Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.06.2013, 14:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd Näytä viesti
Ja yhdellä kurssilla opettaja sanoi että todennäköisesti noi sähköjarrut tulee noihin yleistyyn.
Jos tämä pitää paikkansa, niin on ehkä yksi parhaista asioista pitkään aikaan mitä peräkärryn vetämiseen tulee.. toinen on tämä että saa vetää noita "hanhenkaula"- kärryjä pickupilla.

Pääsee tämäkin maa pikkuhiljaa järkevään touhuun näissä peräkärryasioissa. Ihmeellistä pelleilyä ollut, kun painonjakauman kannalta (= ajoturvallisuuden ja ajokäytöksen) parhaat mahdolliset kärryt on olleet kiellettyjä.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.06.2013, 15:20
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ihmeellistä pelleilyä ollut, kun painonjakauman kannalta (= ajoturvallisuuden ja ajokäytöksen) parhaat mahdolliset kärryt on olleet kiellettyjä.
Niinpä ja nämä ns. "vetopainot" eli auton valmistajan sallimat perävaunumassat ovat kärryn pyörien kautta maahan välittyviä massoja eli kytkentämassasta puhutaan.

Eli jos pickupilla on 1000 kg kantavuus ja 2500 kg "kärrypaino", siihen voisi kytkeä ja kuormata täyteen laillisesti puoliperävaunun jossa tulee 1000 kg vetopöydälle ja 2500 kg telille. Kärry jos painaa sen tonnin niin kantavuutta siis 2500 kg, normil-keskiakseli-2500 kg lavettikärryllä ei kantavuutta oo lähellekkään kahta tonnia.

Eli siis puoliperävaunulla vois viedä isompia kuormia kuin nykyisillä keskiakseliperävaunuilla, vaikka vetopainot samat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.06.2013, 15:24
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Jep. Tuo oma "mettäkone" lavetti on hemmetin hyvä esimerkki siitä miten perseestä tommonen keskiakseli perävaunun kuormaaminen voi olla. Joko täysperä tai puolikas samanlailla kuormattuna niin kummallakaan ei olisi mitään ongelmaa.

Tuo keinuteli ei kyllä tuo ainakaan mitään lisäarvoa näihin painavempiin kärreihin. Päin vastoin se on vielä tarkempi kuormattava.

Ja tuo sähköjarru tms. polkimesta toimiva jarru olisi myös enemän kuin toivottu ominaisuus noin talvikelejä ajatellen.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.06.2013, 15:57
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja tuo sähköjarru tms. polkimesta toimiva jarru olisi myös enemän kuin toivottu ominaisuus noin talvikelejä ajatellen.
Todellakin! Tuli viimetalvena juuri todettua työntöjarrullisen kärryn hienous. Ramissa mutikat alla, vauhtia 50 ja semmonen kiva kylätie. Aloin jarrutteleen T-risteykseen ja perässä traileri ja pajero kyytissä. Ramista meni samantien renkaat lukkoon ja kärry vaan työnsi eikä himmannu yhtään. Onneks siitä risteysalueelta löyty sen verran pitoja, että lopulta kuitenki pysähty.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.06.2013, 17:14
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
JTuo keinuteli ei kyllä tuo ainakaan mitään lisäarvoa näihin painavempiin kärreihin. Päin vastoin se on vielä tarkempi kuormattava.
Hyvin se ainakin traktorin perävaunuissa toimii!

Omasta mielestä se on aika hyvä myös tavallisella vetokuulalla vedettäessä koska kärry/kuorma ei keiku ja hypi miten sattuu vaikka tie olisi vähän huonompikin. Omassa kärryssä keinutelin lisäksi lehtijouset ja iskarit.

Traktoreissahan painoa saa tulla reilusti aisalle. Minun mielestä runsaampi aisapaino sopisi myös kevyempään käyttöön ainakin siinä tapauksessa jos kärry kytkettäisiin jonkinmoiseen vetokitaan pickupin lavalla. Tällöin myös aisat pitäisi olla vahvempia.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.06.2013, 20:07
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Siitä tilaukseen. Tää pykälähän oli nyt hlöautoihin ja pakuihin, mutta miksei esim ramiin voisi laittaa tommosta vetopöytää vois laittaa ja tommosta kärryä perään. Tosin toi joutsenkaula tarvis olla vähä korkeempi

http://www.fifthwheeleurope.eu/en/pr...er-bevf62.html

Viimeksi muokannut Villeri : 13.06.2013 21:45
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.06.2013, 09:24
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Siitä tilaukseen. Tää pykälähän oli nyt hlöautoihin ja pakuihin, mutta miksei esim ramiin voisi laittaa tommosta vetopöytää vois laittaa ja tommosta kärryä perään. Tosin toi joutsenkaula tarvis olla vähä korkeempi
http://www.fifthwheeleurope.eu/en/pr...er-bevf62.html
Löytys niille RAMeillekin silloin järkevä käyttötarkotus!

Omasta mielestä tuo linkin kärry olis parempi korkeammilla renkailla, vaikka jollain Sprinteristä tutuilla 225/70/15 C renkailla.

Meikäläisen suosikkijousituksiin ei kuulu kumivääntöjouset vaikka niissäkin parempia ja huonompia on. Ilmajouset olis tietenki makeet!

Kuseekos tää homma kuitenkin siitä jos kärry käy vain yhteen autoon, tuleeko silloin kallista kärryä hommattua?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.06.2013, 09:41
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kuseekos tää homma kuitenkin siitä jos kärry käy vain yhteen autoon, tuleeko silloin kallista kärryä hommattua?
Noi linkin takana olevat kärrythän on melkeen kun jotain assemssia johon vaan laitettu joutsenkaula. Yhdessä kuvassa näkyy lavamallin defen perässä ja siinäkin on tuo kaula tosi lähellä lavaa. Ei kärsi vetää paljo muuta kun tasasella tiellä

Joka autossa tarvis olla tuo vetopöytä lavalla, 13napanen pistoke ja sinne vedetty jarrupolkimelta signaali. 10senttiä näky olevan vetopäässä säätövaraa. Sinänsä fiksu tuossa kärryssä on se, että sähköjarrujen ohjausboxi on tuola kärryssä ja se haistelee itse vaadittavan jarrutehon kuormituksen mukaan. Autosta tulee vaan pelkkä jarrutuskäsky. Jenkeillähän on niin että autossa on se jarrujen ohjauslaite ja siitä itte manuaalisesti säädetään jarrutusteho.

Kyytiin pari pätkämaasturia ja menoks

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.06.2013, 10:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

En tiedä minkälaisia ohjainlaitteita noilla jenkeillä on, mutta ainakin ainakin ennen olivat lievästi sanottuna "kauniin kesäpäivän avustimia" -> Nuo suomessa käytettävät työntöjarrut toimii huomattavan hyvin; oikein käytettynä ja -huollettuina/kunnossa olessaan
Toki sitten, kun aletaan siittämään yhteen auton tietokonetta/kärryn tietokonetta, niin päästään varmaan parempaan tulokseen.....

Aikanaan traktoreissa oli kärryn jarrut vastaavia, toki vieläkin jotkut, ON/OFF tyypisiä, ja toimii telikärryssä; jos jarrut vain toisessa akselissa!

Vanhemmat rekkakuskit varmaan muistaa ajan ennen kärryn ALP(?) venttiilejä.... nuppi täynnä, kuormain perässä, niin talvikelillä tyhjä kärry oli "heti" poikittain, kun jarruvalot syttyi.... (joissain kärryissä oli isäntälinjan asennuksella oma paineenalennin, ja sen ohitushana...)

p.s aletaan saamaan noista puolikkaan veturi- pik-up: eistakin vähän enemmän DSL- veroja
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.11.2020, 17:43
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Tästä vetoauto....

On ilmajarrut ja vaatimaton 6000 kilon vetomassa...oisi hyvä viiä Bobbaria. Tai sitten perään saa koko heppatallin heloineen päivineen.

https://www.carforyou.ch/en/auto/suv...41719474784336





Eikä oisi kaukana...

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 06.11.2020 17:51
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.06.2013, 09:43
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Siitä tilaukseen. Tää pykälähän oli nyt hlöautoihin ja pakuihin, mutta miksei esim ramiin voisi laittaa tommosta vetopöytää vois laittaa ja tommosta kärryä perään. Tosin toi joutsenkaula tarvis olla vähä korkeempi

http://www.fifthwheeleurope.eu/en/pr...er-bevf62.html
http://www.youtube.com/watch?v=8fSSzuqy6-Q#!
Hyvin suojatut liittimet suolakylvyssä
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.06.2013, 09:48
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Heti ensimmäinen rajote kärryyn.. Ei saa vetää kuin kesällä kuivalla kelillä Vois kuvitella että tohon tulis joku suojakansi päälle vielä. Ei noista Alankomaista tosin tiedä vaikkahan olisivatki noin tyrkyllä tuola alustassa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 14.06.2013, 23:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
http://www.youtube.com/watch?v=8fSSzuqy6-Q#!
Hyvin suojatut liittimet suolakylvyssä
Toihan on näemmä täkäläisetki direktiivit täyttävä jarrulaite. Oli LED-sensoria ja akselin asentotunnistinta eli kuormantuntevaa anturia... Mitenhän tuo tarkalleen ottaen toimii?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.06.2013, 23:10
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Mikähän se ledi siinä etulaidassa oli? Käsitin että joku merkkiledi vain Kielitaito kun ei oo paras.. Sen verran aukes että kaiketi kun lähdetään kärryä vetään niin jarrua pitää painaa ensin 3 kertaa että toi järjestelmä aktivoituu tai jotain
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Henkilö auton Vanteita ja renkuloita tarjolla !!! rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 3 14.01.2011 11:49
Ostetaan Rekan perävaunu iso ja halpa ORR O/M/V Muut 7 18.08.2009 14:50
M/V: rengassarja pakettiautoon yms (ei off?) VonLeka O/M/V Renkaat ja vanteet 1 29.06.2007 07:08
Myydään 4x4 ja henkilö/muut erikseen Jare Chit-Chat 9 22.04.2007 18:53
"M" Jeep Cherokee ltd 90/Vaihto pakettiautoon! HEKULIINI O/M/V Muut 38 16.09.2005 07:23


Sivu luotu: 01:48 (GMT +2).