Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #13  
Vanha 23.03.2015, 00:01
Pergolaattori Pergolaattori ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.02.15
Sijainti: Hamina
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Onko tuo 95 kNm, ts 9,5 tonnimetrin nosturi? Paljonkohan yli tonnin mahtaa painaa?

Ei tosiaan olisi mitään mieltä laittaa sitä hytin taakse, kun sitten sun auton kokonaispainolla kantavuus olisi sen lisäksi aina alle kaksi tonnia. Etuakselimassakin saattaisi olla täynnä jo tuolla. Siispä alkuperäisen suunnitelman mukaan taakse ja helposti irroitettavaksi! Laitappa kuvia, kun nosturin kiinnityksen runko piirreltynä.

Totta. Lava jää hieman nihkeän mittaiseksi mutta se on nieltävissä. Nosturi painaa sen puolitoista tonnia. Lohtua antaa se että on noita isompiakin laitettu kuten kuvissa alla. Pilkki yli 2500kg, aika jämäkän näköinen vahvikerunko ja etujalat, jos kohta näyttää olevan hieman paksumpi pinkka jousilattaakin. Runko näyttää olevan pidempi kuin jo valmiiksi akseliväliltään pidemmässä FAE mallissa eli voipa olla joku tehtaalta lähtien nosturiksi tehty auto. Nosturin painopisteen osalta ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja: Puomi etuasennossa noin 1,4m nosturin kiinnitystasosta ja 1,2m kääntökeskipisteestä eteenpäin. Puomi viikattuna painopiste putoaa hieman alle metriin ja siirtyy taakse. Ja kai noissa telineissä on sitten viety jotain pylväitä tms.







Kaveri keksi konstin vietereiden ja kantavuuden toteamiseksi. Pajalla on kolmen tonnin painoinen teräskuula jolla saa nosturin ja koukkuvaa'an avulla painotettua runkoa halutulla kuormalla ja halutusta paikasta. Takaylitystä ei ole akselilta kuin tarkka metri mutta kolmella tonnilla voi simuloida hieman vipuvarttakin joten näkee miten keula kevenee.


Otin tänään rungosta hieman mittoja. Äkkiseltään näyttäisi siltä että jos nosturin saa pudotettua edes runkoaisojen tasalle, tukijaloille jää liki 40cm iskua reserviin maakosketuksen jälkeen. Ei siis tarvi rakennella mitään jatkovirityksiä.

Laitoin pari kuvaa. Todellisessa muodossa ei ole kuin runkoaisat ja niissä olevat päälirakenteiden kiinnikkeet. Nosturi on mittojensa (Kiinnityspisteet ja äärimitat) puolesta kuvassa.



Luulisi pysyvän pystyssä ainakin takasektoriin jos auton voisi olettaa painavan sen nelisen tonnia:



Nosturi tulee ilmeisesti loppuviikosta. Kävin Kotkasta Turussa ajelemassa terveisiä. Lähdin toiverikkaasti 'hakemaan' nosturia lava-LT:llä jossa kantavuus oli nippa nappa siinä ja siinä. Ulkomittojen ja painopisteen mallailu mielessä on kuitenkin eri asia kuin paikan päällä suoritettu mulkaisu ja instant riskianalyysi. Jäi sinne. Suvannon kaveri ei kuljetuskaluston selvittyä edes kysellyt mielipiteitä vaan alkoi suoraan järjestämään rahtia.


Pesin auton kuumavesipesurilla. Miellyttää jollain perverssillä tavalla kun vuosien saatossa pumpatun vaseliinin alta paljastuu käytännössä uutta pintaa. Oikeaa ruostetta löytyi pohjaanlyöntikumien kannakkeiden kupeista.
Nyt täytyy kiireen vilkkaa sotkea se uudestaan rasvalla että pysyy hyvänä.


Riittääkö se +1000Nm yhtään mihinkään?



-
Vastaa lainaten
 

Luokat
man 8.136 fae


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 22:40 (GMT +2).