![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Työvalojen sijoittaminen ja määräSelasin 15 sivua "työvalot" haun tuloksia ja tulin tulokseen, ettei löytynyt topicia jossa pohdittaisiin työvalojen järkevää sijoittamista. Kymmenkunta topicia käsitteli kattovalojen laillisuutta. Kourallinen taas kyseli onko nää hyviä vai parhaita. Se ei varsinaisesti mua kiinnosta vaan mihin valot oikeasti kannattaa sijoittaa, niin että niistä on maksimaalinen hyöty minimaalisella valojen lukumäärällä. Rajataan ammattikäyttö kysymyksen ulkopuolelle, pakupenat voi laittaa valonsa just niinku auton lastaaminen vaatii. Enempi kiinnostais työvalot metsäkäytössä. Onko ne kovin tarpeellisia lyhyinä kesäöinä 24h suunnistuskisoissa ja tarviiko arsenaalia kovasti kasvattaa talven pimeisiin safareihin? Eli nyt saa kertoa kokemuksiaan montako työvaloa tarvitaan ja mihin ne kannattaa sijoittaa. Kannattaako eteenpäin laittaa lisäpitkät vai sijoittaa työvalot jotenkin sopivasti? Kannattaako sijoittaa mielummin yhteen kalliiseen Xenon-HID-LED-daylight valoon vai vaikkapa muutamaan kiinalaiseen H3seen, jotka suuntaa hieman haralleen? Miten optimoida sijoituspiste hajoamisherkkyyteen esim oksakosketuksissa yms? Jos on vinssiä edessä tai takana, niin miten huomioda se valojen suhteen? Katsotaan josko saatais asiallista keskustelua aiheesta ja kukaan ei mainitsis missään postauksessa eteenpäin suunnattujen työvalojen laittomuudesta/laillisuudesta(ja alkais lainalee lakitekstejä)... =) Sovitaan, että kysymys koskee teoreettista VENÄLÄISTÄ ainoastaan Laatokan ympärisuhailevaa rekisteröimätöntä ulkomuodoltaan maastoajoneuvoa muistuttavaa katiskaa... =)
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla ollu oikeestaa aina 6 työvaloa aseteltuna ympäri autoa. Karkeesti sijotettu yhet taakse, etee, ja sivuille/etuviistoon.
Valoina ollu xenonia, lediä ja halogeenia... On varmaa makuasia mistä tykkää, mut mulla on nyt 4 ledivaloa, ja 2 halogeeniä. Nykyää ledivalot kehittyny paljon, ku vertaa mitä ne oli joku aika sitte... Ja virran kulutus on ihan olematon. Eikä lisäpitkistäkää haittaa ole, joskus tarvii nähä myös vähän kauemmas. ![]() Kiinnitys joko niin, et on kokonaa suojassa, tai jos vaara ottaa kiinni johonki niin taittuu kiinnityksestä... Sillon niitä saa ainaki olla kohistelemassa vähän väliä, mut pysyny ainaki ehjinä. ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sen olen huomannut, että kauhean kauas ei tarvii nähdä. Tai saattaa olla, että oikeassa kisakäytössä näinkin on. Mutta perus-safaroinnissa asiat tapahtuu ihan auton lähellä. Itsellä auton katolla työvaloja sivulle 3/puoli, taakse lisänä pakkivalot katolla, eteen edelleen katolla lisäpitkät ja sumuvalot. Sivulle ja taakse näkee hyvin mutta eteen ei niin hyvin. Lisäpitkien keila on metsäkäytösaä aika onneton, samoin sumareilla. Pitää eteen vaihtaa työvalot laajalla keilalla. Pieni ongelma on ihan auton kylki, katolla oleva valo ei oikein sinne valaise.
Ja valot ihan sunsboyn peruskamaa, laaja keila.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 19.02.2012 05:17 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Noista kattovaloista, olen aina pyrkinyt siihen että konepeltiin ei osu valoa turhaan. Nimittäin jos siihen osuu niin se haittaa sen yli näkemistä.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Katon kulmissa on pari nordicin halogeeneja etuviistoon. Maskissa etuviistoon ledityövalot (teho ~sama kuin halogeeneissa.) Maskin päällä yksi nordicin lamppu kiinaxenon-muutossarjalla. Kattovalojen hyöty nykyään lähes pelkästään se vähä valosta mikä eturenkaiden viereen tulee. Vaikka kattovaloja on suunnattu ja peitetty ettei konepellin kautta heijastaisi, sen verran kuitenkin peltiä valaisee että haittaa. Kattovalot olisi paremmat tuulilasin edessä valaisemassa etuviistoon, mutta nykyään maastotunkki on edessä.
Takaviistoon nordic halogeenit on pääkaaren ja takatukien välissä suojassa, tuohon suuntaan ei nii hirveesti ole valolle ollut tarvetta. Suoraan taaksepäin pakkivaloksi on takaluukkuun upotettuna yks mikälie isohko halogeenityövalo. Suoraan sivulle vois olla jotain valoa, pitäis vaan olla laajalla keilalla pieni lamppu että sais suojaan.
__________________
Harbor Cruisers |
#6
|
||||
|
||||
![]() ![]() Mulla on tuon pressulavakatteen nurkissa tuollai yhden H3 kantaiset (takana ite sovellettu kenonisarja) ja olen yllättynyt kuinka pitkälle noilla pääsee.. Meinasin että nakkaan nuo alkuun ja lisään sitten tarpeen tullen mutteipä oo paljoo tarvinnu ![]() Tosin ei tuolla mitään HC offia ajeta mutta mettäteitä ja ahtaita paikkoja kolutaan kyllä paljonkin ! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Konepellin valaisua kannattaa tosiaan välttää,katolta löytyy kohta jossa katon etureuna varjostaa konepellin,mutta valaisee kuitenkin etumaaston.
Takavalot pakki/jatkuva-ohjauksella ja muillekin oma ohjaus, jos haluaa sähköä säästää ja valaisimeksi ledit. Karkeesti halogeenia puolet pienemmällä teholla valoa liki xenonin verran. Ja syttyy heti. Kuudella valolla pärjää. Isolla laturilla voi halogeenia laittaa riittävästi. Auton vierustan/alustan valaisuun kuunnellaan ehdotuksia.Otsalamppu? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
lähellä kun ne kattovalot häikii niin perhanasti että tulee kompuroitua kaikkiin kiviin ja kantoihin.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Itsellä on nyt 3taakse ja kaksi twinmallia eteen/sivulle ja ihan hyvin näkee,tosin yhdet valot laitan vielä joko tuulilasin etureunaan tai konepeltiin suoraan kiinni niin ei tule tuota häikäisyä. Kaikissa 100w halogeenit,pysyypähän tuiskussakin sulana
![]() Takana siksi kolme koska pajerossa tahtoi jäädä sellainen pimeä alue nuilla työvaloilla niin sijoitin yhden luukkuun peruuttamista varten. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ja noille työvaloille tarvii olla sähköä, ja riittävästi!
Siis tarkoitan että se sähkö pitää saada laturilta valoille asti. Jos esim. h3 halogeeniä poltetaan 11 voltilla, niin se on kirjaimellisesti keltainen. siis pistäkää katto/työvaloille kunnolliset johdotukset, ja mielellään pareittain releet ja kytkimet. Itselläni ollut parhaillaan 4 kpl kaikkein halvimpia H3 polttimella olevia työvaloja (siis niitä missä pisaralasi, ja heijastin kromattu kuuppaan) Ja hyvin olen nähnyt (ottaen huomioon nuo n. 25e kustannukset) Mutta sitten kun joku valovirtuoosi tulee ja näyttää valoa apupitkillä suoraa takaa, niin silloin ei näe juuri mitään -> yksin liikuttaessa yllin kyllin valoa, mutta vastavalossa ongelmia. Ja mulla tuli sähköä noille polttimoille 27 volttia. Nuo led- työvalot ovat jo niin hyviä, että seuraavaksi laitan sellaiset. jos saais 6 kpl sijoitettua sopivasti, niin niillä valoa riittää jokapaikkaan. Ja led/xenonit eivät niin tarkkoja jännitteestä, toki niillekkin pitää saada riittävästi menemään, xenonit tarvii paljon virtaa syttyäkseen, ja jos ei syty kunnolla voi hajota (ainakin jotkut halvimmat kiinalaiset) Ja hakuvaloksi keskelle kattoa semmoinen veneisiin takoitettu kauko-ohjattu hakuvalo. Täsmälleen oikea sijoitus on aina kompromissi, jos valot kulmissa, missä valoisualue alkaa auton kyljessä, toki silloin nuo työvalot aina kaikissa risuissa yms. ja katolla eteenpäin olevat valaisee konepellin, tai jos ei niin sitten valoa ei ole auton edessä.... siis ihannetapauksessa sekä katolla että maskissa työvalot....(siis taas tuli 1-2 kpl lisää...) Taaksepäin olevat valot vaihtokytkimellä, joten saadaan pakkivaloiksi/jatkuvaksi. Ja vinssiapinalle kunnollinen otsavalo, niin pysyy puhtaampana eikä sotke autoa ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Viime safarilla huomasi sen, että liian tehokkaat (=kirkkaat) valot on ikäviä. Pikkuisen kun huolimattomasti niihin katsoo niin pitää tovi antaa silmän tottua normaaliin hämäryyteen. Eli pitäisi mieluusti olla paljon "himmeitä" valoja muutaman kirkkaan sijaan.
__________________
Tumpula Racing Team |
![]() |
Luokat |
määrä, sijoitus, työvalo, työvalot |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Työvalojen asennusvinkkejä? | kallekoo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 03.08.2008 23:02 |
LJ:n peräöljyn määrä? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.04.2008 20:36 |
Työvalojen asennus katolle / sähköliitokset | osilpi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2007 19:06 |
Verstaan paineilmasäiliön sijoittaminen ulos? | Mutamies | Chit-Chat | 9 | 08.12.2006 19:34 |
Yhteyksien määrä | Lars | Servers | 0 | 24.04.2002 02:23 |