Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.07.2013, 21:33
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Niin.. Kuten todettu, tuo katsastus ei minunkaan mieleeni välttämättä ole, mutta en nyt hulluna ala sitä vastustamaankaan. Ja edelleen, tuo katsastus todella voi puoltaa paikkansa tietyntyyppisten käyttäjien (luetaan: osan mopopoikien ja kevarikaverien) kaksrattaisissa..

Olen nimittäin mm. kuluneen kesän aikana todennut melko monen mopon olevan oikeasti aivan paskassa kunnossa, nimenomaan laakerointien, valojen ja jarrujen suhteen. Noh, saadaanhan ne valvontakatsastuksenkin kautta kuntoon, eli aktiivisen ja asiaan perehtyneen lainvalvojan toiminnalla on tässäkin asiassa ollut iso merkitys.

Se, onnistuuko sitten millään ilveellä sellainen käytäntö, että mopot tulisivat katsastuspakon alaisiksi ja moottoripyörät eivät.. Tuskin onnistuu, kun tämä koko katsastustouhu on käsittääkseni oikein suuren ja mahtavan EUn keksintöä ja aikaansaannosta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.07.2013, 21:47
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Eikös tota mopojen katsastusta suunniteltu jokunen vuos sitte ja yks syy miksei sitä tullu, oli se että maaseudulta katsastus matkat suuhteettoman pitkiä saati jos pamahtaa vielä jälkinäyttö
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.07.2013, 21:58
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
Eikös tota mopojen katsastusta suunniteltu jokunen vuos sitte ja yks syy miksei sitä tullu, oli se että maaseudulta katsastus matkat suuhteettoman pitkiä saati jos pamahtaa vielä jälkinäyttö
Enpä muista moisesta käytyä keskustelua, mutta mahdollistahan tuo on, että mopojen katsastus on mietteissä jo ollutkin.

Sinällään, ei kyllä kuulosta Suomessa käydyltä keskustelulta, jos mietitään, että katsastusasemalle oleva pitkä matka syrjäperiltä olisi jonkinlainen peruste sille, ettei leimapakkoa tullut. Ei luulisi päättäjiä kiinnostavan persuksen vertaa, jos syrjäseutujen kansalaiselle tulee pitkä leimakeikka.. Ainakin, kun miettii, miten syrjäseutuja muuten on viime vuosina kohdeltu.

Mutta toisaalta, aika herkästi sitä syrjäkylän poikaparan mopoa on piristetty kulkevammaksi, kun pitkä on matka ja kivinen tie.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.07.2013, 22:32
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle Näytä viesti
Niin.. Kuten todettu, tuo katsastus ei minunkaan mieleeni välttämättä ole, mutta en nyt hulluna ala sitä vastustamaankaan. Ja edelleen, tuo katsastus todella voi puoltaa paikkansa tietyntyyppisten käyttäjien (luetaan: osan mopopoikien ja kevarikaverien) kaksrattaisissa..

Olen nimittäin mm. kuluneen kesän aikana todennut melko monen mopon olevan oikeasti aivan paskassa kunnossa, nimenomaan laakerointien, valojen ja jarrujen suhteen. Noh, saadaanhan ne valvontakatsastuksenkin kautta kuntoon, eli aktiivisen ja asiaan perehtyneen lainvalvojan toiminnalla on tässäkin asiassa ollut iso merkitys.

Se, onnistuuko sitten millään ilveellä sellainen käytäntö, että mopot tulisivat katsastuspakon alaisiksi ja moottoripyörät eivät.. Tuskin onnistuu, kun tämä koko katsastustouhu on käsittääkseni oikein suuren ja mahtavan EUn keksintöä ja aikaansaannosta.
tuohan onkin se asia, millä oikeesti voitaisiin turvallisuuteen ja niihin heikkokuntoisiin ajoneuvoihin vaikuttaa. Ja ehkä myös pikkuisen siellä asennepuolella, kun kasvaahan niistä mopiolijoistakin suurimmasta osasta aikuisia joskus. Pitäisi vaan sitten asiallista olla tuo valvonta eikä esim sellaista, mitä -90-luvulla oli tietyn merkkisiä pyöriä kohtaan. Saabin antenni pakoputkeen ja jos menee liian pitkälle, niin ei ole riittävä vaimennus...
Tämä katsastusasiahan on EU:ssakin torpattu jo moneen kertaan ja niin myös Suomessa. Viimeisimmästä kerrasta ei ole kuin vuosi tai pari, mutta on niitä asioita, mitkä on niin lobattu, että viedään niin monta kertaa eri sisältöisenä ja eri instansseihin äänestykseen, että lopulta saadaan haluttu lopputus. Laskekaapa huvikseen monta sataa miljoonaa tulee tuloja lisää katsastusyrityksille vuosittain, jos tämä toteutuu ko EU alueella...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.07.2013, 22:52
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
tuohan onkin se asia, millä oikeesti voitaisiin turvallisuuteen ja niihin heikkokuntoisiin ajoneuvoihin vaikuttaa. Ja ehkä myös pikkuisen siellä asennepuolella, kun kasvaahan niistä mopiolijoistakin suurimmasta osasta aikuisia joskus. Pitäisi vaan sitten asiallista olla tuo valvonta eikä esim sellaista, mitä -90-luvulla oli tietyn merkkisiä pyöriä kohtaan. Saabin antenni pakoputkeen ja jos menee liian pitkälle, niin ei ole riittävä vaimennus...
Tämä katsastusasiahan on EU:ssakin torpattu jo moneen kertaan ja niin myös Suomessa. Viimeisimmästä kerrasta ei ole kuin vuosi tai pari, mutta on niitä asioita, mitkä on niin lobattu, että viedään niin monta kertaa eri sisältöisenä ja eri instansseihin äänestykseen, että lopulta saadaan haluttu lopputus. Laskekaapa huvikseen monta sataa miljoonaa tulee tuloja lisää katsastusyrityksille vuosittain, jos tämä toteutuu ko EU alueella...
Niin.. Se vaan tuo katsastus on asiana semmoinen, että kun sinne mennään, niin ainakin osa käyttäjistä laittaa sitä kalustoaan parempaan kuntoon, toiveissa, että läpi menee.

Tuolla tienpäällä tapahtuva mopojen ratsaaminen vaatii (hupenevia) resursseja ja lisäksi tuossa touhussa on ihan joka kerta se pakenemisen vaara. Ja kun joku mopopoika päättää yrittää välttää viranomaisen suorittaman liikennekelpoisuuden tarkastuksen, niin uskokaapa pois, se nassikka yrittää aina laittaa siinä ajosuorituksessa parastaan ja ainakin joskus se pakeneminen ei ihan mallikas suoritus ole, jos mietitään itse pakenijan ja ulkopuolisten turvallisuutta.

Eli jokavuotisella katsastuksella ainakin noiden mopojen suhteen todennäköisesti aikaansaataisiin edes jonkinlainen "kasvojenpesu" noihin laitteisiin. Tai sitten ei.

Toisaalta, en minä nyt siihenkään ihmeeseen jaksaisi uskoa, että ihan joka penikka joka katsastukseen sitä pärräänsä kuntoon laittaisi ja heti katsastuksen jälkeen taas takaisin laittomaan tilaan. Eli ainakin osa porukoista todennäköisesti malttaisi ajella laillisilla vehkeillä.

Sinällään, minua kyllä hieman hämmästyttää tuo nuorison hinku tuohon järjettömään tuunaamiseen. Esimerkiksi mopojen suhteen nuo poikosten tekemät muutokset ovat välillä aivan kelvottomia. Kyllä vakiokuntoinen nykymopo on vaan aika hyvä ajettava. Mutta meneppä poistamaan peilit, korottamaan perää, lyhentämään (katkaisemaan) jarrukahvat, hävittämään vilkut, vaihtamaan edes jotenkin näyttävät valot mitääntekemättömiin kiiluihin, niin onhan siinä jo aika kelvoton rotisko... Puhumattakaan tuosta virittämisestä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.07.2013, 23:07
rujo rujo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.13
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 53
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle Näytä viesti
Niin.. Se vaan tuo katsastus on asiana semmoinen, että kun sinne mennään, niin ainakin osa käyttäjistä laittaa sitä kalustoaan parempaan kuntoon, toiveissa, että läpi menee.

Tuolla tienpäällä tapahtuva mopojen ratsaaminen vaatii (hupenevia) resursseja ja lisäksi tuossa touhussa on ihan joka kerta se pakenemisen vaara. Ja kun joku mopopoika päättää yrittää välttää viranomaisen suorittaman liikennekelpoisuuden tarkastuksen, niin uskokaapa pois, se nassikka yrittää aina laittaa siinä ajosuorituksessa parastaan ja ainakin joskus se pakeneminen ei ihan mallikas suoritus ole, jos mietitään itse pakenijan ja ulkopuolisten turvallisuutta.

Eli jokavuotisella katsastuksella ainakin noiden mopojen suhteen todennäköisesti aikaansaataisiin edes jonkinlainen "kasvojenpesu" noihin laitteisiin. Tai sitten ei.

Toisaalta, en minä nyt siihenkään ihmeeseen jaksaisi uskoa, että ihan joka penikka joka katsastukseen sitä pärräänsä kuntoon laittaisi ja heti katsastuksen jälkeen taas takaisin laittomaan tilaan. Eli ainakin osa porukoista todennäköisesti malttaisi ajella laillisilla vehkeillä.

Sinällään, minua kyllä hieman hämmästyttää tuo nuorison hinku tuohon järjettömään tuunaamiseen. Esimerkiksi mopojen suhteen nuo poikosten tekemät muutokset ovat välillä aivan kelvottomia. Kyllä vakiokuntoinen nykymopo on vaan aika hyvä ajettava. Mutta meneppä poistamaan peilit, korottamaan perää, lyhentämään (katkaisemaan) jarrukahvat, hävittämään vilkut, vaihtamaan edes jotenkin näyttävät valot mitääntekemättömiin kiiluihin, niin onhan siinä jo aika kelvoton rotisko... Puhumattakaan tuosta virittämisestä.
Siis nyt oli puhe isoista mopoista!! mopot ja skotut on hiukan eri planeetalta kuitenkin...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.07.2013, 23:21
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rujo Näytä viesti
Siis nyt oli puhe isoista mopoista!! mopot ja skotut on hiukan eri planeetalta kuitenkin...
No eivät ehkä ihan noinkaan.. Minun käsitykseni mukaan kun tuo katsastuspakko tarkoittaisi sekä mopoja, että moottoripyöriä. Ja noiden mukana luonnollisesti myös skoottereita niin mopo-, kuin MP-luokassakin.

Ja edelleen, kuten olen aiemminkin tuumaillut, en ole innoissani siitä, että tuo katsastuspakko tulee. En kuitenkaan näe sitä ihan sellaisena mörkönä, kuin voisi kuvitella. Eli mielestäni tuossa katsastushommassa, erityisesti mopojen, mutta myös moottoripyörienkin (kevari on käsittääkseni moottoripyörä) suhteen on myös perusteita olemassa. Edelläkirjoittamissani topikeissa olen muutamia maininnutkin.

Ja tuo mitä tulee vmt:n kommenttiin, niin tuohon tyyliinhän minäkin asian näen. Ja edelleen, olen myös itse koittanut peräänkuuluttaa vanhempien vastuuta noiden mopojen kunnon suhteen.. Hassunkuriseksi asian vain tekee se tosiasia, että aika monesti vanhemmat vaan eivät ole perillä siitä, mitä nassikka sille mopolle on tehnyt. Pahimmissa tapauksissa isukki on jopa itse auttanut poikaa sen rajoittamattoman boxin tinailussa.. Ja sitten mukaan mahtuu myös niitä, jotka toteavat virittelyn olevan pennun omalla vastuulla.. Helvetti, siis alle 18v lapsen vastuulla...

Mutta se, mitä Matti toteaa tuossa edellä, niin varmasti totta joka sana.

Viimeksi muokannut Nalle : 15.07.2013 23:28
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.07.2013, 23:15
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle Näytä viesti
Niin.. Se vaan tuo katsastus on asiana semmoinen, että kun sinne mennään, niin ainakin osa käyttäjistä laittaa sitä kalustoaan parempaan kuntoon, toiveissa, että läpi menee.

Tuolla tienpäällä tapahtuva mopojen ratsaaminen vaatii (hupenevia) resursseja ja lisäksi tuossa touhussa on ihan joka kerta se pakenemisen vaara. Ja kun joku mopopoika päättää yrittää välttää viranomaisen suorittaman liikennekelpoisuuden tarkastuksen, niin uskokaapa pois, se nassikka yrittää aina laittaa siinä ajosuorituksessa parastaan ja ainakin joskus se pakeneminen ei ihan mallikas suoritus ole, jos mietitään itse pakenijan ja ulkopuolisten turvallisuutta.

Eli jokavuotisella katsastuksella ainakin noiden mopojen suhteen todennäköisesti aikaansaataisiin edes jonkinlainen "kasvojenpesu" noihin laitteisiin. Tai sitten ei.

Toisaalta, en minä nyt siihenkään ihmeeseen jaksaisi uskoa, että ihan joka penikka joka katsastukseen sitä pärräänsä kuntoon laittaisi ja heti katsastuksen jälkeen taas takaisin laittomaan tilaan. Eli ainakin osa porukoista todennäköisesti malttaisi ajella laillisilla vehkeillä.

Sinällään, minua kyllä hieman hämmästyttää tuo nuorison hinku tuohon järjettömään tuunaamiseen. Esimerkiksi mopojen suhteen nuo poikosten tekemät muutokset ovat välillä aivan kelvottomia. Kyllä vakiokuntoinen nykymopo on vaan aika hyvä ajettava. Mutta meneppä poistamaan peilit, korottamaan perää, lyhentämään (katkaisemaan) jarrukahvat, hävittämään vilkut, vaihtamaan edes jotenkin näyttävät valot mitääntekemättömiin kiiluihin, niin onhan siinä jo aika kelvoton rotisko... Puhumattakaan tuosta virittämisestä.
Tuokin varmasti totta. Eli siis voi ehkä todeta, että mopojen osalta on ongelma, mutta varsinaisten moottoripyörien osalta ei?

Mopojen osalta taas pikkuisen pitäisi vanhempienkin asian perään katsoa, vaikka eivät tekniikasta kovasti ymmärtäisikään, niin näkeehän vaikka sen jos peilit on poistettu ja valot vaihdettu ihan onnettomiin tai muuta yhtä hölmöä tehty.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vuoden turhake. Bruno Chit-Chat 26 10.12.2007 10:54
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
Vuoden moottoriurheilija h-a-r-z-a Chit-Chat 51 01.12.2005 21:47
K:Ensi vuoden säännöt? 4wdass Tekniikka & Jutustelu 18 21.08.2004 18:57
Hands free pakolliseksi vuoden 2003 alusta bono This And That 13 14.03.2003 20:41


Sivu luotu: 08:17 (GMT +2).