View Full Version : Antsan Axman Bertta.. Boppari ja Vaarin tuunausta...
Eli valot tuli erikoistekniikalta ja ovat 70 W ledit. Jonkin verran harmaita hiuksia meinasi aiheuttaa semmonen pikku juttu että mikään terä ei meinannu pystyä tuohon valorautaan. Terottelin niitä vaikka mihin kulmaan eikä uponnut oikein millään. Viimesenä temppuna muoilin 7mm terän niin että poikkipiena hävisi lähes kokonaan ni vot ku meni ku meisseli voi pakettiin...:D
Nii ja ainakin yksi syy huonoon valotehoon paljastui kytkentöjä mittaillessa eli releen heräte piuhaan tuli auton käydessä 12.7 voltin jännite latausjännitteen ollessa 14.5 eli johonkin hukkuu se maukkain amppeeri...
Koska alkuperäinen joulu eli korppijuhla on huomenna eli ylihuomenna on kevät niin sen kunniaksi Katti sai ProtoSmarttiin uuden kärsän. Nimim.polttopuu savottaa pukkaa...
Pienet polttopuuripsaukset.
sWus4e2JNQ8
https://youtu.be/sWus4e2JNQ8
:D Ja tänään tulee ihan näillä hetkillä tasan 20vuotta siitä kun meikäläisen ja Bertan yhteinen taival alkoi...:D
Ja mikäpä onkaan parempi tapa juhlia sitä kuin käyttää häntä siihen mihin on alun perin tehtykkin...:D
Onnittelut yhteisen 20v johdosta :cool:
Tänks. Ja toivottavasti ekasta semmosesta..:D
Pannaas vieelläää....:eek:
https://youtu.be/PRyJBFqDYG4
Tänks. Ja toivottavasti ekasta semmosesta..:D
Pannaas vieelläää....:eek:
https://youtu.be/PRyJBFqDYG4
Ja pinonpohjat kyydissä... Sen verran oli painoa että mäk joka bobbari kyydissä menee pikku kolmosella ylös, aiheutti vaihtamis tarpeen...onneksi tuli laitettua ketjut heti lähdössä....
Oooorrrait...
Huomena se taas alkaa... Eli jääkausi 2017.
Kalusto tuli askarreltua lähtövalmiiksi eli suurin työ oli etsiä mystisesti kesän aikana kadonneet hydrauliletkut.:D:D
Ja aura on yhtä huonossa maalissa kuin viimekin syksynä. On se kumma kun kukaan ei tee mitään asian eteen...
Mihkäs ne hydeletkut kesällä katoaa? :D On se vaan uljas laite ton auran kanssa :cool:
Mihkäs ne hydeletkut kesällä katoaa? :D On se vaan uljas laite ton auran kanssa :cool:
En voi käsittää itsekkään. Joku varmaan lainailee niitä...:eek::D
Myös höylästä näköjään puuttuu yksi sylkkä plus letkuja...?
Jääkausi on avattu...Sisältää kenttäkorjauksen...:D
https://youtu.be/u4NgOKY-AqU
u4NgOKY-AqU
Eilis iltana oli paja plussalla ja päivän työntöjen jälkeen oli isoimmat ruosteet ja koivunlehdet poistunnaa joten näin tilaisuuden tulleen ja pyyhkäsin vähän väriä pintaan.
Lisäksi korjasin sen katkenneen pultin. Ja jätin pajukepin paikalleen että jahka se katkeaa seuraavan kerran niin varajärjestelmä on valmiina...:D:D
Ja pääsihän Möllikin töihin... Nätisti menee tommosella kuormalla ja pakko sanoa että tämän kaltainen auto on melko turha ilman jakiksen pikkupuolta. Samoin tuo keskitasuri on aikas hyvä vekslaillessa. Toki vakiorenkaat jeesaisi hieman välitystä mutta eihän myö sellasia...:D
Ja pääsihän Möllikin töihin... Nätisti menee tommosella kuormalla ja pakko sanoa että tämän kaltainen auto on melko turha ilman jakiksen pikkupuolta.
Tuosta lauseesta saa vähän sellaisen kuvan ettei W163:ssa moista olisi, on siinä.
Keskikonsolista napsauttaa pikkupuolen päälle niin näppärähän tuollaista kärryä on peruutella. :)
Mitkä nuo renkaat on?
Aika korkea profiiliset näin ykskaks katsoen.
Tuosta lauseesta saa vähän sellaisen kuvan ettei W163:ssa moista olisi, on siinä.
Keskikonsolista napsauttaa pikkupuolen päälle niin näppärähän tuollaista kärryä on peruutella. :)
Mitkä nuo renkaat on?
Aika korkea profiiliset näin ykskaks katsoen.
Jep. Tottahan siinä se on ja on ahkerasti käytössä.
Renkaat on 235/85-16 ja on korkeuden puoleen melko maksimit.
Kesägummit pitäisi koittaa arpoa tuohon seuraavaksi.
Kai tämäkin unilääkkeestä menee...
Y59LNFV3uUI
https://youtu.be/Y59LNFV3uUI
Isoa Peukkua!
Tänks! :D:D
Hemmetti nykiikö tuo muillakin?
C-AtJa65NDk
https://youtu.be/C-AtJa65NDk
Outo valoilmiö ja hetken joutilaisuus sai ajatuksen karkaamaan kesärengas kauteen ja kokeilemaan myös hulluja juttuja...Möllin kesäkumit lähti tänään tilaukseen hyvän kaupan,ainakin vielä tuntuu niin,osuttua kohdalle. Ja ei.En kuunnellut järjen ääntä vaan tunteet vei.:D
Ja nykyajan tiukka markkinatilanne kuljetusbisneksessä huutaa perävaunuun köykämiini vannetta ja isompaa munkkia...ei ihan bolt on juttu ainakaan noilla renkailla...:D:eek:
No niin. Kaupunkireissun kohokohtana sai Mölli leiman ja kuten arvata saattaakin niin ei ilman nivel jumppaa. Oikeassa raidetangon päässä oli alkavaa välystä joten vaihtoon meni...
Lisäksi hain renkaat ja seuraavaksi pikku sulkeiset niiden tiimoilta.
Ja totatota kävin vielä marmorihuollossa hakemassa vahvistuksen kaikille epäilyille koskien tuota avainongelmaa eli aam yhteyskatkoa herjasi herra Star...uusi aam boksi n.750 egeä...:eek:
Eli katellaan...
Simmottis sipulileikkurit...:D
Lisää sovittelua. Oisin pistännää alle ja käyny kokeilemassa mutta tarvii pitemmät pultit. Jos jollain on 14/1.5 pultit joiden pituus on n.45 mm kartiosta pultin päähän niin saa tarjota.
Jos jollain on 14/1.5 pultit joiden pituus on n.45 mm kartiosta pultin päähän niin saa tarjota.
Fixukselta kävin omaan mannelavettiin hakemassa pidemmät pyöränpultit, Toikansuonkadulta. 14 milliset siis, löytyy eripituisia.
Fixukselta kävin omaan mannelavettiin hakemassa pidemmät pyöränpultit, Toikansuonkadulta. 14 milliset siis, löytyy eripituisia.
Ei löytyny. Tilasin Saksasta.
Pienet höyläripsaukset...
https://youtu.be/EU8ozHMMV9s
EU8ozHMMV9s
https://youtu.be/jq4bwMF7QHU
jq4bwMF7QHU
Pultit tuli Sakemannien maasta ja pääsin sovittamaan kesänakkeja alle...
Näyttää ihan siltä että tuon kokoiset tuossa pitäisi olla tehtaalta tullessaankin.:D
Vielä syntyi aurauspätkäääää...:D:D
And ofcoors. We speek ralli englanti...
https://youtu.be/D42AWzQ6eT4
D42AWzQ6eT4
Sorjonen
26.02.2017, 22:38
Mahtava tuo biisi joka soi tuossa taustalla :D
Mahtava tuo biisi joka soi tuossa taustalla :D
Tänks!!:D
Oiskos saatavilla kuvaa tai jopa videota tosta bertan auran kiinnityksestä kun kuitenkin on melkosen hyväkin :)
Onko tuo vaakassa oleva sylinteri jousena/suojana vai säädätkö vaan ottavuutta?
Onko tuo vaakassa oleva sylinteri jousena/suojana vai säädätkö vaan ottavuutta?
Kyllä...:D
varoventtiili vaan vai onko kaasupalloa?
Pelkät pukit/putket rungon välissä vai onko alla jotain tukea?
Tupet jotka menee puskurissa oleviin koloihin...
Vaan mites saa möllistä avaimen halki? Eli jos innostun vääntämään ulkoisen keskuslukon ohjauksen niin tarvisi vaihtaa se ite avain ja rfid satiainen...:eek:
Pari Möllikuvaa keväiseltä Lahnajärveltä...
Ostin Motonetistä tommosen halpis kiillotussetin ja pitihän sitä hieman kokeilla...
Mahtava tuo biisi joka soi tuossa taustalla :D
Millä haulla tuo styge löytyisi netistä?
Millä haulla tuo styge löytyisi netistä?
Juutubeen hauksi Oodi bj42
Porvoon Hilma
09.03.2017, 17:53
Ostin Motonetistä tommosen halpis kiillotussetin ja pitihän sitä hieman kokeilla...
Kylläpäs kiiltää:)
Paraatiinko oot menossa?
Juutubeen hauksi Oodi bj42
Tattis. Ei kun fiilistelemään... :)
Ollos hyvät...pientä käyttöehostusta...
Ja illan ratoksi pienet cdi suutin ja tiiviste jumpat...
Kylläpäs kiiltää:)
Paraatiinko oot menossa?
Kevät kunnostelua...:D
Tuo lasin eli polycarbonaatin kiillotus onnistui myös yllättävän hyvin. Jos jossain vehkeessä alkaa yhtään kaihi vaivata lamppuja niin aikaisessa vaiheessa toimimalla ne kiillottunee lähes uuden veroisiksi. Ite käytin ihan autovahaa. Joku spesiaalikama oisi varmaan ollu parempaa.
Ja tua niin jos cdi suuttimet meinaa olla jumissa niin ennen ulosvetotalkoita kandee jättää pultti hieman löysälle ja kone käyntiin niin sieltä se ryömii pois...
Ja tua niin jos cdi suuttimet meinaa olla jumissa niin ennen ulosvetotalkoita kandee jättää pultti hieman löysälle ja kone käyntiin niin sieltä se ryömii pois...
Kaveri ajo 2viikkoa pultti löysällä ennenkuin suutin antautu. :D
Aina ei ole herkässä...:D:D
Oiskohan nämä ollu jo viimeiset työnnöt tänä jääkautena...:D
Alkaa olla jo aika haperoa eli enää ei kannata suunapäänä ajella...
Tyrkätääs tänne ku bucketti huoli.
Ei juuri mitään mullistavaa...
Mölliin on tullu ostohetkestä n.11000 km mittariin ja ollakseen niinkin huonon auton maineessa, yllätys yllätys se on pelannaa hyvin. Eli varoitetuista jutuista on toteutunu suuttimen tiivarin vuoto ,aam boksin häiriö ja niveljumppaa eli raidetangon pää. Lisäksi käytin sen uusien kesägummien kunniaksi eilen ihan marmorihuollossa pyöräsuuntauksessa. Joka oli ihan aiheellista. Omasta mielestä siinä oli aavistus aurausta ja suuntauksessa ilmeni että takana on haritusta,edessä aurausta ja laite kulkee aavistuksen koiraa...:D
Konkreettinen vaikutus oli että ennestään hyvä ajettavuus parani vielä hitusen ja laite hiljeni entisestään eli tuulen suhinat ja rengasäänet hävisi...:eek::D
Kulutus joka merkkaa käyttiksessä paljonkin, on ollu siinä 8.4 l/100km mittarilta mittarille. Pienin lukeman on ollu 7.8 ja nämä siis tankkauksen yhteydessä laskettuja. Hymynaama ajotietokone näyttää n.0.4 litraa vähemmän.
Ja pari kuvaa vielä..
No niin tänään oli hyvä puuvapäivä ja kantojyrsinprojentikin nytkähti eteenpäin, eli osia on haalittu ja akseli tilattu sorvarilta.
Ja sitten päivän innovaatio...taas kerran huono kuva mutta tuo napataan kauhaan kiinni ja hop. Meillä on koukku Katissa...:D
Väliaika kuva.. Aika brutaali vaikka itse sanonkin...:eek:
No niin. Tulihan jotain valmistakin. Matkahuolto toi lisäksi paketin englannista joka sisälti laitteen letkut, kaksoisvaron jota tullaan käyttämään jarruventtiilinä, nippoja ja väärät liittimet. Kele. No laitoin rallienglannilla viestin että korjaa asian.:D saas nähä kuinka käy....Enää puuttuu akseli joka on tilattu mutta sorvarilla oli sen verran jonoa että mennee ens viikkoon...
Ei vielä jyrsinpätkä mutta jotain uutta kuitennii...:D
Q9VDwRFPoRw
https://youtu.be/Q9VDwRFPoRw
Eiks tuo ole jo 5 in 1 kauha? :)
Jep. Ja ny kun tohon on tottunu niin pois en antaisi...:D
Jep. Ja ny kun tohon on tottunu niin pois en antaisi...:D
Mietitkö illasta miksi ihmeessä moiset kauhat suomaliassa on maahan tuodessa revitty mehumaijoista ja bobbareista pois, romutettu ja laitettu normaalia kauhaa tilalle
Kyllä. Sellaisia jcb;n kaivureita joita ei ole saanut millään muulla kauhalla on 98% kaikki myyty normaalilla kauhalla, osassa jopa putket poistettu rälläkällä ja hitsaamalla lähdöt kiinni lohkosta
Onko lie joku kohelo pudottanut silloisella tukesilla kuorman kauhan aukoessaan lattialle osaamattomuuttaan, joten kielletään koko homma kuten traktorikärryjen jarrutkin
Mietitkö illasta miksi ihmeessä moiset kauhat suomaliassa on maahan tuodessa revitty mehumaijoista ja bobbareista pois, romutettu ja laitettu normaalia kauhaa tilalle
Kyllä. Sellaisia jcb;n kaivureita joita ei ole saanut millään muulla kauhalla on 98% kaikki myyty normaalilla kauhalla, osassa jopa putket poistettu rälläkällä ja hitsaamalla lähdöt kiinni lohkosta
Onko lie joku kohelo pudottanut silloisella tukesilla kuorman kauhan aukoessaan lattialle osaamattomuuttaan, joten kielletään koko homma kuten traktorikärryjen jarrutkin
Lisäjarruvalot, keinutelit, ja lukuiset muut vastaavat hommat ja kaikilla vain yksi tarkoitus. Suojata omaa tuotantoa. Eli kun Ukko-Mestarissa ei ko.kihveliä ollu ni ei sitä voinu olla tuontikoneissakaan.
No hyvästä suojauksesta huolimatta luontainen poistuma on korjannu useat mehumaijamerkit mutta jäljlelle jääneet onkin sitten ihan omaa luokkaansa...ja peräkärrituotantokin lienee aika vähissä , kiitos sekä trafin että pään pensaaseen työnnön siinä keinuteliasiassa. Eli vaikka käytännössä meillä ei ollut omaa tuotanoa ns.raskaammissa kärreissä oli se suojattu sillä keinuteli vaatimuksella. Ja samalla kyllä tehtiin niiden kannattava rakentaminen hankalaksi muutenkin koska valmiita komponentteja ei ollu olmassa.
Lisäjarruvalot, keinutelit, ja lukuiset muut vastaavat hommat ja kaikilla vain yksi tarkoitus. Suojata omaa tuotantoa. Eli kun Ukko-Mestarissa ei ko.kihveliä ollu ni ei sitä voinu olla tuontikoneissakaan.
No hyvästä suojauksesta huolimatta luontainen poistuma on korjannu useat mehumaijamerkit mutta jäljlelle jääneet onkin sitten ihan omaa luokkaansa...ja peräkärrituotantokin lienee aika vähissä , kiitos sekä trafin että pään pensaaseen työnnön siinä keinuteliasiassa. Eli vaikka käytännössä meillä ei ollut omaa tuotanoa ns.raskaammissa kärreissä oli se suojattu sillä keinuteli vaatimuksella. Ja samalla kyllä tehtiin niiden kannattava rakentaminen hankalaksi muutenkin koska valmiita komponentteja ei ollu olmassa.
No nytkin kustiin yritteliään saappaaseen oikeen urakalla
fifthwheel trailerit on sallittu, niin kielletään niiden valmistaminen, mutta sallitaan eurooppalaisen valmistajan kärryt sellaisenaan
Ite jos oisin päättämässä sallisin vain ja ainoastaan suomalaiset kärryt ja niille tarkat määritykset tyyliin aisan metallin paksuus oltava suurempi kuin 2mm ja kovuus xx määrä jne jne eikä mitään kymmeniä tuhansia maksavia vtt testejä joissa tutkitaan papereita ja mielivaltaisesti päätetään oliko se ny hyvä vai ei, huomenna saattaa olla samat paperit täydelliset :mad:
Peräkärryn rengas arpajaiset osa 3...
31" :set onnee aavistuksen korkea mutta 235:set vois olla aika sopivat.
No niin. Ny se sitte alko temppuilemaan. Eli Mölli jätti eilen Emännän S.taipaleelle. Kohdalle sattumalta osunu kaivuriukkeli antoi apuvirtaa ja taas pelasi. Kävin reissun töissä ilman ongelmia ja tänään siirtelin hieman kalustoa, tulin kotiin, ja sammutin pihalle ja kun koitin käyntiin niin naknaknak. Mittasin jänniitteet ja jossain 11 voltin huitteilla eli täysin dö.😞Muutama minuutti laturin perässä ja käyntiin, eikä lataa. Eilen latasi tyhjäkäynnillä ihan napakat 13,8 volttia vaikka oli kaikki virtalaitteet päällä.
Latauksen merkkivalo vilahtelee silloin tällöin mutta ei jää palamaan ja palaa taasen ennen käynnistystä niinkuin kuuluukin.
Ajettu on se 344 tkm. Eli sen puoleen voisi olla hiilien aika mutta mistä semmoset saa miten ne vaihtuu? Entäs se vapaakytkin? Hitto kun koko murikka on tietty niin hyvässä jemmassa kuin vain odottaa sopiikin.
Ny niitä vastauksia kaivattaisiin kipeesti...
Eikös motonetti tunne mölliin hiiliä? meillä väykystä loppu hiilet suunnilleen samoilla kilsoilla siihen sai alakautta helposti vaihdettua hiilipaketin,muutaman kerran lopetti lataamasta ja taas kun sammuttija starttas uudestaan niin latas taas. Kl-varaosat ois toinen ja monesti halvempi kuin motonetti
Hieman kuvia.Sepostukset myöhemmin. Guru meditoi...
Eli hiilet mitä ei löydy mistään löytyi Lappeenrannan auto-sähköstä. Hihnapyörä joka on myös on tiensäpäässä tulee toivottavasti huomenna.fixukseen...
Jos tuo ny noilla tulee kuntoon niin kaikkine ajeluineen päivineen jää vielä aika mukava tuntiliksa.
Boschin hiilet 2.50€ ja hihnapyörä 58 egeä...
Achtung... Das Möllivagen arbeit wieder...
Eli hiilet ja hihnapyörä yhteensä 60,50€ ja pussillinen munkkeja päälle...:D
Onkos kukaan koittanut liuotella sitä vapaakytkintä millää crcllä tms?
Akseli valmistui, samoin voimalinja , Ja jyrsin projekti etenee...Lyhyt koeajo paljasti notta jenkaa on liikaa. Pitänee aamusella hakea uusi hihnapyöräpari ja pudottaa kierrokset n.500 tai 750 hujakoille. Tonni on liikaa...:eek:
Ja arvoisa yleisö. Kommenttia kiitos...
https://youtu.be/3f3IQB0ZaW4
3f3IQB0ZaW4
Varmaan tulossa teräsuoja...kehänopeutta jyrsinpalalla melekosesti, eli jos irtoaa laipasta niin meneeko hytistä läpi :eek:
Varmaan tulossa teräsuoja...kehänopeutta jyrsinpalalla melekosesti, eli jos irtoaa laipasta niin meneeko hytistä läpi :eek:
Joo. Tulossa on. Sanotaanko että kehänopeus on jo suorastaan maltillinen ekaan kokeiluun nähden...:D Ja ovi on polykarbonaattia eli pitää kyllä jonniimoiset murikat ulkopuolella...
Kehänopeus on n. 60kmh luokkaa...Hyvä huomio josta kiitokset...
No niin. Sitten hieman ongelmia.
Eli Katti hukkasi hydepaineet jonnekkin. Tarkemmin kylmänä nostaa paineet tyhjäkäynnilläkin reiluun sotkuun ja kun lämpenee niin enää muutamaan kymppiin, siis tyhjäkäynnillä. Kierroksilla punnertaa kyllä 180 baariin mutta vaivalloisesti. Vakiopaineethan tässä on 130 bar ja niitä olen nostellut ja laskenu aina tarpeen mukaan. Pumppuna on Eattonin lamellipumppu ja niitä lienee useammalle paineluokalle tehtyjä. Mitähän eroa niillä mahtaa olla?
Ja siis diagnoosi kerrankin osuu pumppuun kun varo on putsattu , ja pumppu lämpenee nopeaa tahtia kun kuormittaa seinää vasten ja jurisee kova äänisesti.
Eli mikä tuon teurasti? Öljyt on tuoreehkot , samoin kuin suodatin , moottorin kierroksia en ole mitannu kun mittari tuli ihan hiljattain enkä ole kerenny vielä asentamaan sitä. Paineita olen tosiaan nostanu.
Ja toinen kysymys. Oliko noissa kakkossarjan pumpuissa vaihdettava akseli kun meinasin laittaa tuohon jo aiemmin hammaspyöräpumpun mutta nyt se taisikin tulla ajankohtaiseksi.
Asiaa tutkittu. Pumppu on leikannaa kiinni. :mad:
No hyvänä puolena lienee se että pumppu onnee korvattavissa hammaspyörä pumputtimeksi. Pitää vaan löytää 26 poorinen 13/16" kytkentäkäikäle 1/8 kartioon pumpun akselille...:D
Oisko kellään????:D
Pumpuksi tullee puolikas 2x11cc tandemista...
Ja parit kuvat.
Eli pientä kiinnileikkaumaa. Ja plan A on että orkkispumppu saa uhrautua jalustaksi johon pultataan 2 ryhmän adapteri, tuo booriholkki muuntuu,jos ei sopivaa pumppukäikälettä löydy, adapteriksi jolla vakio kytkin istuu tuohonnnnn...
Jaa meneekin haasteelliseksi. Läksin pajalle aikomuksena aloittaa adapterin vääntäminen kunnes sattui silmään että wtf. pumpun imuputkelta onkin poraukset akseli tilaan. Sattumalta löytyneestä hydekaaviosta voi päätellä notta ajopumppujen voitelu,samoin kuin ohivuodotkin pelaa sitä reittiä....:eek:
Mitähän sitten keksisi...
Näköjään hammaspyöräpumpullisessa on myös sama juttu eli kai tuo jotenkin on toteutettavissa. Se että ko . Kikkareen pitää olla öljytiibis antaa hommaan hieman pro painetta...:D
Ettei hydrauliikkaöljyn lämpö olis noussut liian korkeaksi? Että siksi olis leipassu kiinni. Varsinkin, jos paineita oot vielä vakiosta nostanu. Hydr.öljyn lämpömittaria suosittelen laitettavaksi, jos ei vielä moista ole. Mittarista huomaa heti, milloin esim. öljynjäähdytin kaipaa paskojen pois puhaltamista ja tuulettajanhihnan löystymisen/lievänkin luistamisen huomaa melko pian. Näin ainakin kaivinkoneessa mittarin laiton jälkeen kävi :)
Ettei hydrauliikkaöljyn lämpö olis noussut liian korkeaksi? Että siksi olis leipassu kiinni. Varsinkin, jos paineita oot vielä vakiosta nostanu. Hydr.öljyn lämpömittaria suosittelen laitettavaksi, jos ei vielä moista ole. Mittarista huomaa heti, milloin esim. öljynjäähdytin kaipaa paskojen pois puhaltamista ja tuulettajanhihnan löystymisen/lievänkin luistamisen huomaa melko pian. Näin ainakin kaivinkoneessa mittarin laiton jälkeen kävi :)
Hyvä pointti. Ja se siihen lienee syynä syystä tai toisesta. Löytyi tuossa äheltäessä se 40 micronin suodinkin joka täytyy käyttää auki ja joka siis on imusuodatin.
Juu, voihan se imusuodinkin tietty syyllinen olla. Yllättävän matalat muuten nuo suositellut- ja maksimi käyttölämpötilat nuilla hydeöljyillä, tuossa texacon esimerkiksi, tosin taitaa päteä merkistä riippumatta : http://www.finnoleum.fi/tuotetiedotteet/texaco_hydrauliikkaoljyt.pdf
No Bobbarissa on moottoriöljyt hydessäkin...vaan nopea kyssäri. Kumpaan suuntaan yleensä moottori pyörii jos katsotaan normisti etupäästä?:eek:
Ja parit kuvat hikipalikasta...
No Bobbarissa on moottoriöljyt hydessäkin...vaan nopea kyssäri. Kumpaan suuntaan yleensä moottori pyörii jos katsotaan normisti etupäästä?:eek:
Siis se oikia moottori? Myötäpäivään edestä katsottuna.
Tuo moottoriöljy hydrauliikassa voi olla syynä vaurioon. Ei siksi etteikö m.öljy voitelisi tai kestäisi painetta vaan siksi että se voi olla varsinkin kylmänä aivan liian paksua tavaraa järjestelmään jossa on imusuodatin.
Pumppu kavitoi ja kuluttaa itsensä paskaksi.
Siis se oikia moottori? Myötäpäivään edestä katsottuna.
Tuo moottoriöljy hydrauliikassa voi olla syynä vaurioon. Ei siksi etteikö m.öljy voitelisi tai kestäisi painetta vaan siksi että se voi olla varsinkin kylmänä aivan liian paksua tavaraa järjestelmään jossa on imusuodatin.
Pumppu kavitoi ja kuluttaa itsensä paskaksi.
No tuo olisi kai syytä kertoa tehtaalle koska moottoriölpät manuskan mukaan sinne kuuluu. Mutta koko systeemi on puristettu tiukkaan pakettiin hydeä myöten. Eli öljy ei käy säiliössä vaan kiertää koko ajan pois lukien sylkkien tilavuus vaihtelun.
Vaan tuo kavitointi tuli mieleen sillä että katsoin tuon tuubipätkän ja siinä oli voimat tallella koko ajan ja seuraavan aamuna ne oli kateissa. Olisiko mahdollista että kun terä pyörii ja löysäät koneesta kierroksia niin moottori imaisee pumpulta ölpät ja se kavitoi itsensä hengiltä?
Ja vielä making of viteo...
p_WB2gtl6U0
https://youtu.be/p_WB2gtl6U0
Nopea äänestys. Mitä laitan pumpuksi kun täysin sopivaa ei ole?
8.5cc joka olisi valmiina ja uufehko
2 x 10cc tuplapumpun
Vai 10cc puolikkaan edellisestä?
Tuplapumppu jäi pois listalta koska se ei mahdu koloonsa...
Vaihtoehto C
Tilasin uuden 14cc pumpun joka tuohon kuuluukin...
Luonnostelin hieman teräsuojiakin.Laseriukko on vaan talvilomalla joten ne jäänee ensi viikkoon...
Siellä on uudet hilut paikoillaan ja ennen öljyjen laittoa ym.viimesilauksia kokeilu että varmasti pyörii oikein päin. Ja kyllä :eek:vaikka moottori pyörii vastapäivään, hydepunppu pyöriikin myötäpäivään. Ja sitten luetaan mielissämme kaikki jo opitut kirosanat...
Sittenkin vielä muutamat kuvat...
Ou jee. Vastoinkäymisteitse valmistui tämäkin swappi. Eli pelaa mainiosti ja pukkaa painetta aikas tirakasti. Nopeudet ei juurikaan noussu eli ilmeisen samaa kokoa on uusi pumputin kuin wanhakin oli... Dam, Jos sen tiesin niin otin pykälää isomman...
15 kantoa putkeen eli Koe ajot suoritettu. Jahka saa teräsuojat niin olemme valmiit kaupalliseen toimintaan..:D.
No niin ekat jyystöt suoritettu eli pienet kannonpoikaset kooltaan 100 ja 110cm muutettu nopeammin maatuvaan muotoon.
Suojausta vaan pitää parantaa edelleen.
Minkä kokoset noi bobin renkumit on?
Paljos tommosissa on kantavuus ja onko minkä merkkiset? Kattelin että noin 200e uus kumi riippuen merkistä ja paikasta. Eiks toi bobi oo kuitenki painoltaan reilu 2tonnia?
Oiskohan ollu 1500 kiloa per rengas. Tuohan on Euroopassa yleinen koko agraari kulttuurissa...
Mihin meinasit ja mistä tilata? Suomessa nuo maksaa jostain syystä satkun per kumi enemmän kuin manner Euroopassa...
Oon salaa haaveillu 743 bobcatista ja leveemmät kumit pihahommiin ei ois pahitteeks :)
Ok.:D
Tuohohan mennee vielä 35" nenkin kun muistaakseni akseliväli on 899 mm...
Alkaa tuo 74 sarja olemaan jo aika hyvässä hintaluokassa ja vielä täysin analoginen. Ja jos sen työpumpun haluaa päivittää niin sekin on jo opeteltu...
Eikös 741 ja 743 oo lähes samat pelit? Moottorissa eroa? 743 on 3pyttynen kaiketi.. jaksaako bobi mennä enää jos sielä on 35" alla. Kauhakaan ylety maahan :D
No eikös voiman puutteeseen löydy lääkkeet? 741 on tosiaan deutzillla ja 743 taisi olla kubota tms.nelipyttynen. Ja muutama hepo enemmän.
No eikös voiman puutteeseen löydy lääkkeet? 741 on tosiaan deutzillla ja 743 taisi olla kubota tms.nelipyttynen. Ja muutama hepo enemmän.
Meinaat, et peräpeiliin tarra engined by cummins powered by holset ja 6" hormi pystyyn :D
Meinaat, et peräpeiliin tarra engined by cummins powered by holset ja 6" hormi pystyyn :D
:D se oiski :cool:
Meinaat, et peräpeiliin tarra engined by cummins powered by holset ja 6" hormi pystyyn :D
Yep.:D
Turbotus on ollunna mielessä ja luulen että olisi sopiva inhalaattorikin tiedossa...se että paljon tommosesta 32 heppasesta saa työhepoja ulos on sitten toinen juttu....
Ouuu Jeah...Jyrsin sai hieman maalia niskaan ja pääsi vielä tuoreeltaan töihinkin...
On Tommonen kevät kostea koivun kanto melko kova pala jyystettäväksi...:D
Jaa. Tulikin mainosviteooo...:D:D
h6fqEOJ7iPo
https://youtu.be/h6fqEOJ7iPo
Pienet mullittelut kannon jyystön jälkkäriksi...:D
Lisäksi nostin paineet 240 baariin joka alkaa kieltämättä tuntumaan jo hieman rajulta itsestänikin. Mutta wtf. vaihellaan letkua sitä mukaa kuin menee...:eek::confused:
79Hv3_NEFlA
https://youtu.be/79Hv3_NEFlA
Pienet mullittelut kannon jyystön jälkkäriksi...:D
Lisäksi nostin paineet 240 baariin joka alkaa kieltämättä tuntumaan jo hieman rajulta itsestänikin. Mutta wtf. vaihellaan letkua sitä mukaa kuin menee...:eek::confused:
Ei taida olla letkut jotka ensimmäisenä alkaa paineesta hajoamaan.
Pumput, moottorit ja venttiiit kypsyy herkemmin kun lähestytään tai ylitetään suositellut paineet.
Ei taida olla letkut jotka ensimmäisenä alkaa paineesta hajoamaan.
Pumput, moottorit ja venttiiit kypsyy herkemmin kun lähestytään tai ylitetään suositellut paineet.
Hyvä huomio. Pumppu on vaihettu eli se kestää ja jyrsimen mosa on 400 barin laite. Mutta venalohko on mikä on ja samioin sylinterit...
:confused:
Ja Huomenta rop33e lihattu vauhdissa osa 33 1/3 :saa :D
934MjKdtINM
https://youtu.be/934MjKdtINM
100000 kävijän raja alkaa olla lähellä. Eli kuka onkaan se niin ilmoittautukoon tähän js yyveellä niin saattaa saada yllätys palkinnon...:D:D
wowXZjXmTWw
Vientiä on ku sammakolla äkeen alla...
Parit ranta kuntoon ja kosteikon siistimis kuvat....
Teroittelin jyrsimen terät ja siitä syntyi ajatus kokeilla sitä taas tuohon vitalikkoon...Hito kun ei taaskaan muistanu ottaa ennen kuvaa...:D
Muutamat Katti ja kosteikkokuvat. Aika metkaa ja siksi myös aikaa vievää Tommosen savipenkan maisemointi pyörä alustaisella koneella. Hetken kestää aina ajaa kohdaltaan ja sitten pursahtaa läpi...
Ou jee. Katti sai Kuokan joka lienee matkalla uuteen kotiinsa tällä hetkellä...:D
Kiitos vielä kaikille tarjouksia tehneille ja erityiskiitos menee Herra E:lle kymenlaaksoon kauppoihin johtaneesta vinkistä...Tänks.:D
Ja tietty naapurille joka oli sattumalta menossa kulmille ,otti kärrin peräänsä ja toi aarteen kotiin...kiitooos...
Tämmöinen kärsäkäs...:D Kohtuu siisti, kaivettu pääasiassa kauhalla, ja pikaisen kokeilun perusteella kohtuu nätti käytöksinenkin. .. Tästä on hyvä jatkaa.
Muuten tuossa ei geometria ole ihan täysin osunu köhilleen mutta siihen aikaan kun tuo on tehty , ei paremmasta ole tiedetty...
Silti varmaa edullisempi ku erillinen kuokka ja kyllähä sä näppäränä muokkaat sen ergonomian kohalleen. Näit puuhasteluja on tullu kyl seurattua mielenkiinnolla.
Joo. Kerrankin osui kauppa köhilleen. To do, listalla olisi ainankin jonkinlainen pikaliitin (kallistuva,pyörivä?, lisää letkuja mm.jatkuva virtaus leikkurille/puskan raivaajalle, parit kauhat ym. Pientä .
Vaan ensin perusasennus loppuun ja pienet koeripsaukset...
Nii ja tämän konseptin etu on se että koko paketti mahtuu kerralla kyytiin, toisin kuin erillinen pikkukuokka.
Tee peruskauhaan joka taitaa olla jossain nurkalla, koukku mistä saa kiinni ton kuokan kauhalla
Niin saa helpolla kauhankin mukaan
Tee peruskauhaan joka taitaa olla jossain nurkalla, koukku mistä saa kiinni ton kuokan kauhalla
Niin saa helpolla kauhankin mukaan
Luulisin että sen verran on olaketta että siitä kiinni saa mutta hyvä idea...
Koe tonkimiset tehty. Hyvin pelaa, eikä liiemmin välyksiäkään. Typerästi vaan asetettu ite laite tuohon sovitteeseen eli liian alas. Tukijaloilla ei tasaisella ole oikein käyttöä kun siirtoja varten pitää nostaa koko laitetta koska tassut ei nouse ylös maasta. No hyvää tässä on se että tassujen kepit voi vaikka haaroittaa kallistukselle ja jollekkin muulle kun ei niitä koko ajan tarvi käyttää. ...:eek:
Ehkä se on tarkoitettu ettei kaiveltaisi kuormaaja alhaalla
tai kun tassut on liian pitkät ei idioottikaan saa särjettyä kuormaajaa tonkimalla pelkän kuormaajan varassa
Tiiän yhen pyöräalustaisen åkerman;nin jonka kuljettaja selitti ettei jalkoja tartte laskea kaivellessa
Ei menny pitkään kun firman kuorma-auton näin lavallaan åkerin taka-akseli :D
Mutta helvetin kova pää pitää olla käyttäjällä kun kerran ainakin oli renkaan räjäyttänyt ja silti kaivelee ilman jalkoja
Onks tossa antsan kaivurissa semmoset lukitusvarret puomiin? Monessa nähny semmoset ettei ole pelkän kauhankäännön varassa tuo kaivuri. Täytyy myöntää että olen vähä kade :o
No pyöräkaivuriukot ja akat on oma lajinsa...
:D
On tuossa ne tuet. On viimeisen päälle oivallus eli peräkärrin kuulakytkimillä toteutettu. Ja tosiaan tuota pystyy nostamaan helposti siirtoa varten joten ei siinä ongelmaa. On vain visuaalisesti hieman höntti toteutus. Hyvää on että ojien ylitykset summuut onnistuu helpommin.
Pitää vielä harkita josko tuo tarvisi jotkut kiertolukot tms. Mutta aika vakaalta tuo kyllä tuntuu.
Varmaan luiskakauha on seuraavana pakerruslistalla ja ehkä kaapelikauhakin. Sillä varauksella että omistan vielä ehjän hitsauskoneen tämän päivän ukkosten jälkeen...
Taitaa olla vasta isommissa bobeissa tuo kaivuri "kiinteenä" eli nostetaan kuormaaja ylös ja se tulee siihen etulevyyn korviin kiinni. Jossain semmosenki nähny.
Tuo kuulakytkin lukitus niissä tukiraudoissa taitaa olla aika yleinen? Ainaki yhdessä koneessa kuullu semmoset olevan.
Noita variaatioita lienee useampiakin. Pitää hetki maistella tuota versiota ja miettiä tekeekö muutoksia vai ei. Noita laitteita kun alkaa olla ja lähes jokaisessa on myös letkut niin pitäisi vääntää semmonen pikaliitin missä menee hydetkin kiinni kopista nousematta...:D
Oisi nurkissa yksi pikkunen sähkökoneikko jonka voisi valjastaa siihen käyttöön.
Tiukka paketti mutta just mahtuu...
J:D
Riittääkös tuossa kärryssä kantavuus tuollaiselle paketille? Ja autossa vetomassa? Näyttäis ainakin tuossa kuvassa olevan hiukkasen tuota aisapainoa jo :D
Samsonite
26.07.2017, 08:24
Taitaa olla latit ylösalasin ilman kärriäki.
Eikös tässä ollut ilmajouset,ainakin takana, vai muistanko väärin.
Riittää juuri ja juuri. Tuota pakkausta pitää vielä hioa että saa aisapainon paremmin köhilleen...
Kauha toisinpäin, niin mahtuu koneen alle ja paketti taakseppäin
Siksi siitä lenkistä kauhan reunassa haastelin, että saa kauhan menosuuntaan kyytiin
Samalla kun ensin kaivelee ja pudottaa maran odottelemaan ei tartte kauhaa pyöräyttää vaan voi suoraan poimia sen keulaan
Kauha toisinpäin, niin mahtuu koneen alle ja paketti taakseppäin
Siksi siitä lenkistä kauhan reunassa haastelin, että saa kauhan menosuuntaan kyytiin
Samalla kun ensin kaivelee ja pudottaa maran odottelemaan ei tartte kauhaa pyöräyttää vaan voi suoraan poimia sen keulaan
Asiaa on siis ajateltu ja ihan perustellusti oikeaan suuntaan...:D Tänks. hyvä pointti.
Vaan välillä energiaa... That's why Ml is worth of 1040€ diesel tax...:D:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80179&stc=1&d=1501187704
Ja Toinen reissu Bertalla leävän ylisille...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80180&stc=1&d=1501187802
Hieman työnnättää Tommonen ajosiltaa peruttaminen kun kärristä menee jarrut päälle. Turbo ähisee jo ihan kummasti...:D
Eikö tuossa jarrut laukee pois pakilla. Mun molemmat kärryt ainakin tekee niin.
Kerro ihmeessä miten on toteutettu jarrusysteemit
Aparaatti
28.07.2017, 06:27
Peruuttaessa jarrut eivät itsellänikään olevassa Saris peräkärrissä (Al-Ko akselit) vapaudu kokonaan vaan niistä putoaa tehot aika minimiin. Huomaa kuitenkin että vielä jarruttavat.
http://www.al-ko.fi/download/download-Sweden/14_-_580458_-_Jarru.pdf
artsi777
28.07.2017, 07:59
Mekanismi al-ko ja knott akseleissa joita suomessa on ylivoimaisesti käytössä on sellainen että kun lähdet tuuppaamaan takaperin niin jarruhihnat alkaa väistää rumpua. Saattaa hieman laahata mutta ei enää hidasta taaksepäin menoa. Jos ottaa vastaan niin kannattaa käyttää rummut auki ja katsoa mitä sinne kuuluu :)
Ei ne laukee pois tai tee mitään muitakaan hokkuspokkus juttuja.
Rumpujarrulla on itsetehostus ominaisuus ja peräkärrin jarrut on koottu niin että ne tehostaa vain eteenpäin ajettaessa. Eli jarruttaa pakillakin mutta teho on vain jotain osia eteenpäin ajoin verrattuna. Samasta syystä jos joutuu traikun jättämään ylämäkeen parkkiin , jarrun varaan niin mäkipekat tai mikot on syytä muistaa...Jarrut tuossa on tullu pidettyä melko herkässä vireessä ihan vaan siksi että on aika paljon leppoisampaa ajelua kun ne toimii. Ja sen huomaa siitä että sitä ei huomaa. :D
Kerro ihmeessä miten on toteutettu jarrusysteemit
Siellä on linkut jarrukenkien päässä kun pakittaa niin se kenkä taittuu pois. Voi olla et halpis kärreissä ei oo kys ominaisuutta. Mulla ei ainakaan jää laahaamaan pakilla.
Ei ne laukee pois tai tee mitään muitakaan hokkuspokkus juttuja.
Rumpujarrulla on itsetehostus ominaisuus ja peräkärrin jarrut on koottu niin että ne tehostaa vain eteenpäin ajettaessa. Eli jarruttaa pakillakin mutta teho on vain jotain osia eteenpäin ajoin verrattuna. Samasta syystä jos joutuu traikun jättämään ylämäkeen parkkiin , jarrun varaan niin mäkipekat tai mikot on syytä muistaa...Jarrut tuossa on tullu pidettyä melko herkässä vireessä ihan vaan siksi että on aika paljon leppoisampaa ajelua kun ne toimii. Ja sen huomaa siitä että sitä ei huomaa. :D
Jospa niissä ei ole sitä toimintoa uutenakaan ollut. Paskamainen vaan peruutella.
Miten ne jarrut on koottu kärryssä et tehostaa eteenpäin mut taaksepäin on vain jotain osia. Ainakin viimeks ku laitoin kengät niin symmetriset oli ensiö ja toisio kenkä.
Niitä tuo Ois jos ei ois woimoo...:D
No ny ku väittelyksi meni nii en ihan satavarmasti muista miltä siellä sisällä näyttää. Otetaan selvää jahka aika koittaa...
Mitä ite purkanu, niin kyllä se jarrutti kaikissa taakseppäin, mutta vaan sillä voimalla jolla traileria työnnetään taaempi kenkä väistää kyllä
Sit aisaan asiaan siis
Onko möllissä sama jako kuin vitossa? ois 2 18" alumiini vannetta ylimääräisenä, kun ei mihkään traileriin oikeen 18" mahu pyörimään ja niitä vaan tosiaan on 2
On mutta kahdella ei oikein ole käyttöä. Kierrokselle 15 tuumasia peltivanteita olisi kylläkin.
No niin. Innostuin pesemään sammaleet pois. Ja pannahinen sentään... Murtuma...
Ja kun tuon sain hitsailtua ja parit suomi 100 korjaukset katkenneiden tappien lukitus pulttien tilalle niin innostuin hieman rötväämään maalia tuohon puomiin...Seurauksella että löytyi vielä parit murtumat lisää...
Mites syvään tommosella 500S maralla pääsee? Netistä kun ei löydy mitään tietoja tai liikerata kuvaa. :)
Joo. Sinänsä hauska laite kun ei tosiaan löydy kuin muutama myyntikuva koko hemmetin netistä...:D
Mutta luulen että jotain 2.5 metrin hujakoilla on maksimit. Päätellen geometriasta nääts.
BJ-40/76
31.07.2017, 20:10
Ja melko tukevasti rakennettu "ylinen" jos kyseessä on navetan tms. yläkerta, kun kestää noinkin paljon painoa pienellä alalla.
peukku.
Noista kärryn jarruista vielä. Kannattaa ottaa kännyllä kuva, ennen kuin purkaa...
Joku ensimmäisen polven "peruutus vapautuvat jarrut" asuntovaunun akselit onnistui kasaamaan väärin; siis teli akseleista jarrut sai niin kasattua (sekaisin) että jarrut piti eteenpäin noin 70/100 suhteella, ja taaksepäin 2 rengasta jumi kunnolla; siis jäällä menivät sutissa.
Piti aika pitkään tutustua tilanteeseen, kun lähtötietona oli vikalista konttorilta.
-> nykyisissä jarruissa tuo peruuttaminen kääntää kengät mukanaan semmoiseen asentoon, että ne pääsee pakenemaan rummuista, itsetehostuminen ei ole kyseessä.
Mää ku en tiiä kaivureista oikeen muuta, kun että niillä saa aikaseks ojaa ja kuoppia niin ihan mielenkiinnosta kysynkin, että mikä tuon maran geometriassa mättää? :confused:
Ei ny mitään radikaalia. Nostopuomi saisi nousta aavistuksen pustympään ja kaivupuomi tulla pikkasen lähemmäs..
Mutta koska tuo on 80' luvun vehje jolloin se jonka kompakti vaihtoehto tuo bobbari/mara on ollu , on T 320 LOKOMO kaikkine kynsikauhoineen tai sitten kovalla lootalla oleva 1102 Vallu/ukkomestari , niin aika pikkujuttuja. Ja lähinnä paketointia haittaavia... :D
Vaan mistähän löytäisi niitä varoitus ja opaste tarroja...???
Niin oonpa nähny joskus moisella yhdistelmällä kaivettavan ok-talon salaojituksetki :)
Siihenhän se on ihan omiaan...:D
Eikös sulla ollu jossain kuvissa ympäripyörivä et eiks se oo parempi salaojiin?
Eikös sulla ollu jossain kuvissa ympäripyörivä et eiks se oo parempi salaojiin?
Lainakoneita...
Juu. Kääntyykö Mara 180 astetta vai meneekö yli?
Varmaan just tuon 180° . Ihan riittävän oloisesti kunminkin. Mutta vähän oon vielä tuolla tonkinu eli ihan kaikesta ei vielä mutua ole.
Jaahas.
Taas on Bertta leimattu...:D
Lisäksi vaihdoin eilen kärrin nokkapyörän nostoruuvin painelaakerin... Löytyi Laakerikeskuksen hyllystä, maksoi euron ja valmistusmaa oli USSR...:D:D:D
Kauhan suunnittelua...
Miltäpäs näyttää?
No niin pienet puuhakuvat...
Eli paremman tekemisen puutteessa kaivelin pätkän ojaa ja saatuani koneen lämpimäksi päätin vaihtaa Kattiin jo vuoden mielessä olleet mosa öljyt.:o ja syy miksei niitä ole tulli vaihettua on niinkin looginen että tuossa ei ole proppua. No ebaysta löytyi onneksi öljynvaihtopumppu joka ekan kokeilun jälkeen yksi parhaista ostoksista mitä sieltä on tullu tehtyä.. D:
Lisäksi hahmottelin hieman kameraa puomiin , koska eittämättä näinkin mittavassa kaivurissa semmonen on tarpeen...D:D:
Ja siihen se sitten asettuu. Aika näyttää onko tuosta oikeasti mitään hyötyä mutta kai ny päivän oisi turhemminkin voinu käyttää kuin tämän askarteluun...:D
Pientä piha askaretta... Eli vanha eiminkäänpäällevedettyasvalltti pois ja murske ja salaoja tilalle...
Jaa kuvat taas vähissä mutta jos jaksaisi vääntää videon...
Pannaas vielä Tommonen halkonyssäkkäkuva. Ei noussu vielä juhannuksena..D:https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80524&stc=1&d=1502997504
Pieni uusi unipätkä...
3vgahu39MMg
https://youtu.be/3vgahu39MMg
Ou jee tuli tilaisuus kattoa kattoa hieman parempaan kondikseen. Eli kaverin läävän kattoprojektista sain kierrätys pellit omaan leäveäänji...
Alkutilante keskiviikkona ekasta lappeesta pesun jälkeen....
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80727&d=1503771188
Vanhat huovat ja huooom. Kipsilevyt purettu pois...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80728&d=1503771188
Ja lavalle...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80729&d=1503771188
Torstaina olimme tässä vaiheessa...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80730&d=1503771188
Ja mie ite...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80731&d=1503771188
Koitti perjantai aamu ja aika kuitata pellivelat...
N.2 tuntia ja 20 minuuttia ja n.200 m3 peltiä oli nostettu katolle ja timpureiden toimesta ruuvattu kiinni....
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80732&d=1503771407
Illasta suolakaivokselle, aamuyöllä kotiin ja koska tyhjänä ei vaijailla kuormilla kannata ajaa niin kävimme toisen kaverin jo pari vuotta kasalla olleet huovat mättämässä kyytiin ja sitten könttänä kierrätykseen...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80733&d=1503771407
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80734&d=1503771407
Ja tua niin kyseinen mökkiläinen pyysi ensin kärriä lainaan hommaa varten, mutta olisihan Subarussa saattanut hieman kytkin haiskahtaa tuossa mäkilähdössä... :D :D
Jatkuu...
Iltapäivällä näytti tältä...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80764&d=1503854021
Ja n.19:30 tältä...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80765&d=1503854021
Aika hyvin vie mehut tuon kaltainen pakertaminen...D:
Välillä tämmöstäkin...
Ja iso :D
Ja sitten hieman kauhan turailua...Muuten kiva kun palaset sopii köhilleen mutta hitsuukone on kostean kesän jäljiltä hieman änkyrä...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80977&d=1505066282
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=80978&d=1505066282
Ja sitten torilöytöosastoa...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81057&stc=1&d=1505334661
Pakattuna kyytiin ja heti Ekalle keikalle...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81058&stc=1&d=1505334703
Joka oli läävän lattian piikkaus semmonen...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81059&stc=1&d=1505335380
Ja luiskakauha linjaa pukkaa..
Aamulla Matkahuolto peruutti pihalle ja toi paketin sumuisilta saarilta...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81075&d=1505422455
,..joka sisälti tarpeet luiskakauhan linjaan. Eli vaihtovenan jonka otin ennakoiden 6/2 tyyppisenä eli sillä haaroittuu kaksi linjaa, ihan siltä varalta että keksii jonkun tavan rakentaa pyörittäjäkin...Vena löysi paikkansa tuolta...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81076&d=1505422455
Ja näin se istuu niiku päältä katottuna...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81077&d=1505422455
Oikea kahva sai sarven kylkeensä , Anzlink ohjausjärjestelmä kauhan kallistajalle on syntynyt...:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81078&d=1505422455
Ja letkutkin istahtivat puomiin...ihan siinä ja siinä ovatko aavistuksen lyhkäset mutta kahellaan ny ja jatketaan jos tarvii...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81079&d=1505422455
Osat tuli tilattua Lomareissulla hotellissa sadetta pidellessä, eli ihan ulkomuistista joten siihen nähden onnistui ihan kohtuudella...
]No niin...Luiskakauha jäi tänään tähän vaiheeseen...
Tässä vaihteeksi perinteiset piirustukset joiden mukaan Calmari 3d tulosti aihiot...Eli Suuret Kiitokset siitä...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81093&&d=1505502839
Ja tältä se sitten näyttää...
Historiallisena detaljina mainittakoon akseli, jonka alkuperän jos joku tunnistaa, niin asiasta voi olla kyseenalaisella tavalla ylpeä...D:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81092&d=1505502839
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81091&d=1505502839
Hieman kallistuksen liikerata jäi vajaaksi mutta huomenna se varmaan korjaantuu, ennen lopullista kasaan hitsausta.
Ouuiujeah..
Eilen jatkui taas kauhaprokkis ja koska olimme pikkumiehen kanssa kahteelleen niin piti pyytää hitsari töihin. Ei huono ratkaisu ollenkaan, myö Aarnin kanssa tehtiin ja suunniteltiin osia, ja Juha hitsasi ne kiinni. Ihan pikkasen jäi kesken kun kirkon kellot löi pyhätunnit alkaneiksi...
No tänää viimeiset ripsaukset ja koeajolle... D:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81122&d=1505632696
Ja sen verran meni tosiaan pyhätunneille että akkuporakone otti ja hajosi. Eli Makita bhp451 menetti ensin kakkosvaihteen ja hetken päästä kolmosen.
Eli särkyiköhän tuosta ihan välitykset vai selviääkö jollain siirtäjä rempalla? Uusi vaihteisto maksaisi n. 60 egee mutta toinnaakohan ruveta remppaamaan,varsinkin kun akut alkaa olla muuttua 4 ja 5 amppeerisiksi joissa sitä papua on ihan toiseen malliin kuin 3 A akussa?
Jaa. Valmis...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81129&d=1505664119
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81130&d=1505664119
Lerssinen
17.09.2017, 18:52
Ai että sillä onkin kiva tuolla sylinterin-nokalla osua kaikkeen mahdolliseen, seinään, portinpieliin, puihin ja autoihin :D
No. Tommonen ny vaan sattui käsivarastossa olemaan...
Marassa lisää hieman haastetta se että tuo "puomin pää" on 20 senttiä leveä versus minikaivurin 11.(?) Eli se lisää tarvittavaa sylkän pituutta Jonnii verran. Mittaa taas saisi pois tiputtamalla tuon kauhan puoleisen korvallisen niin alas kuin suinkin ja kallistamalla hieman sylinteriä. Sekä tietty tuohon varta vasten tehdyllä sylkällä mutta budjetti oli sen verran tiukka että jäävät seuraaviin versioihin...
GITSe4g16Tw
https://youtu.be/GITSe4g16Tw
Historiallisena detaljina mainittakoon akseli, jonka alkuperän jos joku tunnistaa, niin asiasta voi olla kyseenalaisella tavalla ylpeä...D:
Valitettavasti akseli ei omaa historiallisia arvoja vaan on uustuotannon tähteitä
Valitettavasti akseli ei omaa historiallisia arvoja vaan on uustuotannon tähteitä
Mutta tarina oli hyvä...:)
Maxpossa oli tämmönen näytillä. Aattelin että saattasit saada jotain ideoita moisesta :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7875&pictureid=207065
Tänks. Hyvää tekstiä...:D:D
Ja taas, jos ei nukkumatti muuten löydä perille niin tässä olkaa hyvä...yavnnn...zzzzz
ibAbAelPhr4
https://youtu.be/ibAbAelPhr4
Parit kuvat...
Eli tuli mieleen notta kun tuo kaivuri on melko rötkäle, niin saisikohan painoa hieman pois etuakselilta...?
Lähtötilanne....
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81310&d=1506630086
Sitten leikkaa,liimaa,korjaa plasma, leikkaa, ja lopuksi näytti tältä...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81312&d=1506630086
Eli 15 senttiä kamaa välistä pois ja painoakin läksi jotain 70 kiloa...
Sovitteet jotka oli käsivarastossa , paikoillaan...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81311&d=1506630086
Hyvähyvä,varmasti vähentää rasitusta mutta mikähän juoni siinä on ollu etteivätkö tehtaalla jo uutena olisi sitä noin tehneet?
No se maailman tärkein ominaisuus eli sivusiirto mahdollisuus...se meni tässä rytäkässä kun kääntösylkät mahtuu nippanappa tuohon sovitteen keskelle...tuostakin olisi ollut vuosien saatossa monelle enemmän iloa jos aina kun pitää pakettia siirtää, ei tarvisi kaivaa taskusta 30mm kiintolenkkiä...
Kävin hieman tonkimassa ja ihan onnistunut svappi on kyseessä.
M5hPeDMGahQ
https://youtu.be/M5hPeDMGahQ
Eli kattoprokkis otti taas puoli askelta eteen päin...
Jiirin värkkäilyä...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81474&d=1507389805
Ja sammal naamion saanut Bertta...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81475&d=1507389805
Tänään meni tämän lappeen aluskate ja ruoteet paikalleen. Huomenna sitten pelti kiinni...:D
Ja pelti tulikin vedettyä kiinni pätkissä ja välillä käytyä Krakowassakin...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81679&stc=1&d=1508260088
Ja tähän tilaan jäi remppa kun suolakaivos alkoi taas kutsua...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81680&stc=1&d=1508260088
Kummasti kohentaa ilmettä vaikka itse sanonkin...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81736&d=1508601016
Mölli,möllinkäinen,möllykkä sai sovitettavakseen uudet talvitohvelit. Nokian kitkat koossa 275/70-16. Aavistuksen kapeat vanteet mutta kyä ne just välttää...
Vaihteeksi vannejumppaa...:o
Eli torista löytyi kerrankin lähellä olevaat ja edulliset , joskin aika kuppaset 8" leveet valssit.
Kokeilumielellä rötväsin hieman valkoista späräytä niihin ja lopputulos on.ä kuvan kaltainen.
Hemmetti ku noissa pitää olla typerät eeteet. Tuokin suorastaan huutaa n.25mm spacereitä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=82099&stc=1&d=1510311814
Tuokin suorastaan huutaa n.25mm spacereitä.
Nii jos tykkää auton pesusta, kyl pysyy auto puhtaampana tosin ulkonäön kustannuksel
Henkilömersuista löytyy paremmin kaarelle sopivia vanteita.
Jee. Meneekö ne hlö.mallin vanteet jarrusatulan yli?
Vastaava vanne 30 eeteellä oisi huomattavasti sopivampi. Tuo calmarin huomio on kyllä totta mutta hey. Tuohan on maastoauto...:D:eek:
Nii ja siis jo siksi pitää saada pienempi eetee koska tuo 275 rengas ottaa ulosjoustosa melkein sisälokkariin kiinni. Kiitos meisselin mittaisten tukivarsien...:eek: Jää sinne vielä 10 mm mutta ketjut ei enää väliin mahdu.
Tuohan on maastoauto...:D:eek:
Ja aasi on hevonen vai :-) maastoautossa on jäykät akselit
Ja aasi on hevonen vai :-) maastoautossa on jäykät akselit
Jea. Niiku hummeriassakiikiikiii...
Jea. Niiku hummeriassakiikiikiii...
Imperialisti
Sää kun oot niin kova häärään näiden bobbarien kanssa, niin ei kiinnostaisi Bobbari 763 maalausurakka? :)
Edit : Eiku joo sää asuukki tuolla toisella puolen Suomea
Sää kun oot niin kova häärään näiden bobbarien kanssa, niin ei kiinnostaisi Bobbari 763 maalausurakka? :)
Edit : Eiku joo sää asuukki tuolla toisella puolen Suomea
Hieman on kaakana mutta työmaa on niin pieni että pidä yhdenmiehen talkoot ja homma hoidettu nopeammin kuin arvaakaan...:D
Ja Möllenwagen on tänään tullut olleeksi vuoden ja n.37000 km talossa.
Yllättävää kyllä noinkin huonoksi autoksi remppaa on ollunna yllättävän vähän. Raidetangon pää, takajarrupalat ja kengät sekä yhden suuttimen pohjatiiviste.
Odottamassa ratkaisuaaan on ovien lukkujen kaukosäätömysteeri.
Tankillisella ajaa n.800kilsaa ja siitä muodostuu n.8,5 litran keskikulutus.
Ja oli sen verran soppanen keli että Mölli pääsi tänään lavettikeikalle...oli kokolailla kantavuuskuorma, mutta perässä tuli melkoisen eleettömästi...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=82439&stc=1&d=1511986769
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=82440&stc=1&d=1511986769
Pannaas välillä Katti kuviakin...
Eli vetisen syksyn jäljiltä meinaa kotikadun päähän muodostua järvi joka uhkaa nousta jo saunan lattialle...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=82498&d=1512234135
No soitto kuntaan, energialle, rekisteröidy sinnetänne johtotietojörjestelmiin kysy neuvoa trafista ja eiku hommiin..
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=82497&d=1512234135
Pienet ojaripsaukset...
24AB9LWbzos
https://youtu.be/24AB9LWbzos
Eipä tullu räpsittyä enempää kuvia mutta pannaan videota jahka valmistuu.
Kyseessä siis valokaapeliojan kaivu. Ja vielä joutui pistämään laajakaistakauhalla kun muut suunnitelmat on vielä vaiheessa...:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83006&stc=1&d=1515095894
Siitä hieman kuidun jemmausta vielä toistaiseksi kaivamalla...:D
4CvM6lCIKpY
https://youtu.be/4CvM6lCIKpY
Pannaas välillä Katti kuviakin...
No soitto kuntaan, energialle, rekisteröidy sinnetänne johtotietojörjestelmiin kysy neuvoa trafista ja eiku hommiin..
Jees. Maahan kaivautumisessa olennainen vaihe on sinne jo aiemmin kaivautuneiden matojen ja letkujen paikkojen selvittely. Itte tein tuon saman ja nopeesti sieltä tulee tietoa. Mulle tuli sellainenkin että ei saa kuopia ilman näyttöä. Syynä oli valokaapeli ja 20kV kaapeli. Lopulta muutin suunnitelmaa enkä mennyt katualueelle. Siellä olisi tarttenut jos vaikka mitä juttuja joita ei amatöörikaivautujalla ole ja siltikin joku ois voinut ajaa tuliterän Ladan sinne kuoppaan pystyyn. Onnea kaivuun.
Jees. Maahan kaivautumisessa olennainen vaihe on sinne jo aiemmin kaivautuneiden matojen ja letkujen paikkojen selvittely. Itte tein tuon saman ja nopeesti sieltä tulee tietoa. Mulle tuli sellainenkin että ei saa kuopia ilman näyttöä. Syynä oli valokaapeli ja 20kV kaapeli. Lopulta muutin suunnitelmaa enkä mennyt katualueelle. Siellä olisi tarttenut jos vaikka mitä juttuja joita ei amatöörikaivautujalla ole ja siltikin joku ois voinut ajaa tuliterän Ladan sinne kuoppaan pystyyn. Onnea kaivuun.
Joo. Ja tarkoitus oli syventää oja ennen valokaapelin vetoa ja sehän jopa onnistuikin.
Vielä tuossa ei ollu mitään jemmattuja kaapeleita vaan ny on. Ja jonkun vuoden sisällä sinne menee myös sähkökaapelitkin.
Tänään lähti kaapelikauhan piirustukset valomiekkapajalle ihmeteltäväksi...
Ja jahka loput tarpeet tulee ihmeteltäväksi niin sitten lisää.
Mitenhän perhana, kun tua pyörittäjä on hivenen sekä kallis,että painava,niinniin oiskohan ihan kääntäjästä iloa? Semmoisen voisi toteuttaa sylkillä ja 180astetta oisi kohtuu helpolla saavutettavissa. Ehkä jopa hieman ylikin....:eek::confused:
Taas lastausta ilman ranppeja...:D
yCIL3Li1Bxk
https://youtu.be/yCIL3Li1Bxk
https://www.youtube.com/watch?v=44vvXfj-m2U
44vvXfj-m2U
Taas on hieman harrasteltu...:D
https://youtu.be/CbplokKwZG8
CbplokKwZG8
https://youtu.be/2OU0cxE-xOQ
2OU0cxE-xOQ
Das Mölli pääsi taas halkorinkiin.. :D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83618&stc=1&d=1517960840
Pannaas viä parit...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83624&d=1517964961
Ggh
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83625&d=1517965052
Samsonite
07.02.2018, 19:49
Onks tuo halkohirmu siu itetekemä?
Onks tuo halkohirmu siu itetekemä?
Ei. Se on protyyppi koneesta Pilkemaster Smart.
http://pilkemaster.fi/etusivu/
Lisää aktiivimallia kehiin...:D
Eilisen teema. Reiikääää seinässsää!
Alkutilanne. N.35 cm betonitiiltä, ja siihen kiinni valettua betonia...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83629&d=1518061109
Hetkeä, ja muutamaa paupaupauta myöhemmin...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83630&d=1518061109
Ja lopputilanne...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83631&d=1518061109
Hemmetin sitkeää oli alkuun tuo tiili, ja toisaalta taas kesti hetki ennenkuin leka ja varsinkin kuljettaja lämpeni...
Läpi harmaan Betonin...
https://youtu.be/56CETkt6a4o
56CETkt6a4o
Halki,poikki , ja kyytiin...
https://youtu.be/_PNly77oeDI
_PNly77oeDI
Paljonko tulee heittokuutioita tunnissa? Bilke s3 lla 10 kuutiota hyvin helposti.
Paljonko tulee heittokuutioita tunnissa? Bilke s3 lla 10 kuutiota hyvin helposti.
No ei tuo kyllä ihan noin nopea ole. Tai riippuu tietty koneesta missä tuo on kiinni...
Mutta nopeet koneet on erikseen, tuo on helppo ja kohtuuhintainen, jonka voi kytkeä avanttiin kattiin tai kaivuriin...:D:D
Onko tarpeeksi epäselvä vastaus? :D
Pilkemaster super on tämän firman nopea kone. En oo sillä päässyt tekemään mutta edeltäjänsä oli kyllä ihan sika nopea...
Tulipa oikein pitkästä aikaa työnnettyä Bertalla pitempi siivu, eli n.3/4 tankillista ja n.60 aurakilsaa menemään suunnilleen yksillä perseillä...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83726&d=1518732823
Muuten meni aurauskauden toinen keikka meni ihan jees, mutta Kuolimon kosto osui nytkin kohdalle. Eli auraa nostettaessa Huttusniemellä joku katkaisi nostoletkun nipan, ja hetki siinä meni taas letkulottoa pelatessa kun 3/8" kaksoisnippaa ei ollu mukana.:D
Askaretta...
Eli kaislikossa suhisee, ja ässähtelee...:D Järvimaisemaa etsiessä edelleen...
Alkutilanne.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83742&d=1518894594
Ja hetkeä myöhemmin...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83743&d=1518894594
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83744&d=1518894594
https://youtu.be/wVwt_S07rpE
wVwt_S07rpE
https://youtu.be/RY40ht5Kp8k
RY40ht5Kp8k
Tuommostako se on ku eteläläiset käynnistää vehkeitä normaalissa talvikelissä? 😂
Tuo pisteliekki on kyllä maailman huonoin vehe tuohon lohkon lämmittämiseen.
~2000c yhteen pieneen pisteeseen. Kumma kun ei lohko pärähtäny palasiksi...
Paras vaikutus on tarjota kuumaa liekkiä imusarjaan starttausvaiheessa.
Tuommostako se on ku eteläläiset käynnistää vehkeitä normaalissa talvikelissä? 😂
Jep. Jänkhäjoonas kietaisee vastaavassa tilanteessa vaivaiskoivun oksan hihnapyörän ympäri ja tempaisee vasurilla käyntiin...:D
Tuossa kun ei ole muita apuja kuin pakkosyöttö niin ei ole kaksinen käyntiin lähtijä. Isompi startti varmaan jeesaisi jonkin verran. Kotona tuo on laturissa ja sisätila lämppäri konehuoneessa, jos tarvii.
Tuo biliksen toho on semmonen lehmän hönkä ettei sillä mitään halkaise...:D
Ja vinkkejä tietty otetaan vastaan. Bobbarissa kun on joka paikassa 10w-30 moottoriöljyt niin aika rankka on kylmänä veivata...
savustin
03.03.2018, 06:33
Kytke kahella akulla startille 24v jotta pyörähtää vähän reippaammin.
Kytke kahella akulla startille 24v jotta pyörähtää vähän reippaammin.
Näin teinkin eilis aamuna...:D Salamasähkö on kyllä hyvä apu silloin kun sitä voi käyttää...
savustin
03.03.2018, 10:45
Mulla on kahessa kaivurissa deutsin malmimöykky ja kun on pikkasen pakkasta niin veivaa kuin mummotahkoa,Sitten kun antaa salamaherätteen 24v niin pyörii melkein kaivuukierroksilla kyllä herää sitkeämmästäkin talviunesta.:D
Auttasko säteilylämmitin öljypohjassa tarpeeks? Kyllähä noitten vanhojen tiisseleitten kylmäkäynnistys aina vähä hurjanpuoleista touhua on..
Säteily lämppäri on ollu mielessä. Se oisi huoleton ja teholuokkakin saattaisi olla semmoinen että pelaa Bertan sähköillä.
Mutta hc pakkaslähdöt on onneksi aika harvinaisia...:D
Miksi siihen ei vois laittaa tavan Webastoa tai letkulämppäriä, vaikka tämmöselllä: http://ollikainen.fi/letkulammitin-1500w-defa-yhteensopiva.html#.Wpv5JSLkuaM sais suht nopsaan plussan puolelle koko pannun.
savustin
04.03.2018, 15:55
Ellen väärin ymmärrä niin ensin pitäis rakentaa vesijäähdytys.
Ellen väärin ymmärrä niin ensin pitäis rakentaa vesijäähdytys.
Kappas joo, ilmankos. :o Niinpä näyttää videossa olevan puhallin remmivedolla. Ite kuikkinu vaan vesijäähdytteisten Bobkättien pannuhuoneeseen.
Ja vinkkejä tietty otetaan vastaan. Bobbarissa kun on joka paikassa 10w-30 moottoriöljyt niin aika rankka on kylmänä veivata...
Kupla volkkareissaha ol iha öljypohjas lämmitin mis vastukset öljys, saattas jopa olla käsivarastos, malliks.
Kupla volkkareissaha ol iha öljypohjas lämmitin mis vastukset öljys, saattas jopa olla käsivarastos, malliks.
Volvon B10 makaavassa takamoottorissa on kanssa vastuslämmitys öljysäiliössä. Eiköhän poppariinkin jotain jännää voisi askarrella.
naapuri sano ottaneensa kahvinkeittimestä levyn ja laittanu magneetin kaveriks. se öljypohjaan ja kuulemma toimii hienosti :D
savustin
05.03.2018, 07:12
Joku joskus kerto että mersussa on lohkolämppärin vastus samalla kierteellä kun deutsin öljyproppu.
Joku joskus kerto että mersussa on lohkolämppärin vastus samalla kierteellä kun deutsin öljyproppu.
Ha! Hyvä vinkki.
Ainut vaan etten ole tuosta vielä bongannu sitä öljyroppua. Saattaa tosin olla öljypohjan alla näkymättömissä.
Vieläkin pitäisi saada pumppuryhmä lämpimäksi,ja onneksi talvi alkaa kääntyä kevääseen.:D
savustin
05.03.2018, 13:14
Meillä oli aikoinaan huollossa 206 pillarin kaivinkone ja siinä oli tehty näin,Tosin onhan öljyproppujakin erikokoisia eikä saa pitää varttia pitempään päällä muuten kiehuu öljyt.Lämpöpuhallin auttaa kans kun pistää puhaltamaan jäähdytin puhaltajan läpi se lämmittää sylinteriputket ja kannet.
Tein edelliseeen mönkkäriin Bertan hehkutulpasta öljylämppärin...:D sekin pelasi jotenkin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=211068
komeesti sujahtaa lenkistä läpi vetokoukku :D