![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Neloskone ja turboahdin, paljon kierroksia jotta vääntöä löytyy, mutta sitten mennäänkin jo kovaa "jonnekkin"... Se, että joku rakentaa pienellä koneella itelleen auton ja laittaa siihen armokarmeet tiheet välitykset helpottaa asiaa, mutta silti sieltä puuttuu se alavääntö, joka on jo tyhjäkäynnillä V8:ssa olemassa! Ja sitten että voittaa sen kisan, vaatii kuskilta osaamista maaston lukemisesta ja auton tuntemisesta ym. "pikkujutuista", jotka yhdessä saattavat aiheuttaa muille mielipahaa mm. kilpailun häviämisenä. Ja olihan viime kesänä Foffi kisoissa se turboahdettu Volvo moottorinen säksätin, mutta "paperilla"-vääntö mäessä ei vaan riittänyt, kun kaikki 8-mukiset meni pintakaasulla samassa paikassa!!! Ja tämähän oli vain mun mielipide, muut kertokoot omansa... ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#2
|
|||
|
|||
Makuasia?Lainaus:
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jaa, että mihinkö sitä vääntöä tarvitaan. No vaikkapa mun autossa 39,5 boggereiden pyörittämiseen ja ei ole mitään alennusvaihdetta, eli ns. pikkupuolta jakolootassa. Kuka ajaa foffia kaasuilla noin pienillä tehoilla, ei kai kukaan, ilman kaasuja taitaa löytyä useimmista foffiautoista ton verran. RIPAX vois laittaa jotain vääntö / heppa-arvoja numeroina niistä nykykoneista. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
teidän on aivan turha taistella päivänselvästä asiasta, kyllähän nykytekniikalla on jo pystyttäväkin saavuttamaan sama taso kun 50 luvulla suunnitellusta valurautakasista saadaan, muutenhan insinöörit oli syntynyt aivan turhaan tähän maailmaan, mutta nykymoottorit on vaan jotenki niin... hampaatt... Munattomia, ja kyllä kasissa on vaan kaunis ääni.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
musta tuntuu että tommonen vanha kasikone on vaan niin varmatoiminen ja hankinta hinnaltaan ja korjauskuluiltaan halvin vaihtoehto, niin yksinkertanen laite että sen korjaa purkalla keskellä metsää. tullu huomattuu että tarpeen tullen voi purkaa kansista puolet romuista pois ja ajaa kotiin ja käy vaikka olis miten väljä. en nyt tietenkään tarkota mitään foffi koneita missä tarvii sitä tehoa, mutta kun tommosen vakio pikkulohkon saa muutamalla satkulla niin se käy hyvin muihin juttuihin
__________________
-77 Jeep cj7 (projekti) -69 chevy c20 pickup -78 opel kadett 1.9 talviauto Banaani päivässä pitää kädet lattiassa |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Miks RIPAX viittaat, että V8 on vanha, eikös nuo nelos ja kuutoskoneet ole vieläkin vanhempia Vai tekeeks turpo ja pruutta ja suorasytkä sit noi suorat koneet moderneiks? Ku mun tietääkseni tässä KooPeen arvuuttelemassakin koneessa nuo ominaisuudet jo on![]() Se corolla 1,6 kone trial autossa.......on ehkä kuitenkin volkkarin 1,8 tai 2 litrainen valurautalohkoinen ja mielestäni vanhanaikainen perus 4 moottori, jossa on ruisku, jos siis tarkoitat Lars Dahlin Yellow Spider autoa, joka voitti Turussa pidetyt kisat jokunen vuosi takaperin? Sit oranssi Kjellis Rimstadin "spider kopio" kyllä omaa toyotan pannun, mutta sekin on muistaakseni yli 2 litrainen. Trialissa varmaan ihan ok koneita ja niissä autoissa, missä ne on, mutta metkasti yleisöä ne ei kiinnosta edes lähellekkään niin paljon kuin ne "museo V8/V6" autot. Tämä on siis tullut itse havaittua muutamassa kisassa. Mitä painoon tulee, niin ei kai nuo alumiini V8 koneet nyt niin painavia ole niihin museo aikaisiin valurauta lohkoisiin 4-6 mukisiin suoriin koneisiin? Joskus nimittäin kyselin, että mistä autoista löytyis alumiinilohkoisia 4 koneita ja mielellään valmiiksi ahdettuja, jotta voisi kokeilla, mutta eipä niitä tuntunut löytyvän ja sellaisella budjetilla, johon tavallisella kuolevaisella olis vielä varaa.
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Noissa videoissa on molempia, isoja kaseja ja jotain kierroskoneita.
Monessa kohtaa huomaa kierroskoneissa loppuvan kierosalue kesken kun tarvittais lisää kierroksia renkaisiin. Koneessa kun on oltava jo jonkin verran kierroksia, kulkeakseen edes eteenpäin, veekasien kulkiessa jo tyhjäkäynnillä.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Jenkki kasi on helppo valinta. Halpa, tehokas, ja vääntävä. Ja miten se meni, kasissa on vitun hieno ääni.
Mutta kyllä nelosestakin saa vääntöä, jos haluaa. Pieni visailu pystyyn: Missä vapaasti hengittävässä henkilöauton neli sylinterisessä bensiini moottorissa on 300Nm vääntöä? Tai ahdetussa nelosessa 500Nm? Kyseessä on tehdas valmisteiset moottorit. Eivät mikään kilpakoneet. Ennen toista maailman sotaa Fiatilla oli neli pyttyinen kilpa-auto, jonka iskutilavuus oli toista kymmentä litraa. Tässä ei haeta mitään tälläistä, vaan suht modernia settiä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostetaan ameriikan rauta | _hornet_ | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 13.01.2010 22:32 |
| Ameriikan offipeli... | Ticru | Chit-Chat | 9 | 10.04.2008 19:29 |
| Ameriikan navigaattori | Chit-Chat | 3 | 12.06.2006 20:54 | |
| Ameriikan tatsunit | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.10.2005 17:15 | |
| Ameriikan malliin | ZeiZei | Linkit | 1 | 27.07.2004 19:35 |