Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.08.2014, 17:15
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Niitä on muutamia tuolla jemmassa eli etitään nyt ensin vähän rajoja kanki kun katkee niin siitä pikkusen säädöt pienemmälle ja ajua taas. pienemmillä vaihteilla ottaa noin 2,5bar mutta isommilla rupeaa nikottelemaan.

__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.09.2014, 12:35
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Alkoi toi kaksivaiheahtaminen aiheena kiinnostamaan.. mitenkähön jos tommosta ajattelis rakentavansa ni tulis puhaltimet valita? Jos nyt ajatellaan et rakentas moisen järjestelmän vaikka pajeroon, jos jättää pienemmäksi puhaltimeksi vakio pillerin ja ahtas sil sen vakio ahtojen verran, ehkä piirun verran enempi mut enintään 1bar luokkaa ja isommaksi ahtimeksi sit vaikka toi tällä hetkellä ainoa puhallin eli toi garrett t04b46.. onkohan tommosella kokoonpanolla edes teoreettista mahdollisuutta saada heräävyys vakion tasolle ja maks ahdoiksi joku 2bar luokkaa järkevillä pakopaineilla? Pakosarjaksi jos jättäs kaiken huipuksi vakio valusarjan.. olis vaan kohtuullisen helppo kokeilla tota systeemiä sillein.. järkeilin tossa että periaatteessa pakopaineiden ei pitäisi karkailla taivaisiin jos vakio puhallin ja hukkis toimii niinku vakiona kuuluu ja yläkierrosten ahtaminen tapahtuisi ton ison voimalla.. isommalla siis ahdettaisiin pienemmän läpi välijäähdyttimen kautta koneeseen.. kertokaas joku viisaampi miten näkisitte tämän ajatuksen..? Ja tää on kiinnostuksesta harrastukseen ajatusleikkiä, tosin jos tolle kokoonpanolle olis teoreettine onnistumisen mahdollisuus ni pitäähän sitä kokeilla!
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.09.2014, 14:13
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Voi olla vakio ahdin ihmeissään mitä tapahtuu tuolla setupilla Käy meinaan sen vakion pakopesä ahtaaksi melko joutuin... Tupla ahdin setupit on aikasen jees, mutta vaatis sen, että pikkuahtimen ohi pääsis osa pakokaasusta esim yli 1bar pakopainella erillisestä hukkaportista ja sen jälkeen pikkusen ahtimen läpi ja hukkaportin kautta tuleva pakokaasu pyörittäs isompaa hyrrää. Samoin pienempi voisi työntää ilmat suoraan isommalle hyrrälle ja sen kautta koneeseen. Kun linja pienemmän ja isomman ahtimen välissä muuttuisi alipaineiseksi aukeisi normaali yksisuuntaventtiili (esim 50mm) ja antaisi lisää ilmaa, mitä isompi ahdin tulee tarvitsemaan rutkasti enempi, mitä pienempi voi tuottaa. Hirveen sekava sepustus ja tähänkin hommaan on tapoja niin monta kuin on tekijää
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.09.2014, 14:18
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Niin ja sitten oma kymysys. Kestääkö remmiahdin pyöriä ylikiekoilla, jos se ei tee painetta eli ilmaa periaatteessa imetään sen läpi ja erillisestä portista sen lisäksi? Laskeskelin tuossa m90 eatonin max kiekkoja haluamallani välityksellä ja puhutaan 18000rpm, mikä on 2500rpm enempi kuin suositellaan.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.09.2014, 18:11
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Voi olla vakio ahdin ihmeissään mitä tapahtuu tuolla setupilla Käy meinaan sen vakion pakopesä ahtaaksi melko joutuin... Tupla ahdin setupit on aikasen jees, mutta vaatis sen, että pikkuahtimen ohi pääsis osa pakokaasusta esim yli 1bar pakopainella erillisestä hukkaportista ja sen jälkeen pikkusen ahtimen läpi ja hukkaportin kautta tuleva pakokaasu pyörittäs isompaa hyrrää. Samoin pienempi voisi työntää ilmat suoraan isommalle hyrrälle ja sen kautta koneeseen. Kun linja pienemmän ja isomman ahtimen välissä muuttuisi alipaineiseksi aukeisi normaali yksisuuntaventtiili (esim 50mm) ja antaisi lisää ilmaa, mitä isompi ahdin tulee tarvitsemaan rutkasti enempi, mitä pienempi voi tuottaa. Hirveen sekava sepustus ja tähänkin hommaan on tapoja niin monta kuin on tekijää
Sitä täs just pohdinkin et riittääköhän toi orkkisahtimen hukkaportti pitämään pakoset alhaalla.. eli sillonhan pakokaasut kulkis hukkiksen ja pakopesän kautta läpi isommalle ahtimelle jonka tuottama ahtoilma taas kulkis pienemmän kompuran läpi.. tiiä sit mitä toi pieni tykkää siitä et sen läpi puhaltaa isommalla, periaatteessa (ja käytännössä koettuna) tolla pienellä pelkästään on mahdollista kyl painetta tuottaa se 2bar ja ylikin mut pakopaineet on sit jo jotain infernaalisia lukemia... nythän kun tolla isommalla puhaltaa ton pienen kompuran läpi ei pienemmän tarviis ku lähinnä pyöriä matkassa mukana.. kokeilemallahan tuokin toki selviäis..
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.09.2014, 20:43
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Toi vakioahdin on niin naurettava esitys että sillä voi nakata vesilintua. Sehän ahtaa hukkaportti täysin auki 0,5bar yläkierroksilla

Itse tekisin ehkä siten, että uus pakosarja ja sitten vakioahtimen rinnalle yks tai kaks järeetä hukkaporttia joilla ohjaa tietyssä ahtopaineessa isolle ahtimelle virtausta pikkuturpon ohi.

P.s taitaa sakkaus loppua kun laittaa ison nestepään ja riittävästi soppaa koneeseen. Ei riitä vaan vakiopumpusta aine pyörittämään ison ahtimen siipiä..
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.09.2014, 22:38
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Toi vakioahdin on niin naurettava esitys että sillä voi nakata vesilintua. Sehän ahtaa hukkaportti täysin auki 0,5bar yläkierroksilla

Itse tekisin ehkä siten, että uus pakosarja ja sitten vakioahtimen rinnalle yks tai kaks järeetä hukkaporttia joilla ohjaa tietyssä ahtopaineessa isolle ahtimelle virtausta pikkuturpon ohi.

P.s taitaa sakkaus loppua kun laittaa ison nestepään ja riittävästi soppaa koneeseen. Ei riitä vaan vakiopumpusta aine pyörittämään ison ahtimen siipiä..
Teorian tasolla tässä pohdiskellaankin viä toistaiseksi.. kakku loppuu isommille ahtimille vakio punpussa joo suht äkkiä, kaveri tos just kertoili et hällä on tallin hyllyillä ylimääräisenä vaikka mitä ahtimia ni täytyy niitä käydä jossain välissä pällistelee...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2014, 11:43
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Mulla on turbotettu 2L2 kone vakiopumpulla ja mielessä käynyt, että vaihtaisin turbomallin pumpun ja ottaisin vähän lisää tehoa siitä. Tällähetkellä siitä on kone auki, kun mäntä halkesi ja mietin, että mitä kaikkea kannattaa koneelle tehdä tehonlisäystä ajatellen? Vähintäänkin vaihdan rikkinäisen männän ja koneessa on vielä toinen samanmerkkinen mäntä, joka myös menee vaihtoon. Kaksi muuta on jo aiemmin vaihdettu samanlaisen halkeaman vuoksi. Kannattaako laittaa turbomallin männät? Käykö ne edes tuohon, vai onko kiertokangetkin erilaisia? Alkuperäisiä vai tarvikeosia? Mitä alkuperäiset maksaa? Onko järkeä alkaa konetta laakeroimaan varmuuden vuoksi, jos kulumisesta ei ole merkkiä?
Tarviiko kannelle tehdä mitään?
Pakopainemittari varmaan kannattaisi laittaa, minkälaisella liitoksella se kannattaisi toteuttaa? Pakolämpömittariki olisi varmaan hyvä olla?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 2l turbo pulu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.03.2009 23:20
Myydään iso turbo Nutti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 06.11.2008 22:09
Ostetaan Turbo lj:hin LarppaV O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 22.09.2008 15:03
M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 24.05.2007 12:34
M/V Turbo Nemi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 13.04.2006 06:35


Sivu luotu: 14:01 (GMT +2).