![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tämän ketjun innoittamana vilkaisin mitä BE-kortin hommaaminen vaatii. Näköjään ajokorttiluvan, teoriakokeen ja inssin. Ostaako joku oikeasti pienemmän kärryn siksi ettei viitsi tuota suorittaa?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tosin nuo mitä mainitsit on monelle se helpoin osuus. Jostain pitää hankkia kärry ja mahdollinen vetoauto inssiä varten. Sille kärryllekkin oli omat vaatimuksensa. Ja vetoauto ei tietenkään sais olla automaatti tai saat veto-oikeuden vain tomaattilaatikolla oleville autoille. Ja tietysti monella olisi tarve päästä hiukan etukäteen treenailemaan peruutusta ja ison kärryn käytöstä tiukoissa käännöksissä. Ihan vaan ettei tule inssissä yllätyksenä kun kärry oikaisee kanttarin reunaa tai jotain. Ei varmaan mikään ongelma sellaisille joilla jo kokemusta kärryn kanssa mut moni kevyen kärryn ostaja taitaa elämänsä ensimmäistä kertaa sellaista vetää kun ajaa kaupan pihalta pois. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Itteeni eniten sylettää kortin päivittämisessä se että muuttuu vain 5 vuotta kerrallaan voimassaolevaksi. No, toistaiseksi ABEC riittänyt, mut C1E olis kiva olla jos joskus tulee tilanne päälle.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Röllin kommenttiin mainintana, autokoulussa kurssi ja koulun puolesta kalusto näkyi olevan vajaa 300 jonka lisäksi viranomaismaksut. Ei siis paha rasti sekään. En silti tarkoita että jarrullista kannattaisi hommata jos pieni riittää, on minulla itsellänikin kevytkärry. Mutta jos paljon käyttää ja kantavuus on jatkuvasti rajoilla niin mieluummin ylimitoittaisin kärryn ihan jo kestävyyden takia. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Aa, okei. 10 vuotta sitten ei ollut tuollaista palvelua ostettavissa kun itse päivitin e:n korttiin. Eikä ole niin tarkasti tullut seurattua sen jälkeen. Toi kyllä muuttaa kuvion jo melko helpoksi.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
5 vuotta sit omalla kalustolla 270e
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Oletteko muuten katselleet kevytperävaunujen painoja kuomulla/ ilman? Ja vertailleet omien autojen vetopainoihin, saattaa monesti yllättää. Tän takia mulla on menossa kärryn teko kokonaispainot vähän reilu tonni, riittää kortti kaikilla jotka sitä hinailee ja jokaisella käytössä olevalla autolla.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Vuos sitten ajoin "pikku-e".
Ajokorttilupa + kirjalliset + inssi. 150 e. 9.90 e maksoin yhdelle nettisivulle, jossa sai 30 päivää harjotella kirjallisia kysymyksiä/kuvia. Naapurun hevoskoppi oli lainassa, työmaan suljetulka pihalla harjoittelin peruutuksia. Omalla autolla. Oli helppo ja halpa päivitys. Nyt saa harraste vehkeitä kuskata, kun tuttava piiristä löytyy isompaa traileria. 750 kg Muuli on itsellä. En oo kokenut tarpeelliseksi hommata mitään 1000-1500 kg jarrullista. Toisaaltahan kärryn katsastus on hyvä, varmistetaan säännöllisesti, että on kunnossa, mutta kevyt perävaunuun verraten katsastus tuo lisäkuluja. Oma Muulini on vain 1 akselinen. 1400 sl tyyppi. 8 vuotta sitten ostin ja vertailin, tässä oli mitoilleen suurin lava ja kantavuutta 525 kg. Moni muu jäi kantavuudessa jopa alle 500 kg. Toki keveys kertonee ohuista materiaali vahvuuksista, mutta kovalka käytöllä tuo on ollut ja hyvin on kestänyt. 2 akseliselle en näe tuossa koko luokassa mitään tarvetta. Yks akselinen kuorman kanssa monttusella tiellä tulee ihan hyvin perässä. 2 akselisessa kantavuus jää pieneksi, joten akselimäärän hyöty huono. 2 akselinen pitäis olla kokonaispainoltaan pikku-e kokoinen, jotta siitä saisi konkreettista hyötyä. Minun mielestäni.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Lehtijousitettu ja iskunvaimennettu kärry sen pitää olla.
Tällä hetkellä järeimmin rakennetut kevytperävaunut löytyvät Respolta - paksua materiaalia ja kuumasinkki. Laillinen hyötypaino jää noissa kovin pieneksi. Mutta jos haluat kärryn kestävän vähän ylimääräistäkin. Respoissa on 4 tai 5 latia lehtijousissa, kun majavan vastaavassa on 2 tai 3. Kannattaa huomioida onko kärry keinuteli, vai kaksi peräkkäin asennettua kumivääntävarsi akselia. Nuo jälkimmäiset 2-akseliset on aika karuja kapistuksia, kun pomput hakkaa kuskin selkärankaan koukun välityksellä. Niitattuihin runkoihin en sekaantuisi. Yksi Aku on ollut ja se on aika vempula. Niittejä on saanut vaihdella pultteihin vähän väliä. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään teli peräkärry 290e MYYTY | MÖRKÖPERÄ | O/M/V Muut | 6 | 10.06.2016 09:51 |
Myyty Peräkärry Anssems teli h1250e | keitele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 27.09.2015 10:29 |
Myyty Muuli teli kippikärry | villev51 | O/M/V Muut | 0 | 04.08.2015 19:39 |
Myydään Teli peräkärry | make764 | O/M/V Muut | 13 | 13.04.2014 18:35 |
Myyty JOKKE AUTOTRAILERI teli, sinkitty, kats. 3.12-09 | blomi | O/M/V Muut | 3 | 06.12.2009 21:48 |