Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.06.2013, 21:30
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Mitenkäs noissa jarruissa suhtaudutaan semmoseen, että olis nesteohjatut paineilmajarrut perävaunussa? Joissakin Defendereissähän on semmonen venttiili johon menee jarrunesteen paine ja se ohjaa paineilmajarruja. Autossa olis nestejarrut ja perävaunussa paineilmajarrut. Luultavasti ei kelpaa Suomessa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.06.2013, 22:09
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Viestit: 2.384
Perusasetus

Kuinkas tuollaisessa puoliperävaunu+vetokita lavalla-ratkaisuissa toteutetaan nykysäädösten kärryn vetoaisamääräykset?
__________________
Sika ajaa Possulla
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.06.2013, 13:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IironSika Näytä viesti
Kuinkas tuollaisessa puoliperävaunu+vetokita lavalla-ratkaisuissa toteutetaan nykysäädösten kärryn vetoaisamääräykset?
Puoliperävaunussa ei ole vetoaisaa. Eli asiaa ei käsitellä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.06.2013, 13:03
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Viestit: 2.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Puoliperävaunussa ei ole vetoaisaa. Eli asiaa ei käsitellä.
Aivan, totta tosiaan.
__________________
Sika ajaa Possulla
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.06.2013, 13:39
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Itse näkisin, että monilla tuottaa vaikeuksia jo 750 kilon jarruttoman kevytperävaunun asianmukainen käyttö...

Jos johonkin vähän järeämmän perävaunukaluston suuntaan siirrytään kuin tavanomaisella vetokuulalle kytkettävän, tulisi myös jarrut viedä työntöjarrua paremmalle tasolle.

Onneksi "tavikset" ei vetele pahemmin edes niitä 3500 kilon vaunuja vaan tyytyvät siihen halpaan 750 kilon pilipalikärryyn.

Itsellä on jarrullinen Farmi eli Respo keinuteliperäkärry. Minun mielestä vaikka joku 5000 kilon kokonaispainoluokkaan rakennettu kipillä varustettu keinutelikärry vaikka tasaisena lavettina olisi kätevä kunhan jarrut rakennettaisiin rekkatyyliin asianmukaiseksi.

Tässä kanssa ihan mielenkiintoinen yhdistelmä vuodelta 2008 Ahvenanmaalta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...8/jontikka.jpg
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.06.2013, 22:27
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Mitenkäs noissa jarruissa suhtaudutaan semmoseen, että olis nesteohjatut paineilmajarrut perävaunussa? Joissakin Defendereissähän on semmonen venttiili johon menee jarrunesteen paine ja se ohjaa paineilmajarruja. Autossa olis nestejarrut ja perävaunussa paineilmajarrut. Luultavasti ei kelpaa Suomessa

Luulisi kelpaavan onhan niitä suomessa rakenneltukkin ja myös sellaisia ainakin tradereissa oli, että ilmalle muutettiin taka-akseli suomessa ja edessä oli normaalit neste jarrut jotta saatiin kärryyn ilmajarrut.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.06.2013, 23:22
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.194
Perusasetus

Ja tommoista yhdistelmää saa ajaa 18 vuotta täyttänyt ilman ammattipätevyyttä ammatikseen.
Ja yhdellä kurssilla opettaja sanoi että todennäköisesti noi sähköjarrut tulee noihin yleistyyn.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.06.2013, 23:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nykyisillä työntöjarruilla olisi suhteellisen helppo rakentaa, pitäs vaan saada tehtyä "liukupöytä", joka olisi "direktiivin" mukaan hyväksytty, ja sitten vielä se, että pitäisi jostain löytyä taloudellisia paukkuja, että joku tekisi/hyväksyttäisi vetoaisan, joka on esim. 12m pitkä, ja lyhennettävissä.... ja akseleiden kiinnitys mallia 250mm jako.
Tuohon vetoaisaan liittyy jännä ominaisuus; veturin aiheuttamaa kuormitusta vois rajata 1/5? osaan maksimista, toki se on marginaalinen tekijä, onko veturin massat 2,5 vai reilu 30t...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.06.2013, 00:05
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

http://www.youtube.com/watch?v=0K25Cd3yZKU
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.06.2013, 14:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd Näytä viesti
Ja yhdellä kurssilla opettaja sanoi että todennäköisesti noi sähköjarrut tulee noihin yleistyyn.
Jos tämä pitää paikkansa, niin on ehkä yksi parhaista asioista pitkään aikaan mitä peräkärryn vetämiseen tulee.. toinen on tämä että saa vetää noita "hanhenkaula"- kärryjä pickupilla.

Pääsee tämäkin maa pikkuhiljaa järkevään touhuun näissä peräkärryasioissa. Ihmeellistä pelleilyä ollut, kun painonjakauman kannalta (= ajoturvallisuuden ja ajokäytöksen) parhaat mahdolliset kärryt on olleet kiellettyjä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.06.2013, 15:20
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ihmeellistä pelleilyä ollut, kun painonjakauman kannalta (= ajoturvallisuuden ja ajokäytöksen) parhaat mahdolliset kärryt on olleet kiellettyjä.
Niinpä ja nämä ns. "vetopainot" eli auton valmistajan sallimat perävaunumassat ovat kärryn pyörien kautta maahan välittyviä massoja eli kytkentämassasta puhutaan.

Eli jos pickupilla on 1000 kg kantavuus ja 2500 kg "kärrypaino", siihen voisi kytkeä ja kuormata täyteen laillisesti puoliperävaunun jossa tulee 1000 kg vetopöydälle ja 2500 kg telille. Kärry jos painaa sen tonnin niin kantavuutta siis 2500 kg, normil-keskiakseli-2500 kg lavettikärryllä ei kantavuutta oo lähellekkään kahta tonnia.

Eli siis puoliperävaunulla vois viedä isompia kuormia kuin nykyisillä keskiakseliperävaunuilla, vaikka vetopainot samat.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.06.2013, 15:24
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Jep. Tuo oma "mettäkone" lavetti on hemmetin hyvä esimerkki siitä miten perseestä tommonen keskiakseli perävaunun kuormaaminen voi olla. Joko täysperä tai puolikas samanlailla kuormattuna niin kummallakaan ei olisi mitään ongelmaa.

Tuo keinuteli ei kyllä tuo ainakaan mitään lisäarvoa näihin painavempiin kärreihin. Päin vastoin se on vielä tarkempi kuormattava.

Ja tuo sähköjarru tms. polkimesta toimiva jarru olisi myös enemän kuin toivottu ominaisuus noin talvikelejä ajatellen.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.06.2013, 15:57
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja tuo sähköjarru tms. polkimesta toimiva jarru olisi myös enemän kuin toivottu ominaisuus noin talvikelejä ajatellen.
Todellakin! Tuli viimetalvena juuri todettua työntöjarrullisen kärryn hienous. Ramissa mutikat alla, vauhtia 50 ja semmonen kiva kylätie. Aloin jarrutteleen T-risteykseen ja perässä traileri ja pajero kyytissä. Ramista meni samantien renkaat lukkoon ja kärry vaan työnsi eikä himmannu yhtään. Onneks siitä risteysalueelta löyty sen verran pitoja, että lopulta kuitenki pysähty.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.06.2013, 17:14
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
JTuo keinuteli ei kyllä tuo ainakaan mitään lisäarvoa näihin painavempiin kärreihin. Päin vastoin se on vielä tarkempi kuormattava.
Hyvin se ainakin traktorin perävaunuissa toimii!

Omasta mielestä se on aika hyvä myös tavallisella vetokuulalla vedettäessä koska kärry/kuorma ei keiku ja hypi miten sattuu vaikka tie olisi vähän huonompikin. Omassa kärryssä keinutelin lisäksi lehtijouset ja iskarit.

Traktoreissahan painoa saa tulla reilusti aisalle. Minun mielestä runsaampi aisapaino sopisi myös kevyempään käyttöön ainakin siinä tapauksessa jos kärry kytkettäisiin jonkinmoiseen vetokitaan pickupin lavalla. Tällöin myös aisat pitäisi olla vahvempia.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.06.2013, 20:07
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Siitä tilaukseen. Tää pykälähän oli nyt hlöautoihin ja pakuihin, mutta miksei esim ramiin voisi laittaa tommosta vetopöytää vois laittaa ja tommosta kärryä perään. Tosin toi joutsenkaula tarvis olla vähä korkeempi

http://www.fifthwheeleurope.eu/en/pr...er-bevf62.html

Viimeksi muokannut Villeri : 13.06.2013 21:45
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Henkilö auton Vanteita ja renkuloita tarjolla !!! rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 3 14.01.2011 11:49
Ostetaan Rekan perävaunu iso ja halpa ORR O/M/V Muut 7 18.08.2009 14:50
M/V: rengassarja pakettiautoon yms (ei off?) VonLeka O/M/V Renkaat ja vanteet 1 29.06.2007 07:08
Myydään 4x4 ja henkilö/muut erikseen Jare Chit-Chat 9 22.04.2007 18:53
"M" Jeep Cherokee ltd 90/Vaihto pakettiautoon! HEKULIINI O/M/V Muut 38 16.09.2005 07:23


Sivu luotu: 00:06 (GMT +2).