista tulokset muodostuvat. Olen lukenut muutaman, mutta ei niistä ole tänne mitään, koska en pysty todentamaan niiden oikeellisuutta. Toki tiedemaailmassa arvostetaan korkealle vertaisarvioitua aineistoa, mutta elinkaarivaikutusten osalta lähtöarvoja niin älyttömästi, että tulokset säätyy paljon.
Jos sun sähköautos näyttäisi 490 km ja matkaa ois 350 niin kyllä lähtisin, mutta ei perfekti eikä rakko kestäisi istua 4 tuntia. Tauko ois mun pakko pitää ja se ois pikalataustauko samalla jos mahdollista. Tietysti jos ei oo aikaa taukoilla niin sit vaan perille asti. Talvella joutuisit lataamaan välissä varmuuden vuoksi.
Siitä dieselgeniksestä sähköä tulee melko lailla hiilidioksidipohjaisesti joten ajelisin vaan sillä dieselillä.