Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.09.2017, 18:23
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Töpseliauto menee 20 km? On kyllä kelvoton toimintasäde! Entäs pakkasella?
Siis talvella 20 km motarinopeutta. Näissä ladattavissa hybrideissä on melko pienet akut ja motarinopeus kuluttaa sähköä muikeasti. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, valmistajat haluavat säästää sähkökapaiteetissa jotta voisivat myydä perinteisiä savuatuottavia kulkineita ja niille huoltoa.

Näissä mun luvuissa ei oo Lapinlisää tai muutakaan mainostekstiä

Kesällä nykyinen bensa-töpselihybridi menee 40 km sähköllä. Riittää ihan täysin kun työmatka on 26 km.

Täyssähköhärpäkkeet tarttee melko vähän tai ei oikestaan ollenkaan huoltoa ( jarrut tarttee herkistellä).

Sit jos haluu mennä sähköllä pitempiä matkoja, niin kantsii hakee auto, jossa on luokkaa 40...80 kWh akusto. Uudella Teslalla mennään kesällä 500+ ja talvella 300+ km 100 kWh akulla.

Näitä sähkökulkineita tulee koko ajan lisää ja pian alkaa olla valittavaksi asti.

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.09.2017, 07:43
Caddy:n Avatar
Caddy Caddy ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.09.07
Sijainti: Kuopio, Finland.
Viestit: 1.140
Perusasetus

Mutta mistäpä vetäiset sähkön sähköautoosi, jos valtion tavoitteet "puhtaasta" autoilusta toteutuu. Onko missään laskelmia montako ydinvoimalaa tarvitaan lisää?
__________________
Parempi 10 ruuvia löysällä, kuin 1 liian tiukalla
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.09.2017, 08:06
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Paljoko maksaa yx 40 km:n lataus? Ja kauanko kestää ladata?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.09.2017, 12:20
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Paljoko maksaa yx 40 km:n lataus? Ja kauanko kestää ladata?
40km lataus eli sähkössä 40x0,2 kWh=8kWh maksaa yöllä siirtomaksuineen, arvonlisä-ja sähköveroineen n. 0,8€. Sata km ajelee siis n. 2 eurolla. Toki sähkö voi maksaa enemmänkin, mut ei se siitä paljoa kallistu.

Vertailuna vaikka bensakone 6l/100km ois luokkaa 9€/100km.

Lataus kotona 8A:lla eli n.1800 W teholla vie vajaat 5 h ja kotilaturilla 3,5kW teholla tankki täyttyy hiukka yli 2 tunnissa. Koko yö on yleensä aikaa latailla eli ehtii kyllä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 24.09.2017 12:24
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.09.2017, 13:11
suzs205:n Avatar
suzs205 suzs205 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 22.06.11
Sijainti: joensuu
Viestit: 226
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
40km lataus eli sähkössä 40x0,2 kWh=8kWh maksaa yöllä siirtomaksuineen, arvonlisä-ja sähköveroineen n. 0,8€. Sata km ajelee siis n. 2 eurolla. Toki sähkö voi maksaa enemmänkin, mut ei se siitä paljoa kallistu.

Vertailuna vaikka bensakone 6l/100km ois luokkaa 9€/100km.

Lataus kotona 8A:lla eli n.1800 W teholla vie vajaat 5 h ja kotilaturilla 3,5kW teholla tankki täyttyy hiukka yli 2 tunnissa. Koko yö on yleensä aikaa latailla eli ehtii kyllä.
https://vihreakaista.fi/fi-fi/articl...ataaminen/178/

Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km.

Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa.

Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km.

Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.

Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km.

Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri.

Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.09.2017, 19:40
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 Näytä viesti
https://vihreakaista.fi/fi-fi/articl...ataaminen/178/

Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km.

Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa.

Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km.

Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.

Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km.

Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri.

Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva
Jee. Tesla olis ihan kiva, mutta säästöpossun täyttymistä odotellessa täytyy ajella hiukan edukkaammilla laitteilla.

Tuo 70c/litra bensanhinta on vahvasti sponsoroitu, minä maksan 1,5€/litralta.

Julkisissa pisteissä sähkön hinta on selkeästi korkeampi kuin kotitöpselistä ja se toki hiaman tasaa bensa-ja sähköhärpäkkeiden menoaineiden hintaeroa. Toisaalta taas kauppakeskuksessa voi saada tankin täyteen ihan ilimaiseksikin kun jaksaa shoppailla hiukan pidempään.

Sähköstä löytyy Energiateollisuuden sivuilta viimeisimmät tiedot ja CO2 lukemat on Suomessa luokkaa 105g CO2/kWh (2016).

Verotus suosii sähköhärpäläättöreitä hieman niinkuin esimerkkisi osoittaa, mutta suuresti kun verrataan vanhaan isopäästöiseen henkilöautoon. Tässä on hiukan kannustetta vaihtaa uudenpaa .
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.09.2017, 20:11
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Mulla on muutama näitä diiseli romuja.
En kyllä usko maailman pelastuvan tai miun talouden parantuvan sähköiseen vaihtamalla. Välirahalla mie ajan loppuelämäni, jos dieselin hinta suunnilleen seuraa muuta hintakehitystä.
Kehitystä täytyy tapahtua paljon, että harvaanasutussa pitkien matkojen maassa visio toteutuisi.
Venäjä esim. voipi olla aika nahkea tähän touhuun, lukuunottamatta suuria kaupunkeja. Afrikka esim. on vanhojen autojen luvattu maanosa, sinne töpselien veto on meleko urakka.
Nää maailman pelastajat ei aina nää metsää puilta.
Puolustan kehitystä, mutten sen nykyisiä maksumiehiä en hyväksy.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.09.2017, 08:32
suzs205:n Avatar
suzs205 suzs205 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 22.06.11
Sijainti: joensuu
Viestit: 226
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 Näytä viesti
Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.
Enpä näköjään osannut tulkita trafin maksuja oikein sähköauton suhteen, eli esim Peugeot iOn joka vastaa kooltaan 108 meneekin 188e per vuosi.

https://www.nettiauto.com/peugeot/ion/9071403 ja sitten https://asiointi.trafi.fi/henkiloasi...set-verotiedot saa rekkarin perusteella veron määrän.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Tuo 70c/litra bensanhinta on vahvasti sponsoroitu, minä maksan 1,5€/litralta.
.
Ei ole sponsoroitu, venäjä vaan perii vähemmän veroja polttoaineista.

Viimeksi muokannut suzs205 : 27.09.2017 08:40
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.09.2017, 10:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kehittäisivät vetypolttokennotekniikkaa, saisi kaasua tankkiin ja putkesta tulisi ulos vettä. Ei oltaisi sähkölinjojen ja töpseleiden varassa joka paikassa.

Sähkö- ja polttokennoautojen laajempaa levinneisyyttä ja osittain ehkä jopa kehitystäkin jarruttaa öljy- yhtiöt, niiden lobbaus poliitikkoja kohtaan, sekä se yksinkertainen fakta että öljyteollisuus on niin helvetillisen iso bisnes maailmalla että ei valtioilla ole varaa ajaa sitä ihan noin vain alas. Jostain tarttisi saada niitä verotuloja, tuottoja yms..


Vaikka bensa V8:lla onkin kiva ajaa ja hymy on herkässä kun painaa kaasua, niin ei mulla olisi mitään hyvin toimivaa polttokennoautoa vastaan - eikä edes täyssähköistä akkuvehjettä kunhan ajetaan jälkimmäisellä kaupunkiympäristössä.
Oleellinen asia ladattavissa sähkövehkeissä on myös se, miten sähkö tuotetaan töpseliin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.09.2017 10:12
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.09.2017, 08:06
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Caddy Näytä viesti
Mutta mistäpä vetäiset sähkön sähköautoosi, jos valtion tavoitteet "puhtaasta" autoilusta toteutuu. Onko missään laskelmia montako ydinvoimalaa tarvitaan lisää?
Hyvä kysymys. 250 000 sähköautoa lisää sähkön käyttöämme n.1%:lla eikä sen tuottamiseen tarvita yhtään lisävoimaloita. Koko henkilöautokanta eli hiukka yli 2 miljoonaa autoa tarvitsee 10TWh energiaa vuositasolla eli n. yhden Olkiluodon voimalan tuotannon. Homma onnistuu älykkäällä latauksella.

Tänään tulee MTV3:ltä sähköisestä liikenteestä kertova dokumentti Suomen Tulevaisuus-sarjassa. 12:30->. Siinä vastauksia muihinkin kysymyksiin.

https://suomentulevaisuus.com
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.09.2017, 12:20
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.411
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Siis talvella 20 km motarinopeutta. Näissä ladattavissa hybrideissä on melko pienet akut ja motarinopeus kuluttaa sähköä muikeasti.
Mites kun vetäsee töihin tai muualle mennessä 10 asteen pakkasella tai siitä vielä kireemmällä ilmalla akut tyhjäksi tuon maksimietäisyyden, niin latautuuko ne akut edes kovalla pakkasella työpäivän aikana että niillä pääsee saman matkan takaisin kotiin? Yleensähän akut ei oikeen ota vastaan latausta kunnolla kylmässä.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.09.2017, 12:31
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mites kun vetäsee töihin tai muualle mennessä 10 asteen pakkasella tai siitä vielä kireemmällä ilmalla akut tyhjäksi tuon maksimietäisyyden, niin latautuuko ne akut edes kovalla pakkasella työpäivän aikana että niillä pääsee saman matkan takaisin kotiin? Yleensähän akut ei oikeen ota vastaan latausta kunnolla kylmässä.
Kyllä ne on tähän saakka aina latautuneet. Autossa on akuston lämpötilan säätö eli hiukka menee pakkasella energiaa lämmitykseen. Litium-akuston lämpötila pidetään siis sopivissa rajoissa. Suomen ilmasto kohtuu mataline lämpötiloineen on oikeastaan hyvä akuille. Kuumuudesta litiumakut ei tykkää.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.09.2017, 18:15
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.411
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Kyllä ne on tähän saakka aina latautuneet. Autossa on akuston lämpötilan säätö eli hiukka menee pakkasella energiaa lämmitykseen. Litium-akuston lämpötila pidetään siis sopivissa rajoissa. Suomen ilmasto kohtuu mataline lämpötiloineen on oikeastaan hyvä akuille. Kuumuudesta litiumakut ei tykkää.
Sedällä on vaan akkumopo ja ei se kyllä talvella oikeen jaksa mennä pitkää matkaa saatikka latautua helposti.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
runneri naukuu pakkasella HV Tekniikka & Jutustelu 4 04.02.2012 19:11
raudan haurastuminen pakkasella MakeTT Tekniikka & Jutustelu 3 01.01.2011 09:06
Moottorinlämmitys pakkasella Chit-Chat 5 07.10.2007 17:25
Alumiinisia 90 asteen putkikäyriä. 75mm mistä? kokkolanpoika Chit-Chat 1 20.04.2007 20:09
Jäätyykö säkit pakkasella? Lars Niksipalsta 13 28.10.2004 13:35


Sivu luotu: 10:12 (GMT +2).