Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki
Kasikone ja kierroksia vähän, mutta VÄÄNTÖÄ löytyy heti
Neloskone ja turboahdin, paljon kierroksia jotta vääntöä löytyy, mutta sitten mennäänkin jo kovaa "jonnekkin"...
Se, että joku rakentaa pienellä koneella itelleen auton ja laittaa siihen armokarmeet tiheet välitykset helpottaa asiaa, mutta silti sieltä puuttuu se alavääntö, joka on jo tyhjäkäynnillä V8:ssa olemassa!
Ja sitten että voittaa sen kisan, vaatii kuskilta osaamista maaston lukemisesta ja auton tuntemisesta ym. "pikkujutuista", jotka yhdessä saattavat aiheuttaa muille mielipahaa mm. kilpailun häviämisenä.
Ja olihan viime kesänä Foffi kisoissa se turboahdettu Volvo moottorinen säksätin, mutta "paperilla"-vääntö mäessä ei vaan riittänyt, kun kaikki 8-mukiset meni pintakaasulla samassa paikassa!!!
Ja tämähän oli vain mun mielipide, muut kertokoot omansa...   
|
Eli siinä korolla 1.6 litrasessa oli vääntöä? Saahan turpo koneesta vääntöä jo abaut 1500 kierroksella ja tyhjä käynnin ku säätää 1400 kierrokselle ni herää melko viiveettä. Ja ku aatellaan et suizallakin on voitettu stanu luokkia ja sellasella ajaneena väitän et ei oo vääntöä eikä mitään muutakaan. Ja mihin sitä vääntöä edes tarvitaan ku ilmankin pärjää? Ja formula offissa on juttu vähä erikseen jos verrataan 700 heppasia kaseja ilokaasuin yms. johonki b230 t volvoon. Ei se toki tee kisamoottoria et siin on turbo ja 4pyttyy,sen pitää toimia kunnolla ja se on mahdollista. Ajotaito ja pelisilmä ja hyvä tuuri on myös kokonaan eriasioita eikä ne riipu siitä mikä moottori on kyseessä. Se mitä ajoin takaa et 4-6 pyttysellä turbo koneella voisi menestyä jopa paremmin ku vanhalla veekasilla,siltä osin ku se on koneesta kiinni. Kukaan ei vaan halua ajaa muulla kuin vanhalla kasilla,ei se kai ole siitä kiinni etteikö se olis mahdollista. Pitääkin ens kesänä käydä aktiivisemmin katsomassa kisoja,ehkä kehitystä olis nähtävissä.