![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Näissä mun luvuissa ei oo Lapinlisää tai muutakaan mainostekstiä ![]() Kesällä nykyinen bensa-töpselihybridi menee 40 km sähköllä. Riittää ihan täysin kun työmatka on 26 km. Täyssähköhärpäkkeet tarttee melko vähän tai ei oikestaan ollenkaan huoltoa ( jarrut tarttee herkistellä). Sit jos haluu mennä sähköllä pitempiä matkoja, niin kantsii hakee auto, jossa on luokkaa 40...80 kWh akusto. Uudella Teslalla mennään kesällä 500+ ja talvella 300+ km 100 kWh akulla. Näitä sähkökulkineita tulee koko ajan lisää ja pian alkaa olla valittavaksi asti.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mutta mistäpä vetäiset sähkön sähköautoosi, jos valtion tavoitteet "puhtaasta" autoilusta toteutuu. Onko missään laskelmia montako ydinvoimalaa tarvitaan lisää?
__________________
Parempi 10 ruuvia löysällä, kuin 1 liian tiukalla |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Paljoko maksaa yx 40 km:n lataus? Ja kauanko kestää ladata?
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vertailuna vaikka bensakone 6l/100km ois luokkaa 9€/100km. Lataus kotona 8A:lla eli n.1800 W teholla vie vajaat 5 h ja kotilaturilla 3,5kW teholla tankki täyttyy hiukka yli 2 tunnissa. Koko yö on yleensä aikaa latailla eli ehtii kyllä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 24.09.2017 12:24 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km. Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa. Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km. Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen. Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km. Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri. Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Tuo 70c/litra bensanhinta on vahvasti sponsoroitu, minä maksan 1,5€/litralta. Julkisissa pisteissä sähkön hinta on selkeästi korkeampi kuin kotitöpselistä ja se toki hiaman tasaa bensa-ja sähköhärpäkkeiden menoaineiden hintaeroa. Toisaalta taas kauppakeskuksessa voi saada tankin täyteen ihan ilimaiseksikin kun jaksaa shoppailla hiukan pidempään. Sähköstä löytyy Energiateollisuuden sivuilta viimeisimmät tiedot ja CO2 lukemat on Suomessa luokkaa 105g CO2/kWh (2016). Verotus suosii sähköhärpäläättöreitä hieman niinkuin esimerkkisi osoittaa, mutta suuresti kun verrataan vanhaan isopäästöiseen henkilöautoon. Tässä on hiukan kannustetta vaihtaa uudenpaa .
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on muutama näitä diiseli romuja.
En kyllä usko maailman pelastuvan tai miun talouden parantuvan sähköiseen vaihtamalla. Välirahalla mie ajan loppuelämäni, jos dieselin hinta suunnilleen seuraa muuta hintakehitystä. Kehitystä täytyy tapahtua paljon, että harvaanasutussa pitkien matkojen maassa visio toteutuisi. Venäjä esim. voipi olla aika nahkea tähän touhuun, lukuunottamatta suuria kaupunkeja. Afrikka esim. on vanhojen autojen luvattu maanosa, sinne töpselien veto on meleko urakka. Nää maailman pelastajat ei aina nää metsää puilta. Puolustan kehitystä, mutten sen nykyisiä maksumiehiä en hyväksy. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
https://www.nettiauto.com/peugeot/ion/9071403 ja sitten https://asiointi.trafi.fi/henkiloasi...set-verotiedot saa rekkarin perusteella veron määrän. Ei ole sponsoroitu, venäjä vaan perii vähemmän veroja polttoaineista. Viimeksi muokannut suzs205 : 27.09.2017 08:40 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kehittäisivät vetypolttokennotekniikkaa, saisi kaasua tankkiin ja putkesta tulisi ulos vettä. Ei oltaisi sähkölinjojen ja töpseleiden varassa joka paikassa.
Sähkö- ja polttokennoautojen laajempaa levinneisyyttä ja osittain ehkä jopa kehitystäkin jarruttaa öljy- yhtiöt, niiden lobbaus poliitikkoja kohtaan, sekä se yksinkertainen fakta että öljyteollisuus on niin helvetillisen iso bisnes maailmalla että ei valtioilla ole varaa ajaa sitä ihan noin vain alas. Jostain tarttisi saada niitä verotuloja, tuottoja yms.. Vaikka bensa V8:lla onkin kiva ajaa ja hymy on herkässä kun painaa kaasua, niin ei mulla olisi mitään hyvin toimivaa polttokennoautoa vastaan - eikä edes täyssähköistä akkuvehjettä kunhan ajetaan jälkimmäisellä kaupunkiympäristössä. Oleellinen asia ladattavissa sähkövehkeissä on myös se, miten sähkö tuotetaan töpseliin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 27.09.2017 10:12 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tänään tulee MTV3:ltä sähköisestä liikenteestä kertova dokumentti Suomen Tulevaisuus-sarjassa. 12:30->. Siinä vastauksia muihinkin kysymyksiin. https://suomentulevaisuus.com
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Mites kun vetäsee töihin tai muualle mennessä 10 asteen pakkasella tai siitä vielä kireemmällä ilmalla akut tyhjäksi tuon maksimietäisyyden, niin latautuuko ne akut edes kovalla pakkasella työpäivän aikana että niillä pääsee saman matkan takaisin kotiin? Yleensähän akut ei oikeen ota vastaan latausta kunnolla kylmässä.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
runneri naukuu pakkasella | HV | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 04.02.2012 19:11 |
raudan haurastuminen pakkasella | MakeTT | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 01.01.2011 09:06 |
Moottorinlämmitys pakkasella | Chit-Chat | 5 | 07.10.2007 17:25 | |
Alumiinisia 90 asteen putkikäyriä. 75mm mistä? | kokkolanpoika | Chit-Chat | 1 | 20.04.2007 20:09 |
Jäätyykö säkit pakkasella? | Lars | Niksipalsta | 13 | 28.10.2004 13:35 |