Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.01.2014, 20:07
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tämmönen lakipykälä tulossa voimaan 1.10.2013


Ei muuta kuin villejä visioita vetopöydästä Hiluxin lavalle suunnittelemaan. En vaan tiedä minkälaisia (työntö?)jarrulaitteita tuommoiselle on euro-alueella olemassa... vai pitääkö tehdä jenkkityyliin sähköjarruinen peli.

Mites toi varsinaisen perävaunun vetäminen nykyään on, onko toi siis nykyään luvallista laittaa tollanen hulcon täysperä vaikka huoltoauto hj:n perään?

Olis iso peräkärry hankintalistalla ja tollanen hulco rota 2akselisena ainakin mitoiltaan olis hyvä, mutta saako vetää pakulla nykyään?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.01.2014, 23:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TsKo Näytä viesti
Mites toi varsinaisen perävaunun vetäminen nykyään on, onko toi siis nykyään luvallista laittaa tollanen hulcon täysperä vaikka huoltoauto hj:n perään?

Olis iso peräkärry hankintalistalla ja tollanen hulco rota 2akselisena ainakin mitoiltaan olis hyvä, mutta saako vetää pakulla nykyään?
Saa vetää. Trafi on alkanu änkyttää että ei sais työntöjarrullista täysperää hyväksyä, mutta ainakin jo EU-tyyppihyväksytyt on pakko hyväksyä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.01.2014, 07:55
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Saa vetää. Trafi on alkanu änkyttää että ei sais työntöjarrullista täysperää hyväksyä, mutta ainakin jo EU-tyyppihyväksytyt on pakko hyväksyä.
No on toi kans taas touhua, että pitää alkaa yrittää kieltää sellasta mikä muualla Eu:ssa on sallittua. Noi Hulcon kärryt ilmeisesti kelpaa täällä jos kerta on Eu aluella valmistettu ja muuallakin Euroopassa käytössä.

Ilmeisesti trafin änkytys työntöjarruihin ei liity siihen onko vetoauto ha/pa vai ka?

Josko tässäkohtaa olisi Eu jäsenyydestä se hyöty, ettei suomalialainen trafin yli-insinööri pysty noiden tyyppihyväksyttyjen käyttöä täällä kieltämään kun kerta jo kertaalleen Eu:ssa tyyppihyväksyttäessä sallittu.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.01.2014, 13:01
Tapsa Tapsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.03
Sijainti: Tuusula / Kuopio
Viestit: 214
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Trafi on alkanu änkyttää että ei sais työntöjarrullista täysperää hyväksyä, mutta ainakin jo EU-tyyppihyväksytyt on pakko hyväksyä.
Miten jarruttaa työntöjarrullinen täysperävaunu, jos aisa on ns. linkussa ja kärry yrittää vetoautosta ohi? Muutoinkin tuollaisen yhdistelmän jarrutuskäyttäytyminen hieman arveluttaa. Siinä kun on keskiakseli- ja puoliperään verrattuna se yksi nivel enemmän.

Jotenkin minusta tuntuu, että oliskohan trafi kerrankin oikeassa ja EU väärässä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.01.2014, 13:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa Näytä viesti
Miten jarruttaa työntöjarrullinen täysperävaunu, jos aisa on ns. linkussa ja kärry yrittää vetoautosta ohi? Muutoinkin tuollaisen yhdistelmän jarrutuskäyttäytyminen hieman arveluttaa. Siinä kun on keskiakseli- ja puoliperään verrattuna se yksi nivel enemmän.

Jotenkin minusta tuntuu, että oliskohan trafi kerrankin oikeassa ja EU väärässä...
Trafi on väärässä siinä, kun ei se salli sähköjarruja perävaunuihin. Olleet monessa paikassa arkipäivää pyhän ikuisuuden, täällä ne on jotenkin vaaralliset
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.01.2014, 14:46
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa Näytä viesti
Miten jarruttaa työntöjarrullinen täysperävaunu, jos aisa on ns. linkussa ja kärry yrittää vetoautosta ohi? Muutoinkin tuollaisen yhdistelmän jarrutuskäyttäytyminen hieman arveluttaa. Siinä kun on keskiakseli- ja puoliperään verrattuna se yksi nivel enemmän.

Jotenkin minusta tuntuu, että oliskohan trafi kerrankin oikeassa ja EU väärässä...
Se jarruttaa jo ennenkuin on linkussa. Siis jos ne jarrut on kunnossa.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.01.2014, 14:55
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Entäs jos käykin niin kun mulla joskus, että lähestyin T-risteystä. Risteys oli tosi liukas eikä mullakaan ollu paljo vauhtia. Auton renkaat meni lukkoon ja kärry työnsi takana. Kärry ei tietenkään jarruttanu kun aisaan ei tullu yhtään vastusta. Kärryn jarrut oli silloin kyllä toimivat ettei ollu siitäkään kiinni. Kärryssä pajero kyytillä eli noin 2tonnia kokonaispaino. Rami veturina.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.01.2014, 15:13
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Johtuisiko enemmän siitä jäästä kuin työntöjarrusta? Eiks vika ole tuossa kohtaa ennemminkin tienhoidon kuin kärryn?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.01.2014, 15:40
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Johtuisiko enemmän siitä jäästä kuin työntöjarrusta? Eiks vika ole tuossa kohtaa ennemminkin tienhoidon kuin kärryn?
Totta.. Mutta tuo perässä tuuppaava kärry vielä melkeinpä tehosti tuota luistoa. Kun ois ollu sähköjarrullinen kärry perässä joka ois jarruttanu samaa tahtia auton kanssa niin se kärry ei ois ainakaan työnnättäny niin pahasti sielä perässä..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.01.2014, 15:51
Skaleton Skaleton ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.04.09
Sijainti: Hewitt'ss in nevada
Viestit: 100
Perusasetus

Risteysliukkausvaaratilanteesta voidaan käyttää myös sanontoja:

Talvi yllätti autoilijat tahi liukas keli yllätti tiellä liikkujat.

Tienpitäjien lisäksi ainakin osasyyllisiä voivat olla sääennusteen lukijat ja laatijat mikäli eivät ole asetelleet sanojaan sopivan mitäänsanomattomiksi ja mikäli heidän voidaan osoittaa yllyttäneen ja kiihottaneen kuljettajaa käyttämään tilanteen hallintaan sopivaa nopeutta suurempaa.

Myös ilmaston muutos/muuttajat voidaan saattaa vastuulliseksi jos lipeäminen sattuu nimenomaan ilmastonmuutoksen aiheuttamasta liukkaudesta

Minutkin on liukas keli vuosien saatossa usein yllättänyt, on tuurista kiinni jos noista tilanteista jotenkin ehjänä ja muita rusikoimatta selviää. Siksi olen pyrkinyt vaihtamaan tieliikenteessä liian suuresta tilannenopeudesta johtuvan liukastelun pääasiassa mutaisissa tai jäisissä maastoissa, hitaissa nopeuksissa lipeämisiin



Vaan mielenkiintoinen on tämä uusi peräkärryn vetomahdollisuus.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.01.2014, 16:03
tuomaritulee:n Avatar
tuomaritulee tuomaritulee ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.03.12
Sijainti: Joensuu
Viestit: 644
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Entäs jos käykin niin kun mulla joskus, että lähestyin T-risteystä. Risteys oli tosi liukas eikä mullakaan ollu paljo vauhtia. Auton renkaat meni lukkoon ja kärry työnsi takana. Kärry ei tietenkään jarruttanu kun aisaan ei tullu yhtään vastusta. Kärryn jarrut oli silloin kyllä toimivat ettei ollu siitäkään kiinni. Kärryssä pajero kyytillä eli noin 2tonnia kokonaispaino. Rami veturina.
Ei se jarruta sen paremmin sähköjarrullinenkaan jarru jäällä.

ABS kin katoaa jäällä kokonaan... Nää tämmöset on ihan kuskin omissa käsissä..
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.01.2014, 16:06
tuomaritulee:n Avatar
tuomaritulee tuomaritulee ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.03.12
Sijainti: Joensuu
Viestit: 644
Perusasetus

Oon yhden tapauksen nähnyt sähköjarru kärrystä jossa oli pikaisesti kytkeneet kiiressä (ilmeisesti poikki olleet) johdot väärin päin, että vilkku otti jarruun ja t risteyksessä käännyttäessä oli ruvennut hyppimään traileriperässä vilkun tahtiin ja auto kylkeen ja henkipois..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.01.2014, 17:23
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa Näytä viesti
Miten jarruttaa työntöjarrullinen täysperävaunu, jos aisa on ns. linkussa ja kärry yrittää vetoautosta ohi? Muutoinkin tuollaisen yhdistelmän jarrutuskäyttäytyminen hieman arveluttaa. Siinä kun on keskiakseli- ja puoliperään verrattuna se yksi nivel enemmän.

Jotenkin minusta tuntuu, että oliskohan trafi kerrankin oikeassa ja EU väärässä...
Omat kokemukset täysperäyhdistelmän kanssa tosta kärryn etuakseli linkussa ilmiöstä on se että tarttis päästää se jarrupedaali ja sais niin perävaunun kuin veturinkin pyörät pyörimään. Sikäli ihan hyvä että työntöjarru ei jarruta aisan ollessa linkussa

Toisaalta se virhe on kyllä tapahtunut jo ennen tota linkkaritilannetta, oli se sitten ratin ja penkin välimaastossa, tienhoidossa, kuun asennossa tai jossain muussa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.01.2014, 04:34
Skaleton Skaleton ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.04.09
Sijainti: Hewitt'ss in nevada
Viestit: 100
Perusasetus

Vaan on se niinkin, että näille raukoille rajoille jää vielä onnistuneen trailerilainsäädännön jälkeenkin muutama vanhalla rattorilla ylisuurta santakuormaa hämärisä liukkaila vetävä laillinen änkyrä, jolla jarrut on edellisen katastuksen jäljiltä sieltä suloselta viiskytluvulta. Loikkari vain harvemmila.
Montaa ei oo mutta jokunen, jotta olokaahan varppeilanne
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Henkilö auton Vanteita ja renkuloita tarjolla !!! rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 3 14.01.2011 11:49
Ostetaan Rekan perävaunu iso ja halpa ORR O/M/V Muut 7 18.08.2009 14:50
M/V: rengassarja pakettiautoon yms (ei off?) VonLeka O/M/V Renkaat ja vanteet 1 29.06.2007 07:08
Myydään 4x4 ja henkilö/muut erikseen Jare Chit-Chat 9 22.04.2007 18:53
"M" Jeep Cherokee ltd 90/Vaihto pakettiautoon! HEKULIINI O/M/V Muut 38 16.09.2005 07:23


Sivu luotu: 19:34 (GMT +2).