Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Kyllähän ne lehtipakat heiluu sivusuunnassa joka tapauksessa muutaman sentin, panhardi aiheuttaa parin-kolmen sentin sivusiirtymän kun on hyvin toteutettu.
|
Ei ne käytännössä paljoa elä sivusuunnassa akselin kohdalta mitattuna, ainakaan alkuperäisillä suorahkoilla pakoilla. Harvoin on ongelma, saa olla puslat oikeesti loppu tai tosi kippurat pakat jos alkaa sentinkin vatkaamaan rattia kääntäessä.
Lehtijousinen auto jossa on panhard, on aika harvinainen ilmestys. Joku vanhempi Jeeppi taitaa olla, mut onko muita?
Alkuperäiseen kysymykseen, saako 160-patukasta poistaa apusimpukan vai ei, ei ole suoraa ja yksiselitteistä vastausta.
Baxxteri jo tuolla kertoikin faktoja (Trafin soveltamisohje ja LMp päätös), joitten perusteella asia pitäisi ratkaista:
Lainaus:
"Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoitukseltaan akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava."
Tuolla ajatusmallilla, vaikka ei vaihdettaisi ohjausvaihdetta, tai akselistoa:
-Jos alkuperäinen patrollin akseli = etuakseliston geometriaan kuuluu apusimpukka.
-Jos akseli autosta jossa ei apusimpukkaa = apusimpukka poistettava, koska ei kuulu geometriaan? Toisaalta;
"1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:"-Akseliston osana voisi vaihtaa vastaavan auton muutososina.
Kuitenkin olisi syytä ajatella mikä sen apusimpukan tarkoitus siellä on ja jotenkin selittää miten kyseinen asia on muutoksessa huomioitu. Ilman perusteita nuo konttorille esitetyt asiat menee muiden ihan oikeasti tyhmien ideoiden mukana romukoppaan..
|
Lainaus:
12 §
Ohjauslaitteiden muutokset
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
|
Jäykkäakselisen etuakseliston geometriahan on hyvin simppeli, se ei sinänsä apusimpukkaa vaadi. Toisaalta tehdastekoisen ohjaussysteemin osien karsimista ilman ohjausvaihteen eli simpukan vaihtoa ei ole listassa eli semmoisenaan ei tuota taustaa vasten hyväksyttävä.
Pikkusenhan se vie ohjauksesta nopeutta pois vipusuhteen muuttuessa ja kääntyykö renkaat tappiinsa asti enään? Lisäksi ohjausvarren kautta tulee simpukan sektorivarteen pystysuuntaista kuormaa, mikä on eliminoitu tuolla apusimpukka-rakenteella.
Eli mun käsittääkseni ei ole hyväksyttävää ottaa pelkästään apusimpukkaa pois em. syystä, lisäksi mistä saa tehdastekoisen oikeanmittaisen ohjausvarren? Alkuperäistä kun ei saa muuttaa/jatkaa.
Mutta esim. HJ:n simpukka vaihtamalla saa apusimpukankin jättää rakenteesta pois ja muutos olis hyväksyttävissä muutoskatsastuksessa.