Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.03.2015, 22:39
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Question

Joutaako Sulta ne siniset kuvut koneikkoineen mulle?

__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.03.2015, 00:07
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Onko tuo 95 kNm, ts 9,5 tonnimetrin nosturi? Paljonkohan yli tonnin mahtaa painaa?

Ei tosiaan olisi mitään mieltä laittaa sitä hytin taakse, kun sitten sun auton kokonaispainolla kantavuus olisi sen lisäksi aina alle kaksi tonnia. Etuakselimassakin saattaisi olla täynnä jo tuolla. Siispä alkuperäisen suunnitelman mukaan taakse ja helposti irroitettavaksi! Laitappa kuvia, kun nosturin kiinnityksen runko piirreltynä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.03.2015, 00:01
Pergolaattori Pergolaattori ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.02.15
Sijainti: Hamina
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Onko tuo 95 kNm, ts 9,5 tonnimetrin nosturi? Paljonkohan yli tonnin mahtaa painaa?

Ei tosiaan olisi mitään mieltä laittaa sitä hytin taakse, kun sitten sun auton kokonaispainolla kantavuus olisi sen lisäksi aina alle kaksi tonnia. Etuakselimassakin saattaisi olla täynnä jo tuolla. Siispä alkuperäisen suunnitelman mukaan taakse ja helposti irroitettavaksi! Laitappa kuvia, kun nosturin kiinnityksen runko piirreltynä.

Totta. Lava jää hieman nihkeän mittaiseksi mutta se on nieltävissä. Nosturi painaa sen puolitoista tonnia. Lohtua antaa se että on noita isompiakin laitettu kuten kuvissa alla. Pilkki yli 2500kg, aika jämäkän näköinen vahvikerunko ja etujalat, jos kohta näyttää olevan hieman paksumpi pinkka jousilattaakin. Runko näyttää olevan pidempi kuin jo valmiiksi akseliväliltään pidemmässä FAE mallissa eli voipa olla joku tehtaalta lähtien nosturiksi tehty auto. Nosturin painopisteen osalta ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja: Puomi etuasennossa noin 1,4m nosturin kiinnitystasosta ja 1,2m kääntökeskipisteestä eteenpäin. Puomi viikattuna painopiste putoaa hieman alle metriin ja siirtyy taakse. Ja kai noissa telineissä on sitten viety jotain pylväitä tms.







Kaveri keksi konstin vietereiden ja kantavuuden toteamiseksi. Pajalla on kolmen tonnin painoinen teräskuula jolla saa nosturin ja koukkuvaa'an avulla painotettua runkoa halutulla kuormalla ja halutusta paikasta. Takaylitystä ei ole akselilta kuin tarkka metri mutta kolmella tonnilla voi simuloida hieman vipuvarttakin joten näkee miten keula kevenee.


Otin tänään rungosta hieman mittoja. Äkkiseltään näyttäisi siltä että jos nosturin saa pudotettua edes runkoaisojen tasalle, tukijaloille jää liki 40cm iskua reserviin maakosketuksen jälkeen. Ei siis tarvi rakennella mitään jatkovirityksiä.

Laitoin pari kuvaa. Todellisessa muodossa ei ole kuin runkoaisat ja niissä olevat päälirakenteiden kiinnikkeet. Nosturi on mittojensa (Kiinnityspisteet ja äärimitat) puolesta kuvassa.



Luulisi pysyvän pystyssä ainakin takasektoriin jos auton voisi olettaa painavan sen nelisen tonnia:



Nosturi tulee ilmeisesti loppuviikosta. Kävin Kotkasta Turussa ajelemassa terveisiä. Lähdin toiverikkaasti 'hakemaan' nosturia lava-LT:llä jossa kantavuus oli nippa nappa siinä ja siinä. Ulkomittojen ja painopisteen mallailu mielessä on kuitenkin eri asia kuin paikan päällä suoritettu mulkaisu ja instant riskianalyysi. Jäi sinne. Suvannon kaveri ei kuljetuskaluston selvittyä edes kysellyt mielipiteitä vaan alkoi suoraan järjestämään rahtia.


Pesin auton kuumavesipesurilla. Miellyttää jollain perverssillä tavalla kun vuosien saatossa pumpatun vaseliinin alta paljastuu käytännössä uutta pintaa. Oikeaa ruostetta löytyi pohjaanlyöntikumien kannakkeiden kupeista.
Nyt täytyy kiireen vilkkaa sotkea se uudestaan rasvalla että pysyy hyvänä.


Riittääkö se +1000Nm yhtään mihinkään?



-
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.03.2015, 06:32
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Mullahan oli hetken tuollainen, Ferrarin 4500 pilkillä. Kantavuutta oli 3700 kg jäljellä, kokonaismassa otteella oli 9300 kG, ja tässä oli kakskerroksinen sähkölaitoslava. Kuvaa en heti hoksannu, mutta vanhasta myynti ilmosta löyty speksit: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80114
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.03.2015, 10:02
Pergolaattori Pergolaattori ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.02.15
Sijainti: Hamina
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Mullahan oli hetken tuollainen, Ferrarin 4500 pilkillä. Kantavuutta oli 3700 kg jäljellä, kokonaismassa otteella oli 9300 kG, ja tässä oli kakskerroksinen sähkölaitoslava. Kuvaa en heti hoksannu, mutta vanhasta myynti ilmosta löyty speksit: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80114

Oliko tämän kaltainen:

http://www.nettikone.com/man/man/1373396



-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.03.2015, 23:34
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pergolaattori Näytä viesti
Oliko tämän kaltainen:

http://www.nettikone.com/man/man/1373396



-

Muuten hyvinkin ilmon kaltainen, paitsi että pilkki oli heti hytin takana
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.03.2015, 22:35
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pergolaattori Näytä viesti
Kaveri keksi konstin vietereiden ja kantavuuden toteamiseksi. Pajalla on kolmen tonnin painoinen teräskuula jolla saa nosturin ja koukkuvaa'an avulla painotettua runkoa halutulla kuormalla ja halutusta paikasta. Takaylitystä ei ole akselilta kuin tarkka metri mutta kolmella tonnilla voi simuloida hieman vipuvarttakin joten näkee miten keula kevenee.


Otin tänään rungosta hieman mittoja. Äkkiseltään näyttäisi siltä että jos nosturin saa pudotettua edes runkoaisojen tasalle, tukijaloille jää liki 40cm iskua reserviin maakosketuksen jälkeen. Ei siis tarvi rakennella mitään jatkovirityksiä.

Laitoin pari kuvaa. Todellisessa muodossa ei ole kuin runkoaisat ja niissä olevat päälirakenteiden kiinnikkeet. Nosturi on mittojensa (Kiinnityspisteet ja äärimitat) puolesta kuvassa.



Luulisi pysyvän pystyssä ainakin takasektoriin jos auton voisi olettaa painavan sen nelisen tonnia:



Nosturi tulee ilmeisesti loppuviikosta. Kävin Kotkasta Turussa ajelemassa terveisiä. Lähdin toiverikkaasti 'hakemaan' nosturia lava-LT:llä jossa kantavuus oli nippa nappa siinä ja siinä. Ulkomittojen ja painopisteen mallailu mielessä on kuitenkin eri asia kuin paikan päällä suoritettu mulkaisu ja instant riskianalyysi. Jäi sinne. Suvannon kaveri ei kuljetuskaluston selvittyä edes kysellyt mielipiteitä vaan alkoi suoraan järjestämään rahtia.


Pesin auton kuumavesipesurilla. Miellyttää jollain perverssillä tavalla kun vuosien saatossa pumpatun vaseliinin alta paljastuu käytännössä uutta pintaa. Oikeaa ruostetta löytyi pohjaanlyöntikumien kannakkeiden kupeista.
Nyt täytyy kiireen vilkkaa sotkea se uudestaan rasvalla että pysyy hyvänä.


Riittääkö se +1000Nm yhtään mihinkään?



-
Näyttää ihan siltä, että hommaa on suunniteltu jo aika pitkälle..!

Mielenkiinnolla odottelen, kunhan ne kiinnitykset rakentelet. Olikohan tuo minun auto ihan identtinen rungon takaosaltaan ja siihen kiinnityviltä osiltaan?

Oma auto painoi viime katsastuksessa n. 5 tonnia, joten eiköhän tuo sinunkin sen 4,5 t noilla renkailla ja kunhan lavan saat rakenneltua. Huomenna taas katsastus, niin näkee, onko paino vielä sama.

Kyllä se +1000 Nm on hyvin mua jaksanut työmatkat kuljettaa ja eleettömästi hakureissulla kyllä kuljetti n. 7 tonnin yhdistelmää. Nyt kun viikon olen ajanut taloudellisuusajoa ja todennut sen taloudelliseksi, niin kohta sitten voi alkaa vähän suorituskykykä enemmän testailemaan!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.03.2015, 16:38
Pergolaattori Pergolaattori ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.02.15
Sijainti: Hamina
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Näyttää ihan siltä, että hommaa on suunniteltu jo aika pitkälle..!

Mielenkiinnolla odottelen, kunhan ne kiinnitykset rakentelet. Olikohan tuo minun auto ihan identtinen rungon takaosaltaan ja siihen kiinnityviltä osiltaan?



Oma auto painoi viime katsastuksessa n. 5 tonnia, joten eiköhän tuo sinunkin sen 4,5 t noilla renkailla ja kunhan lavan saat rakenneltua. Huomenna taas katsastus, niin näkee, onko paino vielä sama.


Bullshit suunniteltu. Tilanne kaatuu eteen sitä mukaa kun huomaa että kaikki ei olekaan aivan kuten valokuvien ja kuulopuheiden perusteella kuvittelin. Tässähän kävi niin että ajattelin asian valmiiksi militääriMannin kannalta mutta tämä paloauto on vinssin osalta olennaisesti erilainen.

Saa siis nähdä kostutko rakenteiden/rautojen osalta juurikaan ellet ole halukas laittamaan lavaa uusiksi:


Sen hetken kun uppouduin runkopalkkeja 'syvemmälle' eli todella kävin mittaamaan mitä tilaa siellä oikeasti on tarjolla, mitä on muutettavissa ja mitä liikutettavissa, tilanne on melko vittumainen. Vinssi on tässä mallissa likimain vetopalkista seuraavana ja tekee tilan todella ahtaaksi.
Jousien takakorvakkeet eivät ole kovin helposti korvattavissa tai ainakaan sinne ei mahdu mitään merkityksellisen vahvaa materiaa väliin eikä vietereitä saa siirrettyä akselilla ulospäin, kiitos akselivalussa olevan klunssin. Tällä tietoa kyseeseen tulisi apurunko runkopalkkien päälle suorakaideprofiilista, kiinnitys orggiskiinnityskorvakkeisiin sekä runkopalkkien kylkiin takapäästään. Ottaa pystysuunnassa momenttia vastaan ja riittävästi ristiinjäykistettynä myös kiertoa. Alkuperäinen vetopalkki mäjelle ja tilalle apurungon takaosan yhteen kytkevä palkki johon tuppisovite on vielä jollain tarkemmin määrittelemättömällä tavalla integroitu. Laser- ja vesileikkaus tulee olemaan kuuminta hottia.

Se mikä ratkaisussa närästää on se että sovite tulee runkopalkkien sisäpuolelle eli heti toistakymmentä senttiä kapeammaksi joka taas ei yleisesti ole hyvä lujuuden kannalta. Toisaalta tukijalat ottavat sivusuuntaiset voimat vastaan eli ongelma on lähinnä ajon aikana. Varmaan joku varmuusvaijeri että pysyy mukana jos rojahtaa tielle.


Parametrit suunnittelun tässä vaiheessa:

-Vinssistä ei luovuta.
-Levyrakenteinen tuppisovite tyyliin Jake
-Nosturi tulee asennettavaksi mahdollisimman alas.
-Sivuille kaatava kippi, nosturivoimalla (Lenkit sivuilla jotka voi raksilla kytkeä koukkuun) kippaavana. Varsinainen taka-ajatus on se että apurunko tarvii joka tapauksessa poikkituet ja tulee mahdollisuus vaihtaa toisenlainen päälirakenne saranoiden päälle.

Mistä luovuttu:

-Näppärä rakenne jossa kulkevat kivat muotoon leikatut ja rei'itetyt levyt runkoaisojen sivussa mihin sovitetaan takajousen korvake ja takaosaan tuppisovite.


En ole vielä hahmottanut/piirtänyt tilannetta lavan pituuden suhteen eli tilanne helpottuu olennaisesti jos lavan takalaita tulee (Eli se näyttää hyvältä=pääsuunnittelukriteeri. ) runkoaisojen yli ja siis tuppisovitteet eivät jää törröttämään lavan takalinjan taakse. Tämä avautuminen kuitenkin tämänhetkisillä vitutuksilla ja tiedoilla.


Jossain näin (FMG itävalta) Moggiin laitetun nosturille hieman saman tyylisen kiinnityskorvakkeen kuin kauhoissa ym. jossa pilkin kiinniketarjotin lasketaan yläosastaan aisojen päissä oleviin koukkuihin ja vedetään alhaalta hahloihin. Olisi ainakin lyhyt.

Hetken jo mietin että vittu, vanhan liiton tuppisovitteet apurungon palkkien sisään mutta ei. Ei ainakaan vielä. Tulee olennaisesti ja ihan kaikella tavalla työläämmäksi kuin elättelin mutta niinhän se aina.



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Kyllä se +1000 Nm on hyvin mua jaksanut työmatkat kuljettaa ja eleettömästi hakureissulla kyllä kuljetti n. 7 tonnin yhdistelmää. Nyt kun viikon olen ajanut taloudellisuusajoa ja todennut sen taloudelliseksi, niin kohta sitten voi alkaa vähän suorituskykykä enemmän testailemaan!
..huokaus ja haikeus..

-
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.03.2015, 18:57
Pergolaattori Pergolaattori ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.02.15
Sijainti: Hamina
Viestit: 33
Perusasetus

Kiinnitin tänään aamulla huomiota siihen ettei öljynpainemittari enää pompannut samalla tavalla kuin aiemmin.
Mainitsin asiasta eräälle tutulle ja heitin vitsinä että varmaan öljy on niin vähissä että vetää välillä ilmaa sekaan. Paloauto EVP, raivohuollettu saksalaisella pieteetillä ja kaikki. Heh. Heh.

Katsoin kuitenkin öljytikkua, ensimmäistä kertaa ikinä. Täysin kuiva. Muistelin jostain lukeneeni että viivojen väli taisi olla neljä litraa eli ostin pari neljän litran pönttöä tilkkeeksi ennen varsinaista öljynvaihtoa joka on joka tapauksessa esissä ensi viikolla. Menihän sinne sitten se hieman vajaa kahdeksan litraa. Lainatkaa minulle autonne. Lupaan pitää siitä hyvää huolta.


Tuttu jonka kanssa haastoin öljyistä sanoi että synteettisten kanssa käy niin että ajan myötä moottoriin kertynyt moska lähtee kiertoon ja piru nokkii. Maito on toki sikäli maassa että tilasin jo pöntöllisen jotain täyssynteettistä ihmelientä. Se ei pelaa joka pelkää eli katsotaan mistä kaikkialta tursuaa läpi. Kuten tähänkin asti, luotan että auto on pidetty hyvissä öljyissä ja vähät kilometrit eivät ole ehtineet kerryttää mitään pikikakkua öljykanaviin.

Onko kenelläkään ensi/toisen käden tietoa öljyn pesevyyden aiheuttamista ongelmista?


-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.03.2015, 20:08
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pergolaattori Näytä viesti
Onko kenelläkään ensi/toisen käden tietoa öljyn pesevyyden aiheuttamista ongelmista?
-

Kaverilla poksahti bmv;n v12 aikaisempi omistaja oli ajellut suositusten mukaisilla liemillä, sit edellinen omistaja meinasi, et laatuauto laatuöljyt, niin lähti paskat liikkeelle ja sit nokka leikkasi kiinni kun voitelu katosi ja samalla kaunista metallihohdetta lähti kiertoon, niin alakerran laakerit valmiit



Mites jos sen vaarivainaan keksimän tuppisovitteen unohtaa ja laittaa tanskalais tyylisen "traktorin kauha" kiinnityksen koukut ylhäällä ja silmät alhaalla

Tarpeeksi vankan kun tekee niin voi nostaa alatuet ylös, jolloin ne ei tutkaa kaikkia kantoja ja kiviä kun ojan tuolle puolen siirtyy
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.03.2015, 22:26
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pergolaattori Näytä viesti
Kiinnitin tänään aamulla huomiota siihen ettei öljynpainemittari enää pompannut samalla tavalla kuin aiemmin.
Mainitsin asiasta eräälle tutulle ja heitin vitsinä että varmaan öljy on niin vähissä että vetää välillä ilmaa sekaan. Paloauto EVP, raivohuollettu saksalaisella pieteetillä ja kaikki. Heh. Heh.

Katsoin kuitenkin öljytikkua, ensimmäistä kertaa ikinä. Täysin kuiva. Muistelin jostain lukeneeni että viivojen väli taisi olla neljä litraa eli ostin pari neljän litran pönttöä tilkkeeksi ennen varsinaista öljynvaihtoa joka on joka tapauksessa esissä ensi viikolla. Menihän sinne sitten se hieman vajaa kahdeksan litraa. Lainatkaa minulle autonne. Lupaan pitää siitä hyvää huolta.


Tuttu jonka kanssa haastoin öljyistä sanoi että synteettisten kanssa käy niin että ajan myötä moottoriin kertynyt moska lähtee kiertoon ja piru nokkii. Maito on toki sikäli maassa että tilasin jo pöntöllisen jotain täyssynteettistä ihmelientä. Se ei pelaa joka pelkää eli katsotaan mistä kaikkialta tursuaa läpi. Kuten tähänkin asti, luotan että auto on pidetty hyvissä öljyissä ja vähät kilometrit eivät ole ehtineet kerryttää mitään pikikakkua öljykanaviin.

Onko kenelläkään ensi/toisen käden tietoa öljyn pesevyyden aiheuttamista ongelmista?


-
Hmm, sulla oli siis koneessa suunnilleen puolet öljyistä jäljellä! Mihinköhän ne loput oli mennyt, kun oletettavasti edellisen öljynvaihdon jälkeen ei kauheesti ole kilometrejä tullut. Eikä vuodakaan varmasti noin paljon ainakaan?

Omaan laitoin ainakin synteettiset 5W-40 öljyt ihan siitä syystä, kun ei minkäänlaista esilämmitintä ole moottorille, niin lähtee öljy kiertämään pakkasellakin nopeasti. Yläpään 40 tuntuu kanssa ihan hyvälle, niin pysyy kesäkuumallakin tyhjäkäynnillä öljynpaineet korkealla. Vielä ei ainakaan ongelmia ole ilmennyt eikä öljyä kulu merkittävästi.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.03.2015, 22:13
Pergolaattori Pergolaattori ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.02.15
Sijainti: Hamina
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 Näytä viesti
Joutaako Sulta ne siniset kuvut koneikkoineen mulle?

Ei heru. Kun menit kysymään, googlasin nyt hieman vähemmän tuli hännän alla (vrt. ennen katsastusta) ja löysin kuin löysinkin NOS keltaiset kuvut. Ovat niin hulppean kokoiset ämpärit että täytyyhän nuo säästää.


-
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
man 8.136 fae


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 17:11 (GMT +2).