View Full Version : Antsan Axman Bertta.. Boppari ja Vaarin tuunausta...
Pari viikkoa sit vaihdettiin jakoketju 180 kompressoriin vm.2002.Moottorin tyyppi m271.
Näyttää äkkiseltään ihan samalta ainakin tuo näkymä kun venakoppa on irroitettu.
Se alkoi antamaan vikakoodia nokan asentotunnistimelta ja se vaihdettiin ei auttanut.
Tilattiin uusi ketju valmiiksi.
Auto ajamalla muutama kilsa tänne remonttipaikalle raplatti kun tiisselikone eikä ollut kuulemma oikein jaksanut kulkeakaan.
Venakoppa pois tulpat pois ja alettiin jakomerkkejä pyörittelemään kohdilleen niin moottori ei pyörinyt ympäri vaihdepäällä työntelemällä.Ihan selvästi otti venttiilit mäntään kiinni.
Saatiin kuitenkin merkit sillain kohdalleen että huomattiin että imunokka oli hypännyt 3 hammasta.
Siinä vaiheessa meinattiin jo alkaa kantta irroittamaan,mutta sanoin että katkaistaan ketju ja laitetaan vanhalla ketjulla jako kohdalleen ja mitataan puristukset.
Puristukset oli joka pytyssä n.12baaria.
Uusi ketju pyöritettiin vanhalla ketjulla läpi ja merkit kohdilleen ja auto kasaan ja toimii ja käy niinkuin kuuluukin.
Se on vielä tietysti mahdollista että venttiilit on saanut vaurioita ja saattaa näkyä pakokaasutestissa se selviää sitten aikanaan.
Siinä oli myös toi ylälaahain murtunut osittain.Tehtiin pieni niittaus patentti että se ei pääse tippumaan.Ylälaahainta ei näyttänyt erikseen saavan ainakaan pikaisella googletuksella.Voihan sen merkkiliikkeestä saadakin.
M271 kompressori tuokin on.
Ketjun kunnosta ei ole hajua. 300tkm tuli juuri mittariin joten luulisi että tuo on kertaalleen vaihdettu. Kun tuota pyörittää taakse päin, niin ketjun saa niin löysälle että sitä voi hyppyyttää hampaalta hampaalle.
Tuo mihin me vaihdettiin oli 230tkm ajettu suomiauto ja ollut suvussa melkein uudesta asti.
Tod.näköisesti alkuperäinen ketju.
Me otettiin ketjunkiristäjä pois kun alettiin uutta syöttää paikoilleen.
En tiedä olisko tarvinut edes ottaa.
Vois sanoa että on aika hankalassa paikassa laturin takana ja semmonen peltitulppa päällä.
Laturikaan ei mahtunut siinä C koppasessa tulemaan pois sieltä ei ylä eikä ala kautta,mutta sai käännettyä sen verran sivuun että pääsi kiristäjään käsiksi.Varmaan pitäisi tehostajan pumppukin purkaa edestä jos laturin haluaa pois kokonaan.
Sitä ketjua saa kyllä hypytettyä yli hampaiden ainakin kun kiristäjä oli käytetty pois ja laitettu takaisin.
Taitaa olla jonkinmoinen "tyyppivika"tuossa moottorityypissä tuo ketjun venyminen.Näin sano ainakin yksi tuttu äijä kuka on melko paljon noitten mersujen kanssa puljannu.
Ei kyllä mikään ihme tuo ketjun venyminen sehän on kuin polkupyörän ketjua.
Taitaa olla jonkinmoinen "tyyppivika"tuossa moottorityypissä tuo ketjun venyminen.Näin sano ainakin yksi tuttu äijä kuka on melko paljon noitten mersujen kanssa puljannu.
Ei kyllä mikään ihme tuo ketjun venyminen sehän on kuin polkupyörän ketjua.
Jakoketju taitaa olla tyyppivika kaikissa autoissa joihin se on tehnyt paluun.
Samoin kuin esim volkkarin jakohihna jolle luvataan 240tkm vaihtoväli, lienee ihan sama hihna kuin silloin joskus ja kestää edelleen sen 100tkm
Ei kai noissa ole kuin liian pitkät ja optimistiset huoltovälit. Ja jakoketju kun voi olla kolmemetrinen ja 300 lenkkiä niin 0.03 millin kuluma per tappi on yksi hampaallinen. Toki kiristäjät tätä huomio sen minkä pystyvät mutta äkkiä sitä venymään alkaa tulemaan.
17.9 kurkkasin kopan raosta niin silloin ylälaahain oli kuvan perusteella vielä paikoillaan.
Sitten sitä hihnapyörä ihmettelyä..
Tässä on kiila ja OT merkki samalla sivulla…
https://images.cdnrrr.com//rag/0/0/0/0/1/0/6/3/9/c93948feb6889035a2a4ed8be3915266-mercedes_benz_c_w203_skriemulys_alkuninio_veleno.j pg
Ja tässä taas toisinpäin…
https://i.ebayimg.com/images/g/gI0AAOSwZDdfBaNJ/s-l400.jpg
Eli meitsillä lienee väärä hihnapyörä?
veijon-esso
10.12.2021, 17:29
Onko tossa kumi välissä, eli onko hihnapyörä samalla dampperi? joskushan ne osat lähtee irti toisistaan ja saattaa kääntyä vaikka tasan puol kiekkaa jos sillä päällä on. Sinänsä kyllä hyväkuntoisen näköinen pyörylä.
Tuota epäilin itsekkin mutta siinä on kohdistusmerkit joka osassa ja ne on jiirisä. Siis sisäosassa ja ulko-osassa.
Onhan tuossa kumi välissä, missä on mersun merkit, osanumerot jne. Eli kyllä se on värinän vaimennin.
Joo. Ja nuo on netistä kaivettuja kuvia.
Ihan vaan varmistuksena itselle että noita on ainankin kahdenlaisia, ja molemmat M271:seen.
Siinä mikä on paikoillaan on kohdistusmerkit joka osalle ja ne on linjassaan.
Mikä olisi hyvä tapa varmistaa yläkuolokohta tarkasti?
Kuljukka
11.12.2021, 07:13
Joo. Ja nuo on netistä kaivettuja kuvia.
Ihan vaan varmistuksena itselle että noita on ainankin kahdenlaisia, ja molemmat M271:seen.
Siinä mikä on paikoillaan on kohdistusmerkit joka osalle ja ne on linjassaan.
Mikä olisi hyvä tapa varmistaa yläkuolokohta tarkasti?
Heittokello tai sitten tuommonen tuli vastaan en ole ikinä kuullutkaan moisesta:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p2141-laser-2833-ylakuolokohdan-ilmaisin-fi.html
https://youtu.be/98ZKePYe5MA
98ZKePYe5MA
Että ei joku ois vaihtanut isompaa kampuran hihnapyörää saadakseen ahtimelle lisää runtua? Vanha jippo. Tuohon moottoriinhan saa ahtimelle pienempää hihnapyörää kyllä. Itse aikoinaan laitoin omaan w203:n M271:een semmoisen.
M111 moottoriin on kampurallekin saatavana erikokoista virimielessä.
Että ei joku ois vaihtanut isompaa kampuran hihnapyörää saadakseen ahtimelle lisää runtua? Vanha jippo. Tuohon moottoriinhan saa ahtimelle pienempää hihnapyörää kyllä. Itse aikoinaan laitoin omaan w203:n M271:een semmoisen.
M111 moottoriin on kampurallekin saatavana erikokoista virimielessä.
Tuo oisi selitys kun nopeus on taksihommissa valttia.
Millä nuo laahaimen tapit irtoaa? Sisällä 6mm kierre mutta millä ne on kiinni?
Pienellä liukuvasaralla tms. Tai vaikka noin: https://mbworld.org/forums/c-class-w203/665082-m271-slide-rail-pin-removal-problem-diy.html
Pienellä liukuvasaralla tms. Tai vaikka noin: https://mbworld.org/forums/c-class-w203/665082-m271-slide-rail-pin-removal-problem-diy.html
Tattis.
Tuo oli hyvä. Saatan kyllä jättää nuo laahaimet seuraavaan ketjun vaihtoon. On sen verran tiukka työrako huomenna että kaikki pitää mennä nappiin.
Kaveri lupasi tulla niittaamaan ketjun, tai jos se onnaa niin sitten volmari kuulapäävasara saa hoitaa homman. Pitää ehkä hoitaa niitti vehje itselle, kun kohta varmaan vaihdattaa tuohon 320:seenkin sen vitjan.
No. Olihan sen ketju jo vaihdon tarpeessa. 6mm venymää uuteen verrattuna ja tämä parivaljakko näytti tältä…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238271
Nythän tuossa tuntuu jo puristuksiakin kun pyörittää konetta. Sen verran oli jako metässä että tuohan on käynyt jo Atkinsin tahdilla…:D
Olisi luullut että edes tämä remontti menee ilman mcgyveriä…mutta ei…
Perkele, jossain kohtaa onnistuin murjaišemaan tommosen bakeliittisen jäähdytysnestenipan poikki. Arvelin ettei autodocki semmoista juuri tähän hätään, eli heti, pysty toimittamaan joten hetki harmaata vaivaten…5.5 mm reikä ja pikku-esabin käytetty suutin liimalla kiinni.:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238290
Onneksi liiterin lattialta löytyi sopiva klemmari, niin sehän istahti siihen…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238289
Ja tuaniin… sehän pelaa!
-FKz2bynbX0
https://youtu.be/-FKz2bynbX0
/qdYZVIjzfl0
Saitko sen puuttuvan ylälaahaimen erikseen ostettua jostakin?
Saitko sen puuttuvan ylälaahaimen erikseen ostettua jostakin?
En. Tuli siinä sarjassa mukana. Maksaa n.3.50 marmoritiskillä jos seuraavan kerran tarvii.
Mutta noiden kiristimen ja laahaimen vaihtoaika oli jo mennyt joskus, joten ne olikin syytä vaihtaa.
Reilu pari sataa ajettu ja pätkän joutui vetämään bensalla kun kaasu loppui ja aiemmin kun tuo vei jtn.7.7 l/100 bensaa, niin nyt jäi 30 kilsan lukemaksi 6.5
Ja kaasua 4.5 kiloa satkulle. Keli huomioiden ihan kohtuu lukemat.
Mitäs sitä Toyotamies korjailisi ellei työmatkamersua…
Viime yönä 1.27 tuli Eemelin näyttöön pahaenteinen punainen akun kuva. Puhelimesta scanneri auki joka kertoi jännitteeksi 11.8 volttia.
Ei kun pysäkille ja tarkistus onko hihna paikallaan. On. Laturi siis moro.
Siitä sitten ilman valoja ja kaikki kulutus minimissään kohti kotia. Hetken päästä sammui radio ja sen näyttö. Viimeiset 10 kilsaa oli pimeää, joten oli pakko laittaa lyhkäset päälle.
Virta riitti kuin riittikin kotiin asti ja tallissa oli vielä 11.4 volttia akussa jännitettä.
Pieni kopsautus laturiin ja sehän alkoi lataamaan. Hetken. Eli hiilet loppu.
No laturi ulos…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238448
Ja hiilisilta irti. Kyllä. loppu ovat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238449
No mistä hiilet? mietin jo pielavetistä, eli hieman antaa tilauksesta löysää.
Ei löydy kuuklella ei oikein millään. Säätimen numero sensijaan toi yllätyksen.
Google kertoi että ihan LPR motonetissa semmoinen olisi. Heidän haullaan ei löytynyt yhtään hiilisiltaa, eikä mitään muutakaan autoihin liittyvää hiili, ja jännitteensäädintä.
Sinne siis ja varaosa myyjä naputtelee konetta vakavan näköisenä ja sanoo että ei löydy ei.
Näytön puhelimestani että tämän mukaan on. No siitä numerot ja hakemaan säädin.
Joo. Ei näytä samalta sanoo myyjä. Hieman siinä eroa oli mutta se olikin tarvike.
-mutta hiilet tähän olisi.
Käy nekin. Sanoin ja poistuin 1.99€ maksavat hiilet taskussa kohti Lemiä…
Vanhat hiilet porattu irti ja toinen uusi paikallaan..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238450
Ja läjässä menossa paikoilleen. Kumma kyllä. Laturilla on merkitystä kumminpäin sen asentaa jalkaansa…:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238451
Mutta siellä on. Hihnakin löysi reittinsä ja lataa…14.7V
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238452
Sitten välillä ns.tuotantokalustoa…
Eli Varion koukkupprojekti jäi aikanaan hamaan tulevaisuuteen ja tulevaisuus katsottiin alkaneeksi tänään..
Siis Teräsmiehille mars hakemaan tarpeita. Meinasin ensin ottaa täysiä kankia, mutta sitten tuli mieleen kysyä hintaa. Jotain kolme euroa kilo, vastasi Teris, joten suunnitelmat muuttuivat niin että sahataankin sopivat palat eikä yhtään ylimääräistä.
No hinnaston selailun jälkeen lopullinen hinta oli 2.60€/kilo, joka ei varsinaisesti ilmaista ole vieläkään…
Kuvan kolme pätkää 80 euroa…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238509
Tässä jo hieman jalostettuna, eli reijitettynä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238510
Ja siinä jo liimattuna ja rötvättynä läjään….
Hitto kun ei taaskaan tullut räpsittyä enempää kuvia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238511
Huomis iltana valmistuu, ellei hitsauksesta vedellyt liiaksi.
Vuoden eka puukeikka…
Bobbarilla kallistuettiin hieman koivua että saatiin tilaa männylle johon tunkki nojaa.
Syy miksi se piti kaataa juuri tuohon, eikä koivun toiselle puolen on sähkölinja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238530
Nurin sekä kuva että puu…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238531
Risua tuli kokonainen rekkakuorma.:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238532
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238533
Koska rekassa pitää olla kippi, ja sitä ei ole niin suunnittelu alkakoon…
Ensin hieman painoa kyytiin että…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238615
Hmm. Keula olisi aika hyvässä korossa mutta ehkä myöhemmin…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238614
…saisi tuon kumityynyille mutta ei ole lähelläkään…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238616
No saa silti noin, mitan mitä jää kardaanin ja lavan väliin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238617
Pieni ongelma oli löytää kippisylinteri koska meillä ei juuri valmisteta tämän kokoluokan kippiautoja, mutta onneksi emme asu enää kekkoslovakiassa…
Toinen ongelma on tuo perävaunujarruhässäkkä, joka rajoittaa kippisuunnat kahteen, ellei sitä siirrä.
tekniikkamies
25.01.2022, 22:27
Olisi pickupkin aika kätevä jos lava olisi kuin tämä sähköhydraulinen Saris.
https://youtu.be/ims9LiA3dAY
Ei kun tekemään. Mahdollista on.
Kippisylintetistä tehty kaupat. Saas nähdä mlloin tulee.
Olisi pickupkin aika kätevä jos lava olisi kuin tämä sähköhydraulinen Saris.
https://youtu.be/ims9LiA3dAY
Ittee hirvitti katsoa kun se lähti ajamaan ja se laita raahasi maata. Tökkää johonkin niin on ihan solmussa.
Ja kippis tuli eilen. Sitten on alkanut tiukka suunnitteluvaihe. Hieman meinaa olla kipuilua että teenkö kolmikaatokipin vai pelkän takakipin.
Vaan nyt kun on laskettu mitä menee rautaa, ja mitä poistuu, niin loppujen lopuksi painoeroa jäännee enää reilu 20 kiloa. Eli teemme sen kolmikaatokipin.
Tämmönen jönssi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238678
Mersun paska nokkaketju vs. volsun hihna…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238796
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238795
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238794
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238793
Jos huomenna saisi venat kaivettua irti niin näkee tuleeko tuosta vielä kalu. Luulisin että tulee.
Halkihan tuo on joka venttiilin välistä mutta en ajatellut jännittää sitä.
Eikö tuossa näyttäis olevan automaaginen hihnankiristin mitä kuvaa kattelee, tais olla AAZ kone syöttöpumpusta päätellen? Oisko kiristin ollu viallinen kun näyttäisi kuvista siltä että pikkasen olis kireellä hihna ollut ja siksi mahdollisesti räpsähtänyt?
Yleensä ei oikein kestä VAGgilainen 1.9TD kone hihnan katkeamista / jaon sekoomista, mutta toivotaan parasta. Pitäs melekeen vilasta että kiila ja kampuran hahlo on nyt sitten kondiksessa kanssa tuon haverin jäljiltä. Ellei nyt jopa ole syy jaon heittoon ja remmin katkeamiseen.
Ei se kestänyt sitä nytkään. Kauppa käydään sillä, onko vahingot korjattavissa.
Hihnaa olen kertaalleen kirrannut kun oli olevinaan löysällä. Joten siinä saattoi mennä pieleen.
Vein kannen koneistamolle. Kaikki venttiilit mutkalla.
Samalla vaihadan lohkolämppärin kun on juuri nyt näkyvillä.
Meneekö lätsä ehostukseen vai etitkö vaihtokannen? Varmista nyt sitten vielä ettei se kampuran pyörä ole lähtenyt liikkumaan. Samalla saa vaihdettua sinne vahvistetun kunkkupultin jos ei ollu jo.
Meneekö lätsä ehostukseen vai etitkö vaihtokannen? Varmista nyt sitten vielä ettei se kampuran pyörä ole lähtenyt liikkumaan. Samalla saa vaihdettua sinne vahvistetun kunkkupultin jos ei ollu jo.
Rempataan. Maksaa toki jotakin mutta nuo alkaa olla niin Mooseksen aikaisia kamppeita ettei niitä ihan joka nurkalta löydy.
Se pultti oli kireellä ja alapyörä tulee uusi. Vanhassa on sen verran kulumaa.
Rempataan. Maksaa toki jotakin mutta nuo alkaa olla niin Mooseksen aikaisia kamppeita ettei niitä ihan joka nurkalta löydy.
Se pultti oli kireellä ja alapyörä tulee uusi. Vanhassa on sen verran kulumaa.
Muista hakee uus pultti siihen. Muistin mukaa jokakerta tarttee uusii. Jä mä en ainakaa riskeerais ton kans. Niin surullinen maine tol alapään kiilauran pettämisel.
Pultti suosiol marmorilta ja kiristää ohjeen mukaan
Muista hakee uus pultti siihen. Muistin mukaa jokakerta tarttee uusii. Jä mä en ainakaa riskeerais ton kans. Niin surullinen maine tol alapään kiilauran pettämisel.
Pultti suosiol marmorilta ja kiristää ohjeen mukaan
Tulee uusi. Tehdään ehkä joskus lisäkiilat siihen kampuran nokkaan.
Tulee uudet venat, ja ohjurit, nostajat ym.kilkkeet.
Ei se välttis lisäkiiloja tartte kunhan muistaa olla hiplaamatta sitä kunkkupulttia kun hihnaa sitten seuraavan kerran vaihtelee. Se uus pultti on tosiaan vahvistettu ja jos siellä on kiilaurat kondarissa niin ei se sieltä karkaa. Rasitusta voi keventää laittamalla laturiin vapaakytkimen, maksaa jonku parikybää kun internetsistä tilaa niin ei sitten laturi rasittele enää sitä settiä kierrosten laskiessa.
Jos sitä kampuran päätä lähtee tunettamaan, niin sitten sinne kannattaa jyrsiä sellanen lovi että sinne saa esim 1Z koneen hihnapyörän. Se ei enää sitten pyörähdä ku kampuran pää on D-mallinen.
Ei se välttis lisäkiiloja tartte kunhan muistaa olla hiplaamatta sitä kunkkupulttia kun hihnaa sitten seuraavan kerran vaihtelee. Se uus pultti on tosiaan vahvistettu ja jos siellä on kiilaurat kondarissa niin ei se sieltä karkaa. Rasitusta voi keventää laittamalla laturiin vapaakytkimen, maksaa jonku parikybää kun internetsistä tilaa niin ei sitten laturi rasittele enää sitä settiä kierrosten laskiessa.
Jos sitä kampuran päätä lähtee tunettamaan, niin sitten sinne kannattaa jyrsiä sellanen lovi että sinne saa esim 1Z koneen hihnapyörän. Se ei enää sitten pyörähdä ku kampuran pää on D-mallinen.
Tuosta pitääkin ottaa koppi.
Mutta toinen vastaava kolo kampuran päähän ja hihnapyörään ja siihen väliin kiila, niin luulisi pitävän. Mutta luulisi myös tuon 1zetan, ja siinä ei tarvi viilata kuin kampura. Ja pumppu tulee hihnalla joten se syö hieman tärinöitä ja varohan pitää voimat kurissa. Eli ei ole sama kuin manuaali aski ja kytkinpommit.
Rempataan. Maksaa toki jotakin mutta nuo alkaa olla niin Mooseksen aikaisia kamppeita ettei niitä ihan joka nurkalta löydy.
Voi helkutti, meil ois ollu koko kiesi vaihteistovikasena, alle miljuuna ajettuna
Voi helkutti, meil ois ollu koko kiesi vaihteistovikasena, alle miljuuna ajettuna
Se on myöhästä ny.Käy ja pukkaa lunta. Ja käy nätisti.
Ja Katin sairasloma loppui…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238834
Kansi valmistui aamulla ja sitten neuroottista kasausta. Vaan taas pelaa ja käy nätisti.
Pelaa. Kaksi kattolumikeikkaa eilen. Tarkemmin katolta alas tulleiden lumien lemppausta.
Vaan se startin kehveli.
Päävirta katkaisija vaihdettu, hiilet vaihdettu solenoidi vaihdettu vuosi sitten, lisämaa lisätty suoraan startille eilen ja hetken näytti hyvälle. Eli eilen veivailin akkua tyhjäksi ja hyvin pyöritti. Aamulla töihin ja hyvin lähti, lavalta alun vaimean alun jälkeen pyöritti hyvin. Kerran piti sammuttaa ja todella vaikeasti käyntiin.
Työmaa valmiiksi ja kyytiin, ja seuraavaan paikkaan ja hyvin käyntiin. Kotona taas todella vaikeasti.
Tallissa rupesin tutkimaan ja mittailemaan häviöitä. Akun miinuksen ja startin välillä 1.3 volttia jännite-eroa startin aikana, ja sitten alkoi solenoidi savuamaan ja tulipa sieltä joku kipinäkin. Ja siihen mykistyi.
No nurkasta joku romukasasta löytyneen veturin startista peräisin oleva solenoidi joka on 24 volttinen. Joka vaati vielä erillisen lenkin vetokäämiltä startinpuolen plussaan. Ja sitä naksutus oireyhtymää lukuun ottamatta pyörittää nii ettettettett…
En tiijä mutta joku järkevä olisi ostanut uuden startin jo aikoja sitten… :mrgreen:
Koska paskana olevien laitteiden määrä on vakio, tai toisaalta jos joskus luulet näkeväsi valoa tunnelin päässä, niin hetken päästä selviää että se onkin samaa raidetta vastaan tulevan junan valo…
No pitkästä aikaa tuli syvennyttyä taas Toyotan hitsuitteluun, eli milloinhan tuo katto pojan kanssa Kouvolasta haettiinkaan, ja niinkin helppo projekti oli helppoa jättää tuonnemmaksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238883
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238882
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238881
Koko hemmetin päivä eikä vieläkään valmis. Ymmärrän aika hyvin uustuotanto osien idean…
Toinen puoli onneksi valmistui ja olisi kittiä ja maalia vailla…
Eilisen teema jatkui vielä tänään. Nyt alkaisi olla hitsuuttelut tehty…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238887
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238888
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238889
Sitten jatkuu vaihteeksi Varion kippi projekti.
Lasermies ilmoitti että ekat osat ovat valmiit.
Hieman jänskätti kun oli myös ekat tuon kaltaiset osat jotka olen piirtänyt.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239129
Mutta tommonen noista paloista syntyi. Tai siis kaksi. Kevyet ja toivottavasti lujat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239130
Sitten pientä työmatkakinnerin huoltoa…300tkm semmoinen…
Palapelin palat valmiina kasaukseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239216
Öljypumppu. Näyttää ihan ehjältä.
Mielenkiintoinen rakenne tuossa ns.muuttuva tilavuus systeemi. Jousi pitää pesän laidassa ja kun paine nousee, liikkuu pesä jousen suuntaan ja kierrostilavuus pienenee.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239217
Imusihtikin on puhdas….
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239218
Eli ilmassa leijuva kysymys on että mikä aiheutti öljynkierron äkillisen loppumisen?
Se ylälaahain on edelleen kadoksissa. Kaveri joka irroitti kattilan ja öljypohjan, ei löytänyt sitä öljypohjasta. Kooltaan se on semmoinen että pystyy tukkimaan tuon imukärsän. Ja oma veikkaus on ihan siihen nojaten, ettei ainetta synny tyhjästä, eikä sitä häviä olemattomiin, se, että se laahain on tuon tukkinut, ja se on nyt jäteöljytynnyrissä.
Onhan tuolla sihdissä pari knööliä, mut pieneks on pitänyt murentua jos ei löydy.
Minkä vehkeen kone toi on? Edit: olihan tuo tuolla pari sivua taaksepäin: https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1453871&postcount=998
Nuo reiän tukkeet on brakecleaner tippoja. Puhdas se oli.
En kyllä ymmärrä mihin on voinut hävitä. Täytyy suodatin vielä tutkia tarkkaan että löytyisikö siitä mitään.
Eikä ollut öljysammion sihdissäkään. Teoriassa on voinut mennä verkon ohi astiaan mutta en alkanut sitä enää tutkimaan.
Kampiakseli meni jo paikalleen ja männänrenkaat vaihtuivat.
Onhan tuolla sihdissä pari knööliä, mut pieneks on pitänyt murentua jos ei löydy.
Minkä vehkeen kone toi on? Edit: olihan tuo tuolla pari sivua taaksepäin: https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1453871&postcount=998
Kiitos epäilevistä sanoista ja tarkoista silmistä.
Otin sihdin vielä auki ja sieltä löytyi tämmöinen…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239228
Eli seuraavaksi tutkimme öljyt.
Äkkiäkös kasa tommosta murua tukkii imun ja kun kone sammuu, kaikki laskeutuu takaisin öljypohjaan.
BJ-40/76
14.04.2022, 21:55
Tarkista tuo muuttuvatilavuuksinen öljypumppu suurennuslasilla tms.
Siis ettei vai ole ollut "juuttuvatilavuuksinen".
-> tuo pumppu pumppaa (korjatkaa jos olen väärässä) sihdillä suodatettua öljyä, ja jos seassa epäpuhtauksia, niin tuo säätö voi jumia.
Ja mikä tekee siitä erikoisen ikävän, on se, että kun pumpun avaa, niin silloin jousi painaa pesän oikeaan, maksimi tuoton asentoon.
Onko k.o moottorissa lisänä jousikuormitteista, perinteistä öljyn ylipaineventtiiliä?
Siis sekin voi jumittua, kun kylmänä/pakkasella käynnistyksessä ainut öljynsuodatin on tuo imuputken siivilä
Toki voihan siellä olla joku muukin vika, esim. joku poraus linjan sulkutulppaus antanut periksi.
Tarkista tuo muuttuvatilavuuksinen öljypumppu suurennuslasilla tms.
Siis ettei vai ole ollut "juuttuvatilavuuksinen".
-> tuo pumppu pumppaa (korjatkaa jos olen väärässä) sihdillä suodatettua öljyä, ja jos seassa epäpuhtauksia, niin tuo säätö voi jumia.
Ja mikä tekee siitä erikoisen ikävän, on se, että kun pumpun avaa, niin silloin jousi painaa pesän oikeaan, maksimi tuoton asentoon.
Onko k.o moottorissa lisänä jousikuormitteista, perinteistä öljyn ylipaineventtiiliä?
Siis sekin voi jumittua, kun kylmänä/pakkasella käynnistyksessä ainut öljynsuodatin on tuo imuputken siivilä
Toki voihan siellä olla joku muukin vika, esim. joku poraus linjan sulkutulppaus antanut periksi.
Tutkitaan. Ja öljypumppu vaihtui uuteen.
Mutta tuo ylipaineventtiili on hyvä huomio. Ne on ollut riesana muissakin vehkeissä hyden puolella.
Tuota pystyy onneksi pyörittämään akkuporalla eli systeemin pystyy koeajamaan ainakin jollain tavalla ennen lopullista kasausta.
Kipin osia odotellessa.
B-LlNpHdL5k
Variolla Antsa kuljettaa…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239443
Tätä laatua, eli Ronttia, tuli 18 säkillistä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239442
Kyä Vaari vetää....
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239578
Ja sitten kaapeliauraan päivitystä...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239608
Perävaunu sai uutta ja muhkeaa rengasta alle. On nuo 215 Set selkeästi reteemmät kuin 195set
Ja nuo kiinavanteet tai mitkä nyt olikaan. Kolme kuin uutta ja yksi sisältä niin ruosteessa että varmaan kohta halkeaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239615
Ja auran muutos alkaa valmistua…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239617
Tämä vaatii vielä kaapelinauharullan telineen.
Päivän huumori pläjäys.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239992
Ja on sitä hieman paukuteltukin. Hirveä sotku ja seinässä reikä...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239993
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239994
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=239995
Talviterveiset vajaavetoisten tiimoilta…
https://youtu.be/R4VUp8vwrYQ
R4VUp8vwrYQ
https://youtu.be/kKKCEuGXjKk
kKKCEuGXjKk
Ja taas mennään. Bertan katsastus huoltoa...🙄
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241591
Eka paikka valmiina...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241592
Kaivetaas vielä hieman syvemmältä.
Tältä näytti 22vuotias korin kiinnityspultti….
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241601
Lujuus kyllä riitti koska se missä se oli kiinni näytti tältä…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241597
Onneksi reikä oli pyöreä joten rungonpuolen korjauspala syntyi rasiaporalla…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241599
Tämän kohdan suunta kääntyi ja sitten loppui kaasu…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241600
Tuo korikiinnike on korjattu joskus 2001-2002 talvella. Oli tehty silloin 4mm plootusta.
Viimeiset lumisateet oli laatuaan erittäin tarttuvaa, joten ajattelin notta rötvätään hieman maalia kihveliin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241656
Tallin vetovoima ylitti sohvan vetovoiman vielä iltasella joten kävin hieman hioskelemassa ja rötväsin lopuksi filleriäkin…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241669
Millähän tuon oven etupuolisen kuppaantuman hoitaisi?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241670
Uudella pellillähän tuon hoitaa, mutta jos pikaviritys riittää niin antaa ruosteelle kyytiä fosforihapolla ja sitten metallipakkelit niskaan. Kestää minkä kestää, ei kuiteskaan mikään vuosikymmenten fiksi.
Millähän tuon oven etupuolisen kuppaantuman hoitaisi?
Mikäpä tuohon peltiä hitsatessa, yksinkertaista peltiä ja taustallekin pääsee. Sulakerasian kun muistaa ottaa kauemmas ennen ku laikkaa survoo väliin tai sulattaa hitsillä johdot.
Jep. Taitaa mennä ajallisestikin melko yksiin pakkelikorjausten kanssa.
Orkkis värisävy on freeborn red.:D Koodi täytyy vielä jostain kaivaa. Tai sitten se teslan punainen. Mikä ny onkaan.Sunset red..
pillimehu
20.01.2023, 15:06
Millähän tuon oven etupuolisen kuppaantuman hoitaisi?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241670
äläteemitään... pintapuolinen patina pelkästään pukeenäitä 40sarjalaisia automaailman dinosauruksia:rolleyes:
No patinalla on tapana uusiutua. Ja tällä on tarkoitus ajaa vielä 2081 joten rötvätään taas hieman. Väriksi valikoitui ral 3002 ”karmiinin punainen” ja puolikiiltävänä pur maalina. Tätä suositteli kylän maalariguru kyseiseen kohteeseen.
Ja väriä sattui maalikauppiaalla olemaan 5 litraa valmiina sopivaan hintaan.
Ja toinen sivu sai fillerit niskaan..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241730
Hieman saa vielä hioskella vanhoja syntejä tuosta ennen maalausta…
”Rakkaus ruosteessa on kuin pelti Toyota tercelin”… 20 vuotta sitten tehty remppa alkaa olla siinä muodossa että sen voi purkaa imurilla…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241731
Huomenna olisi tavoitteena saada ensimmäisiin osiin maali pintaan.
Ja sitten hieman väriä elämään...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241738
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241739
Kuivuttuaan tummempi, mutta perhana kun toisen kanssa kävi uuden maalin vahinko. Meinasin että vedän vielä viimeisen pinnan kun on vielä hieman nahkea, niin kiehui....tana Kele ttu....
No huomenna hieman pakkia eli hieontaa ja uusi yritys...
Tänään tuli puhelimeen historian havinaa.. hauskaa kun männäviikolla satuin bongaamaan isäni bändi tuubista..,.
Mutta siinä se on. Joskus kasarilla vapauduttuaan aktiivipalveluksesta. ..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241818
Huomatkaa takakylllikki ja apparin ovi…
Ja nuo 235/75-15/GeneralGrabberit oli alla kun tuli minulle….
Ja sitten tähän päivään.
Korin kiinnike sai taas hieman pitoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241816
Ja parit pienet paikat tuonne…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241815
Ja sitten kevennys… Mersumiehillä STAR… Toyota miehillä…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241817
:D:D:D
Etenee…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241839
Seinän reikäkin alkaa mennä umpeen…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241838
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241844
Saisikohan tuota aukkoa hieman levitettyä esim.lämmöllä?
Tilanne tänään…
Kuskin puolen lattia alkaa olla jiirissä. Alkoi palovahtiaika joten hionnat jää huomiselle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241847
Alapuolen osat sai hunnun happoa…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241846
Vanne sai hieman motivaatiomaalia…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241845
Ja tältä se näyttää tässä vaiheessa…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241848
Mean while on Finland...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241864
Pyöräkotelosta löytyi vielä yksi pieni reikä tästä kohtaa…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241888
No se meni umpeen. Samalla syntyi hieman lisätilaa renkaalle. Jos vaikka kokoluokka kasvaisi sen pari tuumaa…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241889
Ne makelj:n levikkeet jotka on jtn.15 vuotta vaihtanut paikka milloin mihinkin hyllyyn tai vintille, pääsee vihdoin paikalleen. Ongelmana on että ne on ihan pikkusen pienemmälle pyörälle.
Mitenköhän lasikuitu. Pehmeneekö se yhtään jos sitä uittaa kiehuvassa vedessä tms.? Ei tarvisi paljon saada venytettyä sitä pyörän aukkoa…:D
Otin tänään töiden jälkeen oven työn alle…
Hittoako tuolle tekisi. Kuitua vai mitä?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241903
Otin tänään töiden jälkeen oven työn alle…
Hittoako tuolle tekisi. Kuitua vai mitä?
Läträät ne kuidut takalevikkeisiin 😉 ja hitsaat ovet.
Jotkut tuunaset tekee ovien alareunat lattaraudasta niin ei ole kahta peltiä päällekkäin enää keräämässä kosteutta ja ruostumassa. Jos ei ole entiseeraamisesta kyse niin se olisi yksi vaihtoehto eikä happane läpi uudelleen ihan heti. Siihen lattaaan sitten hitsaa muut tarvittavat pintapellit kiinni.
Ehdottomasti peltiä tuohon.
No niin. Aika kiittää verstaistuesta...:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241904
Eihän tämä enää näytä pahalta..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241905
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241906
Tähän vaiheeseen loppui työrako tällä kertaa…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241907
Ovi etenee ensi viikolla kun pääsen paikalliseen hotrodluolaan sikkikoneen ääreen.
Sillä välin sitä kuitusta....oisko jotenkin näin?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241909
Hieman edistystä...
Sinne se kuppa katosi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241972
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241973
Jos kohta pääsisi sinne mikä oli tarkoitus korjata, eli takapäähän...
Vielä yksi...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241974
Vieläkään en päässyt oven kimppuun…
Lokari kaipasi ja sai hieman huomiota. Yksi paikka ja repeämä korjattu…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241978
Sisäpuolelta kaaputin pois 42 vuoden massat ja ym.mitä se jankki ikinä sisältöjään…
…ja rötväsin happo pohjaa ja massaa tilalle…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241979
Ja lopuksi motivaatio maalausta osa 2
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241977
Mistäs sitä lokarin levikettä saikaan hommaattua nykyäännn….äännnn..nn?:D
Lokariin huntu pohjamaalia...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241996
Vaikka pahalta tuntuu vaihtaa toimivia osia, niin tilasin eteen hj:n taka iskarit. Kaasuversiona.
Vanha olisi muuten ihan hyvä mutta ulos jousto ei oikein piisaa. Huom aistikas korjaus jonka on tehnyt joku aiempi omistaja ...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241997
Motivointia osa x... Eli tein pienen mäskin pintaa ja rötväsin kokeeksi..
Tekniikka ei ole ihan vielä kohdallaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241998
Kaitsu67
17.02.2023, 22:48
Mean while on Finland...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=241864
Kitaristi lähdössä keikalle ja soittokamat lavalla :D :D :D
Jep. Rock 'n' Rollin glamouria Suomalaisimmillaan...:D
Paitsi että pitää hieman treenailla välillä eli harkkoihin menossa.
Konepelti sai hieman maalia…
Hitto kun pinta jää appelsiiniksi… mitähän tuolle tekisi?
Hiontaa millä?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242016
Jos on riittävästi paksuutta pinnassa ja kiinnostaa nysvätä, niin vesihiontaa + kiillotus.
Itse olen laiska ja jos tulee kauheeta muhkurapintaa niin vetäsen ihan normi epäkeskolla sileeksi sitä pintaväriä puhkaisematta ja uusi väri niskaan. Menee toki uudet satsit pintaväriä mutta vesihiontaan + kiillotteluun menee koppa kaljaa ku on niin hikistä ja aikaa vievää puuhaa ;)
Väri riittävän ohkaiseksi ja jos sulla HVLP ruisku niin ilmaruuvi ruiskusta täysin selälleen ja paineensäätö kompuran manometrista. Liipasin pohjassa pitäis olla noin 2-baria paineita ruiskussa -> mulla muutaman metrin letku itselläni niin säädän yleensä 3-bariin kompuran päästä kun ei ole ruiskuissa painemittaria. Neula 1,5-2 kiekkaa auki ruiskusta ja viuhka aika leveeksi. Etäisyys maalattavasta pinnasta baltiarallaa kahden nyrkin verran. Yks ohkaisempi varvi pohjalle, vartin venailu (riippuu tietty lämpötilasta) ja sitten yksi oikeesti märkä kerros päälle että se maali tasoittuu. Jos tuntuu siltä että ei tule märkää pintaa niin sulla on joko liian paksu maali, neula liian vähän auki tai liikaa painetta ruiskussa. Suutinkaan ei tietty saa olla liian pieni, akryyli vaatii hieman isomman suuttimen kuin vaikkapa lakka tai base. 1.4 millisen suuttimen läpi pitäis ainakin jankin tulla, en osaa sanoa raskaan kaluston maaleista kun ei ole niistä kokemusta.
Noi suorakiiltomaalit tasoittuu omien kokemusten mukaan huomattavasti nihkeemmin kuin lakka, mutta jos sinne tulee valuma niin veistää sen valuman partakoneen terällä veks + pikku vesi / öljyhionta oikein hienolla hiekkapaperilla ja myllytys perään. Paljon vähemmän duunia taas kuin koko konepellin pinnan hionta ja myllytys.
En ole ammattimaalari mutta about noilla tallimaalarin nyrkkisäännöillä olen päässyt ihan hyviin tuloksiin itse. Joku antanee lisävinkkejä jos tuntee aiheelliseksi.
Jep. Suunnilleen tuolla kartalla ollaan. Alkaa vaan nämä Teollisuusmaalit olla kokeiltu. Seuraavaksi ostan oikeaa maalia.
Ohennus oli ohjeen mukaan, mutta oma kokemus on suunnilleen puolet ja puolet, niin tulee paras jälki noilla maaleilla.
Ruutta on juurikin tuollainen hvlp. Painetta 2 bar. Jos nostaa, niin pölyn mmäärä alkaa lisääntymään huomattavasti.
Pitää vielä jotain kokeilla ja ehkä jopa lakkaakin.
Isompaa suutinta ja lisää painetta. Mulla n. 25€:n ruisku 1.7 mm suuttimella ja n. 3.5 baria muistaaksein. 20-25% luokkaa ohennettu Temadur HS90 sumuttuu ja tasottuu nätisti, liian ujolla ohentamisella ei onnistu. Ei tulis mieleenkään vaihtaa automaaliin, tää on just hyvä ja helppo tyyli. Ei oo pohjistakaan niin nuuka kun tulee paksu kerros kertavedolla. Tuossa kesäyönä puun alla vedetty loksu, aamulla ötökät pois pinnasta ja paikoilleen:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8415&pictureid=242018
tekniikkamies
20.02.2023, 22:58
Konepelti sai hieman maalia…
Hitto kun pinta jää appelsiiniksi… mitähän tuolle tekisi?
Hiontaa millä?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242016
Eipä huippunopeuteen paljoa vaikuta. Mul tuli yllättävän tasaista Teknodur 190:sellä. Normadur 65HS oli vaikeampi.
En viitsi aina käyttää ruiskuakaan kun pitää suojailla enempi.
Joo. Yksi ongelma on outo maali. 1.7mm suutin on tuossakin. Jatketaan treenejä illalla ja tutulla ohennuksella...
Teknodur on vielä hemmetin nopeasti kuivuvaa joten siitä pointsit sille
tekniikkamies
21.02.2023, 10:02
Joo. Yksi ongelma on outo maali. 1.7mm suutin on tuossakin. Jatketaan treenejä illalla ja tutulla ohennuksella...
Teknodur on vielä hemmetin nopeasti kuivuvaa joten siitä pointsit sille
Mul tuli melkeen mil vaan maalausvälineel siistiä Teknodurilla.
Temacoat RM40 pohja/pintaväri-mämmiä vetelin itse 2.0 suuttimen läpi erilaisiin metallirakenteisiin. Sillä sai jonkinmoisen pinnan aikaiseksi, 1.4 suuttimen läpi en itse ainakaan saanut sitä kosteeksi enkä kokenut järkeväksi ohentaa täysin kuseksi. Painetta kasvattamalla tuli tohonkin vaan sellanen kuiva piikikäs pinta, eli tartti vaan saada enemmän tavaraa virtamaan suuttimesta läpi.
Jees. Suolakaivoksella oli pieni tuotantokatko keskellä päivää, joten tein pienen attacin kotiverstaalle. 400 mirkalla hionta, uusi mäski 50/50 suhteella ja paineet kiloon.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242019
Temacoat RM40 pohja/pintaväri-mämmiä vetelin itse 2.0 suuttimen läpi erilaisiin metallirakenteisiin. Sillä sai jonkinmoisen pinnan aikaiseksi, 1.4 suuttimen läpi en itse ainakaan saanut sitä kosteeksi enkä kokenut järkeväksi ohentaa täysin kuseksi. Painetta kasvattamalla tuli tohonkin vaan sellanen kuiva piikikäs pinta, eli tartti vaan saada enemmän tavaraa virtamaan suuttimesta läpi.
Kyl sitä vaan sitten olis pitänyt ohentaa lisää, aika kusta saa olla. Märäks se pitää saada.
Ja kolmas kerta vai neljäs....
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242020
Paineet johonkin ettei viisari juuri värähdä, n.60% ohennetta ja alkaa olla edes sinnepäin... Tuon kun kiillottaa niin saa kelvata.
Sitten pääsin jo ahterin kimppuun...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242024
Hitto melkein 9tuntia pajassa ja näyttää ettei juuri mitään ole tapahtunut...
Kyl sitä vaan sitten olis pitänyt ohentaa lisää, aika kusta saa olla. Märäks se pitää saada.
No joo jos sen olisi väkisin halunnu 1.4 suuttimen läpi ajaa. Mä maalailin erilaisia teräsrakenteita autojen pintapeltien sijaan, niin valinnaksi vaihtui isompi suutin jotta sai kertapierasusta paksumman kalvonpaksuuden.
Topicin laitteeseen, niin varo vaan ku kohta joudut värjäämään koko kinnerin kun rupee vanhat pinnat näyttää niin nuhjuisilta uusien rinnalla ;)
No joo jos sen olisi väkisin halunnu 1.4 suuttimen läpi ajaa. Mä maalailin erilaisia teräsrakenteita autojen pintapeltien sijaan, niin valinnaksi vaihtui isompi suutin jotta sai kertapierasusta paksumman kalvonpaksuuden.
Topicin laitteeseen, niin varo vaan ku kohta joudut värjäämään koko kinnerin kun rupee vanhat pinnat näyttää niin nuhjuisilta uusien rinnalla ;)
Koko kinneri maalataan. Mutta taitaa olla niin että paras neuvo on oma oppi. Maalikauppias sanoi että 20 prossaa ohennetta ja kaksi Bar painetta. Jos sillä ei onnistu vaan omilla tempuilla niin sitten niillä. Lopputulos merkitsee eikä juuri muu…
Semmoinen juttu tuli kokeiltua aamulla että jos on jo paksulti maalia ja siinä koloja, niin satsi maalia ilman ohennetta, pensselillä materiaali pintaan ja pakkelilastatalla sileäksi…
Jippikajei...ja vielä kerran...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242025
Ja kun akkurälläkkä otti hajosi, enkä löytänyt lankakonetta niin piti siirtyä taas pintakäsittely osastolle..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242031
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242032
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242036
Eli lakkaa niskaan.
Sitten uuden akkukulmurin, joka muutes kiertää vain 8500 kun se särkynyt oli 10000rpm vehje, kanssa takalattian kimppuun.
Kuvassa tietenkin kanttikone.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242041
Sinne meni niin, että mela vilahti…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242042
Vielä tuonne uppoaa pari pienempää paikkaakin…kinkin…
Tänään on niin pieni työrako että hiomisen päälle pienet palovahtihöntsät... Tilasin trw:t ja sain Gabrielit... Mutta musta oli niin tylsä väri joten hieman keltsiä pintaan...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242091
Sitten wanha katto pois pitkästä aikaa…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242092
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242093
Konepelti ei ollut millään kiinni joten avo ajelut jäi seuraavaan kertaan.
Seuraavaksi turvakaari pois, ja hieman lisää mätähommia…
Helppohan Bj:tä on hitsata kun siinä on vain suoraa peltiä...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242096
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242097
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242098
Ja ihan pikkuisen alan ymmärtää heitä jotka tilaa valmiita osia. Ihan hitonmoinen homma. Ja vielä pitää hiua ja hiplata että saa yhtään siistin.
Mikäs funktio noilla takanurkkien upotuskoteloilla on? Lienee jossain välissä topiccia kerrottu, mut ei nyt jaksa alkaa selaamaan kymmeniä sivuja läpi...
Mikäs funktio noilla takanurkkien upotuskoteloilla on? Lienee jossain välissä topiccia kerrottu, mut ei nyt jaksa alkaa selaamaan kymmeniä sivuja läpi...
En ole itsekkään varma kun nuo on tehty silloin joskus, mutta luulisin että ajatus on ollut ettei sora lennä suoraan takapellin sisäpuolelle. Tai sitten vaan joskus on ollut helpompaa korjata jotakin noin.
Saahan sinne vaikka jonkun muuntajamötikän jemmattua.
Ja tuohon ulkopuolen koloon oli tarkoitus siirtää hydeliittimet.
Suolakaivoksella kun on ollunnaa hieman hiljaista muutaman päivän niin tämä on hieman taas nykäissyt eteenpäin…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242213
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242214
Huomenna vielä hieman vernissaa niskaan ja sitten ovien ja luukkujen kimppuun.
Penkeiksi löytyi e36 bemarin penkit jotka ovat kuin ovatkin liian korkeat…
Iskikö laiskuus pyyhkijänmoottorin ja vivuston akseleiden läpivientien kanssa?
Iskikö laiskuus pyyhkijänmoottorin ja vivuston akseleiden läpivientien kanssa?
Laiskuus tai näennäinen kiire. Ei varmaan montaa minuuttia olisi mennyt noiden irroittamisessa.:D Teippasin ne pyyhkijöiden tumpit. Toisaalta ei maalillaan hukkaan menny tuon moottorin päällä…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242215
Ihan kohtuullisesti tuo bemarin jakkara tuohon asettuu..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242216
Backdoor knocking...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242224
Ja hieman koekasausta. On hieman sovittelua..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242225
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242226
Ja aika yöjuttu osastoa on se että tuolla sisällä tuoksuu wunderbaum. Eikä semmoista ole 2000 luvulla tuolla roikkunut....:D
Ja aika yöjuttu osastoa on se että tuolla sisällä tuoksuu wunderbaum. Eikä semmoista ole 2000 luvulla tuolla roikkunut....:D
Yhtään en yllättyisi jos tuoksu olisi ilmaantunut niihin aikoihin kun Bemarin penkit ovat sisätiloihin asettuneet...
Yhtään en yllättyisi jos tuoksu olisi ilmaantunut niihin aikoihin kun Bemarin penkit ovat sisätiloihin asettuneet...
Aivan…totta…ovathan nekin vuoden 93’ pulkasta, joten tob.näk jonniimoinen viuhka on peiliin kerenny muodostua ennen purkaantumista…
Tänään työrako tuli käytettyä takaluukkuihin…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242294
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242295
Pintisosasto ruuttasi hieman maalia sinne ja tänne…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242296
Tuo on nyt tuon näköinen…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242297
Ja hieman kevät auringon ottoa..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242298
Puskuri sai hieman pensselimaalia ja takaluukut pääsivät kokeilemaan paikoillaan oloa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242307
Jatkuu...Josko kohta korjattavat osat loppuisi...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242327
Joka olisi suotavaa koska viimeinen peltipala on räpyläsä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242328
Ovet pohjamaalissa...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242329
Kuskin ovi on vaan sisäosiltaan täysin loppu...
Pyyhijämosan koppakin ehjäytyi...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242331
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242332
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242333
Ja pintamaali niskaan. Kävin vielä äsken saunan jälkeen vetämässä lakan pintaan.
Sitten oisi enää rillit ja katto valkoiseksi... Ja tiivisteet ja ruuvausta ymmmm...
Ja sitten meillä on ongelma...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242334
Ovi ei oikein istu. Joko perää tai keulaa on simmattava ylmmäs...
Levikkeet alkavat löytää paikkansa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=242335
Etulokarin levikettä jäänee 3m yli, eli Bertan etukaarien verran.
E. Näkeekö kukaan tuossa ovessa peilin paikkaa….?
Bertta on ihan pieniä juttuja vaille leimakunnossa mutta työrakoja ja motivaatiota puuttuu.
Mutta ostoilmoitus tuotti tulosta ja ilmeisesti postnordi tiputti pihalle tämmöisen…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=243780
Ensin tuli asennettua se Bobbarin hanuriin…
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=243781
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=243779
Mutta koekäytön perusteella totesimme että laite vaatisi tukijalat että tuolla setillä pystyisi mitään vetämään. Vehe on selällään heti.
Joten uudelleen ajattelua kehiin… tallin lattian leikkeet hyötykäyttöön ja vinssi istahti kourakärsän juureen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=243778
Tuohan vetää 90 Bar / 4500kg ja Bobbarin työpaine on leppoisat 250 bar, joten hetken pohdinnan tuloksena tuommoinen 12500kilon vetovoima ei välttämättä ole tarpeen kyseisessä sovelluksessa. Joten hydekauppaan ja rajoitusvena tilaukseen. Sen piti tulla huomiseksi, eli torstaiksi, mutta huonoksi onnekseen se on joutunut postin aika-avaruusjatkumoon, ja seilaa jossain linnunradan päättymättömällä postilinjalla. No maanantaiksi semmoinen pitäisi tulla ihan manuaalisesti toisesta myyntipisteestä.
Tuossa on 12mm köysi ja ajatuksena on vaihtaa se 10mm köyteen, ihan vaan siksi että sitä menisi ehkä se kymmenen metriä enemmän kelalle.
Ja tämä siis tulee puun kaato vinssiksi. Ja peräasennuksena sitten muuhunkin käyttöön.
Laite ei mahtunut kuvaan mutta näin se toimii…
https://vm.tiktok.com/ZGe8rbJho/
Ei liity projektiin mutta terveisiä Road tripiltä...
Koska meillä on kolme Mersua ja yksi Toyota, niin tietenkin reissu tehtiin anopin Dacia Dusterilla. Toki siksi että siinä on koukku ja mennessä oli perässä asuntovaunu.
Vaan tämmönen HJ45? tuli bongattua Leppäjärven SEO :lla ja hetki tarinoitua omistajapariskunnan kanssakin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245316
Pieni käyttö entisöinti projekti joka lähti siitä kun leikkurista kajahti kattila...
Tässä kohtaa on vanha briggsi heivattu tallin lattialle
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245211
Ja uusi paikoillaan. Pienen hetken mietin kiinamoottoriakin, mutta sitten heräsin maailman nykytilaan, ja totesin kiinalaisten moottorien olevan pakotelistalla ja toisaalta sen että olemme NATO maa nykyään. Ja tilasin Briggsin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245212
Ja jos kerran remonttiin menee rahaa lähes saman verran kuin halpaan uuteen leikkuriin, ja siitä tulee lähes uuden veroinen, niin eihän se käy päinsä että laite näyttää vanhalta ja nuhjuiselta...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245208
Painepesuri tekee ihmeitä... mutta ihmeet ei usein kestä kauaa..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245209
Joten maalikauppaan Mars, ja Johan alkaa suttaantumaan...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245257
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245265
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245264
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245263
Ja koska väri on Pillarin keltainen niin tottahan siihen piti tilata ameriikasta tarrat...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245331
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245332
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245333
Jaa on sitä ruuvattu berttaakin loman kunniaksi. Tänään meni turvavyöt paikalleen ja niiden myötä leimakunto alkaa olla hyvinkin liki…
Joitain pisteosia on kadoksissa kuten kuskin ikkunan kahva, joten jos semmoinen jollakulla on ylimääräiseksi jäänyt kesäovien teon myötä niin kiinnostusta on. Toki onneksi uusiakin saa. Tilasin parin ihan genuine ovenkahvoja ausseista.
Niin ja ovien ikkunatiivisteet on puutelistalla myös…
Pienet koeajot...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245379
Keulamerkkikin löytyi...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245380
Keulamerkkikin löytyi...
Komea Ford siitä tuli :D
Komea Ford siitä tuli :D
Yeah. :D
Jaa kävihän se mr.murphykin tallissa...
Aamulla olisi leima ja pyörän pultti katkesi...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245436
No onneksi apu oli yhtä lähellä kuin lähin marmoritiski, eli kiitos Auto-Arita. Alta tunti tapahtuneesta ja uudet pultit pajalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245437
Ja leimahan tuli...
Kävin myös tilaamassa vanhat kilvet.
Pulttia hakiessa tuli samalla kysyttyä perän laakereiden hintaa, ja nehän olisi sen reilut 500€ . Kysyin myös oisiko kiinnostusta tehdä koko remppa ja mitä se mahtaisi kustantaa. Kaveri sanoi että katsotaan vastahan myö yksi perä kunnostettiin, ja se maksoi 1280€
No laakerijunppaa odotellessa kippasin RVS:sät perään ja jakikseen. Seurauksella että äänimaailma on muuttunut vanhan neuvostoliittolaisen sorvin jollotuksesta Tšekkoslovakialaisen sorvin slaavilaiseen lauluun.
Pitää ne laakerit silti vaihtaa vaikka hiljenisikin.
Ja tänään sai bertta pitkästä aikaa orkkis kilvet takaisin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245506
Onkohan peräti niin että nuo jfy kilvet on olleet kauemmin kuin rhp kilvet...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245507
Lisäksi tuli ihan genuine oven kahvat Ausseista. Ja peilin jalan koppa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245508
RHP-kilvet, Kymen lääni, vuosi 1981?
RHP-kilvet, Kymen lääni, vuosi 1981?
Jeah you got it. Boomer...😅
Pitää olla jo joku vuosi ikää että muistaa tuon kirjainlogiikan...
Historia osastoa. Kuvan pikkumies kävi jututtamassa rautakaupan pihalla...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245583
Sitten bobbarilla ja Variolla äheltämistä. Oisi vaan pitäny sorat ajaa Bertalla...
https://youtu.be/23V2cSylemA?si=DahX53BMJoaaty0a
23V2cSylemA?si=DahX53BMJoaaty0a
Toyotan hitsaus kun tuli ainakin hetkeksi maaliin niin sitten onkin kiva jatkaa Mersun hitsaamisella.
Molemmat kynnyskotelot vaatii hieman huomiota. Kuskin puoli tuli valmiiksi.
.
https://youtube.com/shorts/Z2Fzs6InpBQ?si=1jiYOL0pbhkOXBCj
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245851
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245852
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245853
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245854
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245855
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245856
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245857
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245858
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=245859
Uutta atachmenttia...
https://youtu.be/hWyX2Ao3qvw?si=uqMh6q1IUdJJNi9F