2 akselinen/teli kevytperävaunu?
Huonolla tiellä menettelee, mutta pahemmissa paikoissa kannattaa olla varovainen:
Jos kääntyessä, varsinkin peruuttaessa kärry melkein linkussa, joku ottaa vastaan, että renkaat ei pääse luistamaan, teli/akselit vääntyy helposti, ja alkaa syömään renkaita, toki jos kärryä vedetään vedetään vuodessa pari sataa kilometriä, niin hyvä, että pitää uusia renkaita ennen kuin rungot pettää...
Ongelma ei ole tuntematon noissa kaksiakselisissa jarrullisissa kärryissäkään.
1 akselisia Kevytperäkärryjä tulee vedettyä jonkin verran, toinen on kuumasinkityllä, hitsatulla rungolla oleva Juhta 123x300 lavalla ja lehtijousilla.
Tässä on jatkoaisa, joten reilu 6 metrinen tavara kulkee laillisesti.
Toinen on omavalmiste 750kg jarrullinen kevytperävaunu, 150x300 lavalla. Akseli on 1400 kg kumivääntövarsi, ja runko on ns. ferrokromiterästä, v-aisa on 40x80x3 putkea, ja muutenkin tehty järeäksi (on 1400 kg mitoituksella, mutta katsastettu 750 kg, että ei tarvitse maasturin perässä kuskilta e-korttia.)
Tyhjänä, ja vielä maksimipainoillakin on aika kova jousitus, mutta kun renkaisiin, 185-14c laittaa pienet paineet, niin kulkeee siedettävästi.
Tuo jarrullinen O1 luokan kevytperävaunu ei ole ollenkaan hullumpi keksintö, jos vetää liukkaalla maksimikuormilla; jarrutusmatkat lyhenee aika paljon, kun kunnon nastarenkaat myös kärryssä.
|