![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Noissa videoissa on molempia, isoja kaseja ja jotain kierroskoneita.
Monessa kohtaa huomaa kierroskoneissa loppuvan kierosalue kesken kun tarvittais lisää kierroksia renkaisiin. Koneessa kun on oltava jo jonkin verran kierroksia, kulkeakseen edes eteenpäin, veekasien kulkiessa jo tyhjäkäynnillä.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jenkki kasi on helppo valinta. Halpa, tehokas, ja vääntävä. Ja miten se meni, kasissa on vitun hieno ääni.
![]() Mutta kyllä nelosestakin saa vääntöä, jos haluaa. Pieni visailu pystyyn: Missä vapaasti hengittävässä henkilöauton neli sylinterisessä bensiini moottorissa on 300Nm vääntöä? Tai ahdetussa nelosessa 500Nm? Kyseessä on tehdas valmisteiset moottorit. Eivät mikään kilpakoneet. Ennen toista maailman sotaa Fiatilla oli neli pyttyinen kilpa-auto, jonka iskutilavuus oli toista kymmentä litraa. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Viimeksi muokannut SauliS : 17.02.2011 23:06 Perustelu: kirjoitusvirhe |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ei heti saa tietää.
![]() Vanhemmassa 944 mallin koneissa oli 3.0 vaparina 280Nm, ja 2.5 ahdettuna 350Nm. Ja nuo pitkäiskuiset koneet vetävät alhaalta. Siihen pienempi ahdin, niin vetää vielä alempaa. Edellä mainitut saab ja audi työntävät myös 350 Nm. Kyllä nekin saa vetämään tyhjäkäynnin tuntumasta, ahtimen mitoitus kysymys. Mutta samalla ei saa enää niitä 300 hv tehoja.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
|||
|
|||
![]() Kiitos vastauksista!
Ellei mitään erikoisempaa näkökantaa ilmene niin kiitän tosiaan vastauksista! Korostan vielä kerran jos joku nyt veti herneet nenään ettei tarkoitukseni ole arvostella ketään/mitään vaan pohdiskelu oli juurikin vanhojen jenkki kasien vertaaminen moderneihin 4-6 pyttyisiin. Mut jos multa joku nyt kysyis samaa niin vataisin: Ne jotka ajaa vanhoilla kaseilla tykkäävät niistä edullisuuden,yksinkertaisuuden,helpon hankittavuuden,runsaan varaosa tarjonnan sekä riittävien ominaisuuksien takia. Ylipäätään trial tai safari auto ei ole niin kriittinen moottorin osalta etteikö kunnossa oleva jenkki kasi riittäisi. Kilpa peleissä(FOFF) niistä on helpoimmin kaivettavissa riittävästi tehoa edulliseen hintaan,1000 heppaa ei tule helposti muistakaan koneista ainakaan samalla rahalla. Tunne ja makuasiat on sit juttu erikseen mut paremmasta ja kevyemmästä koneesta ei katsota olevan vastaavaa hyötyä. Sit niille jotka kysyvät et mikä kone sit ois väännökkäämpi tai tehokkaampi? No esim. saabin ysitonnisis ja ysivitosis esiintyvä B234 ja b235R ja niiden eri versiot,alumiini lohko ja vakiona 200 hepan molemmin puolin. Kaverin vanhas 9000 louskussa isommalla putkella ja mikälie power filtterillä 300hv ja vääntöä vajaa 400nm. Ajoiltaan helppo ja hyvä,ajettava kierros alue alkaa n.1500 kierrokselta. Vanhois s2 audeis löytyy 2.2 litrasta 5 pyttystä rautalohkol kai enimmäkseen.Niis kans reilu 200 heppaa ja viripalikkaa löytyy ja joku audin organisaatio myi kisa konetta alulohkol ja kuivasumpul ja niihin saa sit tehoa vaik 1000hp mut hintaa tulee. Sit vanhoist sx200 ja sunnyist nissanin sr20det nelipyttyst turbo konetta,osia ja tilpehööriä vaik kuinka,tommi mäkinen ajo muinoin rallia näillä. Rover 600 oli joku 2litranen turbo joka lie harvinaisempi,sithän on volvon vanhat b230t ja te ja uudemmat 5 pyttyset ja V70R koneesta ahtimen ja putken ja jotain suutinta vaihtamalla reilu 400 konia ja vakiona oikeen kiva ajettava. Eli kyl niit kevyempii ja parempii koneita on,se tuleeks niil voittoo kisassa riippuu ihan muista asioista. Ei se kehitys ole ollut turhaa,voidaan toki spekuloida rajattomasti sillä millon mikäkin on keksitty ja mikä on vanhaa ja mikä ei,kun trivia tietona nyt muistelen Rolls royce merlin tai vaikkapa sitä mersua millä Hitlerkin ajeli ni voi kysyy onko nää ahtimet ja moniventtiilikannet nyt niin ihmeellisiä? Ne vaan on tätä päivää ja numeroiden valossa sekä muiden realiteettien,on ne parempia ku vanhat. Ketä ne sit kiehtoo ja ketä ei,mut fakta on faktaa. Kiitos vielä koopeelle topiccinsa lainaamisesta,ja tulipahan tämäkin asia selväx
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos keksit jonkun muun moottorin alle 250kg mikä oikeesti vääntää alle 1800rpm paremmin kun esim tollanen Ls1 ja silti tekee tehoa vielä yli 5500rpm, niin mä alan litrateho kapinalliseks sun kanssa! http://www.corvettemuseum.com/specs/...ages/graph.jpg 370Nm@800rpm Da! Saatta olla nöyrä mäessä. Sillä aikaa mä jään kuvittelemaan miltä se näyttäis tai kuulostais kun joku ajelee pahaa kivikkoo 4 pyttysellä nykyhipo turbolla polttamatta kytkintä ![]() Viimeksi muokannut hpotteri : 17.02.2011 23:58 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Perhana kun en löytäny näistä vääntökäyriä... http://www.vsmotor.no/en_pictures.html#
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ajettava kierrosalue pitää alkaa jo tyhjäkäynniltä tai vähän alle, ei siinä mikään "ajettava kierrosalue 1500rpm alkaen" lohduta. Ja vaikka olis 1400rpm tyhjäkäyntinä, kestääkö mikään kytkin? Tietenkin nelosmoottorilla voi maastossa ajaa, mutta 500 heppainen nelosmoottori maasturissa kuulostaa vähän epäilyttävältä. Saadaanko venttiilien, nokka-akselien ja ahtimien määrää lisäämällä tehtyä vääntävämpi moottori, nimenomaan laajalla kierroalueella? Onko RIPAXin sivistyksen mittarit offimoottorissa vain ylimääräisiä liikkuvia osia?
__________________
Harbor Cruisers |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ai noissa olis alumiini lohkot......hmmm minkäs vuotisissa autoissa noita koneita oikeen on, eli onko jo järkevään hintaan ostettavissa kokonaisia autoja, joista sais sit moottorin lisäks sähköt ja bensapumput ym tarvittavat hilut. Onko tietoa, että mitä tuollainen saban kone painaa käyntikuntoisena?
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mites tommonen neloskone vääntää ainaki
xxxxxxx xx xxx Cylinder bore 94 mm Piston stroke 102 mm Compression ratio 7.8/1 Fuel system Carbureted Fuel type Gasoline Power output 93 kW (125 hp) Torque output 271 N·m (200 ft·lb) Mistäs tää o?
__________________
__________________________________________________ _____________________________ Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa. Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hyvä moottori, tuo venakopassa oleva sytkämoduuli vaan taitaa olla jonkin verran kulutustavaraa. Ton Wikipedian artikkelin mukaan kaikissa H-sarjan koneissa olis valurautalohko. Mutta tossa B235R koneessa on aika mielenkiintoinen toiminto, manuaalivaihteiston kanssa siitä saa 20 sekunnin ajan 370Nm/250Hv. Tuo on siis uudemman 9-5 Saabin kone Halvalla saa paljon ajettuja: http://www.nettiauto.com/saab/9000/3630012 http://www.nettiauto.com/saab/9000/3775220 edit/ Painoa tolla motilla on noin 160kg.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 18.02.2011 10:10 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan ameriikan rauta | _hornet_ | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 13.01.2010 22:32 |
Ameriikan offipeli... | Ticru | Chit-Chat | 9 | 10.04.2008 19:29 |
Ameriikan navigaattori | Chit-Chat | 3 | 12.06.2006 20:54 | |
Ameriikan tatsunit | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.10.2005 17:15 | |
Ameriikan malliin | ZeiZei | Linkit | 1 | 27.07.2004 19:35 |