Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 23.11.2016, 23:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Ajatushan on nimenomaan, ettei yhdenkään renkaan tarvitse sutia missään vaiheessa. Liikkeelle lähdettäessä AWD välittää etuakselille 33 %, taka-akselille 67 % ja parhaimmillaan yksikään rengas ei sudi. Tämä siis tilanteessa, jossa AWD on toteutettu kolmella täysin avoimella tasauspyörästöllä.
Tuollainen avoin keskitasauspyörästö voidaan toteuttaa monellakin eri vetosuhteella etu- ja takapään kesken, voi olla 30-70, 50-50, jne.. tosin ne markkinoidut vetosuhteet täsmää vain jos yksikään rengas ei sudi.

Lainaus:
Matka jatkuu jopa 100 - 200 km ja koko matkan aikana yksikään rengas ei jarrutuksessa lukkiudu eikä kiihdytyksessä sudi.
Valaisehan nyt tyhmempää, miksi yksikään rengas ei voi sutia? Ei edes liukkaalla vai? Miksi ei? Eikö AWD- systeemissä avoimien tasauspyörästöjen takia voi tapahtua liukkaalla sutimista? Onko renkaissa silloin maagisesti loputtoman hyvä kitkakerroin, vai mikä sen sutimattomuuden aiheuttaa?

Lainaus:
Nyt teillä näyttää ajatus lipsuvan jatkuvasti tilanteeseen, jossa maastossa yksi rengas on ilmassa. Unohtakaa se!!! - nyt puhutaan E mersusta!!

Tai jostain syystä pohditte tilannetta, jossa talviliukkaalla kaikki lähtee siitä, että yksi rengas sutii. Miksi? Lepokitkakerroin on aina liukukitkakerointa suurempi!!
Miksi E- mersussa tai S- mersussa yksittäinen rengas ei voi sutaista, vaikka kaikki neljä rengasta on maassa? Ei siellä tartte kuin hiekkaa asvaltilla niin jo sutaisee, tai etenkin talvella jos on jäätä joka renkaan alla, niin aina on (vähintään) yksi rengas joka nelivedollakin ajaessa sutaisee helpommin kuin muut.

Jos täysin lukottomassa autossa yksi rengas sutaisee, niin veto karkaa sinne. Tasauspyörästö kun aikaansaa sen että jotakuinkin 100% väännöstä välittyy tässä tilanteessa sinne sutivalle renkaalle, ja muut renkaat ei vastaanota vetoa moottorilta ollenkaan. Ei siinä paljon lepo- ja liukukitkan kertoimet auta, kun ne sutimattomat lepokitkan alaiset renkaat eivät vedä ollenkaan - ei vaikka kaikki neljä rengasta olisi tiukasti maassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 4Matic Mersu tth O/M/V Ajoneuvot 0 03.01.2014 22:09
Ostetaan BJ 4 Wheel Drive merkki rattimies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 28.07.2009 08:33
4 Wheel Drive - Eksytys '08 juttua Jare Chit-Chat 10 08.04.2008 18:21
Suzuki Four Wheel Drive Techniques LaaLaa Linkit 11 02.01.2008 14:46
Improve Core System Performance (Win NT/2000/XP) Lars Software 0 06.05.2002 10:48


Sivu luotu: 04:20 (GMT +2).