![]()  | 
	    | 
		
			
  | 
	|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä | 
| 
		 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
		
	
		
		
			
			tehostamattomat rumpujarrut levyiksi?Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia? 
 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja  | 
| 
		 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Sen verran voin varmaksi sanoa, että ainakin jenkkiautojen rumpujarrujen pääsylinterissä on venttiilit jotka pitää pienen paineen linjassa ja tämä aiheuttaa jarrujen jumiutumisen levyjarrujen kanssa käytettäessä eli myös pääsylinteri pitää vaihtaa. 
		
		
		
		
		
		
			Tiedä sitten oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke  | 
| 
		 
			 
			#3  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Levyt ilman tehostajaa vaatii eläimellisen poljinvoiman.. 
		
		
		
		
		
		
			EDITTI: Voithan tuota kokeilla, kun sammutat auton ja painelet alipaineet tehostimesta pois. En edes yrittäisi katsastusta ilman tehostinta. ![]() Rummuissa on voimakas itsetehostamis taipumus, jota levyissä ei ole. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. Viimeksi muokannut Gary Grand : 10.03.2014 12:55 Perustelu: ;-)  | 
| 
		 
			 
			#4  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			No jos taakse jättää alkup rummut ja laittaa tehostajan nii tuleeko takajarruista sitte supertehokkaat? Kuinkahan katsastus onnistuu ny sitte ku monen auton osia joutuu soveltaa  
		
		
		
		
		
		
			  lisäongelmana kytkin ja jarrupääsylinterit ihan vierekkäin eli tehostaja ei hevillä mahdu...
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja  | 
| 
		 
			 
			#5  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Onhan siihen joku syy, miksi takajarrupaineita säädetään kaikenmaailman venttiileillä.. 
		
		
		
		
		
		
			![]() Levyjarrut ei tehosta itseään, rummut tehostaa. Levyjarruilla vaan saadaan painetta nostamalla reilusti enemmän tehoa ja ne jäähtyy paremmin. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.  | 
| 
		 
			 
			#6  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Lisää mutua, mutta eikös rumpujarruissa ole ns. 'itsetehostus' toiseen suuntaan kun taas levyjarruistahan moinen ominaisuus uupuu täysin?  
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	Ainoa kuljin jolla olen ajanut, jossa on ollu tehostamattomat levyjarrut edessä, on ollut Citroen 2CV ja painoahan kikottimella on noin 600kg. Siinä ne jarrut riitti vielä hyvin, mutta painavampiin laittaisin ehkäpä jo tehostimen. Mut mutulla mennään.  
		 | 
| 
		 
			 
			#7  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Nii ja mistäs nyt alipainepumpun sitte pieraasoo  
		
		
		
		
		
		
			 ( onko sähköinen ihan laillinen? Kuuluukohan sähköisestä millanen meteli?
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja  | 
| 
		 
			 
			#8  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Mikä kone? Imusarjasta, jos ihan normi bensa kattila?
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!"  | 
| 
		 
			 
			#9  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			 2litraanen alkup bensantuohamismasiina. Eikös imusarjan alipaine oo aika onneton?
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja  | 
| 
		 
			 
			#10  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			 Eihän sitä ihmeellisempiä alipaineen kehitysvehkeitä ole missään bensakoneisessa?!?!! 
		
		
		
		
		
		
			![]() Kyllä siellä sitä alipainetta on, kun läpän kiinni laskee.. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.  | 
| 
		 
			 
			#11  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 ![]()   mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny ![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja  | 
| 
		 
			 
			#12  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			 Ok, selitys kelpaa..  
		
		
		
		
		
		
			![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.  | 
| 
		 
			 
			#13  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 Takajarrujen tehoa saa helpoiten pois pienemmillä työsylintereillä, tai säädettävällä paineensäätimellä  | 
| 
		 
			 
			#14  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Ei ole toisinpäin. 
		
		
		
		
		
		
			![]() Levyjarrussa palauttavana elimenä on se tiiviste ja sen jousto. Palojen kuluma kompensoidaan liukumisella tiivisteessä. Rumpujarrussa taas ne jouset palauttaa kengät tasan niin kauaksi rummusta, kuin niiden säätö sallii. Eli jos säädät ne kauas rummusta ja pumppaat nopeasti poljinta, niin saatat saada ne ottamaan rumpuun, hetkellisesti.. Sitten jouset vetää ne taas irti rummusta. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.  | 
| 
		 
			 
			#15  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke  | 
| 
		 
			 
			#16  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 Molemmissa takaiskuissa on sama ajatus takana, pitää pikkuinen paine valmiina jarrujärjestelmässä jolloin polkimen liike on pienempi ja jarrut reagoivat nopeammin.  | 
| 
		 
			 
			#17  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Se venttiilihän toimii niin, että kun jarrua painetaan niin ensin ohjataan painetta rummuille sen verran että kengät ottaa rumpuun, sitten painetta annetaan etupään levyille.  
		
		
		
		
		
		
			http://auto.howstuffworks.com/auto-p...ter-brake2.htm 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96  | 
| 
		 
			 
			#18  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			kymysys kuuluu miks sekaantua nytkään bensaan?  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!  
			 | 
| 
		 
			 
			#19  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Täähän on vaikea aihe.. 
		
		
		
		
		
		
			![]() Pääsylinterin jarruputkiulostulossa oleva venttiili on nimeltään "residual pressure valve" vapaasti käännettynä jäännöspaine.. ja sen tehtävä on pitää rumpujarrupiirissä jäännöspaine putkistossa, joka toisaalta pitää kengät lähempänä rumpuja ja toisaalta nopeuttaa jarrupaineen nostoa. Kaikissa rumpujarrupiireissä tuota ei ole. tuo erillinen venttiili sitten hoitelee noiden jarrupiirien toimintajärjestystä ja paineita. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.  | 
| 
		 
			 
			#20  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Mulla oli suikassa edessä levyt ja takana rummut eikä tehostinta ja kyllä se ihan kohtuullisesti pysähtyi. Jos laittoi vauhtia maksimit (n. 80 km/h) niin julmetusti poljinta painamalla sai etupään toisen pyörän lukkoon kuivalla asfaltilla. Mutta vaati kyllä todella miehekkään painalluksen. Auto meni aina jarrrujen osalta läpi katsastuksesta ja painoahan kikottimella oli n. 1100 kg.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Tumpula Racing Team  | 
| 
		 
			 
			#21  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 Ohan siinä paljon vaihdettavia osia, mutta toimivat myös. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	 Size does matter, Sisu A-45 projekti 
			Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin!  | 
| 
		 
			 
			#22  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			 jarrupääsylinterin sijoituksen takia lähes mahdotonta laittaa tehostajaa ilman mittavia muutoksia.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja  | 
| 
		 
			 
			#23  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja  | 
| 
		 
			 
			#24  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 ![]() mutta laita ny vaa se tehostaja sinne jos kert eteen levyt meinaat.. ja onhan noita taka rumpu-jarrullisia   ![]()    
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	vapari ei ole vaihtoehto ![]() Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta ![]() ![]() No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai ![]() Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA  | 
| 
		 
			 
			#25  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	 
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!  
			 | 
![]()  | 
	
	
		
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
		
  | 
			 
			Samanlaisia viestiketjuja
		 | 
	||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti | 
| Ostetaan Explorer tai Cherokee kokonaiset rumpujarrut | altraditional | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 30.04.2013 17:25 | 
| BJ, B moottori turbolla ja rumpujarrut edessä? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 09.11.2010 20:46 | 
| M: BJ rumpujarrut | A45 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 16.06.2007 02:45 | 
| Rumpujarrut on persiistä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 21.03.2005 21:51 |