|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Jeep-Valmet Wagoneer -79Niin se vaan tuli vuoden päivät kateltua nettiautosta tätä Wagoneeria ja kun hinta tippu niin oli pakko hakea pois. Kyseessä on siis Jeep Wagoneer -79, moottorina maahantuojan asentama Valmet 411B jonka jatkona nelivaihteinen manuaali. Jeeppi on ensirekisteröity Suomeen vasta 1980, rekisterikilpien ja myyjän kertomuksen perusteella auto on ollut uudesta asti Lapissa. Vuonna -94 autoon on tehty järkyttävän näköinen katon korotus jotta se on saatu rekisteröityä pakettiautoksi. Viimeinen katsastus on vuodelta -97 jonka jälkeen auto on ollut hyötykäytössä, sillä on aurattu jäätietä Pellossa. Viimeiset kolme vuotta auto on vain seisonut, siitä oli tarkoitus ottaa varaosia Valmet 702:een mutta edellinen omistaja ei raskinutkaan purkaa sitä. Tuossapa muutama kuva: Tarkoitus on rakentaa Wagosta offipeli, johon tulee kuitenkin kilvet ja pitäisi pystyä ajamaan maantielläkin. Mutta kuitenkin offipainotteinen, ei tuosta mikään käyttöauto tule. Rakennusvinkit on tervetulleita, oon uus näissä hommissa. Kovin nopeaa auto tuskin tulee edistymään, koitan keskittyä nyt enemmän valmistumaisillaan olevaan Volvo-projektiin.
Viimeksi muokannut KarstaMasa : 16.07.2012 23:08 |
#2
|
||||
|
||||
Kauhian isoja kuvia oot saanu tänne.. Mut tervetuloa palstalle ja jeep+valmet kuullostaa aina hyvälle.
|
#3
|
|||
|
|||
Ihan vinkkinä jos takaluukku on hyvä niikö lapin autoissa yleensä nii kannattaa laittaa säilöön ja hommata huonompi mettään meinaan niitä ei ole hyviä enään missään. ja mulla vois olla huonompi tarjolla.
|
#4
|
||||
|
||||
No niimpä vain eikä muokkaamalla kummene! Ootahan kun laitan kokonaan uudet kuvat...
|
#5
|
||||
|
||||
Noh, ennemmin isoja kuvia kuin ei kuvia ollenkaan. Laita ihmeessä paljon jatkokertomusta tämän auton elämästä. Ja kuvien kera.
|
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tosiaan auto on melko hyvässä kunnossa vaikka se on ollut viime vuodet vähällä huomiolla. Esim ovet, takaluukku ja helmat on täysin ruosteettomia, pohjassa on sitten muutama pehmeä paikka mutta helposti korjattavissa. Katon korotus tuosta lähtee ensimmäiseksi ja tilalle tulee suoraa peltiä, myös "virkistävä" Finlandia 2000-kattoluukku saa lähtöpassit. Sähkölaitteista ei toimi muutakuin yksi sisävalo, lasinpyyhkimet ja takaluukun lasinnostin. Johtosarjasta on tullut aikojen saatossa pelkkää puuhapiuhaa, joten varmaan helpoimmalla pääsee jos tekee koko sarjan uusiksi... Tekniikka pelaa tosi hienosti, kone lähti heti käymään kun sai apukaapeleilla virtaa. Vaihteet ja neliveto pelaa niinkuin pitääkin. Jarrut laahaa melkoisesti, ne pitää käydä läpi ensi tilassa. Tuossapa kuvaa kun käytiin ajelemassa, serkkupoika Nivalla perässä. Ja tuossa hieman ajovideota, Pete-serkku ratissa. http://s964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/Wagoneer/?action=view¤t=2012-07-16-014.mp4 Viimeksi muokannut KarstaMasa : 16.07.2012 23:26 |
#7
|
||||
|
||||
VALMET
Onneksia olkoon ostoksesta!! hyvä että pääsee harvinaisuus aktiivi käyttöön eikä mätäne jossai ladon takana!
tuo katto korotus on kyl aivan ihana ootko iha varma et haluut purkaa sen? eikös tässäkin oo se lyhyellä ykkösellä varustettu laatikko?
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Voin irrottaa katon ehjänä jos joku haluaa sen ostaa? Joo vaihteet menee L-1-2-3 eli L on ykkösen paikalla ja ykkönen kakkosen jne. |
#9
|
||||
|
||||
Saapikos ton korotuksen purkaa jos meinaa sen pitää tiisselipakuna?
|
#10
|
||||
|
||||
Pilaa sen huoltopakuksi, sillähän se hoituu.
Ps. Laitoin privaa KarstaMasalle
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
Kannattaa sit lukee nuo young n dum:in jutut autonrakentamisesta kun niistä löytyy tota VALMET JEEP asiaa paljon ja vinkkejä myös muilta tietäjiltä.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#13
|
||||
|
||||
Kyllä kyllä. Kannattaahan se kysellä ja miettiä ennenku tekee, muuten menee rahaa ja hermot.
|
#14
|
||||
|
||||
Jaahah, itsekin pitkään tuota autoa katselin ja odottelin että hinta tippuu... oisin varmaan itsekin hakenut jos olisin tiennyt että autossa on tuo hitaalla 1-vaihteella oleva vaihteisto. Hyvä että meni kuitenkin hyötykäyttöön tämäkin auto.
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Muista hienouksista vois mainita vielä hienon originellin kasettimankan jossa on myös erillinen equalisaattori. Ja vänkärin aurinkolipassa on valaistu peili, toimii kans! Edit: Eipäs innostuta, ei se pikkulaatta ole merkki lukosta vaan se on "lubrication tag". Viimeksi muokannut KarstaMasa : 20.07.2012 13:46 |
#16
|
||||
|
||||
Olikos sulla masa lapin-neliveto ry:n kavereiden yhteystietoja? Olisi VAPEPA asiaa heille päin.
|
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=15 |
#18
|
||||
|
||||
Kävin tänään konttorilla papereiden kans. Auton saa omiin nimiin vasta rekisteröinnin yhteydessä. Ei siinä mitään, mutta sitten se toinen kysymys...
Saako katon korotuksen poistaa ja rekisteröidä esim huoltoautoksi? No ei saa! Kuulemma aikoinaan poikkeusluvalla pakettiautoksi rekisteröityjä autoja ei saa muuttaa, koska siitä on saatu veroetua. Eli sillä on voitu kiertää jopa yli kymppitonnin verot. Jos auton muuttais niin ne kierretyt verot saattais mätkähtää kerralla maksettavaksi! Eikä katsastusmies muuttanut kantaansa vaikka selitin että eihän sitä oo uutena muutettu pakuksi vaan vasta vuonna -94. Onhan tästä uutena autovero maksettu! Noh, käyn pyytämässä lausunnon vielä jostain muualta tai soitan trafille suoraan... |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#20
|
|||
|
|||
Jos on jälkikäteen pakuksi muutettu ja verot suomeen rekisteröitäessä täysmääräisinä maksettu, niin saa muuttaa vaikka ja miksi ilman veroseuraamuksia. Sensijaan jos on rekisteröity uutena pakettiautoksi ja saatu sillä veroihin alennusta, niin ne verot tulevat kyllä tänä päivänäkin täysmääräisinä maksuun mikäli ajoneuvon tyyppi vaihtuu sellaiseksi mistä olisi aikanaan pitänyt verot maksaa.
Nimim. pihalla hapantumassa 26 vuotta vanha audi josta saisi ottaa suksiboksin pois katolta mikäli maksaisi veroja vähän reilut 40 tuhatta euroa. |
#21
|
|||
|
|||
Eikös maastoautoja ole jollain aikavälillä tuotu kevennetyllä autoverolla suomeen?
Ja tuosta johtuen taitaa suurimmassa osassa 80-lukulaisista ainakin olla voimanulosotto, joka osaltaan vaikuttanut veroihin, näin olen ymmärtänyt. Ja kevennetynveron auton jos on aikanaan muuttanut henkilöautosta pakuksi tai huoltoautoksi, pitäis maksaa loppu vero täysimääräisenä jotta voi muuttaa takas. Jos taas on aikanaan maksettu täydet verot, ei pitäis olla ongelmaa. |
#22
|
||||
|
||||
Niin no, onhan tässä ulosotto, joten varmaan tää on tullu kevennetyllä verolla suomeen. Ensimmäisen kilven mukaan rekisteröity uutena Lappiin, ei hajuakaan onko ollu ensin yksityisellä vai firmalla, kenties valtiollakin omistuksessa. Onkohan valtion autoista maksettu veroa samalla lailla kuin muistakin?
Mutta tosiaan ei uutena vielä pakettiauto, vaan vasta vuodesta -94. Tällä perusteella toivon että ei tarvis veroja maksaa. Mutta huomenna selvitän lisää... Auton historiasta selvisi taas uutta tietoa. Vuonna -91 silloinen omistaja oli tulossa keskellä yötä jostain pohjoislapista kalareissulta ja perässä oli iso vene trailerilla. Jossain äkäslompolon kohdalla tiessä oli iso heitto ja traileri kevitti keulaa niin paljon että jeeppi suistui oikealle puolen ojaan. Se selittää tuon etumaskin erilaisen oikean päädyn. Muut vauriot on kuitenkin korjattu kunnolla, ei näy lommoja. |
#23
|
||||
|
||||
Joo, maasturithan on tuotu aikanaan suomeen autoverovapaina. Edellytyksenä on ollu neliveto ja ulosotto.
Vuonna -94 se on sitten muutettu pakettiautoksi pienemmän dieselveron toivossa. Vaatimuksena on ollu 3m³ yhtenäistä tavaratilaa ja 1,3m korkeus. Maasturin voi muuttaa pakusta takaisin maastohenkilöautoksi ilman veroseuraamuksia jos se on vanhempi ku 5/-82 tai sinnepäin. Kannattaa tarkistaa tarkemmat päivät/vuodet. Vanhasta autosta huoltoautoa tehtäessä on myös verovapaus, eli kolmepaikkasen huoltoauton siitä voi tehdä pakun dieselverolla ja matallalla katolla. Tarvitaan vaan se yli 1800kg omamassa ja huoltovarustus. Mutta, kerran huoltoautoksi muutettua ei sitten muuteta enää miksikään muuksi, vaan se on loppuelämänsä ajan huoltoauto! |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jep, rekisteriotteessa lukee juurikin tuo 3 kuutiota ja 1,3 metriä. Tarkoitushan mulla ei oo muuttaa maastohenkilöautoksi, koska silloinhan tulis kallis dieselvero ja toisaalta mulla ei oo ees takapenkkejä ja turvavöitä tuohon, enkä tarvi, älkää tarjotko. Eli huoltoautoksi pitäis saada. Tänään soittelen ja kyselen taas, mutta nyt unta kuulaan. |
#25
|
||||
|
||||
Jee jee jeeppi! Soitin trafin ajoneuvoveroneuvontaan, ja ne sanoi just samaa kuin Viipokin. Ei tuu veroseuraamuksia jos muuttaa huoltoautoksi. Riittää kun auton omamassa on 1800kg ja se muuten täyttää huoltoautolta vaadittavat kriteerit. Mulla lukee rekisteriotteessa omamassa 2130kg ja eiköhän tuosta huoltoauton saa leivottua...
Katto siis lähtee talven aikana, jos jollain on tarvetta pehmustetulle peltiveneelle niin ottaa yhteyttä! |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
KeTTu TyTöT Jeep / VALMET | young n dum | Maasturiprojektit | 358 | 28.10.2012 19:59 |
valmet 411b + Jeep | young n dum | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 04.09.2010 20:55 |
jeep valmet/wagoneer | savu | Maasturiprojektit | 49 | 14.11.2008 09:09 |
jeep valmet | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 17.10.2004 20:51 | |
M: Jeep Wagoneer -75 | O/M/V Muut | 2 | 28.09.2004 09:40 |