Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.08.2014, 12:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
.......Mutta tosihan on,että suodatin näyttelee suurinta osaa kun ajetaan pitkiä vaihtovälejä öljyillä. Öljy pysyy hyvänä vaikka 90tkm jos suodattimen vaihtaa 7,5-10tkm välein.
Ei todellakaan pysy öljy hyvänä, jos ajetaan 90 tkm! Suodattimella ei ole juurikaan tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa, ainoastaan sen puhtaana pysymiseen, ja siinäkin vain isompien epäpuhtauksien kanssa.

Jos olisi pakko säästää, niin mieluummin vaihtasin öljynsuodattimen joka toinen öljynvaihto, kuin ajaisin tuplat öljyillä. (siis jos kone on kunnossa)

Toki nykyisillä oljyillä ajaa pitempään kuin ennen, siis että ominaisuudet riittää...
Oliko vielä hj-60 öljynvaihtoväli 5000 km? ja öljyä noin 10 litraa ja tehoa 102 hv?
Nykyään puhutaan puolet pienempin koneiden noin tuplasta tehosta, ja öljymäärä puolet, ja vaihtovälit kymmeniä tuhansia km... olisi kiva tietää millaisia ne on reipas puoli milliä ajettuna..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.08.2014, 21:25
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ei todellakaan pysy öljy hyvänä, jos ajetaan 90 tkm! Suodattimella ei ole juurikaan tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa, ainoastaan sen puhtaana pysymiseen, ja siinäkin vain isompien epäpuhtauksien kanssa.

Jos olisi pakko säästää, niin mieluummin vaihtasin öljynsuodattimen joka toinen öljynvaihto, kuin ajaisin tuplat öljyillä. (siis jos kone on kunnossa)
Joskus 80-luvulla tuttu dieselasentaja kertoi testistä jossa oli toiseen testin autoon vaihdettu öljyt mutta ei suodatinta ja toiseen puolet öljyistä ja suodatin. Suodatin ja puolet öljyistä oli ollut selkeästi paremmassa kunnossa.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.08.2014, 11:26
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ei todellakaan pysy öljy hyvänä, jos ajetaan 90 tkm! Suodattimella ei ole juurikaan tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa, ainoastaan sen puhtaana pysymiseen, ja siinäkin vain isompien epäpuhtauksien kanssa.

Jos olisi pakko säästää, niin mieluummin vaihtasin öljynsuodattimen joka toinen öljynvaihto, kuin ajaisin tuplat öljyillä. (siis jos kone on kunnossa)
Öljyn ominaisuuksien säilymisen kannalta nimenomaan suodatin näyttelee erittäin suurta roolia,tämän kertoi Nesteen ukko kun tuli entisessä työpaikassa puhetta öljyjen kestävyydestä. Ja tämä siis normaali käytössä olevassa henkilöautossa. Tämän tuntee ihan käsin testaamalla kun eräs asiakas ajaa aina huoltoohjelman mukaan ja toinen vaihdattaa sudin puolivälissä. Sormissa tuntee selvän eron öljyssä,että enemmän samalla putsarilla ajettu on nihkeämpää ja pikisempää,eli tarttuu käsiin paljon pahemmin. Myöskään nokka-akselia ei ole tarvinnut vaihtaa vaikka auto tolpalla paljon tyhjäkäyntiä käykin,toiseen taas on vaihdettu ja tuntuupa tuo olevan aika yleinen vaiva moisissa autoissa.
Tähän aiheeseen liittyen olisi kiva saada ihan testituloksia,mutta se vaatisi että autot olisivat niin samanlaisessa käytössä että tulos olisi vertailukelpoinen.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.08.2014, 11:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Oma ongelmansa nykydieselissä on että öljy saattaa lantraantua dieselistä. Öljyt laimenee ja pinta nousee. Siinä ei suodattimen vaihdolla enää öljyä "korjata".

Esim. velipojan -08 Volvossa (D5) tikussa raja öljyntasolle täyttöhetkellä, mikä ei ole tikun yläraja.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.08.2014, 18:08
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Oma ongelmansa nykydieselissä on että öljy saattaa lantraantua dieselistä. Öljyt laimenee ja pinta nousee. Siinä ei suodattimen vaihdolla enää öljyä "korjata".

Esim. velipojan -08 Volvossa (D5) tikussa raja öljyntasolle täyttöhetkellä, mikä ei ole tikun yläraja.
Ei toki tuollaista suodattamatonta ongelmaa pysty korjaamaan.
Öljyn sekaan jo pääsee dieseliä niin paljon että pinta ihan selvästi nousee,niin silloin tuntuu että koneessa on jotain vikaa. Öljyn kulutuksen vielä ymmärtää ,muttei sen lisääntymisen. Tehdashan tuosta on varmasti pessyt kätensä jollain hienolla selityksellä?
Tekihän tämä eräs kuningas autonvalmistaja niin että kun koneista meni putket soikeiksi ja alkoi syömään öljyä yli 1l/1000km niin sanottiin että se on tehtaan mukaan ihan normaalia.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.08.2014, 18:16
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Ei toki tuollaista suodattamatonta ongelmaa pysty korjaamaan.
Öljyn sekaan jo pääsee dieseliä niin paljon että pinta ihan selvästi nousee,niin silloin tuntuu että koneessa on jotain vikaa. Öljyn kulutuksen vielä ymmärtää ,muttei sen lisääntymisen. Tehdashan tuosta on varmasti pessyt kätensä jollain hienolla selityksellä?
Tekihän tämä eräs kuningas autonvalmistaja niin että kun koneista meni putket soikeiksi ja alkoi syömään öljyä yli 1l/1000km niin sanottiin että se on tehtaan mukaan ihan normaalia.
Mazdan 6 dieselissä ainakin on X-merkki tikussa .. jos ajat lyhyttä matkaa.. hiukkasuodattimen poltto useemmin--- menee dieseliä öljyn sekaan ja vaihtoon ennen varsinaista kilometri määrää.. liikkeessä sinne laitettiin mazdan oma öljy muutenkin.. mutta se on tätä päivää mun tietääkseni..

volkkarilla(Seat,skoda yms) taitaa olla tuo vieläkin voimassa 1l/1000km on normaalia syöntiä..

yhden merkin moottoriin laitettiin tehtaan toimesta pidempi öljytikku tai siis asteikko että voi yli täyttää kun vei öljyä sen verran
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.08.2014, 19:43
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Temutin Näytä viesti
Mazdan 6 dieselissä ainakin on X-merkki tikussa .. jos ajat lyhyttä matkaa.. hiukkasuodattimen poltto useemmin--- menee dieseliä öljyn sekaan ja vaihtoon ennen varsinaista kilometri määrää.. liikkeessä sinne laitettiin mazdan oma öljy muutenkin.. mutta se on tätä päivää mun tietääkseni..

volkkarilla(Seat,skoda yms) taitaa olla tuo vieläkin voimassa 1l/1000km on normaalia syöntiä..

yhden merkin moottoriin laitettiin tehtaan toimesta pidempi öljytikku tai siis asteikko että voi yli täyttää kun vei öljyä sen verran
Meillä yks vähän tuoreempi fergussoni syö kans pikkusen öljyä ja kirkkaalla ilmalla näkee sinertävää savua. Mittarissa oli joku 400 tuntia ja ihmeteltiin että miten on mahdollista jälkeenpäin selailin käyttöohjekirjaa niin sielä viimeisillä sivuilla oli maininta että "vähäinen öljynkulutus on normaalia, tarkista ja lisää öljyä xxh välein" en nyt muista mikä tuo tuntimäärä oli mutta vähän outoa :O luulis että tekniikka kehittyy eikä toisinpäin
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.08.2014, 21:18
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Just juttelin koneistaja ukon kanssa tosta öljynkulutuksesta. Sanoi kun sisäiset kitkat tehdään niin hiton pieniksi niin ei männänrenkaat kestä. Kertoi jostain audi a5: sta joka vei 36 litraa öljyä/30 tkm. Tiiä sitten oliko sekin vaan tojota miäs ja harrasti mustamaalaamista
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.01.2015, 11:59
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Meillä yks vähän tuoreempi fergussoni syö kans pikkusen öljyä ja kirkkaalla ilmalla näkee sinertävää savua. Mittarissa oli joku 400 tuntia ja ihmeteltiin että miten on mahdollista jälkeenpäin selailin käyttöohjekirjaa niin sielä viimeisillä sivuilla oli maininta että "vähäinen öljynkulutus on normaalia, tarkista ja lisää öljyä xxh välein" en nyt muista mikä tuo tuntimäärä oli mutta vähän outoa :O luulis että tekniikka kehittyy eikä toisinpäin
Tuo massikan sinertävä savutus ei aina liity suoraan siihen että polttaisi öljyä.
Ainakin 1106C-E60TA perkinssillä varustettu 5465 lopetti savuamisen kun laittoi johtojen väliin tulevan tehopoksin.
Savutus alkaa heti kun poksin ottaa pois.
Taloon uutena tullut ja nyt n2000h ajettu. Kuulemma tietyissä hommissa moottorin luonne parempi ilman poksia, siksi välillä irroittavat.

Ja tosiaan savu on sinertävää aivan kuin polttaisi öljyä.
__________________
Joop
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
patrol 82-83 öljynsuodatin metsämies75 Tekniikka & Jutustelu 4 06.05.2013 21:26
Öljynsuodatin mitoilla? Taisto Tekniikka & Jutustelu 2 22.09.2012 14:30
Äljiin öljynsuodatin Koiroi Tekniikka & Jutustelu 1 30.01.2012 17:29
M: AMC 258 kone ja AMC 20 taka-akseli millvillage O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.09.2007 22:00
Rooverin oikea öljynsuodatin? kokkolanpoika Tekniikka & Jutustelu 1 08.05.2007 20:32


Sivu luotu: 20:35 (GMT +2).