Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 31.01.2015, 21:01
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Mulle sano inssi joulukuussa kun wj jeeppiä leimasin, ettei aja jarruja dynolla vaikka on semmonen neliveto-ohjelma, mikä pyörittää erisuuntiin pyöriä. Auto kun oli quadra-drive vehje.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 01.02.2015, 00:20
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mullakin on hodarin kanssa ollut keskusteluja konttorilla:


Siis hj-80 on alkujaan jatkuva neliveto, ja jokaisessa tasauspyörästössä mekaaniset 100% lukot-; mutta minun hodarissa vielä on edessä napalukot, siis kun ajelen 99% ajasta takavetoisena, niin keskilukon merkkivalo palaa mittaristossa.
Ja vaikka sanoin katsastusmiehelle, että edessä napalukot, siis nyt pelkästään takavedolla, aja vaan jarrudynolle, siis samaan tapaan kuin -70 luvun takaveto corollat.... peruutti parkkiruudusta pois, ja sitten alkoi kuulumaan sisälle jakiksen hampaiden ylihyppäämisestä johtuva karina... 3 kertaa koetti saada keskilukkoa takaisin kiinni (kun napalukot auki, siis ei vedä awd), siis kyseessä automaattilaatikolla oleva hodari, ja sitten sammutti auton, ja sai keskilukon kiinni, ja totesi soralla, että kyllä perä irtoaa kaasulla..
Savutus testissä viälä kerroin, että aja dynolla, niin kuin vanhat autot, niin jarrut ajettiin molemmilta akseleilta vastakkaisiin suuntiin pyörivillä rullilla, ja puolsivat pöytäkirjan mukaan lähes maksimin, mutta leima tuli.
Sen verran nuo puoltamiset kismitti/pelotti, että kävin 5 km päässä olevalla katsastuskonttorilla teettämässä 10 e maksavan jarrutestin, ja heittoa oli sekä etu-että takajarruissa 5-10 prosenttia, ja etupäässä tuo 5% oli toiseen suuntaan... ja käsijarrukin oli 10 vai 15 prosenttia
Tietääkö kukaan, ottaako tuo vastakkaiseen suuntaan pyörittävä jarrudyno vertailua viereisestä renkaasta, vai pelkästään kuvitteellisesta jarrupoljin voimasta? siis tuo inssi oli normikengillä ja ei mitään palikkaa polkimella! ja hodari kampesi poikittain rullilla, siis alkoi renkaan kylki puhdistua.
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 01.02.2015, 00:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tietääkö kukaan, ottaako tuo vastakkaiseen suuntaan pyörittävä jarrudyno vertailua viereisestä renkaasta, vai pelkästään kuvitteellisesta jarrupoljin voimasta?
En tiedä että millään asemalla olis poljinvoimamittaria, eli tarkkaa tulosta ei voi saada. Ainoastaan selvästi huonommin pitävät jarrut saa raakattua pois, tehoeroakin tietysti voi arvioida jos pyöriltä ei tule jarruvoimaa lukkoon asti.
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 01.02.2015, 03:10
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Mitähän siinä oli käynyt? Ainakin omat aiemmat torsen passatit tuon aina kesti eikä siinä mitään ongelmaa ollut.
Missä passatissa on torsen?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja defet Näytä viesti
Defenderissä ainakin ohjekirja kieltää pyörittämästä etu ja taka aksulaa eriaikaan (jatkuva neliveto, ei poiskytkettävissä) Syynä käsittääkseni että jakolaatikon rattaat menee eriasentoon niin varmaan ajankuluessa poiki ongelmia. Hinata saa. Aina ovat pihalla jarrutelleet eivätkä ole yskineet että pitäis dynoon saaja.
Mitkä rattaat siellä menee eri asentoon?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Castrol Näytä viesti
Mulla rangessa oikein hieno lätkä keskikonsolissa ehdoton kielto että saa testata jarruja dynamometrissä kuin ottamalla kardaani pois. Vanhoissa rangeissa tuppaa ottamaan kipeää keskitasuri jos ei ole lukittuna. Tulee eteen ja taakse pyörimisnopeuseroja. Ohjekirjassa lukee: Jos mahdollisuus että liukkauden/tai muun syyn takia pyörillä on mahdollista luistaa on keskilukko kytkettävä!
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
En tiedä että millään asemalla olis poljinvoimamittaria, eli tarkkaa tulosta ei voi saada. Ainoastaan selvästi huonommin pitävät jarrut saa raakattua pois, tehoeroakin tietysti voi arvioida jos pyöriltä ei tule jarruvoimaa lukkoon asti.
Eikös poljinvoimamittari ole pakollinen varuste uuden toimilupalain mukaisilla asemilla ja jossain vaiheessa sitten muillakin?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 01.02.2015, 09:47
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Missä passatissa on torsen?
Ainakin 97 - 04 mallisissa nelivedoissa. 05 vaihtui sitten malli ja kone on siitä eteenpäin poikittain ja neliveto haldexilla.
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 01.02.2015, 16:34
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.

Minä sanoin vaan mitä tehdas on kirjoitellu siihen metalliseen lätkään mikä on kiinni siellä keskikonsolissa. Kyllä se ilkeeta napsetta pitää jos hissukseen pyörittelee perä ylhäällä jos etupyörät on maassa. Voihan siellä vikaakin olla vaikka toimiikin täysin normaalisti. Ainakin tuolla konttorilla missä minä käyn niin tehtaan tekemä kyltti menee yli heidän ohjeiden.

__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.

Viimeksi muokannut Castrol : 01.02.2015 16:36
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 02.02.2015, 00:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.
Jeepin viskojakolaatikoissa ('93-'98 Grand Cherokee) tuli paljon vikoja heti uutena, kun tehdas laittoi perusvarusteltuihin malleihin minikokoisen varapyörän. Visko otti itseensä jopa parinkymmenen kilometrin ajotaipaleen jälkeen jos yksi rengas oli vääränkokoinen. Korjauksena tälle valmistaja vaihtoi uuden viskopökäleen jakoaskin sisään, ja lisäksi vararengas vaihdettiin täyskokoiseen. Yleisestikin viskojakolaatikkojen kanssa suositus on pitää renkiden vierintäkehien pituus mahdollisimman lähelle samana, mieluiten heittoa selvästi alle 5%. Visko ei tykkää siitä, että etu- ja takapään välillä on selvä pyörintänopeusero jatkuvasti. Samasta syystä varmasti yllä kuvatussa britti- ihmeen ohjeessakin suositellaan kytkemään nelivedon lukko päälle, jos joku pyörä luistaa selkeästi -> pysyy visko ehjänä.

Mitä tulee tuohon jarrudynotestiin: mistä se jakolaatikon visko tietää tuleeko voima moottorilta, vai jarrudynolta akselin ja kardaanin kautta väärään suuntaan? Tulee voima kummasta vain suunnasta, visko toimii ihan samalla tavalla -> hajoamisen vaara on olemassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.02.2015 00:16
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 02.02.2015, 00:52
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Visko ei tykkää siitä, että etu- ja takapään välillä on selvä pyörintänopeusero jatkuvasti. Samasta syystä varmasti yllä kuvatussa britti- ihmeen ohjeessakin suositellaan kytkemään nelivedon lukko päälle, jos joku pyörä luistaa selkeästi -> pysyy visko ehjänä.

Mitä tulee tuohon jarrudynotestiin: mistä se jakolaatikon visko tietää tuleeko voima moottorilta, vai jarrudynolta akselin ja kardaanin kautta väärään suuntaan? Tulee voima kummasta vain suunnasta, visko toimii ihan samalla tavalla -> hajoamisen vaara on olemassa.
Yllä kuvatun britti-ihmeen laatikossa ei ole viskoa, vaan pelkkä tasauspyörästö. Viskollisessa brittilaatikossa (jos nyt borgwarneria varsinaisesti britiksi voi sanoa) ei ole nelvedolle lukitusta.

"Yhdellä akselilla" sutiminen käytännössä tapahtuu aika paljon suuremmalla pyörimisnopeudella kuin jarrudynon 5km/h, joten silloin se laatikon hajoaminen on paljon todennäköisempää. Osa viskoista valmistajankin mukaan kestää toisen akselin pyöritystä hitaalla nopeudella lyhyitä aikoja. Toisia ei voi testata, kun visko ottaa niin paljon vastaan ettei dyno edes pyöritä. Tietty kuluneissa vehkeissä voi se viimeinen naksahdus tulla milloin vaan, vaikka siinä kun dyno yrittää pyöriä pyöräyttää tai ehkä kun liukkaalla sutii ja saakin joku pyörä yhtäkkiä pitoja.

Ja vielä tuosta rangen kyltistä, mitä mahdetaan tarkoittaa roller test rigillä? Moottorin säätöjä yms joskus testattu painavia rullia pyörittämällä, kuten osa tehodynamometreistäkin toimii.
Paljon noita keskitasauspyörästöjä on rikki mennyt, pikkurattaat kuitenkin vilistää ~3,5 kertaista nopeutta verrattuna akselin tasauspyörästöön joten pikkurattaiden laakeriprikat kuluu ja/tai rattaat leikkaa kiinni ristitappiin. Ei välttämättä hajoa kerrasta täysin toimimattomaksi.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 02.02.2015, 02:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Jaa.. luulin että tuossa oli viskonelikko, mutta siinä tapauksessa. Eihän keskitasauspyörästössä tosiaan mikään jumita dynolla, toki tuo mitä mainitsit rattaista pätee varsinkin jos on vastaava toteutus kuin akselin tasauspyörästössä. NV/NP242- jakoaskeissa (takaveto-kiinteä nopea-avoin nopea-kiinteä hidas) keskitasauspyörästö on onneksi planeetalla, on edes jokseenkin kelvollinen ja kestävä.

Ainakin Jeepissä olevat NV249- jakoaskit on sellaisia, että kun visko alkaa olla tiensä päässä niin se jumittaa itsensä likimain kiinteän nelikon oloiseksi. Vanhemmissa ei ole lukollista moodia ollenkaan, uudemmassa on hidas puoli aina kiinteä, nopea puoli viskon lävitse. Ei se visko varmaan jarrudynossa ehdi hajoamaan, enemmän ongelma siinä että se pystyy jakamaan voiman 50/50 suhteessa, joten testaus voisi olla vähän vaikeaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 02.02.2015, 06:57
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

ST205 celika eli se pyöree lamppunen, piti ainakin perkeleen moisen pamauksen kun ajovat normaalisti jarrupenkkiiin.
Mitään ei kuitenkaan hajonnut mutta selvästi se EI ollut hyvä asia.

Kaverin subaru ajettiin rullille normaalisti ja se ei mitäään paukkunut.

Hiluxeja leimatessa kysyny aina onko takaveto päällä.

Tuon 2006 mallin ravin varmaan voi ajaa normaalisti, keskilukko auki?
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 03.02.2015, 13:41
Jam0 Jam0 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.02.12
Sijainti: Aura
Viestit: 223
Perusasetus

Hodaria viimeksi kun leimasin ei ajettu rullille ollenkaan vaan pihalla kokeili että jarrut toimii. Syyksi sanoi ettei jaksa säätää rullia oikealle akselivälille.

Muutenkin naureskellut kun emännän minibussi-hiacen kävin 3 kertaa peräkkäisinä vuosina leimaamassa tuolla samalla konttorilla ja ensimmäisellä kerralla ei ajettu iskaritestiin "koska auto on niin painava". Tuolloin annettiin korjauskehotus huonoista takaiskareista "koska näyttivät niin vanhoilta"
Toisella kerralla autoa ei taaskaan ajettu testeriin, ja kaikki iskarit oli inssin mielestä ihan hyviä (en siis ollut vaihtanut niitä takaiskareita koska mielestäni niissä ei ollut mitään vikaa)
Kolmannella kerralla auto sitten ajettiinkin iskaritestiin, ja kaikki iskarit todettiin ihan ihan hyviksi (edelleenkään en ollut vaihtanut ainuttakaan iskaria)
__________________
HDJ100 -99

Ex:
HDJ80 -91
VW Taro -90
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Etuvinssi ja katsastus Porvoon Hilma Tekniikka & Jutustelu 9 09.10.2012 19:18
Snorkelli ja katsastus fintroll Tekniikka & Jutustelu 3 07.09.2010 14:14
Vinssiasennus ja katsastus Patu925 Tekniikka & Jutustelu 7 03.07.2008 15:35
panhard ja katsastus SLehto Tekniikka & Jutustelu 6 14.02.2008 20:49
Levike ja katsastus? Tekniikka & Jutustelu 11 22.01.2006 17:33


Sivu luotu: 12:56 (GMT +2).