![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Noita ajokorttiluokkia on niin tuhottomasti niinmikö ihme on joju 96b? Itse asiaan. Itsellä on peräkärry, jossa massat oma 700kg ja kokonais 2700kg. Itsellä henkilöauto, jolla voi vetää jarrullista kärryä 1800kg. Voinko vetää kärryäni ja kuormata siihen 1100kg?
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
"B96-luokan ajokortti: "B-luokan ajo-oikeuden haltija, jolla on ajokortissaan merkintä (erityisehto 96) ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta, saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto, perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg, mutta ei 4 250 kg." Suomeksi: pelkällä B- kortilla saat kuljettaa maksimissaan 4250kg kokonnaismassaista yhdistelmää - mutta VAIN JOS vetoauton kokonaismassa on 3500kg ja kärryn kokonaismassa 750kg. Jos peräkärryn kokonaismassa ylittää 750kg (ts. mikä tahansa jarrullinen kärry), ei B- kortilla ajettavan yhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3500kg. Tässä siis puhutaan teknisistä massoista, ei todellisista. Kuten yllä jo mainittiin B- kortilla tekniset massat määrittelee tilanteen, EI todelliset massat. B96- luokalla saat vetää 3500-4250kg kokonaismassaista yhdistelmää jossa kärryn kokonaismassa ylittää 750kg, kunhan on suoritettu ajokoe asianmukaisella yhdistelmällä. Aika normaali tilanne siis monellekin hieman isomman henkilöauton omistajalle, joka kiskoo asuntovaunua perässään. Et siis välttämättä tarvitse pikku-E:tä, mutta B- kortti ei riitä. BE:llä sitten voit vetää mitä tahansa "henkilöautoyhdistelmää" niin kauan kunhan vetoatuon ja perävaunun kokonaismassat on max. 3500kg (ts. max. yhdistelmämassa 7000kg), ja otteisiin merkattuja kytkentämassoja/ kokonaismassoja ei ylitetä. Kannattaa sitten kaikissa tilanteissa muistaa pari asiaa: * Aisapaino vähentää vetoauton taka-akselin kantavuuttaa aisapainon verran. Jos auton taka-akselille voi lastata 400kg kuormaa, niin 200kg aisapainolla voit enää ladata 200kg.. * Uudet kevytperävaunut on pääsääntöisesti 825kg massalle, koska kevytperävaunun 75kg aisapaino täyteen kuormattuna lasketaan vetoauton taka-akselimassaan. Ts. O1- kärryn 750kg maksimi akselimassa + 75kg:n kuorma aisalle = kärry painaa 825kg. En itse asiassa tiedä, päteekö tämä myös vanhoihin 01- luokan kärryihin.. en pikaisella googlauksella löytänyt tietoa. Tässäkin taas pitää muistaa, että tuo kärryn 75kg aisapaino on pois siitä kuormasta mitä vetoautoon voi lastata kyytiin. Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 28.03.2016 13:28 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuli tässä sellainen mieleen sillon kun ajoin pikku-E:n itselleni:
Teoriamatskuissa mainittiin että pelkällä B- kortilla ajaessa rajoitteena oli muiden lisäksi myös se, että perävaunun kokonaismassa ei saanut ylittää vetoauton omamassaa - ei vaikka yhdistelmän kokonaismassa olisi jäänyt alle 3500kg:n eikä vetoauton otteeseen merkittyä kytkentämassaa olisi ylitetty. Onko tämä nyt poistunut, Trafin sivuilla ei siitä ainakaan ollut enää mitään mainintaa? Hyvä jos on, oli aika idioottimainen pykälä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 28.03.2016 13:40 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Eli 3500kg kärry.
Eli hyvältä vaikuttaa ja 3500kg kärryä rupean etsiskelemään niin on sitten kapasiteettia riitämin.
Ei kellään ollut mitään tietoa että onko jokin syy miksi olisi parempi vetää kärryä pienellä "leikki"kuormalla kuin tyhjänä? Vai onko vaan höpöhöpö juttuja? t. Ismo ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Periaatteessa siistimminhän se kärry tulee perässä kun ei ole ihan tyhjä, mutta toisaalta sitten on enemmän jarrutettavaa massaa - tai jos pitää tehdä väistö niin kärry vie helpommin.
En minä kärryyn laittaisi mitään turhaa, vaan vain sen mitä tarvitsee.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Leikki kuorma vai ei?
Lähinä tämä leikkikuorma liittyi jotenkin siihen että ratsiassa tulkittaisiin eri tavalla tyhjää kärryä tai jos siinä on vähänkin kuormaa???
Jostain kuulin että rekkamiähet laitta aina kyytiin jotain pientä liinalla kiinni jotta on "kuorma" päällä. Onko tuossa jotain perää vai vaa tyhjää puhetta? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#8
|
||||
|
||||
![]()
No tuo voi sitten liittyä johonkin rekkamiesten touhuihin. Ei ole ainakaan henkilöautolla yksityishenkilönä vedettäessä mitään merkitystä.
Kuten yllä jo molemmat Jounin kanssa todettiin, kuormalla henkilöauton peräkärry tai autotraileri yleensä kulkee mukavammin ja jopa vakaammin, mutta toisaalta se lisääntynyt vedettävä massa tuo sitten omia muita juttujaan. Ei siis kannata huvikseen pitää autotrailerin lavalla 1000kg rautakuormaa ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
En kyllä tiedä onko kärryn alle mahtuvia korkeampiprofiilisia minkä verran tarjolla 3500kg kärryyn. Minun kärry on vain 2700kg kokonaispainoltaan ja 175/13C on suurin riittävän kantavuuden koko, mikä alle mahtuu ilman muutoksia.
__________________
Jukka |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vetopainot automerkeittäin | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 91 | 20.09.2008 14:44 |
Perävaunun renkaiden kantavuus | Kokku | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.05.2008 16:38 |
Suburbanin vetopainot? | mexico | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.12.2005 13:38 |
Huoltoauton vetopainot. | Mikki10 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 04.12.2005 20:20 |