![]() |
tehostamattomat rumpujarrut levyiksi?
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?
|
Sen verran voin varmaksi sanoa, että ainakin jenkkiautojen rumpujarrujen pääsylinterissä on venttiilit jotka pitää pienen paineen linjassa ja tämä aiheuttaa jarrujen jumiutumisen levyjarrujen kanssa käytettäessä eli myös pääsylinteri pitää vaihtaa.
Tiedä sitten oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä :D |
Levyt ilman tehostajaa vaatii eläimellisen poljinvoiman..
EDITTI: Voithan tuota kokeilla, kun sammutat auton ja painelet alipaineet tehostimesta pois. En edes yrittäisi katsastusta ilman tehostinta.:D Rummuissa on voimakas itsetehostamis taipumus, jota levyissä ei ole. |
No jos taakse jättää alkup rummut ja laittaa tehostajan nii tuleeko takajarruista sitte supertehokkaat? Kuinkahan katsastus onnistuu ny sitte ku monen auton osia joutuu soveltaa :( lisäongelmana kytkin ja jarrupääsylinterit ihan vierekkäin eli tehostaja ei hevillä mahdu...
|
Onhan siihen joku syy, miksi takajarrupaineita säädetään kaikenmaailman venttiileillä..:D
Levyjarrut ei tehosta itseään, rummut tehostaa. Levyjarruilla vaan saadaan painetta nostamalla reilusti enemmän tehoa ja ne jäähtyy paremmin. |
Lisää mutua, mutta eikös rumpujarruissa ole ns. 'itsetehostus' toiseen suuntaan kun taas levyjarruistahan moinen ominaisuus uupuu täysin?
Ainoa kuljin jolla olen ajanut, jossa on ollu tehostamattomat levyjarrut edessä, on ollut Citroen 2CV ja painoahan kikottimella on noin 600kg. Siinä ne jarrut riitti vielä hyvin, mutta painavampiin laittaisin ehkäpä jo tehostimen. Mut mutulla mennään. :) |
Nii ja mistäs nyt alipainepumpun sitte pieraasoo :(( onko sähköinen ihan laillinen? Kuuluukohan sähköisestä millanen meteli?
|
Mikä kone? Imusarjasta, jos ihan normi bensa kattila?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kyllä siellä sitä alipainetta on, kun läpän kiinni laskee.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Takajarrujen tehoa saa helpoiten pois pienemmillä työsylintereillä, tai säädettävällä paineensäätimellä |
Ei ole toisinpäin.:D
Levyjarrussa palauttavana elimenä on se tiiviste ja sen jousto. Palojen kuluma kompensoidaan liukumisella tiivisteessä. Rumpujarrussa taas ne jouset palauttaa kengät tasan niin kauaksi rummusta, kuin niiden säätö sallii. Eli jos säädät ne kauas rummusta ja pumppaat nopeasti poljinta, niin saatat saada ne ottamaan rumpuun, hetkellisesti.. Sitten jouset vetää ne taas irti rummusta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Molemmissa takaiskuissa on sama ajatus takana, pitää pikkuinen paine valmiina jarrujärjestelmässä jolloin polkimen liike on pienempi ja jarrut reagoivat nopeammin. |
Se venttiilihän toimii niin, että kun jarrua painetaan niin ensin ohjataan painetta rummuille sen verran että kengät ottaa rumpuun, sitten painetta annetaan etupään levyille.
http://auto.howstuffworks.com/auto-p...ter-brake2.htm |
Lainaus:
|
Täähän on vaikea aihe..:D
Pääsylinterin jarruputkiulostulossa oleva venttiili on nimeltään "residual pressure valve" vapaasti käännettynä jäännöspaine.. ja sen tehtävä on pitää rumpujarrupiirissä jäännöspaine putkistossa, joka toisaalta pitää kengät lähempänä rumpuja ja toisaalta nopeuttaa jarrupaineen nostoa. Kaikissa rumpujarrupiireissä tuota ei ole. tuo erillinen venttiili sitten hoitelee noiden jarrupiirien toimintajärjestystä ja paineita. |
Mulla oli suikassa edessä levyt ja takana rummut eikä tehostinta ja kyllä se ihan kohtuullisesti pysähtyi. Jos laittoi vauhtia maksimit (n. 80 km/h) niin julmetusti poljinta painamalla sai etupään toisen pyörän lukkoon kuivalla asfaltilla. Mutta vaati kyllä todella miehekkään painalluksen. Auto meni aina jarrrujen osalta läpi katsastuksesta ja painoahan kikottimella oli n. 1100 kg.
|
Lainaus:
Ohan siinä paljon vaihdettavia osia, mutta toimivat myös. |
Lainaus:
|
2 Liiteet
Lainaus:
Liite 47107 Liite 47108 |
Lainaus:
mutta laita ny vaa se tehostaja sinne jos kert eteen levyt meinaat.. ja onhan noita taka rumpu-jarrullisia :D :cool::cool: ;) |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 09:44 (GMT +2). |