Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.04.2015, 22:22
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

GM5L40E lämpötilatunnistin näyttäisi haistelevan öljypohjan lämpöä, karkean kaaviokuvan perusteella, täytyy tsekatan kun käy tervehtimässä purettua askia.

130 C askin korjausohjeet antaa ohjearvoja, joten se varmaankiin on viel jotakuinkin luvallinen arvo.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.04.2015, 22:30
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthr...E4mp%F6mittari

Tuolta löytyy vanhaa juttua aiheesta. Haulla löytyy asiasta muitakin topikkeja.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.04.2015, 23:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jo niinkin alhainen kuin 100°C on jo liian korkea lämpö automaattilaatikolle pidemmän päälle. 125-150°C rikkoo laatikot nopeasti, ja 150°C yli niin oletettu kestoikä on erittäin lyjyt. Normaalit lämmöt ajossa/ metsärymyytyksessä olisi hyvä pysyä jossain 50-80°C huitteilla, hetkelliset lämmöt voi ja saa olla korkeampiakin. Eli se hetkellinen turbiinissa olevan öljyn lämpö jossain vähän toisella sadalla on ihan normaalia, mutta jos pitkään vingutat paikallaan ja mitään ei tapahdu ja koko laatikon lämmöt nousee pitkälti toiselle sadalle -> ei hyvä. Samoin kannattaa tarkkaan miettiä jos laatikkoa pystyy säätämään että miten terävästi laatikko ottaa kiinni. Eli ei kannata pitää vaihtoja liian pehmeänä, ei tee lootalle hyvää..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 08.04.2015 23:35
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.04.2015, 00:32
Sirernog Sirernog ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Hollola
Viestit: 253
Perusasetus

Itsellä väliaikaisesti hydeletkut tekee lenkin keulalle kun ei ole saanut jäähdytintä hommattua. Sitä vaan mietin ettei tuo laatikko nyt tapa itseään kuumuuteen? Raskaamman lenkin jälkeen infralla "jäähdyttimelle" lähtevä putki oli 95° mutta laatikon yläpuoli jotakuinkin vähän päälle 100° siis laatikon kuoresta mitattuna. Kuulostaako normaalilta vai täytyykö jättää auto seisomaan että saa jäähdyttimen (tähän ajoon sisältyi siis n.2km toisen auton hinausta)?

Jotenkin vaan tuntuu että tuo rangen alkuperäinen jäähdytys ei voi olla kovin tehokas verrattuna jäähdyttämättömään kun ensiksi öljy ajetaan syylärin ja sitten "siiliputken" läpi? Ei se ainakaan montaa kymmentä astetta pysty jäähdyttämään noilla lämmöillä.

Viimeksi muokannut Sirernog : 09.04.2015 00:40
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.04.2015, 01:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirernog Näytä viesti
Jotenkin vaan tuntuu että tuo rangen alkuperäinen jäähdytys ei voi olla kovin tehokas verrattuna jäähdyttämättömään kun ensiksi öljy ajetaan syylärin ja sitten "siiliputken" läpi? Ei se ainakaan montaa kymmentä astetta pysty jäähdyttämään noilla lämmöillä.
Liemet kiertää syylärin kylmän puolen kautta -> kyllä se jotain jäähdyttää, vaikkei sitten ihan älyttömästi. Tuossa sentään vielä joku jäähdytysputki perässä siis?

Minulla esim. Grand Cherokeessa pelkkä syylärikierto (tehdas fiksusti jätti viimeisen vuoden autoista lisäjäähdyttimen kokonaan pois ), laatikon lämmöt olleet öljypohjasta mitattuna kesällä ruuhkaliikenteessä sekä metsämöyryämisessä pahimmillaan 120°C, yleensä kesällä 80-90°C, metsässä satunnaisesti enemmän. Mustat öljyt tuli ulos kun ekan kerran vaihdoin, sen jälkeen kyllä kirkasta.. laatikko on vielä ehjä, mutta ehdottomasti vaatii lisäjäähdytyksen. Huomasi kyllä välitysten vaikutuksenkin, lämmöt pysyy paljon paremmin kurissa kun vaihtui alkuperäisestä 3.73 -> 4.56


Minusta Suomen oloissa ainakin käyttöautossa kannattaa pitää syylärikierto mukana; kylmällä säällä se kuitenkin myös lämmittää öljyjä. Ei se lähempänä nolla-asteista oleva liemikään hyvä juttu ole.. itse miettinyt, että laittaisi termostaatilla olevan jakotukin niin, että kiertää pelkästään syylärin läpi, kunnes öljynlämpö on riittävä -> kierto vaihtuu ulkoiselle isolle jäähdyttimelle. eBaystä löytyy aika fiksuja kikkareita öljylle missä suoraan kaikki tarvittavat tulot ja lähdöt sekä termari, ja ohjauslämpötilakin ihan järkevä
edit: Esim. nämä Deralen termostaatit toimii ~80°C tietämillä (180°F) http://derale.com/products/fluid-coo...ol-thermostats
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.04.2015 01:27
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.04.2015, 19:24
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

http://transmissionrepairguy.com/tra...n-overheating/

Ihan mietityn näköistä tekstiä:
The ideal fluid temperature is under 175 degrees, but as fluid ages it starts to break down and lose its capacity to cool down the transmission. This is when transmission overheating occurs. At 220 degrees, varnish forms. At 240 degrees, seals start to harden. At 260 degrees, you’ll often experience transmission slipping as plates slip. At 295 degrees, seals and clutches start to burn and fluid forms carbon, at which point transmission failure might happen soon. But with every 20 degree drop in fluid temperature, your transmission’s lifespan can approximately double! That’s a pretty significant difference, a decrease from 220 degrees to 195 degrees can allow your transmission to last another 50,000 miles! That’s why we recommend installing a transmission cooler to help fluids stay at a comfortable temperature. You should also use Lubegard Automatic Transmission Protectant whenever you change the fluid as it can reduce the elevated operating temperatures by up to 40°F.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.04.2015, 22:07
Sirernog Sirernog ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Hollola
Viestit: 253
Perusasetus

Edellisen perusteella vois siis päätellä että mitä viileämpää öljy on sen parempi? En siis tarkoita että pakkasella pitäis olla mutta joku 60-80°c olis kai aika hyvä? Öljyjähän voi vaihdella aika tiuhaan, vaikka 10tkm välein kun ei tolle autolla kuitenkaan kerry niin kauheesti kilsoja joten öljyt ei pääse kyllä ikänsä puolesta huonoiksi, sitten vaikka joka toisella kerralla suodattimen vaihto.

No huomenna olis tarkoitus käydä paikallisessa hydepuljussa niin näkee mitä ne mulle myy, lämpöanturi olis nyt tarkotus laittaa jäähdyttimelle lähtevään putkeen kun ei millään viitsisi irrottaa öljypohjaa taas kun on kuitenkin melko työläs homma kaikkien pakoputkien ja muiden edessä olon takia....Siis jos kukaan ei tähän osaa mitään vastalausetta esittää.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.04.2015, 22:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirernog Näytä viesti
Edellisen perusteella vois siis päätellä että mitä viileämpää öljy on sen parempi? En siis tarkoita että pakkasella pitäis olla mutta joku 60-80°c olis kai aika hyvä?
Niinhän minä jo tuossa ylempänä kirjoitin 50-80°C on ihan hyvä, mutta esim. oman auton Chryslerin laatikossa riittää kun öljy on yli.. ööh.. oliko se nyt 0°C vai 10°C niin laatikko toimii kuten pitää (ts. ylivaihde ja muuntimen lukko menee päälle). Yläraja taas on muistaakseni 125° tai 135°, jonka jälkeen ylivaihde kytkeytyy pakolla pois siihen asti, kunnes laatikko on taas jäähtynyt.

Lainaus:
lämpöanturi olis nyt tarkotus laittaa jäähdyttimelle lähtevään putkeen kun ei millään viitsisi irrottaa öljypohjaa taas kun on kuitenkin melko työläs homma
Minulla on ollut jäähdyttimelle menevässä putkessa, sekä öljypohjassa. Minusta kummassakin tavassa on omat hyvät puolensa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.04.2015 22:17
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Mersun automaatin öljyntäyttöputki ja mittatikku 722.3 murkula_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 13.09.2011 07:18
automaattivaihteisto ja lämmöt kuriin Piippuparta Tekniikka & Jutustelu 7 10.05.2010 05:25
Ostettu Rangen automaatin shifteri ja vaijeri Racingrabbit O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 27.08.2009 21:11
Automaatin lämmöt? / mittareista SoSo Tekniikka & Jutustelu 22 29.08.2005 08:15
Suikin jakolaatikko b20n ja automaatin jatkoksi? Juksi Tekniikka & Jutustelu 13 31.12.2004 06:28


Sivu luotu: 05:03 (GMT +2).