![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Mulle sano inssi joulukuussa kun wj jeeppiä leimasin, ettei aja jarruja dynolla vaikka on semmonen neliveto-ohjelma, mikä pyörittää erisuuntiin pyöriä. Auto kun oli quadra-drive vehje.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td ![]() -Miekka ja nakki risa polkupyörä ![]() ![]() |
#27
|
|||
|
|||
![]() Mullakin on hodarin kanssa ollut keskusteluja konttorilla:
Siis hj-80 on alkujaan jatkuva neliveto, ja jokaisessa tasauspyörästössä mekaaniset 100% lukot-; mutta minun hodarissa vielä on edessä napalukot, siis kun ajelen 99% ajasta takavetoisena, niin keskilukon merkkivalo palaa mittaristossa.
Ja vaikka sanoin katsastusmiehelle, että edessä napalukot, siis nyt pelkästään takavedolla, aja vaan jarrudynolle, siis samaan tapaan kuin -70 luvun takaveto corollat.... peruutti parkkiruudusta pois, ja sitten alkoi kuulumaan sisälle jakiksen hampaiden ylihyppäämisestä johtuva karina... 3 kertaa koetti saada keskilukkoa takaisin kiinni (kun napalukot auki, siis ei vedä awd), siis kyseessä automaattilaatikolla oleva hodari, ja sitten sammutti auton, ja sai keskilukon kiinni, ja totesi soralla, että kyllä perä irtoaa kaasulla.. Savutus testissä viälä kerroin, että aja dynolla, niin kuin vanhat autot, niin jarrut ajettiin molemmilta akseleilta vastakkaisiin suuntiin pyörivillä rullilla, ja puolsivat pöytäkirjan mukaan lähes maksimin, mutta leima tuli. Sen verran nuo puoltamiset kismitti/pelotti, että kävin 5 km päässä olevalla katsastuskonttorilla teettämässä 10 e maksavan jarrutestin, ja heittoa oli sekä etu-että takajarruissa 5-10 prosenttia, ja etupäässä tuo 5% oli toiseen suuntaan... ja käsijarrukin oli 10 vai 15 prosenttia Tietääkö kukaan, ottaako tuo vastakkaiseen suuntaan pyörittävä jarrudyno vertailua viereisestä renkaasta, vai pelkästään kuvitteellisesta jarrupoljin voimasta? siis tuo inssi oli normikengillä ja ei mitään palikkaa polkimella! ja hodari kampesi poikittain rullilla, siis alkoi renkaan kylki puhdistua. |
#28
|
||||
|
||||
![]()
En tiedä että millään asemalla olis poljinvoimamittaria, eli tarkkaa tulosta ei voi saada. Ainoastaan selvästi huonommin pitävät jarrut saa raakattua pois, tehoeroakin tietysti voi arvioida jos pyöriltä ei tule jarruvoimaa lukkoon asti.
|
#29
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Eikös poljinvoimamittari ole pakollinen varuste uuden toimilupalain mukaisilla asemilla ja jossain vaiheessa sitten muillakin?
__________________
Harbor Cruisers |
#30
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin 97 - 04 mallisissa nelivedoissa. 05 vaihtui sitten malli ja kone on siitä eteenpäin poikittain ja neliveto haldexilla.
|
#31
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. Viimeksi muokannut Castrol : 01.02.2015 16:36 |
#32
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitä tulee tuohon jarrudynotestiin: mistä se jakolaatikon visko tietää tuleeko voima moottorilta, vai jarrudynolta akselin ja kardaanin kautta väärään suuntaan? Tulee voima kummasta vain suunnasta, visko toimii ihan samalla tavalla -> hajoamisen vaara on olemassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 02.02.2015 00:16 |
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"Yhdellä akselilla" sutiminen käytännössä tapahtuu aika paljon suuremmalla pyörimisnopeudella kuin jarrudynon 5km/h, joten silloin se laatikon hajoaminen on paljon todennäköisempää. Osa viskoista valmistajankin mukaan kestää toisen akselin pyöritystä hitaalla nopeudella lyhyitä aikoja. Toisia ei voi testata, kun visko ottaa niin paljon vastaan ettei dyno edes pyöritä. Tietty kuluneissa vehkeissä voi se viimeinen naksahdus tulla milloin vaan, vaikka siinä kun dyno yrittää pyöriä pyöräyttää tai ehkä kun liukkaalla sutii ja saakin joku pyörä yhtäkkiä pitoja. Ja vielä tuosta rangen kyltistä, mitä mahdetaan tarkoittaa roller test rigillä? Moottorin säätöjä yms joskus testattu painavia rullia pyörittämällä, kuten osa tehodynamometreistäkin toimii. Paljon noita keskitasauspyörästöjä on rikki mennyt, pikkurattaat kuitenkin vilistää ~3,5 kertaista nopeutta verrattuna akselin tasauspyörästöön joten pikkurattaiden laakeriprikat kuluu ja/tai rattaat leikkaa kiinni ristitappiin. Ei välttämättä hajoa kerrasta täysin toimimattomaksi.
__________________
Harbor Cruisers |
#34
|
||||
|
||||
![]()
Jaa.. luulin että tuossa oli viskonelikko, mutta siinä tapauksessa. Eihän keskitasauspyörästössä tosiaan mikään jumita dynolla, toki tuo mitä mainitsit rattaista pätee varsinkin jos on vastaava toteutus kuin akselin tasauspyörästössä. NV/NP242- jakoaskeissa (takaveto-kiinteä nopea-avoin nopea-kiinteä hidas) keskitasauspyörästö on onneksi planeetalla, on edes jokseenkin kelvollinen ja kestävä.
Ainakin Jeepissä olevat NV249- jakoaskit on sellaisia, että kun visko alkaa olla tiensä päässä niin se jumittaa itsensä likimain kiinteän nelikon oloiseksi. Vanhemmissa ei ole lukollista moodia ollenkaan, uudemmassa on hidas puoli aina kiinteä, nopea puoli viskon lävitse. Ei se visko varmaan jarrudynossa ehdi hajoamaan, enemmän ongelma siinä että se pystyy jakamaan voiman 50/50 suhteessa, joten testaus voisi olla vähän vaikeaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#35
|
||||
|
||||
![]()
ST205 celika eli se pyöree lamppunen, piti ainakin perkeleen moisen pamauksen kun ajovat normaalisti jarrupenkkiiin.
Mitään ei kuitenkaan hajonnut mutta selvästi se EI ollut hyvä asia. Kaverin subaru ajettiin rullille normaalisti ja se ei mitäään paukkunut. Hiluxeja leimatessa kysyny aina onko takaveto päällä. Tuon 2006 mallin ravin varmaan voi ajaa normaalisti, keskilukko auki?
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#36
|
|||
|
|||
![]()
Hodaria viimeksi kun leimasin ei ajettu rullille ollenkaan vaan pihalla kokeili että jarrut toimii. Syyksi sanoi ettei jaksa säätää rullia oikealle akselivälille.
Muutenkin naureskellut kun emännän minibussi-hiacen kävin 3 kertaa peräkkäisinä vuosina leimaamassa tuolla samalla konttorilla ja ensimmäisellä kerralla ei ajettu iskaritestiin "koska auto on niin painava". Tuolloin annettiin korjauskehotus huonoista takaiskareista "koska näyttivät niin vanhoilta" ![]() Toisella kerralla autoa ei taaskaan ajettu testeriin, ja kaikki iskarit oli inssin mielestä ihan hyviä (en siis ollut vaihtanut niitä takaiskareita koska mielestäni niissä ei ollut mitään vikaa) Kolmannella kerralla auto sitten ajettiinkin iskaritestiin, ja kaikki iskarit todettiin ihan ihan hyviksi ![]()
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Etuvinssi ja katsastus | Porvoon Hilma | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 09.10.2012 19:18 |
Snorkelli ja katsastus | fintroll | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 07.09.2010 14:14 |
Vinssiasennus ja katsastus | Patu925 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.07.2008 15:35 |
panhard ja katsastus | SLehto | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.02.2008 20:49 |
Levike ja katsastus? | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 22.01.2006 17:33 |