Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   tehostamattomat rumpujarrut levyiksi? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121785)

Häänrik 10.03.2014 12:36

tehostamattomat rumpujarrut levyiksi?
 
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?

Nostokurki 10.03.2014 12:51

Sen verran voin varmaksi sanoa, että ainakin jenkkiautojen rumpujarrujen pääsylinterissä on venttiilit jotka pitää pienen paineen linjassa ja tämä aiheuttaa jarrujen jumiutumisen levyjarrujen kanssa käytettäessä eli myös pääsylinteri pitää vaihtaa.

Tiedä sitten oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä :D

Gary Grand 10.03.2014 12:53

Levyt ilman tehostajaa vaatii eläimellisen poljinvoiman..
EDITTI: Voithan tuota kokeilla, kun sammutat auton ja painelet alipaineet tehostimesta pois.

En edes yrittäisi katsastusta ilman tehostinta.:D
Rummuissa on voimakas itsetehostamis taipumus, jota levyissä ei ole.

Häänrik 10.03.2014 13:04

No jos taakse jättää alkup rummut ja laittaa tehostajan nii tuleeko takajarruista sitte supertehokkaat? Kuinkahan katsastus onnistuu ny sitte ku monen auton osia joutuu soveltaa :( lisäongelmana kytkin ja jarrupääsylinterit ihan vierekkäin eli tehostaja ei hevillä mahdu...

Gary Grand 10.03.2014 13:07

Onhan siihen joku syy, miksi takajarrupaineita säädetään kaikenmaailman venttiileillä..:D
Levyjarrut ei tehosta itseään, rummut tehostaa. Levyjarruilla vaan saadaan painetta nostamalla reilusti enemmän tehoa ja ne jäähtyy paremmin.

maddis 10.03.2014 13:08

Lisää mutua, mutta eikös rumpujarruissa ole ns. 'itsetehostus' toiseen suuntaan kun taas levyjarruistahan moinen ominaisuus uupuu täysin?

Ainoa kuljin jolla olen ajanut, jossa on ollu tehostamattomat levyjarrut edessä, on ollut Citroen 2CV ja painoahan kikottimella on noin 600kg. Siinä ne jarrut riitti vielä hyvin, mutta painavampiin laittaisin ehkäpä jo tehostimen. Mut mutulla mennään. :)

Häänrik 10.03.2014 13:09

Nii ja mistäs nyt alipainepumpun sitte pieraasoo :(( onko sähköinen ihan laillinen? Kuuluukohan sähköisestä millanen meteli?

kippo86 10.03.2014 13:39

Mikä kone? Imusarjasta, jos ihan normi bensa kattila?

Häänrik 10.03.2014 13:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1112302)
Mikä kone? Imusarjasta, jos ihan normi bensa kattila?

2litraanen alkup bensantuohamismasiina. Eikös imusarjan alipaine oo aika onneton?

Gary Grand 10.03.2014 13:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1112307)
Eikös imusarjan alipaine oo aika onneton?

Eihän sitä ihmeellisempiä alipaineen kehitysvehkeitä ole missään bensakoneisessa?!?!!:eek:
Kyllä siellä sitä alipainetta on, kun läpän kiinni laskee..

Häänrik 10.03.2014 13:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 1112308)
Eihän sitä ihmeellisempiä alipaineen kehitysvehkeitä ole missään bensakoneisessa?!?!!:eek:
Kyllä siellä sitä alipainetta on, kun läpän kiinni laskee..

Aijjaa :D:D mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny :D:D

Gary Grand 10.03.2014 13:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1112310)
Aijjaa :D:D mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny :D:D

Ok, selitys kelpaa.. :D:D

Mase 10.03.2014 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki (Viesti 1112279)
Sen verran voin varmaksi sanoa, että ainakin jenkkiautojen rumpujarrujen pääsylinterissä on venttiilit jotka pitää pienen paineen linjassa ja tämä aiheuttaa jarrujen jumiutumisen levyjarrujen kanssa käytettäessä eli myös pääsylinteri pitää vaihtaa.

Tiedä sitten oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä :D

Eikös tuo ole juuri toisinpäin, että levyjarrut tarvii sen pienen vastapaineen paluupuolelle. Rumpujarruthan ei voi palauttaa kenkiä yhtään enempää kun kengät palautuu, mutta jarrusatulan mäntä voi palauttaa liikaa. Vanhassa Ramblerissa oli etusatuloissa hennot jouset työntämässä mäntää ulospäin juuri tämän liikapalauttamisen ehkäisemiseksi.

Takajarrujen tehoa saa helpoiten pois pienemmillä työsylintereillä, tai säädettävällä paineensäätimellä

Gary Grand 10.03.2014 14:29

Ei ole toisinpäin.:D

Levyjarrussa palauttavana elimenä on se tiiviste ja sen jousto. Palojen kuluma kompensoidaan liukumisella tiivisteessä.

Rumpujarrussa taas ne jouset palauttaa kengät tasan niin kauaksi rummusta, kuin niiden säätö sallii. Eli jos säädät ne kauas rummusta ja pumppaat nopeasti poljinta, niin saatat saada ne ottamaan rumpuun, hetkellisesti..
Sitten jouset vetää ne taas irti rummusta.

Nostokurki 10.03.2014 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1112317)
Eikös tuo ole juuri toisinpäin, että levyjarrut tarvii sen pienen vastapaineen paluupuolelle. Rumpujarruthan ei voi palauttaa kenkiä yhtään enempää kun kengät palautuu, mutta jarrusatulan mäntä voi palauttaa liikaa. Vanhassa Ramblerissa oli etusatuloissa hennot jouset työntämässä mäntää ulospäin juuri tämän liikapalauttamisen ehkäisemiseksi.

Ei. Jarrusatulassa mäntä jää siihen asentoon missä se jarruttaessa oli, ainoastaan männän tiiviste vetää sitä aavistuksen takaisinpäin, koska satulassa ei ole minkäänlaista palautusjousta. Rumpujarruissa taas on jouset, jotka vetää jarrukenkiä takaisinpäin jatkuvasti, ja tämän takia tarvitaan nestelinjaan vastapaine ettei kulumisen seurauksena poljin painu pohjaan vaan kengät ovat jo valmiiksi lähempänä rumpua :)

Mase 10.03.2014 15:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki (Viesti 1112327)
Ei. Jarrusatulassa mäntä jää siihen asentoon missä se jarruttaessa oli, ainoastaan männän tiiviste vetää sitä aavistuksen takaisinpäin, koska satulassa ei ole minkäänlaista palautusjousta. Rumpujarruissa taas on jouset, jotka vetää jarrukenkiä takaisinpäin jatkuvasti, ja tämän takia tarvitaan nestelinjaan vastapaine ettei kulumisen seurauksena poljin painu pohjaan vaan kengät ovat jo valmiiksi lähempänä rumpua :)

Olet oikeassa, kuuklasin pikaisesti, JOISSAIN rumpujarrullisen auton pääsylintereissä on tuollaiset venttiilit, omissa tai korjattavissa autoissa ei ole kohdalle sattunut niin että olisin pannut merkille. Noita takaiskuventtiilejä olen minäkin asentanut levyjarru swapeissa estämään liika palautusta ja toimivat. Nuo levyjarrutakaiskut on teholtaan paljon pienemmät kun noi rumpujarrutakaiskut. Tähän saakka kaikki rumpujarrut joita olen kopeloinut on palauttanut siihen kohtaan mihin kengät yläpäästä fyysisesti pysähtyy, ainakin perus amerikkalaiset joissa säätö on alapäässä. Niitä jarrujousia vastaan saisi olla melkoisen tukeva venttiili pitämässä paineita ja itsetehostavissa kengissä pienikin laahaus ei olisi oikein hyvä asia.
Molemmissa takaiskuissa on sama ajatus takana, pitää pikkuinen paine valmiina jarrujärjestelmässä jolloin polkimen liike on pienempi ja jarrut reagoivat nopeammin.

HeikkiH 10.03.2014 15:42

Se venttiilihän toimii niin, että kun jarrua painetaan niin ensin ohjataan painetta rummuille sen verran että kengät ottaa rumpuun, sitten painetta annetaan etupään levyille.

http://auto.howstuffworks.com/auto-p...ter-brake2.htm

smgt 10.03.2014 15:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1112310)
Aijjaa :D:D mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny :D:D

kymysys kuuluu miks sekaantua nytkään bensaan? :D

Gary Grand 10.03.2014 16:12

Täähän on vaikea aihe..:D

Pääsylinterin jarruputkiulostulossa oleva venttiili on nimeltään "residual pressure valve" vapaasti käännettynä jäännöspaine.. ja sen tehtävä on pitää rumpujarrupiirissä jäännöspaine putkistossa, joka toisaalta pitää kengät lähempänä rumpuja ja toisaalta nopeuttaa jarrupaineen nostoa.

Kaikissa rumpujarrupiireissä tuota ei ole.

tuo erillinen venttiili sitten hoitelee noiden jarrupiirien toimintajärjestystä ja paineita.

Heguli 10.03.2014 17:00

Mulla oli suikassa edessä levyt ja takana rummut eikä tehostinta ja kyllä se ihan kohtuullisesti pysähtyi. Jos laittoi vauhtia maksimit (n. 80 km/h) niin julmetusti poljinta painamalla sai etupään toisen pyörän lukkoon kuivalla asfaltilla. Mutta vaati kyllä todella miehekkään painalluksen. Auto meni aina jarrrujen osalta läpi katsastuksesta ja painoahan kikottimella oli n. 1100 kg.

sisua45 10.03.2014 17:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1112272)
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?

Laitat hiluksista levyt, satulat, pääsylinterin tehostajineen, ja myös takajarrut, niin on valmis toimiva paketti. Ja tehostajasta tosiaan letku imusarjaan.

Ohan siinä paljon vaihdettavia osia, mutta toimivat myös.

Häänrik 10.03.2014 23:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1112372)
Laitat hiluksista levyt, satulat, pääsylinterin tehostajineen, ja myös takajarrut, niin on valmis toimiva paketti. Ja tehostajasta tosiaan letku imusarjaan.

Ohan siinä paljon vaihdettavia osia, mutta toimivat myös.

jarrupääsylinterin sijoituksen takia lähes mahdotonta laittaa tehostajaa ilman mittavia muutoksia.

Häänrik 10.03.2014 23:58

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1112341)
kymysys kuuluu mi6ks sekaantua nytkään bensaan? :D

KOSKA onhan tuo valmiina aiva h****tin hieno vekotin nykybemarien seassa :cool:
Liite 47107
Liite 47108

mäksä 11.03.2014 00:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1112272)
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?

en jaksanut lukea kauheen pitkälle tätä ketjua :eek:

mutta laita ny vaa se tehostaja sinne jos kert eteen levyt meinaat..
ja onhan noita taka rumpu-jarrullisia :D :cool::cool: ;)

smgt 11.03.2014 04:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1112597)
KOSKA onhan tuo valmiina aiva h****tin hieno vekotin nykybemarien seassa :cool:
Liite 47107
Liite 47108

Nii en minä sillä ettei kommee ois. Dieselillä kommeempi :D


Sivu luotu: 09:44 (GMT +2).