![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi ![]() Tekniikkasäännöt, Liite J: http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-00-13175.pdf Lainaus:
Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä pääkaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa. Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia. Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.Eli ei saa taivuttaa, mutta voi olla irroitettavat, eli vaikka taivutettujen suunnistuskaarien lisänä?
__________________
Harbor Cruisers |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Keksiiks joku muuuu ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
253-43 olisi varmaan kätevin? Panta putken ympärille ja pultilla oviputki pantaan kiinni?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa" 8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset eli vain noissa kelpaa esim 253-43, oviputket on kuitenkin mainittu aikaisemmin: 8.3.2.1 Pakolliset osat: 8.3.2.1.2 Oviputket Ja jos näitä kaaria ihmetellään lisää, niin miten tulkitaan off road lajisääntöjen erikoistapaus: "Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita." Mulla omassa autossa on tehdastekoinen runko ja kori, joihin tehty ensin turvakaaret, joihin lisätty jousituksen kiinnityksiä ja rungon ja korin väliset kumit korvattu pulttiliitoksilla. Teoriassa korin saa vielä toistaiseksi pois, joten onko auto putkirunkoinen? Kaariin ei saisi lisäillä ylimääräisiä kiinnikkeitä, mutta mulla jousitolppien yläpäät on kiinni kaarissa, vai onko ne putkirungossa? -Useassa kohtaa sääntökirja sanotaan: "Vyötärölinja määritellään seuraavasti: Keulassa konepellin linja. Avoautoissa sivut ja takaosan yläreuna. Umpiautoissa, jos avomallia ei ole, takasivulasien alareuna sekä takalasin alareuna." Eli takatukien alapääkin saa olla korkeintaan tällä vyötärölinjalla, eikä tätä korkeammalla saa olla poikittaisia hitsaussaumoja? 2.2.13 TurvakaaretTurvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä
__________________
Harbor Cruisers Viimeksi muokannut baxxter : 21.10.2014 11:16 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle? ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla...
__________________
M.O.C Viimeksi muokannut junnu78 : 23.10.2014 07:51 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Mä oon ja munkaan äidinkielen lukemisella ei kauheen hyviä vaihtoehtoja jää just oviputkien kiinnittämiseen. Joten pyydänkin, että lue sääntö ja kerro mulle ja Baxterille, että mitkä kiinnistystavat on sallittuja oviputkien kiinnitykseen...me ei ite tajuta ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oviputki näkyy tuossa http://forums.offipalsta.com/album.p...pictureid=5622 ja näkyy että alkuperäinen b-pilari hitsattu putken ympäryssuuntaan kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3190 Ilmatikkujen yläpäiden kiinnitykset tulee vyötärölinjan yläpuolelle, sekä niitä ympäryssuuntaisia hitsaussaumoja. Vyötärölinjalla on merkitystä jos tarvitsee vaihtaa kaariputkia ja lasketaan putkirunkoautoksi. Diagonaalit ei ole alapäästään kiinni korissa eikä rungossa, vaan pääkaaren poikittaisputkessa (jota ei ole sääntökirjassa) vai onko tuo putkirunkoisen runkoputki? ![]() http://static.petrisimolin.com/galle...miitkaaret.JPG Etukaaressa taivutus jotta osuu pääkaareen, ei liene kiellettyä? Ja tuo vahvike kulmassa taitaa myös olla sääntökohdan 2.2.13 mukainen? Ei mulla ihan oikeasti ole ajatuksena tehdä pelkästään itselleni uutta luokkaa, eikä lisätä kilpailujärjestäjän työtaakkaa (koska lisäluokkaa ajettaisiin modin radoilla.) Kun kuitenkin joku niin ajattelee..
__________________
Harbor Cruisers |
#9
|
||||
|
||||
![]()
no ainakin toi 43. kyllä oon lukenu noi läpi. miten niin ei onnistuis tekemään tuolla tavalla?
ja missä sulla on baxxter kiinni noi tikut? kuvasta näyttää et ne on takatuissa??
__________________
M.O.C Viimeksi muokannut junnu78 : 23.10.2014 16:43 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
euro4 ja euro5 luokka pakuissa | toyota4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 28.03.2012 16:06 |
Bussikyytiä Ahveniston Trialiin Tampereelta | Racingrabbit | Tapahtumat | 1 | 15.10.2009 08:04 |
M: Voittaja auto trialiin | Jare | O/M/V Muut | 0 | 01.03.2005 07:30 |
Mikä kilpailu luokka? | bj75 | Chit-Chat | 6 | 16.02.2005 20:03 |