Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.12.2011, 22:53
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

PZJ öljyt sinne sun tänne


Iltaa arvon öljyasiantuntijat

Tässä suunitellut öljynvaihtokierrosta PZJ75 -90 kulkineeseen. Nyt sen verran saanut sekaannusta aikaan öljykaupoissa, että vielä otin jatkoaikaa kun kukaan ei tunnu tietävän enää mitä mikin öljy on vaikka tarkat tiedot mitä pitäisi olla. No moottoriin sentään sain jo vaihdettua mutta...

Tasauspyörästöön owner's kirja sanoo SAE 90 (alle -18 C asteen 80W-90) hypoid gear oil API GL-5

ja manuaali 5-vaihteistoon multipurpose gear oil SAE 75W-90 API GL-4 tai GL-5.

Nyt tuli kysymys kun tuota hypoidiöljyä ei enää tunnu erikseen löytyvän ja muutamassa paikassa sanottiin, että GL-5 on hypoidiöljy vaikka siinä ei enää luekaan. No eikö kaikki tasauspyörästöt nykyään ole jossain määrin hypoideja? No kuitenkin olen tällaisen kaupunkilegendan kuullut, että hypoidi öljyä ei suositella vaihteistoon ominaisuuksiensa vuoksi eli saattaa aiheuttaa ongelmia synkronoinnissa. Onko siis vuonna -90 GL-5 öljyt poikenneet olennaisesti toisistaan hypoid/multipurpose ja onko tänäpäivänä näitä eroja GL-5 öljyissä löydyksissä? Mobilin sivua silmäilin ja ei vielä tullut hypoidiöljyä vastaan. joskus muinoin muistan purkissa lukeneen hypoidi-öljy mutta onko tuo termi jo vanhentunut?

Toyotan varaosatiskillä piipahtaessa tiedustelin heiltäkin öljyistä ja heiltä sain varaosamyyjän vastauksen, että laita GL-4 laatikkoon ja GL-5 perään niin heillä huollosa tehdään.

Lähinnä tuota GL-5 ajattelin vaihteistoon vain vaihteiston ikää pidentääkseni mutta jos synkro sekoaa niin sitten ei. Litrahinta 5,95 € näillä kahdella öljyllä, joita nyt saatan hankkia, mobilube HD 80W-90 ja mobilube GX 80W-90 näytti kummallakin olevan sama eli se ei vaikuta ratkaisuun. Valvolinea olisi saanut 18,00 €/l ja muita n. 15-25 €/l kun tuo litrahinta kerrotaan 11,1 litralla niin mieluummin 66 € kuin 278 € joten mobilin tuotteet vahvoilla.

Enpä ole koskaan vaihteistojen öljyjä ko. laitteeseen vaihtanut ja tyhmän tyhmään kysymykseen kaipaisin vastausta tuleeko PTO öljy 0,5 litraa sisään samasta reiästä kuin jakolaatikon öljy vai onko sille oma reikänsä jossain?

Kiitos öljyisistä ideoista

__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.12.2011, 23:01
fj40:n Avatar
fj40 fj40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.06.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 246
Perusasetus

Kyllä GL5 hypoidiöljyä myydään vielä ja sitä käytetään peräöljynä ja raskaassakalustossa myös vaihteistoöljynä.

GL4:sta sitten vaihteistoon.

Ja ulosottoon voit laittaa sen omasta täyttöreiästä öljyn.

Tossa vielä linkki Teboilin sivulle jossa GL5 hypoidi käyttökohteet :
http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4356;5690;4465

Ja tässä GL4 vaihteistoöljyyn linkki:
http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4356;5691;4457
__________________
Terveisiä Perseestä

Viimeksi muokannut fj40 : 15.12.2011 23:05
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.12.2011, 23:26
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.241
Perusasetus

Juu.


Joo kyl jäljillä ollaan. Kaikkihan ne perät on käytännössä hypoideja. Ainakin hiasen laatikko ei oikein tykänny GL-5 öljystä,synkronointi tahmasi. Vaihtelua oli silloinkin eri öljy merkkien välillä,nykyään vähemmän. Mut sun tapauksessa laittasin joka tapauksessa synteettiset koko arsenaaliin jos säästää haluaa ni sit mineraali pohjaiset akseleihin ja silloin GL-5,laatikkoon GL-4. Hyvä/halpa/paras öljy hinta laatu suhteeltaan vois olla esim. Motonetin synteettinen loota öljy jossa on molemmat gl-4/5 jolloin ei tarvis ostaa kahta eri ainetta ja hintakin ois 7,90 litra. Synteettinen öljy pitää sisuskalut puhtaampana,synkat toimii kivammin ja nöyrempi hämmentää pakkasessa,säästää naftaa,ja lootakin luultavasti on pitkä ikäisempi. Ja semmonen vinkki et KAIKKIIN on oma tyhjennys/täyttö tulppansa eli päälaatikko,jakolaatikko,PTO, ja akselit tieteski. Ja niin paljon kunnes tulvii ulos.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.12.2011, 23:33
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Se GL-5 pelaa lootassakin kyllä.

Eli 20 litran pönttö sitä 80-90 GL 5:sta ja homma onnistuu sillä.

Jos ohje kirja sallii sen sen GL-5 ölpän lootaan niin sitä voi sinne laittaa.Muuten ei.

Tosin jos haluat ostaa useampaa laatua niin sekään ei ole kiellettyä.

Bertalla olen ajanut n. 360000 km GL-5 öljyillä laatikossa ja se toimii siellä kyllä.

PTO öljy menee jakolootan öljyreijästä. Ja jos epäilyttää niin varmista että se jakolootan öljyroppu on ylempänä. Ja se täytetään sitä reikää myöten eli niin kauan kunnes sitä tulee yli.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.12.2011, 00:01
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Se GL-5 pelaa lootassakin kyllä.

Jos ohje kirja sallii sen sen GL-5 ölpän lootaan niin sitä voi sinne laittaa.Muuten ei.
Ohje lupaa "multipurpose GL-5" mutta periin "hypoid GL-5" ja nyt olen siis kuullut, että nykyisin tuo GL-5 on hypoidia eikä enää multipurposea olis erikseen ainakaan kaikilta valmistajilta. Piste siis GL-4 varmuuden vuoksi edelleen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
PTO öljy menee jakolootan öljyreijästä.
Tätä epäilinkin kun ei käsikirjassa ollut erikseen PTO täytölle reikää merkattu.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.12.2011, 00:06
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
hiasen laatikko ei oikein tykänny GL-5 öljystä,synkronointi tahmasi.
Synteettinen öljy pitää sisuskalut puhtaampana,synkat toimii kivammin ja nöyrempi hämmentää pakkasessa,säästää naftaa,ja lootakin luultavasti on pitkä ikäisempi.
Otetaan huomioon valinnassa...
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.12.2011, 00:09
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fj40 Näytä viesti
Kyllä GL5 hypoidiöljyä myydään vielä ja sitä käytetään peräöljynä ja raskaassakalustossa myös vaihteistoöljynä.
Hyvä teboil, niillä sentään vielä erotellaan öljyt toisistaan. Kiitos Venäjä vai mistä nämä Lukoilit tulee?
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.12.2011, 10:40
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD Näytä viesti
mobilube HD 80W-90 ja mobilube GX 80W-90 näytti kummallakin olevan sama eli se ei vaikuta ratkaisuun.
HD 80W-90 = API GL-5
GX 80W-90 = API GL-4

Litran purkeissa tuota ei muistaakseni edes lue, mutta esim. Moponetin hyllyn etiketissä ja googlella asiaa selviää.

Synteettisen kuitenkin paremmat joka paikkaan ja laatikkoon en minäkään kyllä laita muuta kuin GL-4:ää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.12.2011, 16:44
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
HD 80W-90 = API GL-5
GX 80W-90 = API GL-4

Litran purkeissa tuota ei muistaakseni edes lue, mutta esim. Moponetin hyllyn etiketissä ja googlella asiaa selviää.

Synteettisen kuitenkin paremmat joka paikkaan ja laatikkoon en minäkään kyllä laita muuta kuin GL-4:ää.
Tarkoitin siis, että litrahinta on sama kummallakin eli hinta ei vaikuta valintaan. Kyllä siellä litran purkissakin on GL-merkintä. On kyllä niin pienellä, että aikaa meni että löytyi, oikeassa alakulmassa kuitenkin pilkottaa, ainakin näissä purkeissa.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.12.2011, 20:07
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Hypoidi GL-5 lootiin ja periin.
Jos synkat tahmaa pahasti niin päälootaan GL-4.

Omassa BJ-40:ssä kylmänä on vähän jäykkää päälootassa mutta ei tartte pitkään ajella kun pyörii hyvin.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.12.2011, 23:39
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

Miksiköhän Torni on suositellut vaihdelaatikkoon alla mainittuja öljyjä?


Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.12.2011, 23:47
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Koska kyseessä on tornitouhu niin minkään ei tarvi perustua mihinkään järkevään.

No syy voisi olla vaikka se että innokkaat rattimasat tai spollit on sorvannu synkrot ilman kytkintä sileeksi, ja atf:llä tai moottori öljyllä ne on vielä saatu pelaamaan...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.12.2011, 10:35
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.729
Perusasetus

jos raskittee niin lykkää sinne päälootaan red linen mt-90 öljyt. ainakin hdjssä rupes synkrot pelaan paljo paremmin ku tolla mobilin gl4 öljyllä...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.12.2011, 16:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Eihä sulla ole kitkalukkoa tuossa takaperässä?
Jos kitkalukko, niin ainakin hiacessa toimii parhaiten toyotan oma öljy, eikä ollut marmoritiskillä aivan mahdottoman hintaista.

Kytkettäviin lukkoakseluihin normaali GL-5, ja mieluummin tuo 75w-90

Ja sitten sinne vaihteistoon nimenomaan GL-4 öljy ja nimenomaan 75w-90!!!!
(tulipalopakkasessa saattaa aiheuttaa ongelmia tuo 80w90)
Jotkut ovat kallistaneet autoa pikkasen kyljelleen, että ovat saaneet laatikkoon 0,5 Litraa ylimääräistä, enempää en juuri uskaltais laittaa.

Jakolaatikkoon laittasin tuon GL-5, jos jakiksen ja päälaatikon öljyt pysyvät erillään.
Ulosoton öljy lasketaan pois omasta propustaan, samoin jakiksen öljy

Samasta täyttöropusta menee ulosottoon, joskus kestää hetki valua, (jos pistätä jollain ruiskulla, niin työnnä letku sinne ulosottoa kohti, ja pistä sinne vajaa litra)

Onko pzj:n jakolaatikossa öljypumppu? jos on niin silloin 75w-90!

Jos sulla on tarkoitus pitää tuota autoa, niin osta 20L pänikkä 75w-90, ainakin tb:llä paljon edullisempaa kuin litran pulloissa.(halvimmillaa jossain sekatavaratalossa)

Tuota perä/jakis öljyä menee uskomattoman paljon yhteen vaihto kierrokseen, tuosta 20L pänikästä vaihtaa 3x (vinssiinkin tätä gl-5)

Ja itse käytän noita TB:n öljyjä, ainakin osa tehdään suomessa!
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.12.2011, 18:56
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
jos raskittee niin lykkää sinne päälootaan red linen mt-90 öljyt. ainakin hdjssä rupes synkrot pelaan paljo paremmin ku tolla mobilin gl4 öljyllä...
Ei tuo red line mahdottoman hintaista ollut kun kävin kuuklettamassa(jotain 18 € litra) ja vaikutti mielenkiintoiselta sen koostumus+ominaisuudet. Seuraavalle kierrokselle sitten kenties, nyt täytyy vaan laittaa vaihtaen ennen joulua, että pääsee liikkeelle kun ei o tietoa kuinka kauan entiset öljyt siellä olleet. Mielenkiintoista olis sitten katsoa kuinka paljon polttoaineen kulutus putoais red linellä. Nykyisellään menee 11,2 l/100km ja red lupas pienempää kitkaa eli voi olla, jopa 10,5 kulutus sen jälkeen.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.12.2011, 18:58
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

red lineä myynnissä ainakin tuolla

http://www.polarautovaruste.com/shop...ails.php?p=136
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 17.12.2011, 19:09
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.729
Perusasetus

ne putelit ei ole ihan litraa. ja itte en huomannu mitää kulutus eroo, mutta toimii ainakin pikku pakkasilla vaihdekeppi pirusti herkemmin
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 17.12.2011, 19:45
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Eihä sulla ole kitkalukkoa tuossa takaperässä?
Jos kitkalukko, niin ainakin hiacessa toimii parhaiten toyotan oma öljy, eikä ollut marmoritiskillä aivan mahdottoman hintaista.
Ei o kitkaa ihan mekaaninen lukko. On kyllä yks ylimääräinen kitka joka saattaa tulla alle joskus kun toiseen autoon saatan laittaa sen mekaanisen lukon. Mutta se on sitten joskus...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja sitten sinne vaihteistoon nimenomaan GL-4 öljy ja nimenomaan 75w-90!!!!
(tulipalopakkasessa saattaa aiheuttaa ongelmia tuo 80w90)
Ajattelin olla ajamatta alle -30 joka oli muistaakseni jähmepiste. Ei sitä viiti vanhaa kiusata kun ei oo pakko.



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko pzj:n jakolaatikossa öljypumppu? jos on niin silloin 75w-90!

Jos sulla on tarkoitus pitää tuota autoa, niin osta 20L pänikkä 75w-90, ainakin tb:llä paljon edullisempaa kuin litran pulloissa.(halvimmillaa jossain sekatavaratalossa)

Tuota perä/jakis öljyä menee uskomattoman paljon yhteen vaihto kierrokseen, tuosta 20L pänikästä vaihtaa 3x (vinssiinkin tätä gl-5)
Tuosta pumpusta ei ole tietoa. Samanlainen laatikko tää on kai kuin noissa monissa muissakin vanhemmissa cruisereissa.

Autoa ajattelin pitää niin kauan kuin se taloudellisesti on järkevää, näillä näkymin loppuelämän ellei parempaa tule kohdalle tai muuten kyllästy vänssäämään

Jos en nyt väärin muista niin 11,1 l kierros vinssi mukaan lukien täyttömäärä kuuteen kohteeseen.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 17.12.2011, 19:52
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
ne putelit ei ole ihan litraa. ja itte en huomannu mitää kulutus eroo, mutta toimii ainakin pikku pakkasilla vaihdekeppi pirusti herkemmin
Näytti olleen 1/4 US gallona =0,946 l
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 18.12.2011, 05:29
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4WD Näytä viesti
Miksiköhän Torni on suositellut vaihdelaatikkoon alla mainittuja öljyjä?


Korpi-auton (senaikainen maahantuoja) tekaisema suositus kylmien kelien vaihtamisongelmiin kun ei ole synteettisiä laatikkoöljyjä ollut saatavana. ATF syö synkrot mutta on päästy ohi takuuajan...
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 23.12.2011, 20:26
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Etuperästä kun avasin täyttökorkin alkoi paksua vaahtoa tulla ulos. 3,1 litraa oli sinne saatu sopimaan eli 6 dl ylimääräistä. Mistähän tuo paksu vaahto johtuu? Vettäkö seassa? Valutus astiaan jäi sellainen yli sentin kerros vaahtoa pinnalle eikä se hetkeen laskeutunut kuin vasta ajan kanssa eikä kokonaan.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
preerian Taikaratsu karhuksi tai jotn sinne päin JaakkoM Maasturiprojektit 41 16.03.2012 19:46
sinne meni Opeli k81 Chit-Chat 0 09.09.2010 15:57
Karttakeskustelu tänne! Lars Chit-Chat 17 09.08.2010 12:36
Tänne kuvia! Linkit 1 25.10.2004 18:21


Sivu luotu: 10:45 (GMT +2).