Kirjaudu sisään

View Full Version : Toyota HJ 60/61 omistajat tänne


Sivua : 1 2 3 4 5 [6]

Mika_T
04.11.2019, 19:24
En ite aikanaan huomannut kovilla pakkasilla mitään eroa 61:sen lämpenemisessä vaikka nakkasin koko tuulettimen talliin pakkasten ajaksi.
Eikähän sen pidäkkään vaikuttaa jos termari on kunnossa...

BJ-40/76
04.11.2019, 20:18
En ite aikanaan huomannut kovilla pakkasilla mitään eroa 61:sen lämpenemisessä vaikka nakkasin koko tuulettimen talliin pakkasten ajaksi.
Eikähän sen pidäkkään vaikuttaa jos termari on kunnossa...

Kyllä se flekti jäähdyttää konetta, varsinkin kaupunkiajossa.
Siis kun se jääkylmä ilma puhaltaa lohkoon yms., niin jäähtyy.

-> Kannattaa tukkia jäähdyttimen edustaa esim. pahvilla, jos ei ole alkuperäistä kaihdinta.

p.s profiilissa kuva alkuperäisestä termarista, toki hdj:n muistaakseni aika pitkälle samanlainen kuin hj:ssa

https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5224&pictureid=113810

https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5224&pictureid=114093

dodge3500
04.11.2019, 21:33
Juu hain marmori tiskiltä 79,80e ja luki et 88 astetta mut silti aika haaleeta jos ei kokoajan ajele isoilla kierroksilla.
Tarvii kokeilla pahvia vaikka ei se viime talvena auttanu

lepa77
04.11.2019, 21:42
lämpeneekö letkut kone huoneessa hyvin? onko kuumia vielä ennen kun menee tuli pellistä sisään kennolle?

t.haapala
05.11.2019, 08:14
Mulla ainaki flekti viettää talvet tallin seinällä ja jos yli 10 astet pakkast ni pahvi syylärin edes eikä mitään ongelmia lämpöjen kans.

Hessu888
05.11.2019, 18:55
Jos flektin visko ois uus ja ehjä, niin pitäskö sen ropellin olla kylmillä keleillä pyörimättä? Lähinnä meinaan, että onko yhtään mitään hyötyä uusia sitä vanhaa viskoa? Äkkiäkös sen ropelin talveks pois ottaa, mutta silti kiinnostaa, että laittaako kuntoon.

Mika_T
05.11.2019, 20:15
Eihän se nyt kokonaan irrota uutenakaan. Aina se sen verran vauhdilla vispaa ettei konehuone pakkasilal lämpene koskaan.

dodge3500
05.11.2019, 20:22
Taidan kokeilla tota ropelli hommaa ja tehdä pahvin sit lisäks.
Pitää vaan eka asentaa lämpömittari kun toi oma nousee välillä tappiin.

BJ-40/76
07.11.2019, 02:03
Juu hain marmori tiskiltä 79,80e ja luki et 88 astetta mut silti aika haaleeta jos ei kokoajan ajele isoilla kierroksilla.
Tarvii kokeilla pahvia vaikka ei se viime talvena auttanu

Aina oppii/kuulee uutta.... ""mut silti aika haaleeta jos ei kokoajan ajele isoilla kierroksilla"""

""""Tarvii kokeilla pahvia vaikka ei se viime talvena auttanu""""


Mikä auto? ja mikä termari? Pistä vaikka yv, niin ongelma selvinnee?

savustin
15.11.2019, 18:28
Vaihdoin suuttimet tohon 2H möykkyyn ja nyt ei lopu voima,Ylämäkiä ei huomaa ollenkaan ja tottelee kaasua heti eikä savuta yhtään ja käy tyhjäkäyntiä nätisti.Kylmänä kuulostaa volkkarilta ja samaten kuumana yli 2000 kierroksen lämmettyään nakutus vähän pehmenee,Syöttöennakko on merkeissään silti kuulostaa että olis aikasella ja saman teki vanhoilla suuttimilla mutta ne oli loppu mistä tämä voi johtua?

-MaTTi-
15.11.2019, 19:02
Syöttöennakko on merkeissään silti kuulostaa että olis aikasella ja saman teki vanhoilla suuttimilla mutta ne oli loppu mistä tämä voi johtua?
Vanhoissa suuttimissa avautumispaine on laskenut eli aukeaa aiemmin kuin olis tarve = syöttö aikaisella.

savustin
15.11.2019, 20:41
Njet vanhat suuttimet oli viikkositten auki kun ne tarkistin ja kaikissa sen 115bar eikä kussu,Nämä mitkä sinne vaihdoin on uudet ja tullut tiisselipajalta.Parivuotta sitten kun tarkastin syöttöennakon se oli 8astetta myöhällä vai oliko jos ennakkomerkki merkki ei olekkaan kohallaan,Tätä tehonlisäystä en kyllä ymmärrä sitä on reilusti yli omantarpeen ainoastaan ääniärsyttää.

-MaTTi-
15.11.2019, 21:05
Nyt en tiijä ohjearvoja, mut 115 bar kuulostaa pieneltä. Luulisin et 150 bar luokkaa pitäis olla.

Edit: osuu näemmä kuitenkin toleranssiin: https://slck.net/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=16273

Mistä syystä päädyt vaihtamaan uusiin?

savustin
16.11.2019, 07:02
Tehon puute ja savutus,Sain juuri sen verran haisevan yv asiasta eräältä palstalaiselta että minun tarinani tälläpalstalla loppuu tähän tunnukseni voi poistaa kiitos lepa.

lepa77
16.11.2019, 08:57
jos suuttimet oli huonot sinun mielestä heti alussa mikset lähettänyt niitä takaisin silloin heti?

dodge3500
27.11.2019, 19:20
Onko kellään hj61:sen etuakseli mittoja?
Kiinnostais mikä mitta on vanteen kiinnitys pinnasta toisen vanteen kiinnitys pintaan.

Asko050
06.01.2020, 14:27
Paas kuva. Etusten kulma ainakin vimosen päälle.

Terves, vähän venyny kirjottelut, oli jakolaatikko hammaslääkärillä nyt taas tien päällä.

Tuossa kuvia etu ja taka sakkeleista, taitaa jouset olla pehmenneet kun kaikki tehty uusiks ja takana pitkät

Mika_T
06.01.2020, 14:32
Takalatit ainakin aivan loppu.

Uudet jouset ja riipuista puolet pois...

Jussi Heinonen
06.01.2020, 18:40
Suorat ne näkyy etujousetkin olevan... Paranis meno melko lailla kun vaihtaa uudet jouset, mutta kierros on kieltämättä tymäkän hintainen. Tällä palstallakin on juuri ollut juttua Toyotan alustasarjoista ja mikä niistä kannattaa valita: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=158634

Asko050
07.01.2020, 12:42
Okei, täytyypä tutkailla noita ja koittaa saada rahaa kasaan

-MaTTi-
07.01.2020, 13:21
Okei, täytyypä tutkailla noita ja koittaa saada rahaa kasaan
Vähempikin raha riittää kun tilaa Milneriltä:

Etu:
https://www.milneroffroad.com/toyota-land-cruiser-5-door-4-diesel-from-1980-to-1990-hj60/catalogue/front-leaf-springs-components-srlc-su

Taka:
https://www.milneroffroad.com/toyota-land-cruiser-5-door-4-diesel-from-1980-to-1990-hj60/catalogue/rear-leaf-springs-components-slsc-su

HavumetsäHooJii
08.01.2020, 00:26
Terve kaikki, ajattelin moikata kun hommasin tänään HJ60:n perheeseen. Mulla on ollut aikaisemmin BJ45, mutta siitä on jo aikaa.

Kyse on vuoden -82 pelistä, 4 litranen diesel, 2H, 24 volttia. Pyöreet valot. Kilometrejä on Kuuhun ja takaisin (kirjaimellisesti), mutta kokonaisuus vaikuttaa kelvolta. HJ61:n etuakseli. Toimiva mekaaninen vinssi ja takana kohtuu muhkea invertteri.
Jälkeenpäin ahdettu Holset HX35, välijäähdytys (orkkis syylari on kahdella sähköpropellilla ilman viskoa), vivusta polttoaineen pakkosyöttö niin saa vielä tarvittaessa lisätehoja hetkellisesti, ynnä muuta pienempää tuninkia.

Ensimmäisiä remontin aiheita on etukardaanin jakolaatikon puoleinen ristikko (lonksuu väljänä), hehkujen vaihto, ja sitten takaluukun ikkuna pitää vaihtaa kun nykyinen on rikki. Pientä ruostekukkaa paikkailen jne. Ainiin, takalukot menee sisältä päälle hieman jähmeästi, kepissä ei oikein ole tuntumaa mikä kertoisi onko lukot vai ei.

Kysymys: mitä hehkutulppia suosittelette vm.82 HJ60:n 2H-moottoriin?

PS:
Olen lymynnyt täällä jo jonkin aikaa ilman omaa kommentointia. Kiitos kaikille muille jäsenille, olen oppinut porukoilta paljon ihan vaan ketjuja pläräämällä.

HavumetsäHooJii
08.01.2020, 00:38
Niin juu, siinä on 77mm korotus, 33" renkaat.

Käyttötarve on se kun asutaan niin pöpelikössä, että välillä keleistä riippuen ei pääse ihmisten ilmoille tavallisella autolla. Nyt pitäis onnistua.

HavumetsäHooJii
08.01.2020, 00:48
...Jälkeenpäin ahdettu Holset HX35...

Nyt rupesin miettimään, että kun turbossa on billet-siivekkeet, niin se ei välttämättä olekaan tuo HX35. Pitääpä huomenna selvittää. :o

Samppahj
08.01.2020, 06:11
HJ61:n etuakseli.

Ainiin, takalukot menee sisältä päälle hieman jähmeästi, kepissä ei oikein ole tuntumaa mikä kertoisi onko lukot vai ei.

Siinä on vähä niinku vastaus ja kysymys samassa. Onko sulla takana lukkoa ollenkaan, jos vaan edessä on "HJ61" akseli? Onko sisälle viritelty alkuperäiset kahvat lukoille vai millanen ratkasu?

lepa77
08.01.2020, 09:18
kurkkaa sinne taka akselille näkyykö vänkärin puoella perässä kytkentä vivut?ja hehkut kannattaa miustaa että kun tuo 82 vuosi malli siinä pitkä hehku elikkä hehkut pitää olla 23volttiset tarvike liike tarjoaa vääriä ensimmäiseksi.

Samppahj
08.01.2020, 10:54
Alkuperäsen hehkun numero 19850-68020

Asko050
09.01.2020, 00:32
Vähempikin raha riittää kun tilaa Milneriltä:

Etu:
https://www.milneroffroad.com/toyota-land-cruiser-5-door-4-diesel-from-1980-to-1990-hj60/catalogue/front-leaf-springs-components-srlc-su

Taka:
https://www.milneroffroad.com/toyota-land-cruiser-5-door-4-diesel-from-1980-to-1990-hj60/catalogue/rear-leaf-springs-components-slsc-su

Jestas eipä ole kauheen kalliit. Netti on pienentäny maailmaa kovasti

Asko050
09.01.2020, 00:35
Samppahj missäpäin vähäkyröä kortteeraat? Asuin joskus tapoolas

Samppahj
09.01.2020, 06:08
Samppahj missäpäin vähäkyröä kortteeraat? Asuin joskus tapoolas

Haarajoella.

BJ-40/76
10.01.2020, 00:14
Terve kaikki, ajattelin moikata kun hommasin tänään HJ60:n perheeseen. Mulla on ollut aikaisemmin BJ45, mutta siitä on jo aikaa.

Kyse on vuoden -82 pelistä, 4 litranen diesel, 2H, 24 volttia. Pyöreet valot. Kilometrejä on Kuuhun ja takaisin (kirjaimellisesti), mutta kokonaisuus vaikuttaa kelvolta. HJ61:n etuakseli. Toimiva mekaaninen vinssi ja takana kohtuu muhkea invertteri.
Jälkeenpäin ahdettu Holset HX35, välijäähdytys (orkkis syylari on kahdella sähköpropellilla ilman viskoa), vivusta polttoaineen pakkosyöttö niin saa vielä tarvittaessa lisätehoja hetkellisesti, ynnä muuta pienempää tuninkia.

Ensimmäisiä remontin aiheita on etukardaanin jakolaatikon puoleinen ristikko (lonksuu väljänä), hehkujen vaihto, ja sitten takaluukun ikkuna pitää vaihtaa kun nykyinen on rikki. Pientä ruostekukkaa paikkailen jne. Ainiin, takalukot menee sisältä päälle hieman jähmeästi, kepissä ei oikein ole tuntumaa mikä kertoisi onko lukot vai ei.

Kysymys: mitä hehkutulppia suosittelette vm.82 HJ60:n 2H-moottoriin?

PS:
Olen lymynnyt täällä jo jonkin aikaa ilman omaa kommentointia. Kiitos kaikille muille jäsenille, olen oppinut porukoilta paljon ihan vaan ketjuja pläräämällä.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Pistä runkonumero/vamistusnumero, niin siitä selviää, että onko kumman päästön mukaan verotetettu EU:ssa.

Pienemmällä verolla menee useimmat tuonikäiset, varsinkin jos penkit myös takana

-MaTTi-
10.01.2020, 18:16
Pistä runkonumero/vamistusnumero, niin siitä selviää, että onko kumman päästön mukaan verotetettu EU:ssa.

Pienemmällä verolla menee useimmat tuonikäiset, varsinkin jos penkit myös takana
Mistä verosta ja mistä päästöistä nyt on kyse? :confused::confused::confused: Hehkutulpista vastasit...

BJ-40/76
12.01.2020, 00:14
Mistä verosta ja mistä päästöistä nyt on kyse? :confused::confused::confused: Hehkutulpista vastasit...

Menin vähän liian pitkälle, yhdessä toisessa yhteydessä törmäsin yhteen "pitkä aikaiseen Land Cruiser- harrastajaan", jolla oli hivenen termit hukassa, kertoi että "äidinkieli Ruotsi, niin kuin monilla täällä rannikolla."

Ja sisämaasta oli, umpisuomalainen ja kävi peruskoulua. :mad: hukkaan meni kaikki neuvominen....
Tässä "HavumetsäHooJii" liittynyt viikko sitten, ja nuo kysymykset/kommentit ei oikein ole sitä luokkaa, että olisi jo aikoja sitten omistanut BJ-45 :sen mm.
""""takalukot menee sisältä päälle hieman jähmeästi, kepissä ei oikein ole tuntumaa mikä kertoisi onko lukot vai ei."""
Toki jos nimimerkillä "HavumetsäHooJii" on k.o HJ-60 ja muutenkin oikealla asialla, pyydän nöyrästi anteeksi.


Mutta jos joku muukin hakee hakee tietoa HJ-60 hehkuista, ja niiden kestävyydestä/palamisesta:

2 H moottorissa on jokaiselle sylinterille/esikammiolle oma hehkutulppa, ja ne kytketään 24 voltin akkujännitteeseen, kun hehkutus aloitetaan kylmällä.
Ja kun hehkutuksen merkkivalo sammuu (muistaakseni:o) niin hehkutus muuttuu jälkihehkuksi (vai oliko vasta starttauksen jälkeen:o)
-Silloin kaikki sähkö menee hehkutulpille imusarjassa olevan "hehkun/-esivastuksen" kautta; siis hehkutulpille menee vain osa tuosta 24v jännitteestä. (en muista, oliko tuo imusarjan esihehku jo v.-80 asti, vai tuliko myöhemmin, siis vasta -83 mallisarjaan:confused:)

Ja kun jotain ongelmia on, niin tuo imusarjassa oleva esivastus ohitetaan; jolloin hehkutulpille menee myös käydessä täysi 24 Volttia, ja sitä ne ei kestä.....
Toki tuon imusarjassa olevan esivastuksen voi ohittaa huomaamatta, riittää että kasaa nuo johdot ja muovilärpäkkeet väärässä järjestyksessä. ja taas hehkutulpat palaa...

Toki, jos/kun puhutaan vm. 1982 HJ-60, ja jolla on ajettu se vajaa milli; niin hehkutuksen "aivolaatikossa" voi olla jo elektroniikan vanhuuden vaivoja; Elkot kuivuu yms.

Ja hehkutuksen releet, siis esi- ja jälki- hehkutuksen kärjet voi olla palaneet oikosulkuun.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: mitä hehkuja HJ-60 vm. 82?

Alkuperäiset kestää keskimäärin n. 3-6 sataa tuhatta km (jos hehkureleen kärjet on palanut kiinni, niin hehkut palaa ensimmäisellä ajokerralla)
Nippodenso on hyvä, ja ennen kaikkea halvempi.
Beru(?) oli taannoin myös hyvä.

p.s. niissä HJ-60:ssä (rek.80- -89 vai 90?), mitä olen omistanut, on useampaa hehkutulppaa...

HJ60_Jussi
12.01.2020, 11:20
83 malliin tuli imusarjaan jälkihehku ja hehkut muutenkin vaihdettiin pikamalliin.
Jonnekkin tänne palstalle olen joskus laittanut sen 83 mallin hehkun tyypin.

Näköjään minun aikaisempi vastaus samoihin asioihin oli viesti #502 tässä ketjussa.

markoniem
08.02.2020, 18:52
Elikkäs tuommonen hj60 tuli viikolla haettua projektiksi. vm82, 3+3paku, korotus ja 33" rattaat otteessa.

Peltitöitä on luvassa ihan tehdä asti mutta runko oli jo hitsattu valmiiksi mikä helpottaa paljon. Nyt vaan odotellaan ilmojen lämpeämistä että tarkenee alkaa hitsaushommiin.. Jos tässä jaksaa niin pitää tuonne projektit osioon tehdä vähän juttua tästä hojosta

Jussi Heinonen
08.02.2020, 20:10
Hyvältä näyttää! Laita ihmeessä projektitopicci, ikuna ei oo liikaa kuuskymppisiä.

BJ-40/76
09.02.2020, 01:14
ja ilman muuta tuonne maasturi projektit osioon oma topiikki.

Muistan hyvin, kun ensimmäistä kertaa pääsin ajamaan HJ-60:llä -80 luvun alkuvuosina. (Lentokentällä, silloin olin juuri saanut kirjastokortin:cool:)

Ja monta, auton omistajan "työreissua", tuli istuttua kyydissä....
Siis vietiin/noudettiin noita -70/-80 luvun metsureiden lasikuituisia taukotupia.

kippo86
09.02.2020, 07:46
Mikäs voisi olla, kun ohjaustehostin takkuaa?
Tehostin ei tehosta juurikaan tyhjäkäynnillä, kierroksillakin huonosti.
Voiko vika olla simpukassa?
Pumppuna on hydraulipumppu.

BJ-40/76
09.02.2020, 23:44
Mikäs voisi olla, kun ohjaustehostin takkuaa?
Tehostin ei tehosta juurikaan tyhjäkäynnillä, kierroksillakin huonosti.
Voiko vika olla simpukassa?
Pumppuna on hydraulipumppu.

Onko perinteinen hammaspyöräpumppu?

paineen säätimet/ylipaineventtiilit yleensä venttiilipöydässä, ei pumpussa, ja paineet liikkuu yleensä moninkertaisina verrattuna TOYOTA HJ 60/61:::: ja jos paineensäädintä/ylipaineventtiiliä ei ole, niin nuo piikkipaineet sopivilla öljyillä on niin suuret, että jostain lentää pihalle:rolleyes:

Esim. -50 luvun traktoreissa (Fordson Major) hydrauliikan ylipaineventtiilii aukeaa vasta noin 2x niin suurella paineella, kuin HJ:n (ja tuosta Majorista omakohtaisia kokemuksia; niin pitkään kun perä (taka-akseli) on kädenlämpöinen, niin tuo ylipaineventtiili rajoittaa painetta alhaisella tyhjäkäynnillä... (paine säädetty siihen, että eturenkaat pysyy "aina" maassa)

Onko tuossa sinun kilpurissa? paineensäädintä, ja mille avautumispaineelle säädetty? (en koskaan ole nähnyt "oikeaa-" hydraulipumppua pienessä, katulaillisessa maasturissa ohjaustehostimenpumppuna)
Mikä kokoonpano k.o tehostuksen puutteesta kärsivässä?

kippo86
10.02.2020, 02:28
Onko perinteinen hammaspyöräpumppu?

paineen säätimet/ylipaineventtiilit yleensä venttiilipöydässä, ei pumpussa, ja paineet liikkuu yleensä moninkertaisina verrattuna TOYOTA HJ 60/61:::: ja jos paineensäädintä/ylipaineventtiiliä ei ole, niin nuo piikkipaineet sopivilla öljyillä on niin suuret, että jostain lentää pihalle:rolleyes:

Esim. -50 luvun traktoreissa (Fordson Major) hydrauliikan ylipaineventtiilii aukeaa vasta noin 2x niin suurella paineella, kuin HJ:n (ja tuosta Majorista omakohtaisia kokemuksia; niin pitkään kun perä (taka-akseli) on kädenlämpöinen, niin tuo ylipaineventtiili rajoittaa painetta alhaisella tyhjäkäynnillä... (paine säädetty siihen, että eturenkaat pysyy "aina" maassa)

Onko tuossa sinun kilpurissa? paineensäädintä, ja mille avautumispaineelle säädetty? (en koskaan ole nähnyt "oikeaa-" hydraulipumppua pienessä, katulaillisessa maasturissa ohjaustehostimenpumppuna)
Mikä kokoonpano k.o tehostuksen puutteesta kärsivässä?

On hammaspyöräpumppu.
Paljonko painetta saisi olla?
Tässä on jokupaineensäätöventtiili, ja virtauksen säätö. Virtauksen säädön jo otin pois käytöstä varuiksi...
En tiedä mille paineelle säädin säädetty.
Öljynä näyttää olevan atf.
Kyllä tuossa mehut pysyy sisällä...

HJ60_Jussi
10.02.2020, 15:30
Kuis paljon tuo sun pumppu sietää kierroksia? Joko nesteet on vaahtona?

kippo86
10.02.2020, 20:28
Ei ole vaahtoa. Huhun mukaan on trukin pumppu, ja ollut autossa vuosia kiinni...
Viritys oli siis autossa kun se tuli minulle. Nyt haluaisin sen toimimaan.
Voiko simpukka olla särki? Onko sielä joku varoventtiili tms?
Vaihanko simpukan, vai alanko virittämään toista pumppua..?

dodge3500
16.02.2020, 14:43
Mikä vaikutus on lehtijousien "pannoissa"?
Haittaako jos ottaa pois pääsis lehdet liikkumaan helpommin?
Kyseessä vanhat jouset.

HJ60_Jussi
16.02.2020, 18:53
Kääntyskö ne lehdet poikittain ilman pantoja. Kantavuushan tulee siitä että lehdet osuu toisiinsa

BJ-40/76
16.02.2020, 23:34
Mikä vaikutus on lehtijousien "pannoissa"?
Haittaako jos ottaa pois pääsis lehdet liikkumaan helpommin?
Kyseessä vanhat jouset.

Kääntyskö ne lehdet poikittain ilman pantoja. Kantavuushan tulee siitä että lehdet osuu toisiinsa

Ne "pannat" on (myös?) sitä varten, ettei jousipakka mene S:lle vedättäessä/jarruttaessa.

dodge3500
17.02.2020, 09:14
Kääntyskö ne lehdet poikittain ilman pantoja. Kantavuushan tulee siitä että lehdet osuu toisiinsa

Ei pääse kääntyyn,kun ei ole pelkän keski pultin varassa.

dodge3500
17.02.2020, 09:19
Ne "pannat" on (myös?) sitä varten, ettei jousipakka mene S:lle vedättäessä/jarruttaessa.

Itse pähkäilin et ottaahan se tukee etupuolelta tai takapuolelta, kun lehdet osuu toisiinsa.
Voin olla väärässä, mutta kokeillaan ilman niitä ja katotaan mitä tapahtuu.
Uusiahan saa sit kaupasta jos menee rikki.
Joustaa vaan mun mielestä paljon paremmin ilman pantoja

Rölli
17.02.2020, 17:54
Itse pähkäilin et ottaahan se tukee etupuolelta tai takapuolelta, kun lehdet osuu toisiinsa.
Voin olla väärässä, mutta kokeillaan ilman niitä ja katotaan mitä tapahtuu.
Uusiahan saa sit kaupasta jos menee rikki.
Joustaa vaan mun mielestä paljon paremmin ilman pantoja

Jos ne nappaa pois niin päänorraan kohdistuva rasitus kasvaa aika lailla kun pääsee vääntyilemään miten sattuu ilman tukea.
Pahimmassa tapauksessa napsahtaa poikki just jossain tiukemmassa jarrutuksessa/väistössä ja akseli poikittain auton alla...

dodge3500
17.02.2020, 18:59
Tarvii kokeilla jos pistää pannat päänorran ja apunorran kans pariks, jos sit vähän tukis.
Jos näätte jossain tampereen seudulla hj:n jossa akseli poikittain niin sit se olen minä

t.haapala
20.02.2020, 20:23
Mä tein omaani samantapaset ku monesti korotussarjois on vakiona et eivät puristu pakan ympärille vaan on päällimmäisest latist muutaman sentin irti.
Sai vähä enemmän ulosjoustoo mut pysyy sivusuunnas lehdet ruodussaan.
Toki mulla tractionbaarit ni ässäl vääntymist ei pääse tapahtumaan.
Ei oo yhtää kuvaa mut täytyy ottaa ni tajuutte paremmin :o

t.haapala
21.02.2020, 10:37
Tämmöttis

dodge3500
01.04.2020, 22:25
Mikä anturi ohjaa hehkua hj61:ssä ja missäpäin moottoria on? Vai mistä johtuu kun väläyttelee hehkun valoa ja välillä palaa tosi pitkään?

lepa77
02.04.2020, 08:02
ilman putsarin vieressä ja toinen akun ja putsarin välissä

opelman
19.04.2020, 08:21
Mistä johtuu sellanen homma että, kyseessä SOAkiikku HJ.
Latit meleko suorat mutta ei pääse pohjaamaan minunmielestä missään silti, ulosjoustaissa esim, hiekkatiellä monnttuun ajaessa (40-60kmh) antaa p#rkeleenmoisen paukun. Siis kuuluu, ei tunnu. Kun taas, pattiin ajaessa tuntuu että, koko auto purkautuu. >sisäänjoustaissa samanlainen paukku kuuluu mutta, myös tuntuu. Joten, onko lehet kuolleet vai iskarit vai mistä alkaa syytä ettii? Periaatteesa ei pitäs iskarit olla syypää kun, ei jää pomppimaan missään vaihees.

HJ60_Jussi
19.04.2020, 11:33
Oisko lehtijousiin tullut kolot kun seuraava lati hinkkaa

opelman
19.04.2020, 17:27
Ei nau. Katottu on.

JES
14.12.2020, 11:47
61:n Cruiseri alkoi yhtäkkiä seilaamaan tyhjäkäyntiä välillä 1000-1600rpm vaikka kone lämmin. Tuossahan on tyhjäkäynti 700rpm lämpimällä ja 1100rpm kylmällä koneella. Pelästyin, että rivipumpusta on jotain sökö. Pienen tarkastelun jälkeen huomasin kaasuvaijerin palautusjousien (kaikkien neljän) ruostuneen katki ja kaasu ei sitten enää tietenkään palaudu. Laitoin nyt kaksi melko heikkoa jousta sinne kaasuvivustoon ja tuntuu pelaavan kun just jaksavat palauttaa kaasun pois. En tiedä mikä alkuperäinen idea neljällä jousella on missä kaksi on paksumpaa ja lyhyempää ja kaksi selvästi pidempää ja heikompaa ja ne pitemmät on asennettu isompien jousien sisään. Ajattelin, että liian vahvat palautusjouset vois rikkoo jotain pumpusta kun automatiikka säätää tyhjäkäyntiä ylös kylmällä koneella jos vivusto ei anna helpolla myöden.

lepa77
14.12.2020, 19:16
En tiedä mutta eikö siellä ole alunperin vain kaksi jousta?

Hessu888
14.12.2020, 20:43
Alun perin kaks jousta, taaempi jäykempi ja etummainen hentosempi.

coolerman
14.12.2020, 21:16
Eiköhän molemmat jouset ole täysin samanlaiset kun toyodiy näyttää molemmille täysin samaa numeroa. Jos olisivat erilaiset niin silloin olisi niillä eri numerot.

Hessu888
14.12.2020, 22:20
Eiköhän molemmat jouset ole täysin samanlaiset kun toyodiy näyttää molemmille täysin samaa numeroa. Jos olisivat erilaiset niin silloin olisi niillä eri numerot.

No niinpä onkin. Joku vaihtanut omaan autooni jäykemmän jousen joskus.

dodge3500
14.12.2020, 22:25
Mulla oli 4 jousta kaks paksua ja niiden sisällä toiset.
Liekö joku joskus patentoinu

lepa77
15.12.2020, 08:09
Sillä varmaan yritetty romppu kenguru kaasua saada rauhoitettua.

Hessu888
20.01.2021, 17:58
Kertokaas viisaat miten erottaa HJ61 laturista, että onko se mitä mallia. Räjäytyskuvien mukaan löytynyt 61:stä sekä 30A että 40A cold spec. Jälkimmäinen ollut varmaan kaikissa uutena Suomeen tuoduissa, mutta itellä tuontipeli, niin ei varmuutta kumpi se on.

Noissa on mm. eri laakerit. Oisko jollain ylhäällä suomipelin laakerin tyyppiä?

EDIT: Tää ratkes, 30A:ssa n. 50mm laakerin halk, 40A:ssa n. 60mm

Luoppis
22.01.2021, 19:28
Joskus vuosia sitten oli jossain keskustelua noista kaasuvivun jousista. Liekö joku väitti, että muun muassa Suomeen tuoduissa HJ-61:ssä olisi ollut kaksi jousta juuri sen takia, kun täällä ajetaan talvet paksut kengät jalassa. Mulla oli tosin vaan yksi jousi paikallaan ja auttoi kovasti jo sekin kun sain viriteltyä halvasta jousilajitelmasta kaksi jousta lisää sinne. Taisin jopa yrittää ostaa tojotan tiskiltä uutta jousta, mutta eioota tuli.

Vilbo
22.01.2021, 20:57
HJ61:n pomppukaasua pystyy kahden jousen lisäksi hillitsemään kohtuullisen tehokkaasti mutta ennenkaikkea halvalla ja helpolla virityksellä kun laittaa yhden jousen päälle naftisti istuvan polttoaineletkun pätkän. Letkun pituutta muuttamalla sitten helppo säätää kitkaa. Ei ehkä hienoin viritys mutta yksinkertaisuudessaan toimiva kikka. Siinä originaalissa jousessakin taitaa joku samankaltainen muovikuori ajamassa samaa funktiota.

DimeX_
31.01.2021, 09:13
Morjens. Mulla beejiissä hj60 tekniikka. Eilen sitten ilmeni ongelma ettei lähde tallista käyntiin, ei edes lupaa. No siitä sitten lähdin selvittämään tuleeko polttoainetta. 1 suuttimelta suihkuputki auki ja starttaamaan. Heikosti tulee. Vaihdoin nafta suodattimen. Ei vaikutusta. Siitä sitten lähdin veikkaamaan siirtopumppua. Purkasin pumpun pöydälle. Tulopuolen banjopultin sihdissä oli pieni kumiriekale. Mäntä tosi naarmunen sekä venttiilin lautasessa näkyi kulunut "rengas". Venttiilin jousta hieman kiristin ja kasasin koko pumpun uudelleen. Tämän jälkeen käsipumpulla ilmaisin ja lähti käyntiin. (Ennen purkaamista käsipumpulla ei saaanut kovaksi)
Tämähän nyt oli varmaan vaan elvytystä joten onko ideoita mistä uusi siirtopumppu vai käykö jonkun traktorin tms korvaavaksi?

PH75
01.02.2021, 10:34
Morjens. Mulla beejiissä hj60 tekniikka. Eilen sitten ilmeni ongelma ettei lähde tallista käyntiin, ei edes lupaa. No siitä sitten lähdin selvittämään tuleeko polttoainetta. 1 suuttimelta suihkuputki auki ja starttaamaan. Heikosti tulee. Vaihdoin nafta suodattimen. Ei vaikutusta. Siitä sitten lähdin veikkaamaan siirtopumppua. Purkasin pumpun pöydälle. Tulopuolen banjopultin sihdissä oli pieni kumiriekale. Mäntä tosi naarmunen sekä venttiilin lautasessa näkyi kulunut "rengas". Venttiilin jousta hieman kiristin ja kasasin koko pumpun uudelleen. Tämän jälkeen käsipumpulla ilmaisin ja lähti käyntiin. (Ennen purkaamista käsipumpulla ei saaanut kovaksi)
Tämähän nyt oli varmaan vaan elvytystä joten onko ideoita mistä uusi siirtopumppu vai käykö jonkun traktorin tms korvaavaksi? Se käsipumppu voi tietty siinä myös falskata. Tuossa ainakin semmonen. Kierre pitää vaan varmistaa, että on sama. Noita useammalla kierteellä olevia pitäs olla olemassa. https://varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=56208/775908

DimeX_
02.02.2021, 06:52
Kyllä se käsipumppu pumpatessa aavistuksen välistä naftaa tyrkkäsi... jostai topicista olin lukevinani että olisi harvinaista silti että vetäisi ilmaa käsipumpun välistä mutta tiiä tuota.Toki voisihan senkin varuiksi vaihtaa.
Nyt alkuun tilasin jonkunnäköisen korjaussarjan jossa takasiniskuventtiili ja jousi mukana. Sekä laitan ennen pumppua linjaan irtonaisen takasiniskuventtiilin ja karkean esisuodattimen.

BJ-40/76
02.02.2021, 18:42
Kyllä se käsipumppu pumpatessa aavistuksen välistä naftaa tyrkkäsi... jostai topicista olin lukevinani että olisi harvinaista silti että vetäisi ilmaa käsipumpun välistä mutta tiiä tuota.Toki voisihan senkin varuiksi vaihtaa.
Nyt alkuun tilasin jonkunnäköisen korjaussarjan jossa takasiniskuventtiili ja jousi mukana. Sekä laitan ennen pumppua linjaan irtonaisen takasiniskuventtiilin ja karkean esisuodattimen.

Tuohon huonoon "käynnistyvyyteen", tai siis siihen, että käy huonosti sekuntti pari startin jälkeen, voi olla syynä ilmavuoto suihkujen ohivirtausputkien ilmavuoto, siis vuotavat sisäänpäin ilmaa.

Toinen juttu, mikä kannattaa tarkistaa: toimiihan tuo edic järjestelmä oikein; siis ettei vaan jätä joskus sammutusta päälle? (yleensä jättää pakkosyötön päälle herkemmin, ja kun tekee satunnaisesti, niin joskus on voimaa reilusti, ja savuaa, kun pakkosyöttö päällä, ja kun ei, niin ei jaksa vetää niin hyvin)

Ja tuohon käsipumppuun: Onhan sinulla ruuvattuna se pohjaan?
Jos ei ole ruuvattuna pohjaan, niin vetää ilmaa, ja kerää paskaa pumppuun, joka puolestaan naarmii käsipumpun, ja mikä vielä vaarallisempaa, niin varsinainen pumpun mäntä/sylinteri naarmiintuu, jolloin dieseliä alkaa mennä moottoriöljyihin.

Oletko tarkistanut, että pumpun imupuolella ei ole ilmavuotoa?

Jos tankissa siivilä, siis ensimmäinen karkea suodatin, on likainen, niin oireilee yleensä tehonpuutteena, sama tilanne jos se vanttiruuvissa oleva 2. karkeasuodatin on pahasti likainen.

Ja tuo pumppu toimii sitä huonommin, mitä enemmän imuvastusta, mitä tuo ylimääräinen takaiskuventtiili lisää... Ja noita venttiilejähän on jo kaksi estämässä takaisin vuotoa.

Toki, jos uudenveroisessa kunnossa nuo pumput, niin käsipumppua ei tahdo saada ilmauksen jälkeen pinettua pohjaan/ruuvattua kiinni muuten kuin avaamalla ilmaproppu, ja laskemalla sieltä dieseliä konehuoneeseen.

Kun minä ajelin hj:lla, niin dsl-suodattimen vaihdoin ilmaamatta: ajoin koneen lämpimäksi, ja vaihdoin suodattimen ja tyhjällä suodttimella käyntiin:
jos/kun sammuu, niin 5-10 sekunni startteja 10 sekunnin välein, että alkoi käymään ilman starttia. Joskus joku parempi yksilö jäi ensimmäisell startilla käyntiin.
Yhdella hj-60 tuo oli pakko tehdä, kun puuttui koko siirtopumppu, oli vaan täyteen juotettu kierre jäljellä (Nuo siirtopumput on ongelmia, kun tahtovat jäädä vuotamaan, ja syynä tosiaan se, että ajettu/uitettu pumppu auki- asennossa, jolloin vesi/paska pääsee ruostuttamaan/tuhoamaan käsipumpun)

DimeX_
06.02.2021, 10:13
Tuohon huonoon "käynnistyvyyteen", tai siis siihen, että käy huonosti sekuntti pari startin jälkeen, voi olla syynä ilmavuoto suihkujen ohivirtausputkien ilmavuoto, siis vuotavat sisäänpäin ilmaa.

Toinen juttu, mikä kannattaa tarkistaa: toimiihan tuo edic järjestelmä oikein; siis ettei vaan jätä joskus sammutusta päälle? (yleensä jättää pakkosyötön päälle herkemmin, ja kun tekee satunnaisesti, niin joskus on voimaa reilusti, ja savuaa, kun pakkosyöttö päällä, ja kun ei, niin ei jaksa vetää niin hyvin)

Ja tuohon käsipumppuun: Onhan sinulla ruuvattuna se pohjaan?
Jos ei ole ruuvattuna pohjaan, niin vetää ilmaa, ja kerää paskaa pumppuun, joka puolestaan naarmii käsipumpun, ja mikä vielä vaarallisempaa, niin varsinainen pumpun mäntä/sylinteri naarmiintuu, jolloin dieseliä alkaa mennä moottoriöljyihin.

Oletko tarkistanut, että pumpun imupuolella ei ole ilmavuotoa?

Jos tankissa siivilä, siis ensimmäinen karkea suodatin, on likainen, niin oireilee yleensä tehonpuutteena, sama tilanne jos se vanttiruuvissa oleva 2. karkeasuodatin on pahasti likainen.

Ja tuo pumppu toimii sitä huonommin, mitä enemmän imuvastusta, mitä tuo ylimääräinen takaiskuventtiili lisää... Ja noita venttiilejähän on jo kaksi estämässä takaisin vuotoa.

Toki, jos uudenveroisessa kunnossa nuo pumput, niin käsipumppua ei tahdo saada ilmauksen jälkeen pinettua pohjaan/ruuvattua kiinni muuten kuin avaamalla ilmaproppu, ja laskemalla sieltä dieseliä konehuoneeseen.

Kun minä ajelin hj:lla, niin dsl-suodattimen vaihdoin ilmaamatta: ajoin koneen lämpimäksi, ja vaihdoin suodattimen ja tyhjällä suodttimella käyntiin:
jos/kun sammuu, niin 5-10 sekunni startteja 10 sekunnin välein, että alkoi käymään ilman starttia. Joskus joku parempi yksilö jäi ensimmäisell startilla käyntiin.
Yhdella hj-60 tuo oli pakko tehdä, kun puuttui koko siirtopumppu, oli vaan täyteen juotettu kierre jäljellä (Nuo siirtopumput on ongelmia, kun tahtovat jäädä vuotamaan, ja syynä tosiaan se, että ajettu/uitettu pumppu auki- asennossa, jolloin vesi/paska pääsee ruostuttamaan/tuhoamaan käsipumpun)

Sammutus ei jää päälle kun pelkällä vaijerilla toteutettu.

Käsipumppu mulla ei ole ruuvattavaa mallia.
Varsinaisen pumpun mäntä on kyllä naarmunen...

Imupuolen vuodosta ei havaintoa.

Tässä pumpussa ei ole itsessään takasiniskuventtiilejä kuin 1kpl ennnen mäntää. Sen takia ajattelin laitan toisen tuohontarkoitukseen tehdyn lisäventtiilin. Toki tilasin myös ebaysta korjaussarjan johon sisältyy venttiili jousi ja tiivisteet. Jos käyvät, niin vaihdan ennenkun lähden laittamaan lisäventtiiliä. Karkean esisuodattimen lisään letkuun kyllä ennen pumppua.

Oski
08.02.2021, 23:18
Tämmöinen tuli hommattua kun sopivasti läheltä löyty, halvalla :)
Tarkotus ois ruveta ruosteita fiksaamaan kun sais tallin valmiiks. Ja löytäs jostain paremmat peltiosat :D
Käyttöautona toimii tällä hetkellä.
360tkm ajettu hj61

lepa77
09.02.2021, 08:13
ei ihan kauhean huonolta näytä nuokaan pelli osat.

Oski
09.02.2021, 20:40
ei ihan kauhean huonolta näytä nuokaan pelli osat.

Ei noin kaukaa mutta kyllä tekemistä löytyy :rolleyes:
Mitä näissä nyt yleensä kaikki luukut rapsakat :D
Kyllä nuo fiksaa jossei parempia löydy.
Näihin ei tainnu saada etulokareita tarvikkeena enää?
Levikkeiden alla ei paljo mitään enää ole
Runko pitäs jollain hyvällä konstilla suojata kun ei oo vielä pahasti ruostunu.

lepa77
10.02.2021, 09:12
pyöre lamppu mallin lokasuojaa voi vielä saada

141
10.02.2021, 16:30
Ei noin kaukaa mutta kyllä tekemistä löytyy :rolleyes:
Mitä näissä nyt yleensä kaikki luukut rapsakat :D
Kyllä nuo fiksaa jossei parempia löydy.
Näihin ei tainnu saada etulokareita tarvikkeena enää?
Levikkeiden alla ei paljo mitään enää ole
Runko pitäs jollain hyvällä konstilla suojata kun ei oo vielä pahasti ruostunu.

Tuoltapa luukkuja ja lokareita, toki muutaki kivvaa löytyy.
https://www.cruiserworld.eu/product-category/60-series-en/bodywork-panels-glass-lights-etc/?lang=en

Jos vaan mahollista, niin runko irti, puhallus ja sinkkaus.

offjake
10.02.2021, 20:50
Mites lähtis 2H hehku hommaa selvittämään kun hehkuvalo vaan vilkahtaa kun kääntää virrat, hehkuille tulee vaan 10.7v ja relekin nahksahtaa... Uudet samanlaiset boschin hehkutkin on

HJ60_Jussi
10.02.2021, 21:08
Nyt on pakko kysyä tarkennusta koneesta. Onko imusarjassa hehkuja? Näissähän on erilaisia hehkuja riippuen esim siitä että onko imusarjassa hehkua.

Eli koneen vuosimalli?

Luoppis
11.02.2021, 13:20
Runko pitäs jollain hyvällä konstilla suojata kun ei oo vielä pahasti ruostunu.

Ehdottomasti pahin paikka tossa rungossa omasta mielestä on heti takapyörän etupuolella. Siinä on sopivasti semmonen tehtaan jigin kolo josta pakkaantuu kaikki hieno hiekka-kura-suolapaska rungon sisään ja kosteus säilyy siellä sisällä erittäin hyvin. Toi jos on jollain ihmeen kaupalla säilynyt vapaana kurasta niin luultavasti on paljon vähemmän korroosiota sillä alueella. On siellä kai jotkut vedenpoistoreiät rungon pohjassa, mutta ne on kauhean alimitoitetut.

Hessu888
11.02.2021, 16:32
Runkoa ei kannata edes yrittää suojata ennen kuin on 2h ajan vedellyt painepesurilla ja viemäriletkulla hiekkaa pois rungon sisältä.

offjake
11.02.2021, 19:02
Nyt on pakko kysyä tarkennusta koneesta. Onko imusarjassa hehkuja? Näissähän on erilaisia hehkuja riippuen esim siitä että onko imusarjassa hehkua.

Eli koneen vuosimalli?

-84 ja imusarjassa on hehku mutta nyt löyty syy eli pistin hj61 laturin ja lataa jne mutta kytkentä sen verran vikaan että sekottaa hehkujen "ajastimen"? :D kuulostaa oudolta mutta nyt ladataan akut tarkistetaan liitokset ja rele vaihtoon

Edit

Tojo4wd
11.02.2021, 21:31
-84 ja imusarjassa on hehku mutta nyt löyty syy eli pistin hj61 laturin ja lataa jne mutta kytkentä sen verran vikaan että sekottaa hehkujen "ajastimen"? :D kuulostaa oudolta mutta nyt ladataan akut tarkistetaan liitokset ja rele vaihtoon

Edit

Muistaakseni HJ 61 laturissa on latausrele laturissa ja HJ 60 on irrallinen latausrele.
Joskus ainakin kun vaihdettiin 61 kone 60 kymppiseen niin oli just lataus ongelmia sen takia kun jätettiin vanha rele paikalleen.
Auto oli muistaakkseni 1982 vuosimallia.

offjake
11.02.2021, 22:50
Muistaakseni HJ 61 laturissa on latausrele laturissa ja HJ 60 on irrallinen latausrele.
Joskus ainakin kun vaihdettiin 61 kone 60 kymppiseen niin oli just lataus ongelmia sen takia kun jätettiin vanha rele paikalleen.
Auto oli muistaakkseni 1982 vuosimallia.

Joo on poistettu ja lataa kyllä

Samppahj
12.02.2021, 07:36
Muistaakseni HJ 61 laturissa on latausrele laturissa ja HJ 60 on irrallinen latausrele.
Joskus ainakin kun vaihdettiin 61 kone 60 kymppiseen niin oli just lataus ongelmia sen takia kun jätettiin vanha rele paikalleen.
Auto oli muistaakkseni 1982 vuosimallia.

Johonkin vuosimalliina asti näin, sen jälkeen molemmissa sisäinen. Vuotta en nyt muista, koska vaihtu.

Aloittelija1
12.02.2021, 20:55
Olen vasta alottelemassa tätä harrastusta ja haluaisin tietää että olisko kellää kuvaa öljyropuista. Etu ja takaperä, vaihelaatikko ja jakolaatikko. Kiitän jo tässä vaiheessa.

141
12.02.2021, 21:03
Perissä täyttöroput murikan noin keskellä, ja tyhjennykset pohjassa, et voi missata.
Vaihelaatikossa kuskin puolella kylessä täyttö, jakolaatikossa laatikon perässä. Samanlaisia 24mm roppuja.

Aloittelija1
13.02.2021, 15:44
Paljon kiitoksia!

Aloittelija1
04.03.2021, 19:26
hj 61 ääntää keskeltä autoa, mutta kytkinpohjassa ei kuulu mitään.Kuuluu tasaista vininää. Onko kellään kokemusta tai tietoa mikä voisi olla vialla ja paljonko kyseinen remontti tulisi maksamaan?

Jussi Heinonen
04.03.2021, 20:17
Kuulostaa vaihdelaatikon laakereilta. Mulla on huutanut omat sen 70 000 kilometriä mitä oon sillä ajanut, ei vaikutusta mihinkään. Eli laita radio kovemmalle. Rempan hinnasta en osaa sanoa, mutta jos osaat itse tehdä, osat ei varmaan kummoisia maksa.

Aloittelija1
04.03.2021, 20:50
minä jälleen kiitän ja kuittaan:D

lepa77
04.03.2021, 21:12
Kuullostaa kytkimen paine laakeri vialta tai kytkimen pääakseli laakerilta

Luoppis
06.03.2021, 09:04
hj 61 ääntää keskeltä autoa, mutta kytkinpohjassa ei kuulu mitään.Kuuluu tasaista vininää. Onko kellään kokemusta tai tietoa mikä voisi olla vialla ja paljonko kyseinen remontti tulisi maksamaan?

Mulla oli sellanen tietynlainen pikku vikinä mikä tuli painelaakerista. Ei kova mutta kuitenkin auton muihin ääniin tottuneena sen kuuli. Ääni hävisi joko painamalla kytkintä ihan hipaisunkin tai käsin keventämällä painelaakerin haarukkaa. Teki tuota siis kolmella painelaakerilla, ensin kuului ennen kytkimen vaihtoa ja vaihdoin vielä myöhemmin äänen palatessa vielä erimalliseen painelaakeriin, mutta ääni palasi kun palikat tottui toisiinsa. Eli jos sitä ei ohjaamoon kuule ikkunat suljettuna se on aika lailla ominaisuus omasta mielestäni. Johtunee ehkä siitä, että painelaakeri makaa niin kevyesti asetelman päällä, että ne pyörii vähän eri vauhtia ja ne vastinpinnat kiillottuu/lasittuu? Tuossa sinun tapauksessa kannattaa kuitenkin ehkä poissulkea kaikki muut mahdollisuudet äänen lähteelle.

Aloittelija1
08.03.2021, 13:06
Jees tänks👍 mitenkähän kun välillä kytkin tuntuu jäykältä ja välillä on normaali. Kannattaako tälle asialle tehdä mitään vai antaa senkin vain olla, edellisellä omistajalla auto ilmeisesti seissyt jonkinaikaa...

Hessu888
08.03.2021, 23:16
Jees tänks👍 mitenkähän kun välillä kytkin tuntuu jäykältä ja välillä on normaali. Kannattaako tälle asialle tehdä mitään vai antaa senkin vain olla, edellisellä omistajalla auto ilmeisesti seissyt jonkinaikaa...

Yli kympin pakkasella mulla on kytkin jäykempi kuin hetken ajon jälkeen. Kytkintehostaja toimii alipaineella. Jos auto seisoo pidempään, paineet laskee ja moottorin ollessa hetken käynnissä, paineet pitäs taas nousta.

Muuttuuko sulla se kytkimen jäykkyys ihan randomina ajossa?

dodge3500
09.03.2021, 06:56
Mulla teki vastaavaa jarruihin kun oli hius murtuma alipaineletkussa

Aloittelija1
09.03.2021, 17:05
Yli kympin pakkasella mulla on kytkin jäykempi kuin hetken ajon jälkeen. Kytkintehostaja toimii alipaineella. Jos auto seisoo pidempään, paineet laskee ja moottorin ollessa hetken käynnissä, paineet pitäs taas nousta.

Muuttuuko sulla se kytkimen jäykkyys ihan randomina ajossa?
No kun tuntuu just että tekee satunnaisesti välillä, nesteet kuitenki pysyny paikallaa.

Hessu888
09.03.2021, 18:54
No kun tuntuu just että tekee satunnaisesti välillä, nesteet kuitenki pysyny paikallaa.

Nesteet on eri systemissä kuin alipaineilma.

offjake
09.08.2021, 16:33
Täytyykö ottaa kojelauta irti että saa irrotettua hj60 lämppärin kennon?

Edit: ei tarvi

Samppahj
09.08.2021, 17:12
Ainaki kanttilamppusessa pitää.

lepa77
10.08.2021, 19:23
Ei tarvii irroittaa

Jull
19.08.2021, 16:19
Tiedoksi, kun aika-ajoin ollut palstalla kyselyä 12h-t:n suutinkärjistä. Joensuun Dieselhuoltoon tilasin tänään orkkis Denson DLLA150P24 kärjet, hinta oli lievästi positiivinen yllätys, 59 €/kpl.

lepa77
19.08.2021, 17:59
Tämähän hyvä tieto.

Jabi_S
29.11.2021, 19:34
Alko hj61 n. Viikko takaperin pitään ajossa pientä jurnutusta veto päällä. Nyt paikallistettu vika taka kartaanin laipan laakeriin, laatikon puolelta. Tottakai ku juur kuukausi takaperin sai perän laakeroitua ja talviprojekti halvaannutettuna talliin.
Kysymys kuuluu, saako saako kohtuu työllä tehtyä piha olosuhteisa?
Edittiä: talliin takasi, löytypä sit vähä lisääki ropleemaa. Aski palasiks.

könpiä
26.01.2022, 08:41
Jahtipirssia tarvis katel diisselimaasturi. Mihinkään metsään en aillä mene, korkeimtaan talviteitä tai puskittuneita tienpohjia ajetaa. Tilan tarve on suuri ja iso auto sais olla ja mielummin vanha jotta tekniikka pysyy yksinkertanena.hj60ensimmäisenä juolahtaa mieleen. Jenkkiautlista noita k5blazereita sillo tällö näkee, googlella kun kattoo niin se näyttää pieneltä mutta ilmoitetut mitat kun vertaa hj:hin on se lähes saman pituinen, leveyssuunnas aika rehdisti leveempi. O ko jollain vertailupohjaa k5blazerista ja hj60? Etenkin takaluukun mitat kiinnostaa ja 5paikkanen oltava

Aku
27.01.2022, 15:39
Jahtipirssia tarvis katel diisselimaasturi. Mihinkään metsään en aillä mene, korkeimtaan talviteitä tai puskittuneita tienpohjia ajetaa. Tilan tarve on suuri ja iso auto sais olla ja mielummin vanha jotta tekniikka pysyy yksinkertanena.hj60ensimmäisenä juolahtaa mieleen. Jenkkiautlista noita k5blazereita sillo tällö näkee, googlella kun kattoo niin se näyttää pieneltä mutta ilmoitetut mitat kun vertaa hj:hin on se lähes saman pituinen, leveyssuunnas aika rehdisti leveempi. O ko jollain vertailupohjaa k5blazerista ja hj60? Etenkin takaluukun mitat kiinnostaa ja 5paikkanen oltava

Moro.

K5 Blazer on lyhyempi, mutta aika paljon leveämpi kuin HJ. Lisäksi K5 Blazer on kaksiovinen. Blazerissa on etumatkustajilla ihan lokoisat oltavat, mutta takapenkkiläisillä ei niinkään. HJ:ssa 3-istuttava etupenkki.

Blazerin takaluukku avataan niin, että lasi lasketaan ensin alas, jonka jälkeen sen voi avata. HJ:n luukku on näppärämpi ja lisäksi tarjoaa jonkinlaisen sateensuojan luukun ollessa auki. Itse kyllästyin Blazerin takaluukkuun kun muutaman vuoden sellasella ajoin kun pakkasella ei tahtonut takaluukkua saada ollenkaan auki.

Noista ongelmista johtuen myin Blazerin pois, mutta HJ:ta en ole vielä myynyt.

offjake
15.02.2022, 21:21
Mitäs muutetaan kun hj60 pistin hj61 laturin ja ulkonen säädin poistettu tietty mutta nyt vaikuttaa jotenkin hehkuihin eli rele naksahtaa päälle ja heti pois, eli ei valon mukaan ainakaan hehkuta �� jotenkin on yhteydessä hehkujen ajastin boksiin... lataus kyllä pelaa nyt

Sinner
26.02.2022, 08:33
Mitäs muutetaan kun hj60 pistin hj61 laturin ja ulkonen säädin poistettu tietty mutta nyt vaikuttaa jotenkin hehkuihin eli rele naksahtaa päälle ja heti pois, eli ei valon mukaan ainakaan hehkuta �� jotenkin on yhteydessä hehkujen ajastin boksiin... lataus kyllä pelaa nyt

Kuin myös. Pari vuotta sitten laitoin HJ61 laturin HJ60;een. Näihin päiviin saakka toiminut ihan normaalisti. Nyt alkanut esiintyy samoja oireita. En ole kummemmin asiaa tutkinut vielä. Onko Offjake saanut selvitettyä ongelmaa?

offjake
03.03.2022, 22:46
Kuin myös. Pari vuotta sitten laitoin HJ61 laturin HJ60;een. Näihin päiviin saakka toiminut ihan normaalisti. Nyt alkanut esiintyy samoja oireita. En ole kummemmin asiaa tutkinut vielä. Onko Offjake saanut selvitettyä ongelmaa? en oo kerinnyt perehrymään

Offroadhooligan
14.04.2022, 16:09
Miten porukka on toteuttanut soan teon yhteydessä etu-akselin u-pultit, eritoten vänkärin puoli.

tomppaa
17.04.2022, 19:02
Onko kellään tietoa onko jotaki teippi firmaa mistä on porukka teetätteneet hj:n alkuperäisiä teippejä kylkiin.?, kyselin jo yhestä paikasta eikä oikeen lämmenneet ajatukselle ja toyotalta turha kysyy kysytty on..:rolleyes: voisin tarvita tuohon hj:n uusia teippejä vaikka osa teipeistä jo löytyykin mutta viellä kun sais loputkin niin ois kyllä hyvä homma:rolleyes:

wikke
17.04.2022, 21:06
Onko kellään tietoa onko jotaki teippi firmaa mistä on porukka teetätteneet hj:n alkuperäisiä teippejä kylkiin.?,

Teetättänyt alkuperäisiä? :)

Eikö jokin nimimerkki palstalla teippailuja (tahi tarroja) tilauksesta tehnyt? Ainakin palstan logoilla.

141
18.04.2022, 09:43
Minä oon käyttäny Iisalmen Ateljeelahjalla malleja, eli sieltä ainakin löytyy.

tomppaa
18.04.2022, 10:15
Minä oon käyttäny Iisalmen Ateljeelahjalla malleja, eli sieltä ainakin löytyy.

Täytyypä kysellä sieltäpäin, onko siellä ollut siis valmiina mallit vai käyttänyt irto malleja siellä.?koska itsellä on suurin osa mutta lokarin teipit ainaki puuttu ja tais kuskin puolen taka kulman teipit puuttua. Tai autossahan on kyllä kiinni teipit mutta uudet löytyy irrallaan suurin osa paitai nuo muutamat puuttuu niin ei voi vaihtaa siksi teippejä ainakaan viellä[/QUOTE]

tomppaa
18.04.2022, 10:19
Ja jos nyt tahtoo herra wikke pilkun nussijaks ryhtyä niin onko alkuperäis näköset sitten sopivampi sana muoto herralle.?? Tais alkuperäisestä viestin käsittää mitä tarkotin mutta noh...

Hessu888
18.04.2022, 13:35
Onko siellä Iisalmen firmassa sekä levikkeellisen että levikkeettömän mallit olemassa?

Samppahj
18.04.2022, 17:53
Täytyypä kysellä sieltäpäin, onko siellä ollut siis valmiina mallit vai käyttänyt irto malleja siellä.?koska itsellä on suurin osa mutta lokarin teipit ainaki puuttu ja tais kuskin puolen taka kulman teipit puuttua. Tai autossahan on kyllä kiinni teipit mutta uudet löytyy irrallaan suurin osa paitai nuo muutamat puuttuu niin ei voi vaihtaa siksi teippejä ainakaan viellä

Jos sulla on irrallaan jotain tarroja, nii et voi vaan teettää puuttuvia. Ainakaan Ateljeelahjalla. Orkkikset on painettu ja Ateljeelahja tekee läpivärjätystä ja teippaa eri värit päällekkäin. Eli et tuu saamaan samanvärisiä, mitä ne sulla jo olevat on.

Samppahj
18.04.2022, 17:54
Onko siellä Iisalmen firmassa sekä levikkeellisen että levikkeettömän mallit olemassa?

Onko niillä jotain eroa?

Hessu888
18.04.2022, 18:28
Onko niillä jotain eroa?

Varma en ole, mutta ilmeisesti niillä on eroa kun jossain ulkomaisissa kaupoissa niitä myydään eri tuotteina. Oisko levikkeiden kohdalla isompi aukko teipissä??

Samppahj
18.04.2022, 19:54
Varma en ole, mutta ilmeisesti niillä on eroa kun jossain ulkomaisissa kaupoissa niitä myydään eri tuotteina. Oisko levikkeiden kohdalla isompi aukko teipissä??
Voi olla joo. Ateljeen teipeissä ei oo aukkoja. Yhtä pötköä taakse asti ja sitte etulokarien kaaret erillänsä.Vai olikohan kyljet kahessa palassa, kuitenkaan ei ollu aukotettu.

BJ-40/76
18.04.2022, 22:50
Täytyypä kysellä sieltäpäin, onko siellä ollut siis valmiina mallit vai käyttänyt irto malleja siellä.?koska itsellä on suurin osa mutta lokarin teipit ainaki puuttu ja tais kuskin puolen taka kulman teipit puuttua. Tai autossahan on kyllä kiinni teipit mutta uudet löytyy irrallaan suurin osa paitai nuo muutamat puuttuu niin ei voi vaihtaa siksi teippejä ainakaan viellä[/QUOTE]

Taannoin, siis reilu 20v taaksepäin teetin tarroja samasta dokumentaatiosta (graafisen suunnittelijan?) kahdella eri firmalla, ja ei kyllä ollut vaikea erottaa, että tuli 2 erilaista tarraa.

Ja jos tarroista on "lähdeaineistona" joko alkuperäisiä, mahdollisesti vuosikymmeniä varastossa olleita malleja; puhumattakaan siitä, että tarran malli ja värit "määritellään" 35 vuotta vanhasta auton kyljestä....

Siis jos haluat "näyttävän-" teippauksen kylkiin, niin kaikki tarrat/teipit tulostetaan yhtä aikaa samalla tulostimella.

Ja jos vielä noita sävy yms. ongelmia ruoditaan syvällisemmin, niin esim. Maahantuojan/autoliikkeiden kolarikorjaamot ei tahdo saada maalipintaa samanlaiseksi, vaikka auton maalauksen laaja dokumentaatio on käytettävissä.... (karrikoitu esimerkki, ja esiintyy jo 2-3 vuotta vanhoissa autoissa; omistajaa häiritsee sävyero, tyhmempi ei huomaa, ja viisaampi ei ihmettele...)

p.s kerroit että "marmorilta" alkuperäistä teippisarjaa ei saa? Varmaan totta. Minkä ikäinen tuo sinun hj on? (siis yleensä noihin n. 30+ vuotta Land Cruisereihin saa ns. tärkeitä/ajamisen estäviä osia muutaman päivän toimitusajalla....)

tomppaa
19.04.2022, 04:04
Taannoin, siis reilu 20v taaksepäin teetin tarroja samasta dokumentaatiosta (graafisen suunnittelijan?) kahdella eri firmalla, ja ei kyllä ollut vaikea erottaa, että tuli 2 erilaista tarraa.

Ja jos tarroista on "lähdeaineistona" joko alkuperäisiä, mahdollisesti vuosikymmeniä varastossa olleita malleja; puhumattakaan siitä, että tarran malli ja värit "määritellään" 35 vuotta vanhasta auton kyljestä....

Siis jos haluat "näyttävän-" teippauksen kylkiin, niin kaikki tarrat/teipit tulostetaan yhtä aikaa samalla tulostimella.

Ja jos vielä noita sävy yms. ongelmia ruoditaan syvällisemmin, niin esim. Maahantuojan/autoliikkeiden kolarikorjaamot ei tahdo saada maalipintaa samanlaiseksi, vaikka auton maalauksen laaja dokumentaatio on käytettävissä.... (karrikoitu esimerkki, ja esiintyy jo 2-3 vuotta vanhoissa autoissa; omistajaa häiritsee sävyero, tyhmempi ei huomaa, ja viisaampi ei ihmettele...)

p.s kerroit että "marmorilta" alkuperäistä teippisarjaa ei saa? Varmaan totta. Minkä ikäinen tuo sinun hj on? (siis yleensä noihin n. 30+ vuotta Land Cruisereihin saa ns. tärkeitä/ajamisen estäviä osia muutaman päivän toimitusajalla....)[/QUOTE]



Täytynee olla yhteydessä tuohon yhteen liikkeesen jahka viellä sitä kautta sais teipit kylkiin kun teipit on siis muute ehjät mutta kyllä hän kun ne kyljissä on ollut 30 vuotta ja vertaat semmosta teippiä joka ei ooe ollut kiinni niin onhan siinä eroa, siks käyny mielessä kun tuo kohta jääpi työn alle koko auto että jos hyvä tuuri kävis niin vaihtais ne teipotkin siihen sit..:rolleyes: joo kyllä tärkeämpiä osia saa toyotalta nykyäänki tuollaseen 90vm hj:n mutta kun tässä kerran kyselin onko mihinkään ulkomaan varastoonkaa jääny kylkiin tulevia tarroja tai koko sarjaa epäili ettei ole mutta kahteli kuitenki koneelta ja kohta sanoi sitten että ei ole se tietokoneen mukaan missään:eek:

opelman
26.06.2022, 15:07
Minkälaisia välityksiä on porukka käyttäny 38.5 renkaitten kanssa Hj:ssa? Itsellä kun on semmonen ongelma että, vakio välityksillä on 35 renkaallakin liian nopea metsässä ja ostin tuossa taannoin 38.5 renkaat (ei ole ollut kertaakaan vielä alla koska, tiedän olevan liian nopea) ja nyt tässä mietin että, saako tarpeeksi hitaan jos laitan hyllystä löytyvät bj:n 4.11 perävälitykset ja 2.1 jakolaatikko välityksen noitten kaveriks? Joo... Tiedän että on 4.1 myynnissä mutta, haluaisin käyttää valmiiksi löytyviä osia ja sijoittaa nuo välityksen hankkimiseen käytettävät rahat muuhun tarpeelliseen. Miten voi laskea kokonais välityssuhteen jakiksesta renkaille?

Tossavainen
26.06.2022, 19:44
Mulla tais Lj:n kokonaisvälitys olla jotai 73 paikkeilla ja ajan just 38- pyörillä. Tuolla välityksellä pikku moottorin kanssa jo ihan pärjäilee, joskus kaivannut vieläkin hitaampaa... Mutta on jo miellyttävä ajettava tuolla. Kokonaisvälitys laskenta: 1.vaihde x jakis x perävälitys= kokonaisvälitys.

BJ-40/76
27.06.2022, 00:21
Minkälaisia välityksiä on porukka käyttäny 38.5 renkaitten kanssa Hj:ssa? Itsellä kun on semmonen ongelma että, vakio välityksillä on 35 renkaallakin liian nopea metsässä ja ostin tuossa taannoin 38.5 renkaat (ei ole ollut kertaakaan vielä alla koska, tiedän olevan liian nopea) ja nyt tässä mietin että, saako tarpeeksi hitaan jos laitan hyllystä löytyvät bj:n 4.11 perävälitykset ja 2.1 jakolaatikko välityksen noitten kaveriks? Joo... Tiedän että on 4.1 myynnissä mutta, haluaisin käyttää valmiiksi löytyviä osia ja sijoittaa nuo välityksen hankkimiseen käytettävät rahat muuhun tarpeelliseen. Miten voi laskea kokonais välityssuhteen jakiksesta renkaille?

Siis hj-6x on vakiona 3,700 perät ja jakis taisi olla suuruusluokkaa 1,95?
Ja jos perät bj;stä niin välitys on tuo 4,11.

Ja jos suoraa laskee päässä, niin tuo muutos perissä riittää eliminoimaan tuon renkaan koon kasvattamisen? ja mikä jakis/välityssarja löytyy hj: hin, miinkä hidas puoli on 2.1?

Nimittäin tuo isompi rengas tarjoaa enemmän pitoa, ja se korostaa pienten välitysten puutetta.

Siis noiden muutosten jäljeen, päälaatikko vakio, jakis 2,1 (mikä?) ja perät 4.111; Kokonaisvälitys olisi noin 40?
ja jos on ruuvattu vakio 2H, niin kytkin kovilla n.2400? kg autossa, jos pitää hillitä kulkua/hakea voimaa jalka kytkimellä?

Vertailun vuoksi: Minulla nimimerkin mukaisessa BJ:ssä päävaihteisto alkuperäinen, ja siinä 1. vaihde on pikkuisen hitaampi kuin HJ-6x .
Jakolaatikossa oma 2,85? hidaspuoli, ja perät 4.88. Renkaat 38x12,5.
Siis kokonaisvälitys n.2000 kg painavassa on noin 68.

(toki moottori on BJ-42;n 90 hv 3,4 litran esikammio vapari, jossa vähintään samat väännöt 500-600 r/min kuin alkuperäisessä)

Alunperin kokonaisvälitys on bj-4x on noin 40.
Ja jo noista muutoksista johtuen 38 renkailla ei saa pienen puolen pakilla renkaisiin vauhtia, että kaivaisivat/lennättäisivät noilla n. 90 hevosvoimalla erityisesti paksussa lumessa, tarpeeksi.... toki nopen puolen pakki korjaa tilanteen....
Ja sitten plussapuolella se, että kun ajaa pahaan paikkaan, niin kaksi jalkaa riittää... siis BJ ei sammu pikkupolen 1:llä, vaikka tyhjäkäynnillä lukot kiinni ...

opelman
27.06.2022, 07:34
Aikoinaan luin joltain foormilta että, hj vakio jakisvälläri on 1.3jotain ja tuli moottorin mukana ostettua, joku kymmenen vuotta sitten tehty välitys sarja jossa on 2.1 välitys. Näin ollen kun tarkistelin nettiä paremmin, selvis että nappinelikossa on tuo 2.276 välitys ja sellainen on tulossa autoon muutenki. Mutta siitä huolimatta, kokonaisvälitys jää 45,3 eli se jää liian nopeaksi varmasti 38:lla.

dynamics1
27.06.2022, 08:20
Aikoinaan luin joltain foormilta että, hj vakio jakisvälläri on 1.3jotain ja tuli moottorin mukana ostettua, joku kymmenen vuotta sitten tehty välitys sarja jossa on 2.1 välitys. Näin ollen kun tarkistelin nettiä paremmin, selvis että nappinelikossa on tuo 2.276 välitys ja sellainen on tulossa autoon muutenki. Mutta siitä huolimatta, kokonaisvälitys jää 45,3 eli se jää liian nopeaksi varmasti 38:lla.


Jää varmasti. Paras ratkaisu on ostaa jakikseen 4.1 välitys sarja.
5,29 perä välityksillä autosta tulee jo siedettävä noilla renkailla.

opelman
27.06.2022, 11:00
Pitääkö paikkaasa ne puheet että, 5.29 ei ois kestävämmästä päästä? Ja toisena kysymyksenä siihen että, mites sitten kierokset maantiellä 80 vauhissa ja karkaako liika korkeelle 35 tai pienemmillä rattailla?
Tapauksessa on kyse autosta jolla ajetaan sekä offia, että myös safaria hiekkatiellä yms. Ja 4.1 kun maksaa rahaa niin, en tiedä oisko mitään järkeä vaihtaa 38.5 -> 37 ja ajaa hyllystä löytyvillä välityksillä? Maksaako vaivaa ja onko ne 37 kuinteki loppupeleissään liian pienet?

BJ-40/76
27.06.2022, 15:07
Aikoinaan luin joltain foormilta että, hj vakio jakisvälläri on 1.3jotain ja tuli moottorin mukana ostettua, joku kymmenen vuotta sitten tehty välitys sarja jossa on 2.1 välitys. Näin ollen kun tarkistelin nettiä paremmin, selvis että nappinelikossa on tuo 2.276 välitys ja sellainen on tulossa autoon muutenki. Mutta siitä huolimatta, kokonaisvälitys jää 45,3 eli se jää liian nopeaksi varmasti 38:lla.

jakolaatikon, muistaakseni keppineliveto, välitys on n.1.96.
ja alipaine/nappileliveto? muistaakseni sama.
En yhtä-äkkiä keksi, missä cruiserissa olisi tuo 2.276 välitys:tuota suuruusluokkaa on ensimmäiset 3.8 litran bensan fj-40 jakikset.

jos laitat n.4 välityksillä olevan jakolaatikon, ja yli 5 perät, niin pakki kohtuuttoman hidas. (toki jos harrastat kalliokiipeilyä, niin silloinhan se ei haittaa.....)

dynamics1
27.06.2022, 15:31
Pitääkö paikkaasa ne puheet että, 5.29 ei ois kestävämmästä päästä? Ja toisena kysymyksenä siihen että, mites sitten kierokset maantiellä 80 vauhissa ja karkaako liika korkeelle 35 tai pienemmillä rattailla?
Tapauksessa on kyse autosta jolla ajetaan sekä offia, että myös safaria hiekkatiellä yms. Ja 4.1 kun maksaa rahaa niin, en tiedä oisko mitään järkeä vaihtaa 38.5 -> 37 ja ajaa hyllystä löytyvillä välityksillä? Maksaako vaivaa ja onko ne 37 kuinteki loppupeleissään liian pienet?

5,29 kestää hyvin. Särkyy vanhuuttaan asennus virheen takia ym mutta onhan niillä paljon ajettu venäjän safaria ym. En itse voi niitä moittia. 37 rattailla voit ajaa 5.29 perillä pienemmällä huutaa 80km/h vauhdissa. Kuka uskoltaa hj ajaa 80km/h? :rolleyes:
4,11 on aivan sama vaihtaako vai ei mitään hyötyä ei saa.
Jakolaatikon välit pudottaa eniten ja vaikuttaa eniten ja on minun mielestäni paras vaihtoehto.

opelman
27.06.2022, 16:11
5,29 kestää hyvin. Särkyy vanhuuttaan asennus virheen takia ym mutta onhan niillä paljon ajettu venäjän safaria ym. En itse voi niitä moittia. 37 rattailla voit ajaa 5.29 perillä pienemmällä huutaa 80km/h vauhdissa. Kuka uskoltaa hj ajaa 80km/h? :rolleyes:
4,11 on aivan sama vaihtaako vai ei mitään hyötyä ei saa.
Jakolaatikon välit pudottaa eniten ja vaikuttaa eniten ja on minun mielestäni paras vaihtoehto.
Eli ei maksa vaivaa purkaa periä 4.11 välitysten takia? Noh. Tämä asia pitää ottaa nyt mietintä myssyn alle kokonaisuudessaan miten tekee.

Sinner
09.07.2022, 08:44
[QUOTE=Sinner;1456491]Kuin myös. Pari vuotta sitten laitoin HJ61 laturin HJ60;een. Näihin päiviin saakka toiminut ihan normaalisti. Nyt alkanut esiintyy samoja oireita. En ole kummemmin asiaa tutkinut vielä. Onko Offjake saanut selvitettyä ongelmaa?

Miten tämä etenee Offjakella? Nyt kesällä on hehkutus toiminut normaalisti, mutta jäi viime talvelta mielikuva, että mitä kylmempi niin sen herkemmin jäi hehkuttamatta.

Koivunoksa
17.07.2022, 10:36
Vähä tässä kaverin puolesta kyselen. Onko porukalla tietoa tällä hetkellä hj61 laatikkoon välityssarjasta tai sellaisen tekijästä. Periin kyllä saa välityksiä mutta saako laatikkoon sellaisia jolla jotain tekeekin:confused:

dynamics1
17.07.2022, 11:36
Vähä tässä kaverin puolesta kyselen. Onko porukalla tietoa tällä hetkellä hj61 laatikkoon välityssarjasta tai sellaisen tekijästä. Periin kyllä saa välityksiä mutta saako laatikkoon sellaisia jolla jotain tekeekin:confused:

Ei muutakun American maalta sarja tulee.
Tai rannikon raskaalla on usein hyllyssä.

Mulla jäi ylimääräiseksi 3.2 välitys sarja. 900€

tomppaa
05.09.2022, 06:49
Pistetään nyt tänneki tieto etiäpäin kun kävis tuossa hakemassa tavaroita cros4wd:ltä sillo mainittivat että heidän kautta on saatavilla ainakin taakse miksi ei eteenkin sitten olisi hj:n jarrukilpiä ja hintakin oli ihan asiallinen verrattuna kilpailevan yrityksen hintaan... Itte en nyt niitä kyllä tarvinnu niin ei kauppoihin päästy niistä mutta muille tiedoks jos sattuu tulemaan tarvis:) Netti sivujen mukaan kun niitä ei ole valikoimassa

Jani E
23.10.2022, 09:41
Kuinkahan nykyään menee nuo rengas muutos rajat hjhin? Tarvis ostaa uudet renkaat, ja mietin saako 35" otteeseen? Nyt on leimattu 33x13,5r15.

könpiä
25.10.2022, 18:41
Kysymys hj lantikoista. Millai noita on saatu kolme paikkasina pickuppeina? Olen yhden nähny myynnis, oli heti etupenkin takaa poikki ja loppu oli lavaa, varmaa oli joku itte tehty, ei kai noita tehdastekosina oo? Millaihan semmosen on aikanaan leimattuu saanu, ei varmaa enää saa hj:stä semmosta rakennettuu tieliikennekäyttöseks? Unelma olis saada kolmipaikkane pikkari. Hiluxi olis jeba mutku kakspaikkanen. Jenkkejä tietysti saa, mut luotto tojoon on lujittunu viimeaikoinan

BJ-40/76
26.10.2022, 16:02
Kysymys hj lantikoista. Millai noita on saatu kolme paikkasina pickuppeina? Olen yhden nähny myynnis, oli heti etupenkin takaa poikki ja loppu oli lavaa, varmaa oli joku itte tehty, ei kai noita tehdastekosina oo? Millaihan semmosen on aikanaan leimattuu saanu, ei varmaa enää saa hj:stä semmosta rakennettuu tieliikennekäyttöseks? Unelma olis saada kolmipaikkane pikkari. Hiluxi olis jeba mutku kakspaikkanen. Jenkkejä tietysti saa, mut luotto tojoon on lujittunu viimeaikoinan

Aikanaan saanut leimattua, sitten kiellettiin.
Ainakin aikanaan olisi saanut hiluxin katsastettua 3-paikkaiseksi; Mulla oli tarkoitus tehdä hj-60 vänkärin penkillä; Keskipaikka olisi ollut tähinnä hätävara, kun ei siinä olisi sopinut 3 aikuista istumaan rinnakkain....
p.s BJ-75 saa lavamallina...

könpiä
27.10.2022, 06:03
Joo niin on, harvinainen sekin 😅 onko ne kolmipaikkasia, ja onko bj:n mitat (leveys) hj:n luokkaa? Olsin ajatellu että se on
Kaposempi et mahtuuko siihe enää häävisti. Joo jenkithän on maantielaivoja ettäniissä olis tilaa ratkasevasti enemmän

Jussi Heinonen
27.10.2022, 13:10
Ei HJ:kaan mahdu kolme täyskasvuista miestä rinnan ku ihan hätähätä tilanteissa. Se hantinpenkki on lähinnä pieniperseinen aikuinen ja lapsi- osastoa.

Hessu888
27.10.2022, 14:42
Ei HJ:kaan mahdu kolme täyskasvuista miestä rinnan ku ihan hätähätä tilanteissa. Se hantinpenkki on lähinnä pieniperseinen aikuinen ja lapsi- osastoa.

Ja keskimmäisen jalat vaihdekeppien seassa.

könpiä
27.10.2022, 16:45
Ja keskimmäisen jalat vaihdekeppien seassa.

Näinhän se on ettei se matkanteon mukavuutta ole. Tällähetkellä ajan 4*4 hiacea sen takia kun hiluxiin ei kolmee mee. Työautona kun toimii on se kolmannen laillinen kuljetus pakkorako ja on pitkiäki reissuja tehty kolmee päätyy tällä ilma isompia vinkumisia. Lavuri sopis paremmi itelle mutta pitkällä lavalla oltava, ei douplecäpit käy, ja kolmen etupenkki, siksi näitä pohdin

Micco
28.10.2022, 17:02
Eikös joku ihan just tehny ja leimannu omansa lavamalliksi.

könpiä
28.10.2022, 18:21
Eikös joku ihan just tehny ja leimannu omansa lavamalliksi.

Nyt kyllä kiinnostaa?? Olisko mahdollista onkia tällänen lanka jostain esille??

Tojo4wd
28.10.2022, 19:01
Tuolta löytyy koko rakentelu topikki.

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152752&highlight=lava+hj

BJ-40/76
29.10.2022, 13:25
Nyt kyllä kiinnostaa?? Olisko mahdollista onkia tällänen lanka jostain esille??


Viesti 42 18.11.2020 (rakentajalta)
"""""Kuvien lisäys tökkii nyt mutta joo lava muutos tarvii poikkeusluvan mutta jos se siitä katsotaan""""
Viesti 50 19.09.2021(rakentajalta)
"""""Piti hakee kaveri lava hojolle päätöksiä odotellessa""""" (käsitän että ym. poikkeuslupaa odotellaan)
Viesti 04.06.2022 (rakentajalta)
"""""""Noniin, nyt voi tännekin päivitellä taas koska eilen koitti se päivä kun sai ruuvat kilvet lava hojoon kiinni""""""""

Kuinkahan pitkään meni poikkeusluvassa, ja paljonkohan maksoi? (jostain mielikuva, että yli vuoden vie aikaa, ja hintaa oli melkoisesti, joka pitää maksaa,vaikka kielteinen)

Mutta kyllä kannatti odottaa! Hieno tuli! Peukku!

HCelin
22.11.2022, 21:39
Tuli vaihdettua hj60 kiertokangen laakerit, vanhat oli 27.55 leveet ja uudet 25.60 molemmissa öljyreikä ja kiinnitys nipukka samassa kohdassa. nyt ne kapeemmat on paikallaan ja kone käy, mitä mieltä kannattaako ne vielä tilata saman levyset kuin vanhat ja vaihtaa? Koneistamo oli sitä mieltä mistä laakerit tuli, että toimii noinkin.

-MaTTi-
26.11.2022, 06:03
Kuinkahan pitkään meni poikkeusluvassa, ja paljonkohan maksoi? (jostain mielikuva, että yli vuoden vie aikaa, ja hintaa oli melkoisesti, joka pitää maksaa,vaikka kielteinen)

30 päivää tavoitekäsittelyaika ja 400€.

Nämä yleensä venyy kun perustelut ovat puutteellisia. Pitää osata kertoa/piirtää mitä on tekemässä ja miksi, ja miten rakenteiden lujuus on mietitty ja mahdollisesti heikentyneet ominaisuudet korvattu. Tietysti myös autoverotukseen vaikuttavat mitat osattava kertoa.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/poikkeusluvat-ajoneuvon-teknisista-vaatimuksista-tai-sen-kaytosta-tiella?toggle=Poikkeuslupa%20auton%20tai%20perävau nun%20rakenteen%20muuttamiselle

BJ-40/76
27.11.2022, 00:32
Tuli vaihdettua hj60 kiertokangen laakerit, vanhat oli 27.55 leveet ja uudet 25.60 molemmissa öljyreikä ja kiinnitys nipukka samassa kohdassa. nyt ne kapeemmat on paikallaan ja kone käy, mitä mieltä kannattaako ne vielä tilata saman levyset kuin vanhat ja vaihtaa? Koneistamo oli sitä mieltä mistä laakerit tuli, että toimii noinkin.

Minkä ikäinen HJ-60? Ja todella ne laakerien liikkumisen esto "pykälät-" ja öljyreijät on kohdallaan?

Siis ulkomuistista; nuo ensimmäiset on noilla leveämmillä laakeriliuskoilla, ja oliko jopa sylinterit ns. kuivilla putkilla?

Jos k.o HJ-60 on ns- normaalikäytöllä, (siis ilman turboa tms, ja huolletaan ohjeiden mukaan; kestää vajaan miljoona kilometriä:confused:)

Toki tuota laakeriliuskan vajaan 2 millimetrin leveyttä (alle 10%) enemmän vaikuttaa laakerin laatu; siis jos lähes """halvinta kuraa""" , niin 100 tkm on hyvä saavutus.:confused:

juuso-t
29.11.2022, 19:51
Kuinkahan nykyään menee nuo rengas muutos rajat hjhin? Tarvis ostaa uudet renkaat, ja mietin saako 35" otteeseen? Nyt on leimattu 33x13,5r15.

Saa kyllä. Just leimasin oman 35" renkaille ja 75mm korotuksille

Jussi Heinonen
30.11.2022, 19:56
Tässä taitaa taas olla jotain tulkintaeroja. Mulle just katsuri sanoi, että hyvä että on 35 jo aikaisemmin leimattu koska enää ei onnistuisi:confused:

juuso-t
01.12.2022, 21:32
Tässä taitaa taas olla jotain tulkintaeroja. Mulle just katsuri sanoi, että hyvä että on 35 jo aikaisemmin leimattu koska enää ei onnistuisi:confused:

Pari muutoskatsastanut tälle vuodella korotuksilla ja 35" renkailla kahdella eri asemalla. Ei ongelmia. Ajoneuvoa saa korottaa 150mm josta enintään puolet muuta kuin renkaita muuttamalla. 35" renkaat korottaa yksinään jotain 50mm luokkaa 10r15lt vertaamalla joka hjn verrokkirengas

Jussi Heinonen
02.12.2022, 07:50
Juuri siksi ei onnistuisi että 10R15 rengaskoko ei enää kävisi verrokiksi. Tarvii olla kuulemma juuri kyseisen maan original rengaskoko, ei sellainen mitä autossa on jonkun mantereen markkinoilla ollu. En ruvennu asiasta enempää kyselemään kun mulla ne jo siinä lapussa on.

juuso-t
02.12.2022, 08:54
Juuri siksi ei onnistuisi että 10R15 rengaskoko ei enää kävisi verrokiksi. Tarvii olla kuulemma juuri kyseisen maan original rengaskoko, ei sellainen mitä autossa on jonkun mantereen markkinoilla ollu. En ruvennu asiasta enempää kyselemään kun mulla ne jo siinä lapussa on.

Joo en minäkään ala kinaamaan mikä on virallinen ohje mutta tälläinen tulkinta oli tänä vuonna kahdella eri asemalla kun muutoskatsastettiin :rolleyes:

Samppahj
03.12.2022, 00:29
Juuri siksi ei onnistuisi että 10R15 rengaskoko ei enää kävisi verrokiksi. Tarvii olla kuulemma juuri kyseisen maan original rengaskoko, ei sellainen mitä autossa on jonkun mantereen markkinoilla ollu. En ruvennu asiasta enempää kyselemään kun mulla ne jo siinä lapussa on.

Jos Suomeen tuodun auton ovessa on rengaspainetarrassa myös 10R15 koko ilmotettu, nii eikö se sillon pitäs olla myös kyseisen maan katsureille kelpaava rengaskoko?

Jussi Heinonen
03.12.2022, 09:17
En tosiaan tiedä, en kysellyt kun ei ole oma lehmä ojassa..

-MaTTi-
05.12.2022, 18:23
Jos Suomeen tuodun auton ovessa on rengaspainetarrassa myös 10R15 koko ilmotettu, nii eikö se sillon pitäs olla myös kyseisen maan katsureille kelpaava rengaskoko?
On. Lukee myös monessa muussa kataloogissa Euroopan kohdalla. Eli alkuperäisrengas ja siihen 15% korkeutta lisää ja 50% leveyttä, helposti 35x12.50” rajojen sisällä.

offjake
19.01.2023, 10:30
Mistä kätevimmin 12-ht jakopään koteloiden isot tiivisteet?

Koivunoksa
23.01.2023, 14:47
Onko kellään tietoa onko kukan koittanut sovittaa 2H tai 12Ht perään 160 korisen patrollin laatikkoa?

Kaverille pitäisi olla hj61 hitaampi välitys ja minulla voisi olla hitaampi patrollin laatikko.:D:D

Häänrik
13.03.2023, 11:00
Onko kellään tietoa onko kukan koittanut sovittaa 2H tai 12Ht perään 160 korisen patrollin laatikkoa?

Kaverille pitäisi olla hj61 hitaampi välitys ja minulla voisi olla hitaampi patrollin laatikko.:D:D

Me ollaan nuuberin kanssa laittamas 2h konetta patrolliin ja sama pyöriny mielessä... Helpointa ehkä ois sovittaa hj kytkinkello patrollin lootaan mutta näillä näkymin hj laatikkoon tehdään patrollin kartaanikäsijarru

dodge3500
08.05.2023, 06:05
Mistä löytää järkevän hintasen jäähdyttäjän

HJ60_Jussi
08.05.2023, 17:15
Hain marmorilta kun se oli halvin. Syylärin täyttö oli hanurista kun se tekee jonkin ilmalukon sinne

dodge3500
11.05.2023, 06:30
Ok. Kysellään sieltä

lepa77
11.05.2023, 21:16
Ei saa enää marmorilta.

PAL77A
31.05.2023, 09:27
Tämäkin asia on varmasti moneen kertaan käsitelty, mutta mikäs on nykyään suurin rengaskoko jonka voi HJ61 alle laittaa ilman muutoskatsastusta?

Papereissa merkinnät 205R16 ja 10R15LT. Kelpaako tuo 10R15LT vielä verrokiksi?

-MaTTi-
31.05.2023, 12:44
Tämäkin asia on varmasti moneen kertaan käsitelty, mutta mikäs on nykyään suurin rengaskoko jonka voi HJ61 alle laittaa ilman muutoskatsastusta?

Papereissa merkinnät 205R16 ja 10R15LT. Kelpaako tuo 10R15LT vielä verrokiksi?

Sehän on toinen alkuperäinen, mikään verrokkirengas ei nykyään kelpaiskaan. Tuon perusteella voi alle laittaa 35x12.50R15LT ilman muutoskatsastusta. Tai no tuo leveys on aavistuksen tulkinnallinen, leveyttä kun saa muuttaa alkuperäisestä 20% ilman muutoskatsastusta. Se kun on ilmoitettu STRO:ssa 264 mm, siihen 20% päälle on 316.8 mm. 12.50" on taas puolestaan 318 mm leveä, eli 1.2 mm liian leveä. Mutta toisinpäin 318/264 mm = 1.2045 eli pyöristyy 20%:iin eikä 21%:iin.

PAL77A
05.06.2023, 14:13
Matti varmaan tietää myös vastauksen tähän kysymykseen. :D

Eli ostin 31x10.50R15LT renkaat ja niiden kyljessä merkintä "Rim 8 1/2 J".
Jos en väärin muista niin STRO kirjassa olisi kuitenkin hyväksytty 7-9" vanne kyseiselle koolle.

Kuinka tarkasti näitä valvotaan jos pyöräytän noi renkaat vaikka 8" vanteelle? 8.5" ja 9" vanteet tuntuu olevan aika vähissä tänäpäivänä.

-MaTTi-
06.06.2023, 16:37
Matti varmaan tietää myös vastauksen tähän kysymykseen. :D

Eli ostin 31x10.50R15LT renkaat ja niiden kyljessä merkintä "Rim 8 1/2 J".
Jos en väärin muista niin STRO kirjassa olisi kuitenkin hyväksytty 7-9" vanne kyseiselle koolle.

Kuinka tarkasti näitä valvotaan jos pyöräytän noi renkaat vaikka 8" vanteelle? 8.5" ja 9" vanteet tuntuu olevan aika vähissä tänäpäivänä.
Se 8.5” on ns. mittavanne = optimi sille. STRO:n mukaan 7-9” on käypä tuolle. Kukaan ei valita eikä saa valittaa jos on 7-9” vanteelle asennettu.

Jann-E
25.10.2023, 20:47
Vuosien hiljaiselon jälkeen palstalla...
Reilun vuoden korjaushomman kanssa painineena tuli tänään vastaan kysymys vailla vastausta... millä kierteellä, kuinka pitkä ja kuinka kova on etuakselin lukon siirtohaarukan pultti?
Kuvat on kivoja niin potilaasta pari kuvaa.