![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sen verta on painetta autotehtailla kulutuksen pudottamiseen, että väitän nämä kivet käännetyn aikaa sitten. Onko siellä pannussa oikeesti yli 100 asteisia pintoja vesitilassa silloin kun kaikki on kunnossa?
__________________
- eskimo kaenuusta |
#27
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#28
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#29
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Harmi kun volkkarin tehdas ei ole vain yhdessä paikassa vois olla aika kiintoisaa ajaa tota nestettä tehtaalle ![]() |
#30
|
|||
|
|||
![]() Voisko joistain saada käyttöturvallisuustiedotteen?
Siis tuo minun yleiset fysiikka opinnot nojaa vahvasti ylä-astelle, toki pistemäisiä "tutustumisia" hyvinkin pitkälle... mutta ei noihin jäähdytysnesteisiin liittyen!
Mutta jos pitäs yrittää ymmärtää/selittää tuota "ihmenestettä"; Niin sen pitää `kuljettaa lämpöenergiaa`, siis joko ominaislämpökapsiteetin tai + kemiallisen reaktion kautta? (siis esim. nesteessä olevat suolakiteet sulavat kuumassa, ja sitten kiinteytyvät viileämmässä) Ja sitten se, että pistetään johonkin , no sanotaan nyt 15v sitten rippikouluiän ohittaneisiin, niin; saako epäillä? Ja tuo puhdasvesihän on yksi yli muiden, veden ominaislämpökapasiteetti on 4,19kJ/C/kg (?) siis mikä on parempaa? Ja jos jossain päin jäähdytysjärjestelmää tulee PALJON lämpöä, että vesi kiehuu, niin silloin joko kiertonopeus tai paine on liian pieni? Ja noita valuraudan/kevytmetallin ja nesteen välisiä lämmönsiirron parantajia on olemassa useita, astianpesuaineesta alkaen? Siis esim paljonko tuon litkun ominaislämpökapasiteetti on? P.S jotkin varttimailin ajajat ajaa lähes puhtaalla vedellä.... |
#31
|
|||
|
|||
![]() Valmistajan antamaa faktatietoa
Tiedä käyttöturvallisuudesta, mutta tuossa valmistajan antamia faktatietoja.
Väittävät tuotetta ainakin myrkyttömäksi ja kun Jenkkien korvauskäytännön tiedämme niin pitänee paikkansakin ![]() http://www.evanscoolants.co.uk/faqs.html |
#32
|
|||
|
|||
![]()
Kaverilla merimoottori jonka tyyppi-ominaisuutena on ylikuumeneminen. Samasta perusmoottorista otettu 46-88hv tehoa. Kuumenee armotta jos ajaa täysillä kierroksilla vähänkin pitempää. Kesällä kun merivesi on lämmintä ja paskaa tarttunut pohjaan niin alkaa kuumenemaan jo ihan matka nopeuksilla. Joutuu ajamaan defrosteri päällä
![]() Water-wetteriä (kun on niinkin halpaa) sille sanoin että kokeilee mutta on viellä kokeilematta. Olisi kiva kuulla ihan oikeesti jos jollain ois tästä tai water-wetteristä ihan oikeeta kokemusta. Samoinhan tuota voisi ajatella niin päin että lämppärin kennohan pitäisi antaa lisää lämpöä. Oisko näistä aineista joku saannut apua lämpöä hyttiin? Mm. just noi vagit ja fiatin pakut yms... -sami- |
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei mitään halpaa lientä, tässä yks esimerkki: http://www.merlinmotorsport.co.uk/p1...duct_info.html |
#34
|
||||
|
||||
![]()
Suunnilleenkin samantyyppinen tuote ruotsista:
http://www.ec1.se/ Tällainen tuote ja sen käyttökokemukset kiinnostavat itsellänikin. |
#35
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#36
|
||||
|
||||
![]()
Empä oo mainostamassa mutta suomesta näyttäs löytyvän maahantuoja.
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopu...talog.php?c=84 Kaiken järjen mukaan voisi olla kiva aine offiin kun syyläri tukossa kuitenkin kaikki ajaa. Kestäs kotiin ajella vaikka sitten lämmöt tapissa.
__________________
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
#37
|
||||
|
||||
![]() saanu tästä kaikesta oikein tolkkua..
onko aineen kiehumispiste korkeampi ku klygoolivattenin?pitääkö se moottorin muuten vain koostumuksensa ansiost viileempänä?
Jos kiehumispiste on korkeampi,tarkoittaahan se sit että moottori käy moninkerroin kuumempana kiehumatta..mitkä tiivisteet kestää sit sellaisia lämpötiloja moottorissa,entä valurauta lohkojen eläminen alukansien tahdissa tai tai,siel on paljon asioita,jotka ei kestä ylikuumeneista lämpölaajenemisien vuoksi??ei se neste mahdollista moottorin toimintaa ylikuumana,jos ei sit moottoria ole tehty juuri tätä ainetta silmällä pitäen(ei taida olla,ainakaan vielä.) jos pitää moottoria viileämpänä,millä ihmeellä nyky ajokeit saa talvella pidettyy enää edes vebastolla oikeassa lämmössä? Kohta suurinta myrkkyä nyky cdi moottoreille härpäkkeineen, on etteivät saavuta suunniteltuja käyntilämpötiloja On yks auto johon tää on todennäköisesti parasta herkkua...vanhan rankun 3,5 moottori..lohkot ja kannet alumiinii,kansitiivisteet peltii,kestää uskomattoman paljon kuumia olosuhteita,muutoinki käyvät aina lämpöasteikon ylävittees.. Mä näkisin tän sen pikkuviiksisen sliipatun,suorapunttisen pikkujobbarin varastoon sopivaksi hätä eliksiiriks vialliseen ajokkiin,näin yht äkkiä ajateltuna..saan mä vaihtaa mielipidettänikin,kunhan joku perustelee puoltavat seikat riittävän uskottavasti ![]() E: eihän kai kukaan ole niin naiivi et kuvittelee moottorien käyntilämpötilojen olevan säkällä erinäisin termostaatein rajoitettu sinne 82-92 asteen haarukkaan?
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 30.06.2015 04:57 |
#38
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä siellä selityksissä myönnetään, että lämmönjohtavuus on huonompi kuin vedellä. Eli moottori saattaa käydä kuumenpana kuin vedellä, jos jäähdytys ei riitä.
Etuna tässä se, että sen kiehumispiste on korkeampi. Moottorit kai kestää, vähän kuumemmat olot, kun mitä veden kanssa pystyy käyttäämään. Ei vissiin tarvi painekorkkia, niin pääsee vanhat letkut ja kennot helpommalla. Ja hyötysuhde moottorilla saadaan paremmaksi, jos se selviää vähemmällä jäähdytyksellä. Viimeksi muokannut luppakorva : 30.06.2015 07:30 |
#39
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Enpä nostais tietoisesti moottorin käyntilämpötiloja.Jo nyt tiettyihin merkkeihin saa 92 asteista termostaattia,mut ei sulle vara osa liikkestä edes myydä sitä ilman palopuheita,koska valmistaja lupaa laittaa vain 88 asteisen. Paine korkki,missä sellainen on,vaatii olla oli mikä tahansa neste sisällä,ilman sitä nesteet kiertää vajaasti ja tekee jopa ilma lukkoja vesitilaan. kennoista puheen ollen,taitaisi tulla talvipakkasel kylmä hytässä,jos lämmön johtavuus on huonompi ku periteisel nesteel.mä niin tykkään lämpimistä,ja viel nopeasti lämpenevistä autoista,siksi esim.just laitoin egr vermeet kuntoon omastani enkä perinteisesti poistanu läppiä ja maffeja käytöstä,vaikka huimasti helpompi olis ollu niin tehdä ja sanomattakin on selvä et osien poistaminen on halvempaa ku niide lisäämine ![]() Hyvin pienestä tehohävikistä puhutaan jos ajatellaan jäähdytyksen helpottamisen kustannuksella pidetään moottoria koko ajan lämpöhalvauksen rajamailla. en ymmärrä tällaista hyötysuhde ajattelua jossa moottori korvennetaan niin kuumaksi että sylinteriputketkin suurenee lämpöjen vaikutuksesta enemmän kuin mitä on moottoria ja siihen materiaali valintoja tehdessä,suunniteltu ja sitä kautta ohivuotojen mahdollisuus suurenee.kaikki metalli kasvaa lämmetessään toiset enemmän toiset vähemmän..mietitääs alakertaa..kumpi laajenee enemmän,lähes umpirautaa oleva kampi akseli,vai siihen nähden ohutseinämäisen kiertokangen silmät...no kankien silmät tietysti,ja taas ohivuotojen mahdollisuus kasvaa. ajokkimme tehokkain ja parhaiten toimiva lämpötila on juuri se mikä on määrätyn termostaatin sallima lämpötila,ei kylmempi,eikä lämpimämpi,moottoreiden toleranssit on nimenomaan laskettu toimimaan parhaiten oikeassa käyntilämpötilassa. Vielä en käännä takkiani ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 30.06.2015 16:06 |
#40
|
||||
|
||||
![]()
Tota noin. Jos puhutaan +20C vaikka lämpötilan lisästä, niin sehän on vaan sama kuin ajais sil härvelil Dubaissa
![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#41
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hmm..eihän nyt oo kyse vallitsevasta ulkoilman lämpötilasta..kyl se on sama termostaatti joka hoitaa moottorin käyntilämpötilan niin tääl ku dubaissakin,siel vain jäähdytysjärjestelmä joutuu lujemmalle ku tääl, eri asia on esim kaivinkoneiden puomimetallit jne,ne kaikki tehdään eri olosuhteisiin eri metalleista,tuoppas dubaista joku +20tonninen catti tänne..kuin käy???puomisto on poikki kahden talven jälkeen,näin se menee rautatasolla. +20 astetta lisää esim. moottoriin joka on suunniteltu käymään parhaimmillaan vaik+92 asteisena,niinkuin monet talvi olosuhteissa ovat,tekee jo...suoraan sanottuna tuhoa moottorille112 astetta,menee jo kiehumispisteen ylitse. sehän on sama asia ku alkeellisimmat virijutut diesel moottoreille,huijataan vain kaasupolkimen olevan pohjemmassa kuin se onkaan,ne teho/tuhoboksit..mitään muita karttoja ei täs versios muuteta,vaikka hyvin paljon täytyisi tehdä(suutin kartat ym ym) sillon kun esim kierrosluku on jotain ja väitetään sen olevan jotain muuta,lisätään vain ja ainoastaan poltto ainetta männän päälle..joku kestää,toinen ei,mut näillä spekseillä otetaan moottorin elin iästä pitkiä matkoja pois,samoin kuin tuolla litkulla.. mieti ite,sun kohdil,mikä on tasan kuumin paikka koko komplektissas?? Turbo tietysti..nyt huijaat koko palettia luulemaan et kaikki on ok,vaik todellinen moottorin lämpötila on (veikkaus)120-150c..paljonko arvelisit pakopesän lämpötilaksi jos ahtimelta lähtevä ilma voi nousta hetkellisesti normaalitermostaatin ohjamaasa normi jäähdytysnesteellä täytetyssä moottorissa jopa sata asteiseksi(puhun n.250hvmoottoreista)ku en muista niin ottanu selkoo,mut kuitenki,kun jäähdytysjärjestelmää huijataan,on sillä välittömät seuraukset muihinkin jäähdytystä vaativiin elementteihin,kuten esim öljyn lämpötilaan,jonka viskositeetti muuttuu lämpötilan mukaan,ok,nyky 0w ja mitä niitä kusia onkaan ei niin vaikuta,ovat kusta,niin kylmänä ku kuumanaki,kylmänä jotai hevosenkusta ja kuumana ihan vain ja ainoastaan viikon vettäjuoneen koiran pissimää...mun öljyt ei mene alle 5w:n missään olosuhteissa ![]() kyl mä sinuna miettisin muita konsteja pitääkseni sen moottorin käyntilämpötilat oikeissa puitteissa ![]() Vieläkään ei käänny karvapuoli takista ulospäi... ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 30.06.2015 21:55 |
#42
|
|||
|
|||
![]()
Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen mielipiteiden jako.. Kovasti pisti kuitenkin silmään g280e:n mielipide vedenlämmön noususta joka aihettaa esim sylinteriputken ja kiertokangen silmukan lämpölaajenemista? Eiköhän männän+renkaiden ja sylinteriputken "materiaalitiheys" ole kuitenkin sen verran hyvin suunniteltu tehtaalla että ne laajenevat samaan tahtiin lämmön nosteessa vaikka lämpötilaa nostetaankin vähän? Sama koskee myös kk silmukkaa ja tappia?
Vai olenko nyt aivan hakoteillä? ![]() |
#43
|
||||
|
||||
![]()
Ei niitä useinkaan myydä. Monien merkkien alkuperäisluetteloista löytyy kahta - kolmeakin - eri jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän osaa riippuen myyntialueesta.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#44
|
|||
|
|||
![]() Meni mielenkiintoiseksi, TAAS: siis mikä tuon nesteen ominaislämpökapasiteetti on?
siis vedellä on peruskoulun fysiikan mukaan noin 4,2 kj/kg/C/kelvin (menikö oikein?)
Ja tuo "vedetön jäähdytysneste" on noilta fysikaalisilta ominaissuuksilta täysin tuntematon? Siis kuukeloin /seurasin linkkejä.... mutta tuota ominaislämpökapasiteettia, ja viskositeettia kylmässä en löytänyt... Mutta tuo litkun perustotuus, on sen ominaislämpökapasiteetti! ja niin pitkään kun sitä ei julkaista, se lienee huono, jopa murto-osa vadestä? vai tuliko hätäisesti syyllistettyä, onko kellään k.o ominaislämpöä esittää...? |
#45
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
männän renkaat ja sylinteriputket saattaa laajeta lähelle toisiaan,mutta itse mäntä ei,tämäkin ote on vain yksi monista negatiivisista asioista mitä liika suunnittelematon lämpö VOI aiheuttaa moottorissa. niinkus sanotaan,pienistä puroista kasvaa lopuksi suuria virtoja ![]() KK:n alapäätä lähinnä ajattelin,se kun laajenee,enemmän ku on suunniteltu,kasvaa myös, laakerivälys enemmän ku on suunniteltu..
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. |
#46
|
||||
|
||||
![]()
Hiukan nyt tuohon G280E kommentteihin.
Gradall esim mitä meidän firma myy ja huoltaa ei muuta laakerimateriaaleja tai puomin ym metalli säitten mukaan vaan rasvan mallia kelien mukaan. Sama kone menee täällä Suomessa Kemin kaivoksella -30 olosuhteissa ja sitten Espanjassa +45. Ja kyllä Cat myy suomesta käytetyt koneet Dupaihin ym ja hyvin skulaa. Mutta nyt sitten asiaan. Termari joo kontrolloi lämpöjä, mutta sehän nyt aukeaa -30 kelissäkin kun ajetaan kone käyntilämpöön. Totta on myös tuo että osia vaihdetaan myyntimaan mukaan, mutta sieltä vaihetaan yleensä termari ja lisätään lohkista ym. Syyläri ja vesipumppu on ihan sama, oli maa mikä hyvänsä. Flektillä vois olla myös alempi lähtölämpötila. Eli kyllä kone käy kuumissa olosuhteissa kuumempana normiajossa ja ei ne laakerivälykset siellä niin paljon muutu. Ja toisaalta kun laakerivälys vähenee kuumissa olosuhteissa, niin ohentunut öljy kompensoi ja pääsee pienempään rakoon. Summarum: kone kestää korkeamman käyntilämpötilan ja muut järjestelmät kuten polttoaineen syöttö osaa sopeutua siihen. Sitten tuohon litkun vaikutukseen. Eli jos oletetaan että syylärissä kiehuu siinä 100C. No hyvin ilmatussa järjestelmässä tapahtuu se, että vesi laajenee ja paine aukaisee paisarin linjan. No mitä jos tätä laajenemista pystyttäisiin ehkäisemään? Eli jos kiehumispiste nostetaan siihen 110C. Paisarilinja ei aukea niin nopeasti kun järjestelmään ei tule niin paljon painetta ihan yhtä nopeasti vaan kierrättää pitempään isompaa vesimäärää, joka taas luovuttaa paremmin lämpöä. Nyt puhutaan ajasta jolloin koneen vesien lämpö on alle sen 100C. Eli uskon aineen tehon olevan se, että vesi ei vain laajene yhtä nopeasti.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#47
|
||||
|
||||
![]()
K:
Hiukan nyt tuohon G280E kommentteihin. Gradall esim mitä meidän firma myy ja huoltaa ei muuta laakerimateriaaleja tai puomin ym metalli säitten mukaan vaan rasvan mallia kelien mukaan. Sama kone menee täällä Suomessa Kemin kaivoksella -30 olosuhteissa ja sitten Espanjassa +45. Ja kyllä Cat myy suomesta käytetyt koneet Dupaihin ym ja hyvin skulaa. G: Nyt et aivan ymmärtänyt pointtia.ongelma ei ole se että kylmiin olosuhteisiin valmistettu kone, materiaaleineen viedään lämpimään maahan(näin päin toimii hyvin),vaan päinvastoin,lämpimiin maihin tehdyn koneen rautataso ei kestä kylmiä olosuhteita,tämä on tieto,ei oletus.kuten aiemmassa kirjoitin,tuoppa dubaista kone tänne arktisiin olosuhteisiin..toinen juttu on se ettei tietystikkään jälleenmyyjä muuta rautatason kokoonpanoja vaan valmistajat siellä kokoonpanolinjalla kun kone on tilattu tiettyyn maahan,tietynlaisiin olosuhteisiin.. K: Mutta nyt sitten asiaan. Termari joo kontrolloi lämpöjä, mutta sehän nyt aukeaa -30 kelissäkin kun ajetaan kone käyntilämpöön. Totta on myös tuo että osia vaihdetaan myyntimaan mukaan, mutta sieltä vaihetaan yleensä termari ja lisätään lohkista ym. Syyläri ja vesipumppu on ihan sama, oli maa mikä hyvänsä. Flektillä vois olla myös alempi lähtölämpötila. Eli kyllä kone käy kuumissa olosuhteissa kuumempana normiajossa ja ei ne laakerivälykset siellä niin paljon muutu. Ja toisaalta kun laakerivälys vähenee kuumissa olosuhteissa, niin ohentunut öljy kompensoi ja pääsee pienempään rakoon. Summarum: kone kestää korkeamman käyntilämpötilan ja muut järjestelmät kuten polttoaineen syöttö osaa sopeutua siihen. G: Tämä taas on pelkkä kysymys; En ymmärrä miksi termostaattia vaihdettaisiin ulkona vallitsevien keli olosuhteiden mukaan,muutoin kun kesä/talvi termarit,kun kesällä on lämmin toisaalla enemmän ku toisaalla,moottori on siel omassa maailmassansa jähdytysjärjestelmineen,ei se ajon aikana tiedä,paljonko siel k-pellin ulkopuolel on lämpö asteita,samoissa lukemissa sen termarin tarvii aueta,pitääkseen moottorin oikeassa lämpötilassa.??Tai flektin alalähtöasteita,sama juttu? G: Metallin lämpölaajenemisista: Metallit laajenee lämmön vaikutuksesta,eivät kutistu.kampi akseli laajenee suhteessa kiertokangen alapään laakerikoolinkiin vähemmän,siis välys kasvaa,ei pienene ja kuumentunu öljy juoksee helpommin ohitse liuskan kanavaurasta. En missään kohdin ole väittänyt että kone poksahtaa heti kun siihen tuota epänestettä laitetaan,vaan moottorin koko elinkaaren vaikutukseen,,vaikuttaa takuulla,siitä ei ole epäilystäkään..lyhentävästi tietty ![]() K: Sitten tuohon litkun vaikutukseen. Eli jos oletetaan että syylärissä kiehuu siinä 100C. No hyvin ilmatussa järjestelmässä tapahtuu se, että vesi laajenee ja paine aukaisee paisarin linjan. No mitä jos tätä laajenemista pystyttäisiin ehkäisemään? Eli jos kiehumispiste nostetaan siihen 110C. Paisarilinja ei aukea niin nopeasti kun järjestelmään ei tule niin paljon painetta ihan yhtä nopeasti vaan kierrättää pitempään isompaa vesimäärää, joka taas luovuttaa paremmin lämpöä. Nyt puhutaan ajasta jolloin koneen vesien lämpö on alle sen 100C. Eli uskon aineen tehon olevan se, että vesi ei vain laajene yhtä nopeasti. G: Täs on ny kaiken keskiössä mun käsittääkseni se nesteen kiehumispiste ![]() G: Edittinä kuvaa yhdestä voimakkaasta epäilyksestä,et olis lipsahtanu saarivaltiossa väärän maan aisastot tähän pari viikkoo sit sattuneeseen tapahtumaan..tämä on harvinainen tapahtumana tääl meillä. Vahvistin samoin tein ehyenkin puolen aisan.. toinenkin epäily on meillä,kun volvon 48 pikkukaivurista napsahti kaivuupuomi juuresta poikki...nämä siis vahvoja epäilyjä se mistä tieto tulee,tunnen kaksi urakoitsijaa jotka aikoinaan hommasivat kaivurinsa lämpimistä maista halpuutensa vuoksi ja kirotulva oli loputon puomirepeämisien ja jatkuvien hitsailujen vuoksi..kunnes hommasivat kokonaan erimatskun puomistot..ei enää niin halpoja koneita ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 01.07.2015 21:22 |
#48
|
||||
|
||||
![]()
Menee jo yli mun ymmärryksen mutta kuten ketjussa on jo tullut ilmi niin siihen korkeampaan kiehumispisteeseen varmaankin perustuu ihmeliemien ihanuus.
Kustannuspaikalla käytetään Rotaxin joissain lentomoottoreissa tuota Evansin lientä, niissä on sylinterinkannet vesijäähyllä ja putki ilmajäähyllä. Näillä kun ajetaan isoilla tehoilla niin kannet käynevät kovin kuumina ja äkkiseltään vois kuvitella että just semmoista paikallista kiehahtelua moisella nesteellä pyritään estämään ja kun nestetilavuuksiakaan ei voi loputtomiin nostaa painon/tilan vuoksi. Pakkaskestoa tuolla ko. nesteellä on vain -23c joten sellaista ominaisuutta tällä ei haeta kun ei noi ratsut kestä muutenkaan ulkona olla talvisin. Tavan nesteitäkin noissa käytetään mutta ainakin osassa on ykkössuositus tuo Evans, vettä ei tosiaan saa lisätä mutta hätätilassa sekaan voi kaataa tavan jäähdytysnestettä mutta seos pitää sit tietyn ajan päästä vaihtaa puhtaaseen tavaraan. Mielenkiintoista ainettahan tuo on käsissä, semmoista ihmeellistä nesteen ja liisterin välimuotoa ja korkkiinkin tekee outoa jellyä joka heti sormissa sitten "sulaa" nesteeksi. ![]()
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#49
|
|||
|
|||
![]()
On noita puomeja mennyt poikki oli sit koreasta tai eskilstunasta tullu ei tosin montaa mutta on poikennut, catepillarilla on punainen neste mitä ei suositella laimennetavaksi ja se oli meillä monta vuotta rangessa ja lämmöt pysy kurissa siinä missä normi nesteen kanssa, tosin nosti lämmöt paljon hitaammin tolla catin litkulla kun esim vihreällä/vesi seoksella, haittana oli jos sattuu hävittämään tai letku hajomaan niin ei ohjeen mukaan saisi lisää vettä koska se ei sekoitu joka on paskapuhetta, jos en ihan hirmusesti ole väärin ymmärtänyt niin noi nesteet esim. keltainen pitää paljon paremmin/kestää lämmöt koska koneisiin ja autoihi on tullut pakokaasun jälkipolttimet jotka nostavat samalla mootorin lämpötilaa ja siitä syystä niitä laitetaan, Ei kai nää offi vehkeet nyt niin tarkkoja kumminkaan ole että ei selviäisi ihan perus nesteillä
|
#50
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Varmaan saa unta kun tätä asiaa pohdin ![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytinneste +muut nesteet. | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 04.10.2002 19:13 |