![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hj soa, napojen kääntö ongelmaTeen soaa hj:seen. Nyt olen rälläköinyt napojen saumat auki ja yrittänyt hakata napoja pyörimään, ei pyöri. Pitääkö lämmittää punaiseksi? Olen leikannut auki siihen asti kuinka murroksen pallon putki on, en sen ali.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ei tarvi lämmittää. Olethan rälläköiny sauman vierestä?
Ja sopivan putken työnnät pallon rei'istä läpi ja väännät niin ei tarvi hakata. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sauman päältä. Pitää siis rälläköidä hieman keskemmältä akselia lisää?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Joo. Sentin verran sen sauman vierestä niin menee hienosti.
Ainakin itsellä onnistui ihan hyvin eikä kääntämiseen tarvittu ylimääräistä voimaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sentti on ehken hivenen liian keskeltä, mut kuitenkin niin, et kokonaan saunan vierestä. Juurikaan ei oo itellä tarvinnu käyttää väkivaltaa. Mut hitsaillessa kannattaa kiinnittää hivenen huomiota myös cambereihin jos mahollista. Mulla nimittäin parissa akselissa hitsatessa veteli camberit negatiiviselle. Ei aiheuta ongelmia mut näyttää häiritsevältä, kun renkaat on alalaidastaan sisempänä kun ylälaidastaan.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jees eli sauman vierestä vetelin auki ja alkoi kääntyyn. Kysymys ohjausvarrista, saako vakioita kääntämällä puolelta toiselle ylösalaisin käännettynä tehtyä highsteerit, mitä muuta tarvii? Entäpä kestääkö boorit normi metsä ajossa kardaanissa kun liuku on melkein auki nyt kun on akseli ilmassa?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
kardaanit on kyl riittäneet, kun pinionia on kääntäny sooaa tehdessä hitusen jakolaatikkoon päin.
Mut joku on joskus tehny tosiaan noita highsteerejä orkkisvarsia käyttämällä, ja en pidä sitä hyvänä ideana. Ensinnäkin koneistus hommiin joutuu väistämättä, kun siellä on se kääntökuulan laakeri kiinni siinä ohjausvarressa. joku on tehny silleen, jotta ajanu siihen tasaisen yläpinan pinnapulttien kohtaan, ja sitten toisen samanlaisen pultannu siihen katolleen, johon on sitten saanu vetotangon kiinni. Orkkiksenahan raidetanko mahtuu toki olemaan omalla paikallaan latien alla, mut vetotangolle joutuu tekemään sellasen vahvistetun mutkan, koska se ottaisi muuten kiinni lehtijouseen. Omasta mielestä ainoa fiksu idea on hommata trail-gearin koko highsteer setti, jos ajelee vähänkin isommilla renkailla. Itellä oli roadlessgearin ohjausvarret ja niissä käytin HDJ:n raidepäitä ja vesijohtoputkesta sorvattuja varsia. Niitä vaan joutu moneen kertaan oikomaan ja vahvistamaan, joten lopulta piti hommata trailgearin raidetanko. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
eihän niitä varsia ylösalasin voi kääntää ku niissä on olkatapit ja kartioprikkojen paikat noin niinku kiinteenä
edit: viipo kerkes ensi. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
no, laikalla poikki ja hitsiliimalla kiini ylöalaisin:
Itte en kyl ajaisi ainakaan yleisillä teillä sen jälkeen... |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tiedän 2 tapausta tuttavapiiristä, että valuteräksen sauma on "rapsahtanut" irti. Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kuskikin muuttuu matkustajaksi sekunnin murto-osassa; toki jos ymmärtää, ettei ratilla ole osuutta auton kuljettamiseen, niin jarrulla voi yrittää lieventää seuraavien sekunttien vaurioita.... Siis: Jos haluaa saada edes tuon simpukalta tulevan varren lehtijousien yläpuolelle, niin nuo kaupalliset tukivarret lienee turvallisin tapa. Minulla on nimimerkin bj:ssä 4:s versio soa- ohjauksesta, ja tehty toyotan olkatapeista, mutta paljon helpommalla/jopa halvemmalla pääsee, jos suosiolla hankkii k.o tarvikeolkatapit. p.s se, että simpukan tanko pokataan kulkemaan vänkärin jousipakan ali, toimii hyvin, mikäli tukiputki on riittävän tukeva... Mutta max nopeus on mopoluokkaa; ja korotettuun suojatiehen max 15 km/h... |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ehdottomasti kannattaa Trailgearin osat ostaa.
Itsellä tuo raidetanko (renkaasta renkaaseen) on originaali. Toisessa päässä (jossa ennen oli toiselle raidetangolle kiinnitysreikä siinä raidetangonpäässä) on nyt HDJ:n raidetangonpää, ja toisessa muistaakseni alkuperäinen. Simpukalta ohjausvarteen on uusi, nimimerkki Joker:ilta ostettu tanko, johon sitten on laitettu joko HDJ:sta tai LJ:stä uudet raidetangonpäät. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Siis miksi tangot päineen tarvii olla erikoisosia?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Omalla kohdalla ainakin vaikutti "erikoisosien" valintaan se että vanhoissa varsissa oli päät niin jumissa ettei parin päivän irroitusöljyssä liuottamisen jälkeenkään suostunut irtoamaan. Suhtkoht halpa hinta ottaen huomioon että päät ja tangot on jämympää tavaraa. Ja näissä varsissa päiden lukitus on mutterilla eikä pannalla niin kun alkuperäisessä varressa(kerran peruuttaessa irronnut pää riitti minulle, en halua kokea samaa eteenpäin mennessä isolla tiellä). Ja nuo trailin päät on halpoja verrattuna alkuperäis tyyppisiin päihin verrattuna tai ainakin silloin ne oli halvempia ja saatavuus oli parempi.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ettei niitä tartteis joka välissä olla oikomassa, kun ovat lipsahtaneet mutkalle siitä syystä, et kääntää rattia liian kovasti...
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin noihin trailgearin ohjausvarsiin vakio raidetanko vakiopäillä on liian pitkä. Siitä selviää pään vaihdolla lyhyempään. Siitä en ole varma miten simpukalta tulevan tangon kanssa tuo pituus on, mutta renkaan puoleisessa päässä taisi olla ainakin väärän kokoinen kartio.
Edit. Niin ja itsellä nuo päät ovat tosiaan HDJ:sta ja LJ:stä, eli ovat ns. alkuperäisiä päitä kuitenkin. Eri mallista vaan ![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Löytyy täältä palstaltakin tekijöitä uusille sopivan mittaisille välitangoille ja voi vielä valita millä kierteellä haluaa.
Itse aikanaan lyhentelin vanhat kun sovittelin ja totesin toimiviksi niin sitten tilaukseen juuri oikean mittaiset oikeilla kierteillä. Päät tuli tosiaan lj/hdj. |
#17
|
|||
|
|||
![]() hj soa
tosta käänty hyvin . 7mm putkesta mitattuna pyöräytin . aika hyvin osu kulma
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
No juu, toi orkkis toimii lällyoffissa vaikka onkin ohukainen. Mietinkin että onko kääntövarsissa eroja kun orkkiksessa pallonivelet hipoo vanteeseen.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lisää patrol soa ongelma | Roller | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 02.11.2011 20:11 |
hj 61 napojen remppausta | TTI | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 20.08.2010 13:17 |
Hj-61 Ongelma takalukon vaijerin pituudessa (SOA) | Aparaatti | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.12.2009 00:35 |
hj:n napojen kääntö.. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.07.2008 21:37 |
hj:n napojen kääntö | JaHa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.01.2006 10:18 |