![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() 3500kg peräkärrin teko???Eli onko miten edes mahdollista nykyään? Mitä kaikkea saa valmistaa itse? Kriteereitä kärryltä -Kokoinais massa se 3500kg -Neste jarrut -kolmitoimi kippi -vinssi sähkö tai hydraalinen -Lisälaitoja riittävästi ja mahdollinen kate -Hydraaliikka sähköllä (omat isot akut) -tukijalat -ajosillat tai yksi täyslevee -Lisävarusteet helposti irrotettavissa jotta kärryn omamassa mahdollisimman pieni n. 1000kg vois olla realistinen ehkä... -Koko ISO niit et sopii isompikin maasturi kyytiin kuin suitsa -Kaikkee mitä keksii viellä Joku fiksu vois laittaa vähän noita peräkärryn säädöksiin linkkiä kun en itse amatöörinä löytänyt tuolta netti viidakosta. Ideoita, vinkkejä ja halpoja tarvikkeita otetaan vastaan ![]() Pistelkää myös kuvia omistanne vähän isommista kärryistä tai muuten vaan erikoisista.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
http://leimalle.com/tietoa/perakarrynteko.php
Tuossa nyt tuommonen. Mutta... ...Tuossa tuli jo aika monta ominaisuutta jotka maksavat rahaa jopa itse tehtynä. Itekkin aikani mietin tuota ja lopuksi ostin käytettynä valmiin kärrin. Maksoihan se mutta olen ollu tyytyväinen hankintaan. Jos ostat valmiin kärrin missä on kolmikaatolava voit todella kätevästi rakentaa siihen eri päällirakenteita tarpeen mukaan. Esim lavetin jossa on luiskaperä tms. Ja jotka voi jättää pois vaikka samoin kuin jalkalavat tms. Mutta jos päätät rakentaa niin anna mennä ja kuvia projektista kehiin. ![]() Ei tuo kyllä tuossa kovin isolta näytä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 20.10.2011 17:45 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä on 2010 -vuoden jälkeen vanhan jarrullisen ison kärryn hinta alkanut pitää pintansa. Kun jostakin löytäisi edes stanssikilven ja paperit...saisi uuden kärryn vanhan tiedoilla.
Itse ajattelin myös tekeväni kärryt, mutta kuulojen mukaan 700 euron rekisteröintikatsastus kyllä vie enimmän innon asiaan ellei ole joku ihan über - erikoinen kärry tekeillä. Katsotaan miten käy nyt kun teen "kappaletavaran kuljetukseen" muutettua asuntovaunua, eli vaunun alustasta kärryä. Käsittääkseni se menee vanhoilla pykälillä? TT |
#4
|
|||
|
|||
![]()
ei se kärrynteko mahdonta ole, täytyy vaan leikkiä AKE:n siis träfin mukana:
kaikkein tärkeimmät: - vetopää ja akselit täytyy olla yhteensopivat (ja renkaat) - vetoaisa (siis vetopään ja oman rakenteen välissä) täytyy olla hyväksytty yllämainituille, ja varmaan? myös vetoautolle ![]() vetää isolla kuoppurilla, niin pitää olla vahvempi aisa kuin esim LC hdj-80:llä, onneksi tuota ei taidata valvoa edes suomessa ![]() Tuosta hyväksytystä vetoaisasta on mahdollista vapautua määrätyin edellytyksin; olikohan että aisan pitää jatkua samanlaisena takimmaisen akselin taakse tms. ja hitsauksissa yms oli rajoituksia-> löytyy netistä kuukkelilla katselkaa googlesta myös noita paketteja, "järkevänhintaisia" mutta hyvää aisaa ei saa noissa paketeissa! -> tee hyvä aisa itse ake:n ohjeiden mukaan. Huvittavin "aisa" mihin itse olen törmännyt, on jarruttoman kärryn n. 50 cm vetokytkimineen oleva 3 mm pellistä oleva adabteri v- aisalle, tuohon 30cm pätkään mahtu tuo hyväksymiskilpi ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kiitoksia tähän astisista vastauksista. Alkaa vaikuttaa siltä ettei tää olis ihan mahdoton ajatus... Tarkoitus mulla olis tän projektin kanssa että jos tän nyt saa jotenkin kasattua ideoista järkevän kuuloiseksi edes itselleni niin kerätä talven aikana tarvikkeet ja suunnitella ja selvittää tarkasti hommat. Sait sit keväällä/kesällä ja niin pitkään kun rojekti jatkuu keskittyä vaan rakenteluun... Se yleensä pysäyttää näit hommia kun osia puuttuu eikä ehdi niitä mukamas hakea millään...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. ![]() ![]() Mites muuten yleenssäkkin kärrien omistajat. Pistääkö polliisi sedät kuinka helposti vaakoja kärrin alle? Itse vetänyt kärryjä aikas paljon varsinkin hevoskoppia mut ei oo koskaan edes pysäytetty kärryperässä tai ratsiaan ajanut... Miettinyt vaan kun meilläkin kopissa on kantavuus 1063kg ja kun väliseinä ja muut hilppeet irrotettu sisältä niin tilaa siinä on n.7m3. Kun kuskailee sillä ihan muuta kun koneja niin voi olla että tuo kantavuus on saattanut mennä ihan vähän vaan ylitse.... joskus ehkä hevostenkin kanssa. ![]() Edit: Kun tälläisem paketin löytäis nytten. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=17311 Viimeksi muokannut Mikko_L : 21.10.2011 08:37 |
#6
|
||||
|
||||
![]() ...jos omia kärryjä teette niin....Lainaus:
Älkää menkö yksilö katsastukseen ennen kuun vaihdetta koska laki muuttuu 27-29 päivä tätä kuuta niin ettei sen katsurin tarvii olla mikää special spede joka siitä rahastaa vaan sen voi tehdä ihan joku rivi katsuri.Ja hinta tippuu johonki 250-300e ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kuvia!
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Teohydraulilta saa hankittua lähes kaiken mitä tarvitsee kärryn rakentamiseen. Kasasin pari vaihtoehtoa lavettimalliseen kärryyn, ensimmäinen on valmiilla alustalla, ja toinen on sellainen missä on vain oleellisin, että saa rakennettua ilmajousitetun (ainakin tonni lisää, riippuen komponenteista) kärryn. Tuon aisankin voi jättää pois jos tekee rungon suorasta palkista 2. akselin takaa pulttiliitoksin jolloin paketin hinnaksi jää rapiat 1800 euroa.
Metallitarpeet runkoon maksaa ehkä 200-300 euroa (ihan hatusta vedetty summa), pohjavaneri muutamia kymppejä, satasen, riippuen vanerista ja käytetystä määrästä. Itse laittaisin sellaista rypyläpintaista minkä päällä tavarat eivät pääse liukumaan eikä saapas lipsu. Rungon käsittely joko sinkkialtaassa (mitä maksaa?) tai työkonemaalilla maalattuna tms. Kyllä siinä kuitenkin palkoille pääsee verrattuna vaikka vastaavan kokoisiin Agadoksen kärryihin, verolliset hinnat päälle 6000€. Tuo topikin aloittajan arvio kärryn omamassasta on ehkä vähän yläkanttiin, jos ei ihan älyttömiä materiaalivahvuuksia käytä niin 750-800kg olisi ehkä todellisempi omamassa. 22218 ALUSTA 3500KG A1800/2285 5x112 2090,00 € 19041 PYÖRÄ 195/50R13C M+S 5X112 636,00 € 23170 SIDONTALENKKI UP-01 SPP 62,50 € 16360 LED TAKAVALO 9-33V D-HYVÄKS. 4 KPL 200,00 € 16146 LED ÄÄRIVALO KELT. 12-30V 100,00 € 12004 KIILATELINE 46 25,00 € 12003 MÄKIKIILA 46 160MM SINK. 50,02 € Yhteensä: 3163,52 € 04252 KIPPIAISA 3500KG 2700MM O+V 345,00 € 08507 JARRUNAPA KNOTT 900KG 5x112 V 1000,00 € 19041 PYÖRÄ 195/50R13C M+S 5X112 636,00 € 01035 TYÖNTÖJARRU NIEPER NA35 509,99 € 09027 NOKKAPYÖRÄ 1200KG PELTIPYÖRÄ 210,00 € 09070 KIINNIKE 70MM HITSATTAVA 20,00 € 23170 SIDONTALENKKI UP-01 SPP 62,50 € 16360 LED TAKAVALO 9-33V D-HYVÄKS 200,00 € 16146 LED ÄÄRIVALO KELT. 12-30V 100,00 € 12004 KIILATELINE 46 25,00 € 12003 MÄKIKIILA 46 160MM SINK. 50,02 € Yhteensä: 3158,51 €
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Joo, valojen asiantuntijalausuntotarve jäänee pois. Mut oikeesti, kattokaa vähä minne kärrynne raahaatte. Hintaero voi olla satasia tuolle yksittäishyväksynnälle. Esim. meillä 150 € peräkärrylle.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Nostellaas vähäsen tätäkin... Toi ison kärryn teko on haudattu nyt hetkeksi vähän muiden projektien takia, mutta pikku prokkis tähän väliin sopis.
Olis meinaan tuossa hyvinkin huokealla myynissä yks heppa koppi. Siin on muutaman vuoden vanha 1700kg vetopää ja 2 vuotta vanha 1500kg akseli ja hinta on alle hyvinkin näiden arvon. Koppi on leimassa mutta menee vanhaksi kesäkuussa. Se on vuosimallia 1971 ja rekisteri otteessa ei ole mitään muita mittoja merkitty kuin massat. Tommosen muutoskatsastaminenhan peräkärryksi ei ole mikään muuta kuin umpisesta avoksi. Runko on ihan laho ja sen saisi tehdä uusiksi heti valmistenumeron jälkeen kokonaan... Eihän inssi voi tietää että minkälainen se alkuperäinen runko on ollu joten siitä vaan uusiksi asiallisesti ja haluamansa kokoinen pohja päälle ja valot kuntoon ja muutoskatsastukseen? Vai meneekohän ihan noin ![]() Sekin tuntuu sitten tyhmältä jättää pätkä vanhaa heikkoa runkoa siltä osin missä valmiste nro mutta sitähän ei kai voi mitenkään saada uuteen osaan vai voiko? Vai pääsisiköhän helpommalla et rekisteröis sit uusiksi kokonaan.... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty saxi nostin 3500kg | GENOBI | O/M/V Muut | 1 | 07.11.2010 09:07 |
Ostetaan HJ 60 Vetokoukku 3500kg! | HJ-ARI | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 09.04.2010 23:08 |
Ostettu Peräkärrin kuomu | hoojii | O/M/V Muut | 5 | 02.03.2009 17:06 |
M: Nelipilari autonosturi 3500kg 700e MYYTY | O/M/V Muut | 9 | 30.12.2007 10:21 | |
peräkärryn akselit ja vetopää 3500kg | offipete | O/M/V Muut | 3 | 11.01.2006 20:44 |